Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utestengt for fiber


Anbefalte innlegg

Jeg fikk for noen år siden mulighet til å få fiber inn til mitt hus som ligger på landet. Det ble grave en egen grøft fra ett fordelingsskap på selvkost flere hunder meter. Hastighet og kvalitet gjorde hverdagen til en ny verden over flere år. Nå sier eieren at det ikke er mulig å få tilgang på fiber da det er for langt unna 14 km. PS. Hadde et bedriftsabonnement + Nettflix tidligere og firmaet ble avviklet. Jeg bestilte da et nytt abonnement til Signal Bredbånd, og fikk opplyst at det skulle komme en montør for så å skifte til en ny boks inne i boligen min.                                                                                      Senere etter flere purringer får jeg til svar fra leverandøren at de ikke kan skaffe fiber til min adresse pga: 

" Årsaken er mangel på fiber i området, så frem til vi oppgraderer infrastrukturen vil det ikke være mulig å bestille abonnement til min adresse. "

Vell, etter å hatt fiber med stor hastighet i flere  år,  sitter jeg med i dag med ett dårlig mobilt bredbånd. Hvordan er det mulig for et slikt selskap å bare stenge av ett nett, for så videre gå ut med at det er for langt mellom bruker og leverandør. De har jo monopol på fiber i mitt område?

Hva kan jeg gjøre ????

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arctic peak skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk for noen år siden mulighet til å få fiber inn til mitt hus som ligger på landet. Det ble grave en egen grøft fra ett fordelingsskap på selvkost flere hunder meter. Hastighet og kvalitet gjorde hverdagen til en ny verden over flere år. Nå sier eieren at det ikke er mulig å få tilgang på fiber da det er for langt unna 14 km. PS. Hadde et bedriftsabonnement + Nettflix tidligere og firmaet ble avviklet. Jeg bestilte da et nytt abonnement til Signal Bredbånd, og fikk opplyst at det skulle komme en montør for så å skifte til en ny boks inne i boligen min.                                                                                      Senere etter flere purringer får jeg til svar fra leverandøren at de ikke kan skaffe fiber til min adresse pga: 

" Årsaken er mangel på fiber i området, så frem til vi oppgraderer infrastrukturen vil det ikke være mulig å bestille abonnement til min adresse. "

Vell, etter å hatt fiber med stor hastighet i flere  år,  sitter jeg med i dag med ett dårlig mobilt bredbånd. Hvordan er det mulig for et slikt selskap å bare stenge av ett nett, for så videre gå ut med at det er for langt mellom bruker og leverandør. De har jo monopol på fiber i mitt område?

Hva kan jeg gjøre ????

 

 

Hvem leverte fiber til deg før?

Hvem er "eieren" du sikter til, det er litt uklart? Huseier eller eier av fibernettet?

Hvis Signal Bredbånd er eneste leverandør der, må jo kundeservicen der gi deg et godt svar på hva som har endret seg siden du hadde bra fiber før, men ikke kan få det nå. Har det noe å si at du har gått fra bedriftsabo til privatabo, tro? Hvor bor du, egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør ta kontakt og høre med de på privat om de forstår at du faktisk har fiber, har opplevd flere ganger at man ikke har helt kontroll. 

Men det finnes ikke fiber i det generelle området? Da kan det være at Signal leier fiber fra andre og at de taper penger på og gi deg privatabb. Hvor mye kostet linjen du hadde?

Lenke til kommentar

I USA er det rimelig texas å grave ned fiber fort som f. fordi det gir etablert infrastruktur som er begrenset og derfor gir tidlige tilbydere et fortrinn. Tenker det er godt mulig det er to ulike leverandører her som ikke deler infrastruktur. Hvem hadde du som leverandør før ?

Hvis begge var levert fra Signal Bredbånd skiller de vel på Bedrift og Privat via ulike systemer ?

Uansett bør det være mulig å få til noe så lenge det er lagt opp fysisk fiber til deg som fungerer, for det er det "mest komplekse" i dette scenarioet.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Arctic peak said:

" Årsaken er mangel på fiber i området, så frem til vi oppgraderer infrastrukturen vil det ikke være mulig å bestille abonnement til min adresse. "

Vet ikke helt om det er noe i ordleggingen her, men kan det være at det ikke er tilgjengelige punkter i sentralen/noden eller at de regner på kapasiteten inn til dette og mener at det ikke er kapasitet til flere kunder. Mao. at det eksempelvis er flere som har fått fiber i området siden sist du hadde det, og slik situasjonen er nå vil det kreve en noe større oppgradering for å hekte på en enkelt kunde til.

Var i samme situasjon for en del år siden selv når jeg flyttet. Ikke før Viken Fiber hadde oppgradert i området var det for meg mulig å få fiber, ettersom det ikke var plass på noden. Det var da riktignok ikke lagt opp fiber inn til mitt hus fra før. Men etter at de hadde gjort en oppgradering etter noen år, var det mulig for meg å få fiber.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
NULL skrev (På 7.6.2021 den 8.30):

Var i samme situasjon for en del år siden selv når jeg flyttet. Ikke før Viken Fiber hadde oppgradert i området var det for meg mulig å få fiber, ettersom det ikke var plass på noden. Det var da riktignok ikke lagt opp fiber inn til mitt hus fra før. Men etter at de hadde gjort en oppgradering etter noen år, var det mulig for meg å få fiber.

Men hvor vanskelig er det å få 150\300 mbit fiber? skal være ektreme tilfeller før det er umulig. kanskje var problem på 2010 tallet eller før, men i dag burde på 4g+ og 5g være lett å få slike hastighet så sant det er dekning. Så må være helt utrolig eller ekstreme tilfeller der det er lagt opp for dårlig sikring mot overbelasting. Fiber er ennå lettere å få høyere hastighet siden kapasiteten er enorm men er tydligvis bruk av gigabit en stund ennå. Så er vel mulig det finnes området der det er tilfeller. Bedre løsning er  å tvinge andre bruker i lavere hastighet i en periode. kanskje?

Men er jo surt hvis man har kun mobildata fra Ice\telia\telenor. I noen området kan konkurasen være elendig.

Man tror de som har kobbernett nå mister tilbudet i september siden utstyret blir vel flyttet der hvor fiberen ikke finnes.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Men hvor vanskelig er det å få 150\300 mbit fiber? skal være ektreme tilfeller før det er umulig. kanskje var problem på 2010 tallet eller før, men i dag burde på 4g+ og 5g være lett å få slike hastighet så sant det er dekning. Så må være helt utrolig eller ekstreme tilfeller der det er lagt opp for dårlig sikring mot overbelasting. Fiber er ennå lettere å få høyere hastighet siden kapasiteten er enorm men er tydligvis bruk av gigabit en stund ennå. Så er vel mulig det finnes området der det er tilfeller. Bedre løsning er  å tvinge andre bruker i lavere hastighet i en periode. kanskje?

Men er jo surt hvis man har kun mobildata fra Ice\telia\telenor. I noen området kan konkurasen være elendig.

Man tror de som har kobbernett nå mister tilbudet i september siden utstyret blir vel flyttet der hvor fiberen ikke finnes.

Hva er egentlig relevansen i forhold til det du siterer her? Og hva er det egentlig du prøver å si?

Kobbernettet skal vel opprettholdes til 2025 og det er forutsetninger om at det skal finnes et alternativ. Alternativet for mange, der ikke fiber eller HFC finnes, vil være trådløst bredbånd via mobilnettet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 4.7.2021 den 14.10):

Hva er egentlig relevansen i forhold til det du siterer her? Og hva er det egentlig du prøver å si?

Kobbernettet skal vel opprettholdes til 2025 og det er forutsetninger om at det skal finnes et alternativ. Alternativet for mange, der ikke fiber eller HFC finnes, vil være trådløst bredbånd via mobilnettet.

Har selv fått sluttdato i september denne måneden så 2025 må være på landet.

Trådløs bredbånd er mye svakheter:

https://itavisen.no/2021/07/05/5g-holder-ikke-loftene-massivt-soksmal-fra-misfornoyde-brukere/

Så der fiber blir vanskelig, er nok ofte også trådløs bredbånd vanskelig.

Lenke til kommentar

hørte akkurat med telia, de gir kun 25\50\75 mbit på https://www.telia.no/internett/tradlost-bredband/

Sies i dekningkartet man har 5g men tydligvis feil informasjon, kan få 220\150 mbit med telia estiona.

Så man blir ganske irritert hvor useriøse bredbåndslevrandører er.  Prøver å finne løsninger å forbedre dekning men er vel ikke overrasket over verken telenor eller telia vil forbedre dekningen ved å kutte trær så man bør være fornøyd hvis man får tilbud om fiber.

Men skulle ikke tro det var mulig siden bør vel være grenser hvor dårlig ting kan gå. 10 gigabit utstyr har jeg hatt i flere år nå. Så ganske lattelig hvor mye gull man får av gråstein faktisk. Hjelper lite hvor ofte telia og telenor skryter av 5g og fiber når mange ikke får grunnleggende båndbredde, særlig coax og 5g kommer dårligst ut.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, LMH1 said:

Trådløs bredbånd er mye svakheter:

Direksjonal-radiosender-bredbånd er faktisk ganske bra. Så lenge man har luftlinje til sender, antenne blir justert og montert korrekt, og ingen bestemmer seg for å selge over kapasitet.
Min erfaring er at været påvirker ikke kapasiteten heller. Men det finnes sikkert noen varianter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (5 minutter siden):

Direksjonal-radiosender-bredbånd er faktisk ganske bra. Så lenge man har luftlinje til sender, antenne blir justert og montert korrekt, og ingen bestemmer seg for å selge over kapasitet.
Min erfaring er at været påvirker ikke kapasiteten heller. Men det finnes sikkert noen varianter.

Ja men i del tilfeller over 90% er ikke dekningen optimalt. Og det er mere som kan gå dårlig, husk de prøver å spare penger, og kutte så reklame er det når de skryter over 5g når opplevelsen er noe annet. Noen tilfeller har de kun 4g og der velger de å gi dårlig ytelse, faktisk skal routerne mine klare 300 mbit men man er ikke i nærheten med mindre man klarer å få rett sikt til sender, vær og fugler etc kan påvirke stabiliteten, samme med fly eller andre ting. Er ikke airfiber der det går gjennom laserståle men tror det kunne vært bedre.

Så des mere man kontakter telia det mindre har man tro på telia 5g vil konkurere mot fiber fra vikenfiber.

Så er jo bra mitt alternativ er voxy fra england med opp till 20 GB i måneden til 125 kr eller telia estiona opp mot 300 mbit hastighet til 8 euro til rundt 200 kr som er usikkert hvor mange GB per måneden jeg får nytte av i lengere tid eller vikenfiber på sikt konkuransen er på ingen måte god, ice har for dårlig nett. Chilimobil er for dyrt over 100 GB. og hva andre løsninger har man? Er utelukke over 95% av markedet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

Hvorfor prater du om mobildata????

Sitat

Vell, etter å hatt fiber med stor hastighet i flere  år,  sitter jeg med i dag med ett dårlig mobilt bredbånd. Hvordan er det mulig for et slikt selskap å bare stenge av ett nett, for så videre gå ut med at det er for langt mellom bruker og leverandør. De har jo monopol på fiber i mitt område?

Hva kan jeg gjøre ????

Dette lurer jeg også på man kan jo nr 1 leie nett fra naboen nr1 høre med bedrift om de er villig å leie fiberen eller at man setter opp VPN for at fimaet ikke skal holdes ansvarlig for problemer med å leie nett.

Ellers blir siste løsning som fleste andre sier, gå for billigst måte å skaffe internett på. og begrens bruket så mye som mulig. Du kan jo vurdere å flytte men koster mye med bolig, kanskje skaffe en jobb med betalt internett?

ICE har ofte dårlig dekning en del plasser.

Har hørt med vikenfiber oppkoblingtid utenfor utbygging er vanligvis 4-8 uker.

Så er det vanlig eller? Forstår ikke hvorfor ducatel uten for lier kan ha så lang leveringstid.

Når innen det har skjedd har man sikkert fått 5g dekning, forstå det dem som vil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Har selv fått sluttdato i september denne måneden så 2025 må være på landet.

Trådløs bredbånd er mye svakheter:

https://itavisen.no/2021/07/05/5g-holder-ikke-loftene-massivt-soksmal-fra-misfornoyde-brukere/

Så der fiber blir vanskelig, er nok ofte også trådløs bredbånd vanskelig.

Kobbernettet kan bli lagt ned et sted, om det er andre opsjoner i området. Som eksempelvis trådløst bredbånd, fiber eller hfc.

Ser ikke hva relevansen for en sak om hvordan operatører i sør-korea har markedsført sitt produkt og utbygging... 

I stor grad virker det som du konstruerer problemer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Har hørt med vikenfiber oppkoblingtid utenfor utbygging er vanligvis 4-8 uker.

Så er det vanlig eller? Forstår ikke hvorfor ducatel uten for lier kan ha så lang leveringstid.

Når innen det har skjedd har man sikkert fått 5g dekning, forstå det dem som vil.

Ducatel er vel bare en utstyrsleverandør, og ikke entreprenøren som gjør selve oppkoblingen. Hvis det er slik at de mangler utstyret som skal til, vil jo det naturligvis påvirke.

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Trådløst bredbånd er jo i hovedsak basert på 4G/5G. Og ikke nødvendigvis bare på bygda.

Jo, men det var ikke det han mente. Han skrev Direksjonal-radiosender-bredbånd som det finnes flere plasser, gjerne øde der utbygging av kabel/fiber er dårlig og vanskelig. 
 

 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...