Gå til innhold

Ladekabel lenovo yoga


Anbefalte innlegg

Om du velger en Lenovo lader så er du vel sikker på at den virker.

Jeg tror at alle USB-C PD (Power delivery) strømforsyninger på skal virke (om det er riktig at det er det Lenovo bruker)

Strømforsyningen bør være omtrent 65 W eller større, området 45-65W kan nok også virke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frk. Amøbe skrev (19 minutter siden):

OnePlus laderen støtter bare 45W til "Power Delivery" enheter. Jeg ville funnet en annen lader. Det vil vel virke men blir litt lite effekt til lading.

Lenke til kommentar

For å gjøre det enkelt med alt det tekniske som står på en lader:
- Spenningen (V / Volt) MÅ være den samme som originalen, ellers kan det oppstå skade på det som skal lades.
- Strømmen (A / Ampere) KAN være lavere eller høyere.*
- Effekten (W / Watt) er for ladere bare en annen måling for strømmen de kan levere (Effekt = Strøm x Spenning, f.eks. 65 Watt = 3,25 Ampere x 20 Volt).

*Eneste som vil skje er at laderen vil lade saktere dersom den er for svak. Det kan også komme opp melding på skjermen om at laderen er for svak (har sett det før fra Lenovo), men det er ikke noe problem med mindre laderen er så svak at maskinen ikke lenger kan brukes mens den lader.

Det er ikke noe problem å bruke en 180 Watts lader til en 60 Watts maskin - maskinen trekker ikke mer strøm eller effekt enn det den skal ha fra laderen uansett.

"Input" er det laderen trekker fra strømnettet, typisk 220-250 Volt beregnet på Europeisk bruk, eller 100-240 Volt hvis det er multi-lader som da også kan brukes i f.eks. USA og andre land som bruker 110 Volt på hovednettet. "50-60 Hz" er også betegnelse på en multi-lader.

"~" er betegnelsen for vekselspenning, som er hva som brukes på hovedstrømnett.

"1,8 A" er hvor mye strøm laderen trekker på den sikringskursen i huset.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her ble det jammen mange flotte tips, men nå går jeg helt i surr. 

Så de to jeg nevnte, er kompatible - men ikke optimale fordi PD er for lav (45W). Så da bør jeg gå for annen lader. 

Google og jeg er venner iblant, så jeg dyrket vennskapet og prøvde meg frem med stikkord fra produktene dere har funnet. 

@PaladinNO kom med en reiselader fra Lenovo itself, men til en svimlende pris (Lenovo 65W USB-C Travel Adapter - strømadapter - 65 watt | Multicom). Jeg er villig til å punge ut, men Google og jeg fant muligens tonen: Linocell USB-C PD Lader 65 W - Hurtiglader | Kjell.com Kan den fungere? Står den er til Apple-produkt og Samsung. Det er jo alltid slik at når jeg får besøk av en iPhone-bruker, så må de alltid lade - men jeg har ikke lader til iPhone. Ikke deres iPhone, i hvert fall. Dilemma, hver eneste gang. Men Samsung bruker da samme USB C som "alle" andre. Samsungtelefon har jeg i hus, blant flere Androidprodukter, og alle lader fint av pc-kabelen. Barnets skole-iPad bruker derimot noe helt annet (laderen er på skolen, så iPhone-brukerne får likevel ikke ladet, om de i det hele tatt bruker samme ladetupp). 
Ser her og der på utsalgssidene at det nevnes pinners (?) på USB C, noen 18 og noen 24. Har det noe med det å gjøre?

Og mens jeg søkte på det, så dukket det opp en eeenda lenger ladekabel enn den på 2m: StarTech.com 3m 10ft USB C to USB C Cable 5A PD - USB 2.0 USB-IF Certified - USB-C cable - 3 m (proshop.no) Hva tenker dere om denne? Jeg kunne godt hatt en kilometer lang kabel. 

Og er de hver og for seg dugelige - er de da en god kombinasjon? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frk. Amøbe skrev (15 minutter siden):

Her ble det jammen mange flotte tips, men nå går jeg helt i surr. 

Så de to jeg nevnte, er kompatible - men ikke optimale fordi PD er for lav (45W). Så da bør jeg gå for annen lader. 

Google og jeg er venner iblant, så jeg dyrket vennskapet og prøvde meg frem med stikkord fra produktene dere har funnet. 

@PaladinNO kom med en reiselader fra Lenovo itself, men til en svimlende pris (Lenovo 65W USB-C Travel Adapter - strømadapter - 65 watt | Multicom). Jeg er villig til å punge ut, men Google og jeg fant muligens tonen: Linocell USB-C PD Lader 65 W - Hurtiglader | Kjell.com Kan den fungere? Står den er til Apple-produkt og Samsung. Det er jo alltid slik at når jeg får besøk av en iPhone-bruker, så må de alltid lade - men jeg har ikke lader til iPhone. Ikke deres iPhone, i hvert fall. Dilemma, hver eneste gang. Men Samsung bruker da samme USB C som "alle" andre. Samsungtelefon har jeg i hus, blant flere Androidprodukter, og alle lader fint av pc-kabelen. Barnets skole-iPad bruker derimot noe helt annet (laderen er på skolen, så iPhone-brukerne får likevel ikke ladet, om de i det hele tatt bruker samme ladetupp). 
Ser her og der på utsalgssidene at det nevnes pinners (?) på USB C, noen 18 og noen 24. Har det noe med det å gjøre?

Og mens jeg søkte på det, så dukket det opp en eeenda lenger ladekabel enn den på 2m: StarTech.com 3m 10ft USB C to USB C Cable 5A PD - USB 2.0 USB-IF Certified - USB-C cable - 3 m (proshop.no) Hva tenker dere om denne? Jeg kunne godt hatt en kilometer lang kabel. 

Og er de hver og for seg dugelige - er de da en god kombinasjon? 

Ja dette (Linocell USB-C PD lader) ser bra ut 65W lader (3.25A) med USB-C utgang.

Og 3meter kabel som tåler 5A

Apple bruker lightning kabel: www.apple.com/no/shop/product/MX0K2ZM/A/usb-c-til-lightning-kabel-1-m (du kan sikkert finne en billigere)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Frk. Amøbe skrev (20 timer siden):

Google og jeg er venner iblant, så jeg dyrket vennskapet og prøvde meg frem med stikkord fra produktene dere har funnet. 

@PaladinNO kom med en reiselader fra Lenovo itself, men til en svimlende pris (Lenovo 65W USB-C Travel Adapter - strømadapter - 65 watt | Multicom). Jeg er villig til å punge ut, men Google og jeg fant muligens tonen: Linocell USB-C PD Lader 65 W - Hurtiglader | Kjell.com

Og mens jeg søkte på det, så dukket det opp en eeenda lenger ladekabel enn den på 2m: StarTech.com 3m 10ft USB C to USB C Cable 5A PD - USB 2.0 USB-IF Certified - USB-C cable - 3 m (proshop.no)

I sense the Google Fu is strong in this one. :)

Hurtigladere er desverre dyrere grunnet mer kompakt konstruksjon. En vanlig "klumplader" er jo halve prisen, som jeg linket til tidligere.
https://www.multicom.no/lenovo-delta-adlx65ydc3a-stromadapter-65/cat-p/c/p10303896

Men en tredjepartslader + kabel, som du linker til over, koster jo det samme som en original hurtiglader. Men en "flerbrukslader" er såklart mer hendig (kjenner den, med venner som kommer på besøk og "tilfeldigvis" trenger å låne noe av det tekniske utstyret man har ^^).

Jeg begynner å spore av selv - er det en laptop eller mobillader du trenger? ^^

Personlig preferanse når det kommer til ladere: ha heller flere, en til hvert enkelt behov, enn en multi-lader som tar alt.
Man vil bli så fort vant til og avhengig av den multi-laderen at når den ryker (og det er det jeg baserer meg på at den gjør, spesielt når den trengs mest) så man allerede har rotet / ryddet vekk alle alternativer. Og så trenger man en ny lader, som man helst skulle hatt i går...

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
2 hours ago, Professor Balthazar said:

"Power cable Schuko iec c5"

Takk for navnet. Har vært på jakt etter en slik kabel, men ante ikke hva jeg skulle spørre etter. Kjell og Co har alle varianter og ganske sikkert USB-C også.

https://www.kjell.com/no/produkter/data/kabler-og-adaptere/strom-230v

14 minutes ago, sedsberg said:

Jaggu bra at USB-C kom og gjorde alt mye enklere! :D

Det er faktisk det største framsrittet som har skjedd de siste 10 årene. Felles lader for alle nye PC og mobiler: 😄

På gamle "tynne laptops" så var jo laderen også nesten like stor som PC'en.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (5 timer siden):

OnePlus laderen støtter bare 45W til "Power Delivery" enheter. Jeg ville funnet en annen lader. Det vil vel virke men blir litt lite effekt til lading.

Dette var nytt for meg, men ser det står 45W blant eit par kryptiske forkortingar. Er det så å forstå at den støttar 45W via PD og 65W via Oneplus sin proprietære "protokoll" (om det er rett omgrep)?

Lenke til kommentar

Det burde ikke være så alt for vanskelig å bytte denne kabelen slik jeg ser det. 
 

det enkleste er å kutte kabelen, kjøpe en vanlig USB C kabel og kutte av denne og bare lodde den sammen. De fleste hobbyelektronikk folk klarer dette. Ved å skjøte kabelen midt på med en ny usb kabel slipper man å fikle med å bytte selve kontakten. 

Evt. kan man åpne adapteren og bytte hele kabelen. kjenner du noen som er litt elektrofile så er dette ganske simpelt. 

Ellers, så kan vel denne funke:
https://altitec.no/65w-usb-c-power-adapter-lader-for-lenovo-asus-hp-dell-xiaomi-huawei-google-4.html

 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Bjerknez said:

Evt, kan jo denne være verdt forsøket?

Det er i grenselandet til å være ulovlig og så finnes det en reel mulighet for at dette kan medføre brann. 

Hvis man kjøper elektriske produkter fra EØS området så står fabrikant og importør ansvarlig for at de sikkerhetsmessige kravene er oppfylt. Hvis man importerer selv fra Kina eller andre verdensdeler, da står man selv ansvarlig for en sikkerhetsmessig godkjenning av produktet. 

https://dinside.dagbladet.no/mobil/hvis-du-har-en-hjemme-kan-det-vaere-livsfarlig/71561549

Ellers så er det jo en veldig bra pris, men man kan vel også risikere at det som går på teknisk kvalitet og brannsikkerhet er i samsvar med prisen.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 minutt siden):

Det er i grenselandet til å være ulovlig og så finnes det en reel mulighet for at dette kan medføre brann. 

Hvis man kjøper elektriske produkter fra EØS området så står fabrikant og importør ansvarlig for at de sikkerhetsmessige kravene er oppfylt. Hvis man importerer selv fra Kina eller andre verdensdeler, da står man selv ansvarlig for en sikkerhetsmessig godkjenning av produktet. 

https://dinside.dagbladet.no/mobil/hvis-du-har-en-hjemme-kan-det-vaere-livsfarlig/71561549

Ellers så er det jo en veldig bra pris, men man kan vel også risikere at det som går på teknisk kvalitet og brannsikkerhet er i samsvar med prisen.

Aner ikke noe om kvaliteten på denne, men man skal ikke alltid la seg lure av den lave prisen. For oss nordmenn er dette latterlige priser, men Kineserne blir nok ikke handleglade av slike priser. 

Husk at disse laderne uansett blir laget i Kina. Riktignok trolig på forskjellige måter, og når man kjøper rett fra produsent så slipper man mange ledd. 

Men den første jeg linket til er nok trolig et bedre kjøp, men også 5x prisen.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (3 timer siden):

I sense the Google Fu is strong in this one. :)

Hurtigladere er desverrre dyrere grunnet mer kompakt konstruksjon. En vanlig "klumplader" er jo halve prisen, som jeg linket til tidligere.
https://www.multicom.no/lenovo-delta-adlx65ydc3a-stromadapter-65/cat-p/c/p10303896

Men en tredjepartslader + kabel, som du linker til over, koster jo det samme som en original hurtiglader. Men en "flerbrukslader" er såklart mer hendig (kjenner den, med venner som kommer på besøk og "tilfeldigvis" trenger å låne noe av det tekniske utstyret man har ^^).

Jeg begynner å spore av selv - er det en laptop eller mobillader du trenger? ^^

Personlig preferanse når det kommer til ladere: ha heller flere, en til hvert enkelt behov, enn en kombo-lader som tar alt.
Man vil bli så fort vant til og avhengig av den kombo-laderen at når den ryker (og det er det jeg baserer meg på at den gjør, spesielt når den trengs mest) så man allerede har rotet / ryddet vekk alle alternativer. Og så trenger man en ny lader, som man helst skulle hatt i går...

Google Fu, fantastisk! Ganske spot on. Jeg ville ikke vært her (på forumet altså) uten Google. 

Det er selvfølgelig pc-lader jeg er ute etter! Sporet av fordi den laderen jeg linket til først og fremst var oppført som en mobillader. 

En multifunksjonell lader skader absolutt ikke, men det er altså pc-lader jeg trenger. Mobilladere har jeg i hver skuff i dette huset, i alle former og farger og ymse slag (men ikke til iPhone), så behovet er sånn sett ikke til stede. 

Jeg må innrømme at prisen svant bort i min iver etter å ha funnet en lader selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 timer siden):

Det burde ikke være så alt for vanskelig å bytte denne kabelen slik jeg ser det. 
 

det enkleste er å kutte kabelen, kjøpe en vanlig USB C kabel og kutte av denne og bare lodde den sammen. De fleste hobbyelektronikk folk klarer dette. Ved å skjøte kabelen midt på med en ny usb kabel slipper man å fikle med å bytte selve kontakten. 

Evt. kan man åpne adapteren og bytte hele kabelen. kjenner du noen som er litt elektrofile så er dette ganske simpelt. 

Ellers, så kan vel denne funke:
https://altitec.no/65w-usb-c-power-adapter-lader-for-lenovo-asus-hp-dell-xiaomi-huawei-google-4.html

 

Jeg vet ikke hva slags inntrykk jeg har gitt deg, men jeg er ikke en hobbyelektroniker og jeg er ikke elektrofil 😄 Jeg har ikke tenkt å spørre den hendige naboen om han vil gjøre dette for meg 😅 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg vil takke alle som har svart, dere har vært gode å ha i dette øyeblikket hvor jeg måtte (over)leve i en ladekabelverden. Nå har jeg endelig kommet frem til en slutning, og jeg kjøper den originale laderen: Lenovo 65W USB-C Travel Adapter - strømadapter - 65 watt | Multicom som @PaladinNO foreslo. Jeg satser på at det gjør susen, det føles som den tryggeste løsninga, og en sånn elektroteip rundt de åpne ledningene får holde fortet enn så lenge. Det kommer vel på nyhetene om det skulle gå skeis: "FRK. AMØBE FALT DØD OM ETTER EN REVNE I LADEKABELEN, BARE FÅ DAGER FØR NY LADER KOM I HUS" 

Ha en strålende dag  🌞

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...