Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lar meg lett irritere av enkelte personer


Gjest f7226...d83

Anbefalte innlegg

fokkeslasken skrev (5 timer siden):

 

Dette er sykt langt unna der jeg bor, men jeg hadde hoppet på dette umiddelbart om jeg kunne.

Vil tro at mye av behandlingen kan forsøkes på egenhånd. Det er vel en form for eksponeringsterapi der man utsetter seg selv for de irriterende lydene i en positiv setting, som for eksempel å gjøre noe du liker mens du hører disse lydene for å endre hvordan hjernen reagerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (17 minutter siden):

Denne har jeg aldri hørt om før. Hva er basis for dette?

TS skriver:
 

Gjest f7226...d83 skrev (23 timer siden):

må bagateller som litt rare spørsmål, smatting og liknende som jeg reagerer på på en negativ måte

Sannsynlig har TS blitt oppdratt til at "smatting og lignende" ikke er passende i noen sosiale setninger. Men siden TS sannsynlig har et godt mål sympati, er han hindret i å si fra til den smattende personen at slik adferd ikke er passende. Likevel tar TS innover seg den upassende handlingen, fordi han har en intakt innlevelsesevne som om smattingen var hans egen, men han kan jo ikke kontrollere dette, hvorfor frustrasjon oppstår. Likevel har han et sterkt ønske om å kunne rette opp smattingen fordi han vil "skåne" den smattende personen for konsekvenser fra omgivelsene. Han har et behov for å kontrollere.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Skandinav said:

TS skriver:
 

Sannsynlig har TS blitt oppdratt til at "smatting og lignende" ikke er passende i noen sosiale setninger. Men siden TS sannsynlig har et godt mål sympati, er han hindret i å si fra til den smattende personen at slik adferd ikke er passende. Likevel tar TS innover seg den upassende handlingen, fordi han har en intakt innlevelsesevne som om smattingen var hans egen, men han kan jo ikke kontrollere dette, hvorfor frustrasjon oppstår. Likevel har han et sterkt ønske om å kunne rette opp smattingen fordi han vil "skåne" den smattende personen for konsekvenser fra omgivelsene. Han har et behov for å kontrollere.

Ok. Så det er din egen oppfatning bare.

Problemet med det er at folk med behov for å kontrollere prøver å kontrollere andre. En følelse av mangel av kontroll av omgivelsene er ikke det samme som et ønske om å kontrollere. Du vil nok oftere finne at denne følelsen av mangel av kontroll oftere ender opp i et ønske om ikke å selv bli kontrollert - som jo er noe helt annet.

For å se det på en annen måte - folk som ikke klarer høre på slik smatting er typisk helt fornøyd med å kunne gå til et annet rom hvor de ikke hører smattingen, og da gjør det dem ikke noe at det sitter noen og smatter i rommet ved siden av. Altså har de ikke noe kontrollproblem med at noen smatter så det rister i veggene og de vet at det skjer, bare de ikke selv hører det. Altså er problemet at de hører det og ikke at det skjer. Slik ville det jo ikke vært om kontroll (altså at det smattes i det hele tatt) var et problem.
Tilsvarende ønsker de fleste å kontrollere barna sine, og da at de ikke ødelegger eller er uhøflige mot andre eller lignende. Dersom barna er frekk i kjeften til besøkende så er det ingen som bare går til rommet ved siden av og er fornøyd med det. De søker derimot kontroll over situasjonen ved å tvinge frem en akseptabel situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å irritere seg over smatting og prat mens man spiser er legitimt. Voksne mennesker (uten diverse utfordringer med munnmotorikk) skal man kunne forvente spiser ordentlig. 

Når det gjelder å irritere seg over bagateller, så må man også huske på at det er ikke alt du skal la fare forbi, selv om det er bagatell. Mange små bagateller kan bli belastende over tid, og det kan være lurt å kommunisere ut hva man trenger/ønsker. Ikke i en anklagede tone, forsøk i tydelig men vennlig tone.

Rutiner med søvn og næringsrik og variert mat og litt utendørs aktivitet i daglys kan hjelpe for en selv for å bli mer rolig/mindre irritert.  Man tåler mye mer, har mer motstandskraft. Sørg for at du ikke har noe mangel på viktige næringsstoffer. For kvinner kan hormonell prevensjon hjelpe noen, for andre kan det gjøre det verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...