Gå til innhold

Hastighetsproblem ethernet


Anbefalte innlegg

Holder på å sette opp ett ganske stort lokalt nettverk, som inneholder 4 bygg. Internethastighet er 100/100. 

 

Til bygg 1 ligger det Ethernet kabel, cat 6. Her har vi fått ett snodig problem; speedtest via speedtest.net, eller nettfart.no gir 25-35mbit ned og 100mbit opp.  Laster jeg ned en stor fil via f.eks steam så gir nedlastingen ca 90 mbit.  

Beveger jeg meg til bygg 0, altså motsatt ende av kabelen gir speedtest.net ca 101/101.  

 

Mistenkte først problem med kabel, eller en av svitsjene (det ligger switch i hver ende), men hvorfor gir filnedlastinger maks fart? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunkt når det gjelder nettverkskabler: "opp og ned" er på forskjellige ledere i kabelen. Derfor kan man i den ene retningen få topp hastighet, mens det eksempelvis er skader på kabelen, dårlig kabel eller dårlig terminering som påvirker den andre retningen.

Men slik jeg forstår dette, får du altså dårlig hastighet på nedlating for Speedtest og Nettfart, men en nedlasting via Stream gir ikke problemer? Det er jo i såfall litt pussig. 

Første jeg ville startet med var vel å sjekke ledd for ledd, eksempelvis via to PC-er og bruk av iPerf, nuttcp e.l. Da er det ikke intenrettforbindelsen, men det interne nettverket som ytelsestestes. Da både med tanke på å teste kablene og gjennom svitsjene. Husk at problemer kan være "midlertidige"/"tilfeldige". F.eks. at man med en dårlig kabel en periode ikke har problemer, men så kan det en periode være problemer. I teorien kan midlertidige problemer også være knyttet til innstråling (skjermet kabel som benyttes?)

I utgangspunktet ville det også vært interessant å sett om PC-ene som benyttes både til testene du gjør i utgangspunktet i den forbindelse ser at det blir pakketap. I din enkleste form kan man kjøre ping -t x.x.x.x i Windows, men gir vel alene en ganske liten belastning. Under Linux er det lett å se packetloss-tellere for nettverksgrensesnitt. Usikker på statistikk for dette i Window

Beste her kunne naturligvis vært å teste med spesielt utstyr beregnet for å teste kabel. Dette blir noe helt annet enn testutstyret som bare viser at det er en elektrisk forbindelse på hver av lederne. En del installasjonsfirmaer vil kunne ha slikt utstyr.

 

Lenke til kommentar

Takk for svar, forsket litt på dette ikveld, fikk ikke mer enn 25 mbit på filnedlasting heller nå, prøvde: 

-Bytte svitsj i ene enden 

-Bytte port og svenskeknappen på aksesspunkt/svitsj i andre enden. (Her fikk jeg 100/100 ved tilkobling med wifi til dette aksesspunktet) 

-Reterminerte kabelen i begge ender til nye RJ45 plugger, og koblet de slik at jeg benytter de to trådparene som tidligere har ligget ubenyttet. (1,2,3 og 6). Mistenkte som deg "NULL" at det var skader på en av lederne.  

Til slutt koblet jeg kabelen direkte i Routeren og da virket det..100/100. Da var det altså aksesspunkt/svitsjen som står i ene enden som var synderen. Alltid noe nytt.. 😵

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kjetil_kj skrev (22 timer siden):

Til bygg 1 ligger det Ethernet kabel, cat 6. Her har vi fått ett snodig problem;

Hvor lang er denne kabelen, og hva slags kabel er det? Tenker da på nøyaktig beskrivelse (eks. 6, 6A, UTP,  STP, FTP) og om det er en patchekabel (myk, enkel å bøye) eller ment for fastmontering (stivere). Kom den ferdig terminert (RJ-45 plugg) i hver ende, er den nok en patchekabel. Termineringen i seg selv kan også påvirke om den ikke er gjort helt etter spec.

Se eks. artikkel hos kjell.com om ethernetkabler.

 

kjetil_kj skrev (10 timer siden):

Til slutt koblet jeg kabelen direkte i Routeren og da virket det..100/100. Da var det altså aksesspunkt/svitsjen som står i ene enden som var synderen

Som @NULL skriver så kan det være ‘vakkel’ (i kontakten) som gjør at eks. det at du tok den ut og satte den inn et annet sted, var nok til å ‘løse’ problemet. Midlertidig. Ingen kabler som leder elektriske signaler (selv skjermede kabler) er helt immune mot stråling fra omliggende kabler,  trafoer i lysarmaturer etc. Om eks. ‘noen’ da skrudde av/plugget ut et-eller-annet som påvirket kabelen før du testet på nytt, kan det ha påvirket resultatet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...