Gå til innhold

Selvkjørende lastebil kjørte 1528 kilometer – sparte 10 timer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, Eldin said:

Hvorfor er dette uklart? Hvis det er sjåføren som har det overordnede ansvaret for kjøretøyet, må sitte og følge med på vegen på lik linje som om han selv førte dette, så er det vel revnende likegyldig om han "teknisk sett" ikke kjører selv? Får nå håpe for yrkessjåførenes del at dette "smutthullet", om det virkelig skulle være et, blir tettet. Sliten blir du nok uansett om du fører selv eller må følge med like nøye som om du gjorde det. Kanskje enda mer til, for det må jo være rivende kjedelig med så mye inaktivitet.

Jeg tror grunnen er at dersom du skifter sjåfør underveis er det litt ulogisk at det ikke er ett slikt smutthull.

Det er jo ikke selve kjøretøyet som blir slitent

bare sjåføren om det er samme person.

Så smutthullet eksisterer nok på grunn av mulighet for mannskapsbytte underveis

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eldin skrev (29 minutter siden):

Hvorfor er dette uklart? Hvis det er sjåføren som har det overordnede ansvaret for kjøretøyet, må sitte og følge med på vegen på lik linje som om han selv førte dette, så er det vel revnende likegyldig om han "teknisk sett" ikke kjører selv? Får nå håpe for yrkessjåførenes del at dette "smutthullet", om det virkelig skulle være et, blir tettet. Sliten blir du nok uansett om du fører selv eller må følge med like nøye som om du gjorde det. Kanskje enda mer til, for det må jo være rivende kjedelig med så mye inaktivitet.

Det er stor forskjell på om man omtaler L2 selvkjøring og f.eks L4 selvkjøring. Det er L4 selvkjøring dette omhandler. Da skal alle krisesituasjoner håndteres av systemet, men føreren må f.eks overta (ikke panikk overta innenfor en brøkdel, men over flere sekunder) utenfor områdene hvor systemet klarer L4 selvkjøring. Typisk eksempel er om man må ut av motorveien for å kjøre omveier pga vedlikehold. 

Sånn sett så burde hviletid utgå, siden det skal være greit å sove innunder L4 ferdsel, slik at man kan ta hviletiden underveis. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, The Very End said:

Drit og dra med den derre teite "uuuUuuu batteri versus blabla" diskusjonen, det er ikke det som er temaet her!

Enten får det være automasjon i den grad at fører skal slippe å følge med, ellers så er faktisk sjåfør aktivt i arbeid og trenger pause. Redd for at man lager halvårlige automatiske systemer og ender opp med å drive rovdrift og ansvarspulverisering på sjåførene.

Drives det ikke ansvarspulverisering allerede?

Det reklameres jo i stor stil og skytes av atutomatiserte systemer og det fortelles i det vide og brede hvor sikre slike systemer er godt hjulpet av teknologer og vitenskaps lobbyen og traffiksikkerhetsbyråer men

det hele og fulle ansvaret skal sjåføren likevel ha

I forhold til å måtte betale for forsikringer også

Falsk reklame kaller man slikt

Endret av Lodium
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 minutter siden):

det hele og fulle ansvaret skal sjåføren likevel ha.

Kjøretøy innunder L4 skal kunne håndtere nødsituasjoner selv. Men ja, det blir vanskelig å lage en definitiv strek for hvor ansvaret havner. Om en lastebil stopper forsvarlig i kanten av motorveien og sjåføren er umulig å vekke, hvor lang tid skal ansvaret ligge ved fabrikant og tilbyder av autonomi fremfor sjåføren? 

Uansett i utgangspunktet så skal altså fabrikant og autonomien ha ansvaret når man prater om slike løsninger. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus said:

Kjøretøy innunder L4 skal kunne håndtere nødsituasjoner selv. Men ja, det blir vanskelig å lage en definitiv strek for hvor ansvaret havner. Om en lastebil stopper forsvarlig i kanten av motorveien og sjåføren er umulig å vekke, hvor lang tid skal ansvaret ligge ved fabrikant og tilbyder av autonomi fremfor sjåføren? 

Uansett i utgangspunktet så skal altså fabrikant og autonomien ha ansvaret når man prater om slike løsninger. 

Egentlig burde det være en smal sak å redusere forsikringspremien eller elliminere den helt  for personen som oppholder seg i kjøretøyet eller eieren av kjøretøyet dersom det er slik at automatisert system er sikrere enn en mennekelig fører.

alt annet blir egentlig betaling for en vare du ikke trenger

Forikringspremien burde dermed falle på produsenten av det automatiserte systemet

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 minutter siden):

Egentlig burde det være en smal sak å redusere forsikringspremien eller elliminere den helt dersom det er slik at automatisert system er sikrere enn en mennekelig fører.

Ja, enig der. Og det vil nok skje om/hvis L4 faktisk blir tatt i bruk. Det starter jo å se ganske greit ut på motorveiene for de som jobber med dette. Men man må nok være avhengig av en sjåfør i lang, lang tid for å kjøre av motorveiene og fra/til lasting/lossing i tillegg til lading/påfyll av energi. 

Men det kan skje på sikt at man ikke trenger sjåfører underveis i frakten. Backupsystemer med menneskelig hjelp kan foregå over nett, og da trenger man kun at sjåfører møter opp ved møteplasser for å gjøre den litt mer kompliserte jobben. 

Lodium skrev (5 minutter siden):

alt annet blir egentlig betaling for en vare du ikke trenger

En må og burde jo forsikre den delen som menneskene gjør uansett, samt mot uforutsette skader som steinsprut og slikt. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus said:

Ja, enig der. Og det vil nok skje om/hvis L4 faktisk blir tatt i bruk. Det starter jo å se ganske greit ut på motorveiene for de som jobber med dette. Men man må nok være avhengig av en sjåfør i lang, lang tid for å kjøre av motorveiene og fra/til lasting/lossing i tillegg til lading/påfyll av energi. 

Men det kan skje på sikt at man ikke trenger sjåfører underveis i frakten. Backupsystemer med menneskelig hjelp kan foregå over nett, og da trenger man kun at sjåfører møter opp ved møteplasser for å gjøre den litt mer kompliserte jobben. 

En må og burde jo forsikre den delen som menneskene gjør uansett, samt mot uforutsette skader som steinsprut og slikt. 

Det har en andre forsikringer til

Dessuten i eksemplet ditt med en sjåfør som ikke kan vekkes da er enten sjåføren død eller sover veldig tungt

Er han ikke død så kan sjåføren bli erstatningspliktig hvis selskapet taper mye penger

driver han selvstendig så har han nok andre forsikringer som dekker ting.

Lasting og lossing kan strengt tatt også gjøres med automatasjon men du trenger mennekelig hjelp til å sikre last sansynlighvis ett tiår eller to til

 

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (6 minutter siden):

Dessuten i eksemplet ditt med en sjåfør som ikke kan vekkes da er enten sjåføren død eller sover veldig tungt

Jepp, noe som en jo må ta hensyn til når man skal lage et slikt system. En sjåfør med søvnapne f.eks burde jo kanskje ikke få lisens til å være med i en slik lastebil om de er harde å vekke. Så godt tenkes at man må få et tillegg i lastebillappen for å være "støtte-sjåfør" for autonome lastebiler med litt ekstra helsesjekker f.eks. 

 

Lodium skrev (7 minutter siden):

Lasting og lossing kan strengt tatt også gjøres med automatasjon men du trenger mennekelig hjelp til å sikre last sansynlighvis ett tiår eller to til

Ja, er jo flere ting som følger der. Ofte vanskeligere og smalere veier inn og ut fra depoter kontra motorveiene også. 
 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, oophus said:

Jepp, noe som en jo må ta hensyn til når man skal lage et slikt system. En sjåfør med søvnapne f.eks burde jo kanskje ikke få lisens til å være med i en slik lastebil om de er harde å vekke. Så godt tenkes at man må få et tillegg i lastebillappen for å være "støtte-sjåfør" for autonome lastebiler med litt ekstra helsesjekker f.eks. 

 

Ja, er jo flere ting som følger der. Ofte vanskeligere og smalere veier inn og ut fra depoter kontra motorveiene også. 
 

At det er smalt betyr ikke så mye lenger

dersom du har sett lageret til komplett så kan lasteroboter omtrent snu på femøringen

 

Bare å skallere dette opp til bruk i en lastebil med litt ekstra tilpasninger

Det eneste som kan være utfordrende er at last i lastebiler og trailere ikke er i små gods og ikke lett kan standardsikres på grunn av forskjellig størrelse på lasten/godset

Endret av Lodium
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 minutter siden):

dersom du har sett lageret til komplett så kan lasteroboter omtrent snu på femøringen

Joda, fine de. Men jeg hadde nok ikke sammenlignet løsningene. Feil på lageret på komplett koster kun penger. Det kan være andre resultater og triste konklusjoner ute på veiene. Så det krever jo et annet fokus.

Lodium skrev (5 minutter siden):

Det eneste som kan være utfordrende er at last i lastebiler og trailere ikke er i små gods og ikke lett kan standardsikres på grunn av forskjellig størrelse på lasten/godset

Finnes faktisk et firma som jobber med takskinner inne i 20 og 40 fots kontainere. Der skanner man all last, også er det algoritmer som stacker lasten. Eneste man må gjøre er å kjøre lasten på paller mot lastebilen og kontaineren, så gjør det autonome systemet resten. Mener de sparte i snitt 25% i sløsing av volum på dette vs mennesklig lasting eller noe slikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus said:

Joda, fine de. Men jeg hadde nok ikke sammenlignet løsningene. Feil på lageret på komplett koster kun penger. Det kan være andre resultater og triste konklusjoner ute på veiene. Så det krever jo et annet fokus.

Finnes faktisk et firma som jobber med takskinner inne i 20 og 40 fots kontainere. Der skanner man all last, også er det algoritmer som stacker lasten. Eneste man må gjøre er å kjøre lasten på paller mot lastebilen og kontaineren, så gjør det autonome systemet resten. Mener de sparte i snitt 25% i sløsing av volum på dette vs mennesklig lasting eller noe slikt. 

Ok, det var ukjent for meg

Trodde de ikke hadde løst dette enda

å kjøre lasten på paller kan også atomatiseres egentlig

Men du trenger sansynligvis noen til å overvåke systemet

i hvertfall til roboter og ai blir smarte nok til å ta vedlikhold og feil i systemer selv og automatisk selvreparerer og feilrettter etterhvert som problemer oppstår.

Lenke til kommentar
Eldin skrev (3 timer siden):

Hvorfor er dette uklart? Hvis det er sjåføren som har det overordnede ansvaret for kjøretøyet, må sitte og følge med på vegen på lik linje som om han selv førte dette, så er det vel revnende likegyldig om han "teknisk sett" ikke kjører selv? Får nå håpe for yrkessjåførenes del at dette "smutthullet", om det virkelig skulle være et, blir tettet. Sliten blir du nok uansett om du fører selv eller må følge med like nøye som om du gjorde det. Kanskje enda mer til, for det må jo være rivende kjedelig med så mye inaktivitet.

En må vel kanskje også stille spørsmålet om hvorfor denne regelen eksisterer, og om denne løsningen fører til at begrensingen ikke lenger er nødvendig.

Er det fordi det er fysisk tungt å kjøre?

Eller psykisk belastende?

Eller for å beskytte arbeider for å bli utnyttet med lang arbeidstid? Evt for å øke sysselsetting?

Og hvorfor finnes den ikke for privat/personbil?

Det er uansett føreren sitt ansvar å vite om han er i kjøre dyktig form til å kjøre, uansett om det er innenfor hviletiden eller ei.

Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (12 timer siden):

Prøv dette med en batterielektrisk lastebil....

Med hydrogen på tanken holder det med èn hydrogenfylling på 15 minutter underveis.

Men, men, batterier er jo mer energieffektivt.....

Who cares.

Det er riktig, batterier gjør det billigere og mer energieffektivt.

Den ene hydrogenfyllingen på 15 minutter er høyst teoretisk, men selv om det kan ta lenger tid å lade, så vil det ikke være så mye lengre tid at det vil lønne seg å bruke hydrogenflausen.

Det er absolutt null behov for å bygge ut hydrogenstasjoner bare for å spare noen minutter på en rute som denne. De aller færreste transportruter er nemlig langt kortere, og vil gi mer enn nok tid til lading uten at frakten tar noe lengre tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (12 timer siden):

Prøv dette med en batterielektrisk lastebil....

Med hydrogen på tanken holder det med èn hydrogenfylling på 15 minutter underveis.

Men, men, batterier er jo mer energieffektivt.....

Who cares.

Det forskes på pantografløsninger og lading i veibanen. Det vil, litt avhengig av ladeeffekten og løsninger som velges, være fullt mulig å kjøre et batterielektrisk vogntog helt uten stopp for fylling, om veinettet er bygd ut for dette. Noen steder er det faktisk i bruk allerede. I Stavanger har de vel gått for pantografløsning for sine elektriske busser, om jeg ikke husker feil (finner ikke artikkel om det nå).

Men det vil selvsagt ta tid og koste penger, så vil nok være en god stund frem i tid. Alternativet er at man har korte stopp med automatiserte batteribyttestasjoner eller bytte av "traktor", som ikke trenger å ta lengre tid enn å fylle drivstoff.

Men vi ser jo heller ikke hvordan de tenker å løse problemet med å fylle diesel eller hydrogen på et vogntog der det ikke finnes sjåfør til stede. Skal det være utplassert servicepersonell som skal gjøre denne jobben, eller har de tenkt å automatisere dette og? Hydrogen vil du ihvertfall ikke se fylles automatisk, på svært lang tid. Da må man ha mannskap tilgjengelig for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (13 timer siden):

Prøv dette med en batterielektrisk lastebil....

Med hydrogen på tanken holder det med èn hydrogenfylling på 15 minutter underveis.

Men, men, batterier er jo mer energieffektivt.....

Who cares.

Hvis de oppgitte tallene for Tesla Semi blir noenlunde rett så skal den klare denne turen med en lading på ca 30 minutt dersom den starter med fullt batteri. Kostnaden med diesel på en tur som denne i Norge blir ca 10 000 kr (1528km x 4 liter/mil x 16 kr pr liter). Hydrogen kanskje litt billigere, men timeprisen for å spare 15 minutt blir ekstrem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Men vi ser jo heller ikke hvordan de tenker å løse problemet med å fylle diesel eller hydrogen på et vogntog der det ikke finnes sjåfør til stede. Skal det være utplassert servicepersonell som skal gjøre denne jobben, eller har de tenkt å automatisere dette og? Hydrogen vil du ihvertfall ikke se fylles automatisk, på svært lang tid. Da må man ha mannskap tilgjengelig for dette.

Sjåfører trengs nok uansett i en god stund for å gjøre litt mer komplisert jobb i en rute. Ved lasting og lossing så kan det jo ofte være ferdsel i mer komplisert trafikk enn kun på motorveiene som tar lengre tid å godkjenne for L4 ferdsel enn motorveiene i seg selv. Så godt mulig sjåfører blir sendt til kun disse bitene i fremtiden. Lastebilen kjører 90% alene, og stopper ved en rasteplass ved motorveien. Sjåføren kjører egen personbil opp, tar lastebilen og laster samt losser den, kjører den tilbake og fyller hydrogen, og setter den på plass på samme sted. Lastebilen kjører ut på motorveien igjen til neste lasteplass etc hvor neste sjåfør overtar. Så fremfor at man følger lastebilene, så gjør man jobben lokalt inn og ut til ulike steder fra naturlige stoppesteder ved motorveiene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...