Gå til innhold

Trenger hjelp kjøp av ny 70tommer tv.


Anbefalte innlegg

Hei, Er på jakt etter en 70tommer tv, men fins jo uendelig utvalg og har desverre ikke god nok peiling til og tørre og ta avgjørelsen selv.

ser fjorårets budsjett tv på komplett " https://www.komplett.no/product/1161427/tv-lyd-bilde/tv-video/tv-er/philips-70-the-one-70pus8505-2020"

Men føler den prisen at noe med den ikke er bra nok. 

 

Behøver ikke premium versjon til 20k + 

ser etter det beste jeg kan få mellom 10-15 tusen.  

 

Er 4m avstand fra sofa til tv, partner i hus sier 65 tommer holder, men jeg som mann vil jo gjerne ha 70tommer.

 

Setter utrolig pris på hjelp fra noen "eksperter" da jeg ikke har peiling på hvilke modeller som inneholder feil eller mangler som ikke er akseptabelt i en tv. 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du bruke Tven til? f.eks. Film, vanlig tv-kanaler/serier, spilling, sport eller en kombinasjon? 

Skal tv plasseres i et mørkt rom eller i en lys stue i nærheten av vindu? 

Min egen erfaring er at man aldri får kjøpt for stor tv. Anbefaler deg å bruke Rtings-Tv kalkulator for å beregne optimal skjermstørrelse ifht. avstand. Med 4m i avstand kan du fint ha 85"+ så lenge du har plass til det.

Uten at jeg har erfaring med den spesifikke modellen du linker til så virker den som et bra kjøp med tanke på prisen, hvertfall mtp. anmeldelsene. 

 

Hvis du er interessert i film eller ønsker best mulig bildekvalitet er OLED å anbefale. Komplett har tilbud på en Philips 65" OLED. OLED egner seg godt i mørke rom. 

Hvis tv plasseres i lyst rom kan det lønne seg å ha en lyssterk skjerm med god antirefleks-belegg. Her har jeg god erfaring med Samsungs QLED-modeller. 

Lenke til kommentar

Den skal plasseres i en lys stue rett ved siden av vindu. 

Ja den virker bra men så på 75" versjonen av samme tv er det mye klager.

 

Er mest 85% Film og tv serier. fra netflix / torrent sider. og få en playstation i hus er jo rene prosjektet. 

Har det ganske mørkt på kvelden i rommet.

Men regner med en lyysterk skjerm med god antirefleks også er grei i mørke rom? 

 

Men du sier best mulig bildekvalitet er oled ?

 

Takk for tips

mvh

Lenke til kommentar
Roggleif skrev (På 7.6.2021 den 23.52):

Setter pris på link til en kvalitets tv 70"  for Film og tv hovedsaklig.

 

10-16tusen. på forhånd tusen takk :)

Ved plassering av tv i lys-stue bør du ha fokus på hvor lyssterk skjermen er (måles i nits), og hvor mye gjenskinn det er i skjermen. Det er ofte verdt å bruke noen tusen ekstra på en tv med bra anti-refleks når den skal stå i lys stue. 

OLED gir best bildekvalitet, men den er som oftest ikke like lyssterk som f.eks. Samsungs QLED og andre LED-paneler i middels/høy prisklasse. I tillegg er det en liten fare for innbrenning med OLED hvis man ikke er oppmerksom. OLED er som regel dyrest.

Jeg ser nå at Phillips 75"-modellen du linket til ikke har så gode anmeldelser, mye "Backlight-bleed" f.eks. Da ville jeg nok styrt unna denne så lenge budsjettet tillater det :)

Mine anbefalinger basert på erfaring og objektive data fra rtings.com:

Samsung QLED Q70T 75" (12.990)

Gjenskinn: 5.3% (lavere er bedre)

Lysstyrke: 450-500 nits (høyere er bedre)

Kommentar: modellen har ikke den beste anti-refleksen eller lysstyrken, men den er ellers en veldig god tv. Jeg vil tro at denne modellen er et mye bedre kjøp enn Philipsen du linket til, ettersom den har 4,7 stjerner og 100+ anmeldelser på Elkjøp. Denne passer også til budsjettet du nevnte.

 

Samsung QLED 80T 75": (16.990)

Gjenskinn: 1.3%

Lysstyrke: 400-700 nits

Kommentar: modellen har ganske merkbart bedre anti-refleks og lysstyrke.

 

Samsung QLED Q90T 75": (17.990)

Gjenskinn: 1.3%

Lysstyrke: 600-1400 nits

Kommentar:  Jeg har denne modellen (fjorårets) og er veldig fornøyd. Tven står ved siden av et vindu og fungerer bra selv ved direkte sollys. Den er riktignok over budsjettet du nevnte men tenkte å inkludere den slik at du kan få best mulig oversikt.  

 

LG OLED 65" (15.990)

Gjenskinn: 1.5%

Lysstyrke: 681-817 nits

Kommentar: Komplett har Clubtilbud på fjorårets Lg-OLED modell til en ganske grei pris (ifht. andre OLED modeller). Denne er absolutt å anbefale om du ønsker best bildekvalitet. Egner seg bra til film. Den er riktignok 65" kontra 70 som du ønsker. 

Alle modellene nevnt har støtte for HDMI2.1, slik at du kan bruke PS5/xbox med 4k@120FPS. 

 

Det finnes naturligvis andre gode modeller og merker annet enn LG og Samsung å velge blant, men der har jeg ikke noe grunnlag til å anbefale noe dessverre.

Håper dette hjalp kjøpsprosessen :) still gjerne oppfølgingsspm.

 

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for hjelp, følte meg som den uvitende tullingen. 

 

Har nå endt opp med 65" oled fra LG.

100hz til den gang ps5 dukker opp i fremtiden.

Venter spent på levering og vil nok en gang si tusen hjertelig takk for hjelp :)

sparte meg flere dager med hodeverk.

Lenke til kommentar
Roggleif skrev (7 timer siden):

Tusen hjertelig takk for hjelp, følte meg som den uvitende tullingen. 

 

Har nå endt opp med 65" oled fra LG.

100hz til den gang ps5 dukker opp i fremtiden.

Venter spent på levering og vil nok en gang si tusen hjertelig takk for hjelp :)

sparte meg flere dager med hodeverk.

Så flott at det hjalp, bare hyggelig :) 

Jeg har også en LG-oled 65" (noen år gammel) og den er helt super mtp. bildekvalitet. Vil tippe du blir fornøyd :) 

Kan også anbefale å legge til en lydplanke/høyttalersystem etterhvert hvis du ønsker mer "trøkk" når du ser film. Finnes gode lydplanker til +-5k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...