Gå til innhold

Kripos: Sju personer pågrepet i Norge i internasjonal operasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott. Her ser det ut som de tar flere av de store bakmennene. og vil ramme de kriminelle miljøene hardt. OG det å ramme narkotika-kartellene, er bare positivt. Dog, når noen "leverandører/produsenter" forsvinner, vil det dessverre alltids finnes nok drittsekker som vil fylle hullene.

Og hvorvidt de virkelig tar de største bakmennene, eller om disse sleske folkene likevel sitter og ser på at organisasjonen rammes, men kan bygge opp dette selv, får vi bare se på hva som skjer.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er bra at det slås ned på kyniske kriminelle, men alle metoder brukt i denne saken er jo strengt ulovlig for politiet i mange land så skjønner ikke helt hvordan de i Norge skal dømmes utifra ulovlig tilskaffet overskudd informasjon.

Er jo kjent sak at Australia har null regler for politiet forholde seg til og de kan bryte alle regler som finnes når det kommer til digital etterforsking, på noen områder gjelder dette også for FBI.

I Norge har vi heldigvis fungerende lover som gjør at politiet ikke kan sette folk opp til kriminelle handlinger.

 

 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, DaniNichi said:

Jeg synes det er bra at det slås ned på kyniske kriminelle, men alle metoder brukt i denne saken er jo strengt ulovlig for politiet i mange land så skjønner ikke helt hvordan de i Norge skal dømmes utifra ulovlig tilskaffet overskudd informasjon.

 

 

Hva mener du med at «alle metoder brukt» er strengt ulovlige? Det er jeg ikke kjent med..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dette tilfellet har de ikke oppfordret til noen av de ulovlige handlingene, eller lagt noen premisser for at de ulovlige handlingene skulle finne sted. De har kun oppfordret til bruk av en kommunikasjonskanal. Jeg mener de kriminelle handlingene her, med stor grad av sannsynlighet, ville ha blitt begått uavhengig av denne kommunikasjonskanalen.

Politiet i Australia gjør mye rart som ansees som ulovlig i mange andre land, men her er jeg mindre bekymret.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (54 minutter siden):

Hva mener du med at «alle metoder brukt» er strengt ulovlige? Det er jeg ikke kjent med..

 

Bigfoot25 skrev (4 minutter siden):

I dette tilfellet har de ikke oppfordret til noen av de ulovlige handlingene, eller lagt noen premisser for at de ulovlige handlingene skulle finne sted. De har kun oppfordret til bruk av en kommunikasjonskanal. Jeg mener de kriminelle handlingene her, med stor grad av sannsynlighet, ville ha blitt begått uavhengig av denne kommunikasjonskanalen.

Politiet i Australia gjør mye rart som ansees som ulovlig i mange andre land, men her er jeg mindre bekymret.

Er ikke det å lage en telefon der man betaler personen for alle utgifter for så gi dem ut til kriminelle med viten at telefonene skal brukes i til kriminell handlinger ganske ulovlig de fleste steder i verden ? 

Hva om de som eks ikke klarte id en bruker som brukte telefonen for å utføre et drap ? 

Jeg skjønner jo tankegangen bak dette, men nå har det seg slik at lover og regler skal følges av alle også politiet samt myndigheter.

Ikke noe er bedre enn at kriminelle som dette stoppes, men jeg synes ikke det skal gå på bekosting av at regler /lover flyttes inn i skyggen av hva som er OK.

Lenke til kommentar
1 hour ago, hekomo said:

Er det uproblematisk at politiet kan overvåke alle som bruker en tjeneste, uten at det finnes konkrete mistanker om alvorlige nok lovbrudd til at slik overvåkning/avlytting blir aktuelt?

Det kommer vel an på brukervilkårene for tjenesten.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Er det uproblematisk at politiet kan overvåke alle som bruker en tjeneste, uten at det finnes konkrete mistanker om alvorlige nok lovbrudd til at slik overvåkning/avlytting blir aktuelt?

Nå var det vel sånn at dette programmet var låst sammen med maskinvaren, og bare ble distribuert til de kriminelle, der denne kommunikasjonskanalen bare ble brukt til kriminell virksomhet? Måtte man ikke allerede være i de kriminelle miljøene for å i det hele tatt få tak i verktøyene for denne tjenesten?

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
hekomo skrev (17 timer siden):

Er det uproblematisk at politiet kan overvåke alle som bruker en tjeneste, uten at det finnes konkrete mistanker om alvorlige nok lovbrudd til at slik overvåkning/avlytting blir aktuelt?

Jeg synes ikke det.

Jeg synes personlig dette er en farlig grense som politiet balanserer på.

Drifte nettverk med telefoner, drifte websider med overgrep osv.Nå er Australia godt kjent som et ekstremist formynderi land med lover som knuser friheten til privatliv med mer så overrasker jo ikke at de sammen FBI er hvem som står bak dette.

Måten de tok Encro på virket for meg langt mer legitimt enn dette.

Nå er jo utfallet ekstremt bra, men i lengden er grensen man trår over verdt det ? Hva vet man om kriminalitet de måtte la gå over de årene ?

Memento scientiam skrev (14 timer siden):

Nå var det vel sånn at dette programmet var låst sammen med maskinvaren, og bare ble distribuert til de kriminelle, der denne kommunikasjonskanalen bare ble brukt til kriminell virksomhet? Måtte man ikke allerede være i de kriminelle miljøene for å i det hele tatt få tak i verktøyene for denne tjenesten?

Jo stemmer nok det.

Ble distribuert gjennom nettverk fra en kilde som var informant for FBI , var ikke noe som tilbys hvem som helst utifra hva jeg har lest.

Ønsker man privatliv fra myndigheter som privat person finnes det jo langt enklere måter en dette, så dette er jo telefoner spesifikt lagd for at eks feil ikke gjøres som at lyd kommer på eller signaler sendes fra telefon eks gps.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke uforventet.

Kan på ingen måte forstå at dette skal være lovlig metoder som er brukt selv for land som Australia og USA.

Men regner med at lagmannsretten vil endre utfallet, de er litt mer styrt av "systemet" føles det ofte som.

 

Sitat

 

Sier nei til varetektsfengsling: – Flott og riktig

Vestfold tingrett gir ikke påtalemyndigheten medhold i fengslingen av to siktede i Trojan Shield-operasjonen i Norge. Grunnen er politiets metodebruk.

 

 

 

Kan ikke bli slik at politiet blir til skurker for å ta skurker.

Litt samme greia at flere land ikke har dødsstraff fordi man ønsker ikke senke seg ned til et nivå der man utfører drap selv, man hevder seg høyere enn det.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 timer siden):

Det er jo unektelig ganske festlig at disse idiotene av noen kriminelle ble lurt i fella. Selv om det er problematisk fra et "politimetode"-ståsted.

Men når de hadde så mye info, er det ikke rart at de fant andre ting som kunne gi dem varetekt?

Ja på grensen til komisk hvor dumme mange kriminelle er spesielt med tanke på hva de bedriver kan sende dem bort fra samfunnet i alt ifra noen år til resten av livet..Men hva forventer man fra folk som synes det er tøft ha sittet i fengsel osv🤡

Man kunne nok ganske enkelt funnet ut om man hadde noen med teknisk ekspertise at telefon ikke var helt som den skulle.

Vil tro at hva som er problematisk er alt rundt så gjelder nok også ting som er funnet utenfor selve sakens kjerne, men dette får man nok vite om litt.

Men synes samtidig det er godt at politiet velger være helt åpne her, de kunne fint ha sagt en grå løgn her og bare tatt dem utifra såkalte "tilfeldig" oppdaget gjennom" tips" eller annet.

Så kudos der.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...