Gå til innhold

Ny metode resirkulerer metall uten omsmelting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15 hours ago, KjeRogJør said:

Ja, noe så vanlig som brusbokser har jo farvetrykk, så det må være en rensende prosess før pressing og ekstrudering.

Metallspon som kommer rett fra en annen prosess, og fri for forurensende materialer er nok ideell.

Skitt, maling, fett, og næringsmiddelrester tolereres neppe.

Det her er absolutt ikke fagfeltet mitt, men kan man løse det med først og fremst å få sortert metallet skikkelig, ikke at konsumentene kan gjøre det, men at man får gjort det maskinelt i etterkant.

For dernest å vaske det med noe hissige greier, så man får så rent som mulig stoff, før man skal ekstrudere det og at det på den måten blir rent nok, til at det kan gjennbrukes i f.eks. bruksbokser da.

Men ja, metallspon fra CNC osv, må jo være genialt, da er det jo i prinsippet en vask og en runde med magnet, for å få ut de forskjellige stoffene, før man kan ekstrudere igjen. Men vi som konsumenter er jo ekstremt flinke til å bruke brusbokser til sneiper, tyggis å mye anna rart, som jo er nødt til å kødde til den prosessen der.

Lenke til kommentar

Interessant metode. Brusboksene brukt som illustrasjon er vel kanskje noe missvisende da det sikkert er sortert og kjent maskineringsspon det er tiltengt som startmateriale. Jeg vil anta at en begrensning her vil være at siden spon kan komme fra forskjellige batcher så vil vel kjemien variere mer på streng produsert med denne metoden versus smelting og støping, jeg sliter med å se hvordan man skal kunne utgi 3.1 sertifikat på dette materialet. Men, det er sikkert flust av tilfeller der det er tilstrekkelig å være innenfor ytterpunktene av en spesifisert kjemi og 2.2 sertifisering er godtatt.

Uansett er vel estimert 90% reduksjon i energiforbruk et godt motiv for å se om dette er liv laga!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...