Gå til innhold

Tror dere at et strengt/grådig NAV fremmer integrering?


Anbefalte innlegg

"Arbeidslinjen" inkluderer gjerne at NAV skal bli strengere angående å yte sosial-hjelp og andre former for ytelser til de som en tror er mulig å få i arbeid bare en er streng nok. Resten er man kanskje generøs med.  Et argument er at dette skal fremme integrering av innvandrere (i hovedsak på Østlandet). 

Tror dere at dette fungerer i praksis sånn stort sett? Eller vil denne politikken bare bety at mange kvinnelige innvandrere (der en sliter med integrering) bare blir mer avhengig av sin mann og klan? Og kanskje ikke lett for unge kvinner i slike miljøer å tenke uavhengighet når det er en brutal virkelighet som venter utafor klanen?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du stigmatiserer noe voldsomt i ditt stereotypiske syn på sosialhjelp-mottakere.

Du skriver "skal" - men etter å ha forsøkt å finne en kilde på påstanden din; finner jeg kun en nyhetsartikkel der Høyre foreslår å utvide aktivitetsplikten til mottakere av sosialhjelp, på linje med alle under 30-år (slik regelverket er i dag). 

Aktivitetsplikten stiller krav til mottakere av sosialhjelp - slik at de må gjennomføre planlagt aktivitet eller andre tiltak for å unngå forkortning av sosialhjelpen. Dette har fungert svært bra, og har ført til at mange unge som sliter med å komme seg ut i aktivitet får den treningen de trenger for å komme seg ut i arbeid igjen. Personlig er jeg positiv at denne ordningen blir utvidet. 

Du skriver i tittelen din "streng/grådig". Dette er jo helt feil. At NAV og kommunen faktisk tilrettelegger for aktiviteter, arbeidstrening og kurs for å få mennesker ut i arbeid er jo ekstremt bra på alle måter. Dette koster NAV sannsynligvis mer enn det de "sparer" - men er bra i det lange løp. 

Så må jeg si jeg blir irritert når du skriver "klanen" istedenfor familie. Det sier litt om holdningene dine.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Kris85 said:

Du stigmatiserer noe voldsomt i ditt stereotypiske syn på sosialhjelp-mottakere.

Du skriver "skal" - men etter å ha forsøkt å finne en kilde på påstanden din; finner jeg kun en nyhetsartikkel der Høyre foreslår å utvide aktivitetsplikten til mottakere av sosialhjelp, på linje med alle under 30-år (slik regelverket er i dag). 

Aktivitetsplikten stiller krav til mottakere av sosialhjelp - slik at de må gjennomføre planlagt aktivitet eller andre tiltak for å unngå forkortning av sosialhjelpen. Dette har fungert svært bra, og har ført til at mange unge som sliter med å komme seg ut i aktivitet får den treningen de trenger for å komme seg ut i arbeid igjen. Personlig er jeg positiv at denne ordningen blir utvidet. 

Du skriver i tittelen din "streng/grådig". Dette er jo helt feil. At NAV og kommunen faktisk tilrettelegger for aktiviteter, arbeidstrening og kurs for å få mennesker ut i arbeid er jo ekstremt bra på alle måter. Dette koster NAV sannsynligvis mer enn det de "sparer" - men er bra i det lange løp. 

Så må jeg si jeg blir irritert når du skriver "klanen" istedenfor familie. Det sier litt om holdningene dine.

For å gjøre en historie kort: er det ikke et generelt inntrykk at NAV nå holder på å stramme inn på bl.a. sosial-hjelp?  Og enkelte politikere prøver seg på gamle liberalistiske begrunnelser også i denne sammenheng?  En kan kanskje ikke kalle "arbeids-plikt" for å "stramme inn" og det sikkert anekdotiske bevis på at det fungerer for å få mange unge ut i arbeid, men hvor er statistikken?  Det er jo  et økende antall unge menn som havner utafor i samfunnet? Jeg lar meg ikke imponere av suksess-historier der NAV hjelper enkelt-personer 🙂 Slikt ligner for mye på propaganda.

En grunn til å tvile på samfunns-nytten av "artivitetsplikt i regi NAV" er at det er organisert av NAV der enkelt-personer har makt over deg.  Jeg vil tippe at dette ofte kan virke skadelig og mot sin hensikt for svært mange.

Angående å skrive "klan" så er vel det mer dekkende enn "familie" ved mange høve (så langt jeg har forstått).  Ingen grunn til å stigmatisere mine bidrag her av den grunn. Her er det sannheten som gjelder. Forresten, Harald Eia brukte det uttrykket flittig i sitt program "Slik er Norge". Begrepet "klan" forbindes med noe annet enn "familie" som de fleste i Norge har.  Jeg har familie - men jeg er ikke innafor noen "klan" eller "klan-kultur". I andre samfunn med svak/korrupt stat er det mye "klan-kultur". Hvordan skal man ellers klare seg? Man er da ikke dum 🙂

For den som seriøst vil prøve å forstå fenomenet klan-kultur så kan dette være en start:

https://whatis.techtarget.com/definition/clan-culture

(riktignok i en annen kontekst enn dette bidraget, men likevel)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

@lada1 at NAV på bestilling fra regjeringen "strammer inn" er bare bra. Alt for lenge har velferdssystemet vårt vært en alt for lettvint hvilepute som i enkelte (tidligere) tilfeller var mer lukrativt enn det å arbeide, ved at man i noen tilfeller fikk mer fra NAV enn man ville gjort i ordinært arbeid - med minimalt av egeninnsats/krav. 

Jeg husker når jeg gikk på videregående for 20 år siden. Da var det flere som tenkte "å ta seg et friår å nave". Jeg kjenner alt for mange som helt uten problemer nærmest leter etter støtteordninger de kan få gjennom NAV. Personlig har jeg også fått mange tips "du kan jo spørre NAV om støtte til ditt og datt". Jeg syns det er helt feil. Vi har så mange støtteordninger at det er ikke rart land utenfor Skandinavia ler av oss. Jeg mener det er et holdningsproblem at NAV har blitt en form for hvilepute. - Og jeg mener personlig at det går på bekostning av de som virkelig trenger hjelp. 

Når det gjelder aktivitetsplikt så har NAV mange avtaler med det private næringslivet, der de subsisterer lønn i en tidsbegrenset periode. Ikke sjelden blir vedkommende fast ansatt i samme bedrift. Gjennom jobb kjenner jeg til mange slike tilfeller. Mange sliter med å få en fot innenfor jobbmarkedet. Så det at man får et spark bak - av og til motvillig. Er bare bra! Det skulle bare mangle. Når man får penger av noe, så er det NAV som blir din "arbeidsgiver" - og da syns jeg det er rett å rimelig at man "jobber" for pengene, gitt at man har helse til det. En arbeidsevnevurdering er noe som ofte blir utført om man er tvil om dette - og det gjennomføres ofte av en upraktisk sakkyndig. Slik at ikke en enkelt saksbehandler hos NAV sitter å "bestemmer alt" basert på skjønn og trynefaktor. 

Det er mange sterke meninger om NAV. Men fakta er at det finnes ikke et eneste land i hele verden som har en like stor og velfungerende velferdsordning slik som det Norge har.

La meg nevne et eksempel. Ei svensk venninne gikk på det som vi kaller for dagpenger (arbeidsledighetsforsikring) i Sverige. Det innebærer at hun MÅ være tilgjengelig på telefon ovenfor svenskenes A-kasse (NAV). Uheldigvis var hun i en annen telefon når de ringte, og dermed var hun ikke tilgjengelig - og arbeidsledighetsforsikringspengene hennes ble stoppet. Hun fortalte at her i Norge er veldig mye basert på tillitt. I Sverige er det mye strengere. Vi har blitt litt vel bortskjemte med NAV her i Norge syns jeg. 

Angående dette med kvinner med flerkulturell bakgrunn. Har dem i tillegg barn - så er det i mange tilfeller mer lukrativt å sitte hjemme med ungene, motta kontantstøtte for å ha barna hjemme (tidenes verste støtteordning etter mitt syn, takk for den KRF) + motta en drøss med diverse støtte. Barnetrygd, husbanken, forsørgertillegg (?), kontantstøtte... og sikkert mer til. Mange vil få mindre utbetalt i måneden av å være i arbeid. Så da er jo saken enkel. 😜 

Greit. Jeg godtar det med klan. Selv om jeg ikke er helt enig med meg selv. Jeg foretrekker Vålerenga sin supporterklubb - Klanen. Jeg mener at alle i Norge er forholdvis selvstendige og uavhengige (mye takket være alle de latterlige støtteordningene), så derfor trenger man ikke være tilknyttet en klan her hjemme. Med klan ser jeg for meg et "lukket miljø" type mafia - satt på spissen. Men jeg ser poenget ditt. Selv om jeg mener det ikke hører hjemme her i Norge - på grunn av vår uavhengighet som sagt. 

ChNSUDxWwAA7el2.jpg

https://www.regjeringen.no/contentassets/62bcdd722d344cd0ac6b5361471f825c/faktaark_inntekter_utgifter.pdf

Det er 84 000 kr,- pr innbygger i hele Norge pr år det. 
 

Og fremdeles klager folk..... 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (15 minutter siden):

@lada1

Det er 84 000 kr,- pr innbygger i hele Norge pr år det. 
 

Og fremdeles klager folk..... 😆

https://e24.no/naeringsliv/i/GapvKB/kaller-inn-til-moete-mellom-unio-og-oslo-kommune?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos1&referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

https://e24.no/naeringsliv/i/1BK4lB/nordic-choice-har-faatt-327-millioner-i-stoette-fra-staten-for-tapene-i-2020-haaper-paa-overskudd-i-2022?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row22_pos1&referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dlJbLJ/ufoeretrygdede-kan-ha-faatt-flere-tusen-kroner-for-lite

Det er vel grunn å klage når bedrifter får ekstra puter under armene mens privatpersoner får liten del av kaka, faktisk er ikke nav lønn levbart inntekt i dag, er vel fort mistelønn og man mister pensjon hvis man blir oppsagt. Så er det noen som har jobb som får over 600 000 kr årlig så du får vurdere selv om noen har grunn å streie husk navere er ikke orginisert så de kan ikke streike.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (16 minutter siden):

https://e24.no/naeringsliv/i/GapvKB/kaller-inn-til-moete-mellom-unio-og-oslo-kommune?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row7_pos1&referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

https://e24.no/naeringsliv/i/1BK4lB/nordic-choice-har-faatt-327-millioner-i-stoette-fra-staten-for-tapene-i-2020-haaper-paa-overskudd-i-2022?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row22_pos1&referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dlJbLJ/ufoeretrygdede-kan-ha-faatt-flere-tusen-kroner-for-lite

Det er vel grunn å klage når bedrifter får ekstra puter under armene mens privatpersoner får liten del av kaka, faktisk er ikke nav lønn levbart inntekt i dag, er vel fort mistelønn og man mister pensjon hvis man blir oppsagt. Så er det noen som har jobb som får over 600 000 kr årlig så du får vurdere selv om noen har grunn å streie husk navere er ikke orginisert så de kan ikke streike.

 

Å joda.... 

image.png.8d05c004b94215c6cb17d788b97ae0d2.png

På topp av dette får man boutgifter sponset. 
9000 i livsopphold (minstesats) + 8500 i boutgifter (norm for Stavanger, her jeg bor) = 17 500,- netto pr mnd. 

I 2017 gjorde jeg et lite personlig sosialt eksperiment et halvt års tid. Hvor lite er det ABSOLUTT minste man kan klare seg på, i et land som Norge. Jeg flyttet til en kjeller der jeg betalte 5500 inkl strøm og hadde livsoppholdsutgifter på 2400 kr,- pr mnd. 7900 kr,- totalt. Selv da tok jeg meg en øl og kjøpte nye ting jeg anser som luksusprodukter. Dette er selvfølgelig ikke for alle. Den største konsekvensen er sosialt selvmord, da man må si nei til 9 av 10 ting. (Slik jeg følte det). 

Mange som er helt ferske i arbeidslivet, ville derfor fått mer av NAV, enn det de ville hatt i lønn netto utbetalt. Det er et tankekors. 

For å trekke en lang tråd til det helt motstridene. Jeg tror en minstepensjonist i Ukraina får 400 kr,- utbetalt i måneden. Jeg syns det er helt skinnsykt å tenke på at - at man skal forvente gull & grønne skoger fra NAV. 

Jeg bør kanskje nevne at jeg selv er 100% ufør. Jeg forsøkte å tegne privat uføreforsikring for 10 år siden, men fikk avslag pga sykdomshistorikk fra barndommen (!). Så sånn sett ble jeg tvunget til en "lav" uføretrygd. Men jeg har det ekstremt godt - og hvert år blir trygda justert i takt med prisene/inflasjon/lønnsvekst o.l. 

Den siste artikkelen er klassisk tabloid-sak. Det er en fillesak når man ser nærmere på det. Det handler bare om at man får uføretrygden på etterskudd og ikke forskudd. Som gjør at differansen mellom en ytelse og en annen den ene måneden det gjelder - kan i noen tilfeller fravike med et noen få tusen, som et engangstilfelle. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (27 minutter siden):

Å joda....

På topp av dette får man boutgifter sponset. 
9000 i livsopphold (minstesats) + 8500 i boutgifter (norm for Stavanger, her jeg bor) = 17 500,- netto pr mnd. 

I 2017 gjorde jeg et lite personlig sosialt eksperiment et halvt års tid. Hvor lite er det ABSOLUTT minste man kan klare seg på, i et land som Norge. Jeg flyttet til en kjeller der jeg betalte 5500 inkl strøm og hadde livsoppholdsutgifter på 2400 kr,- pr mnd. 7900 kr,- totalt. Selv da tok jeg meg en øl og kjøpte nye ting jeg anser som luksusprodukter. Dette er selvfølgelig ikke for alle. Den største konsekvensen er sosialt selvmord, da man må si nei til 9 av 10 ting. (Slik jeg følte det). 

Mange som er helt ferske i arbeidslivet, ville derfor fått mer av NAV, enn det de ville hatt i lønn netto utbetalt. Det er et tankekors.

Men nå er bomulighetene i norge ganske dårlig særlig på byene er tøft uten å få hjelp og man faller fort utenfor med uføretrygd særlig hvis det er lengere tid,  nå er jo nav håpløs å prøve å skaffe jobber de sier selv hvis man er skyld i egen ledighet må man vente 12 uker eller noe slik før man får penger fra nav i igjen syns ikke forslag om jobber er særlig hjelpsom fra nav side man får ikke lønn som for strevet for å prøve å finne lønning man risikerer mindre lønn med jobb og ulemper med natt og kveldsarbeid etc.

Hørt mange som jobber i butikk og på lager om tjener 17 000 i måneden jobber mellom kl 08 til 21 det er takken men nav gir samme lønn om man har hjemmekontor. Så sier litt.

Nå er det ikke alle som får boutgifter dekker kun de som ikke har andre muligheter familje og venner etc. Så på sikt hvis jobbmarkedet blir tøft flere år frem i tid vil folk få mindre formue eller tøffere for en del økes i pris.

Nå er 5500 kr måneden ektremt billig for å leie, ser ofte leiligheter brukbar størrelse koster fort 17000 kr måneden blir for lite for familje på 5 eller 4 særlig de med lav inntekt. Så i ditt tilfelle er du heldig hvis du ikke var heldig må du inse at det blir tøffere hvis du vil det skal bli strengere. 400 000 kr er ikke lengere høy inntekt i dag er vel de som tjener minst som får halvparten.

Sitat

Jeg tror en minstepensjonist i Ukraina får 400 kr,- utbetalt i måneden. Jeg syns det er helt skinnsykt å tenke på at - at man skal forvente gull & grønne skoger fra NAV. 

Nå er som nav sier dagpenger og arbeidsavklaringspenger er middeligtid ytelse, uføretrygt er langvari så sier seg selv man må ha noe å leve av, husk de som får uføretrygt får elendig pensjon så man håper vel å ungå å gå ufør lengere tid. Da det er risiko for det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Men nå er bomulighetene i norge ganske dårlig særlig på byene er tøft uten å få hjelp og man faller fort utenfor med uføretrygd særlig hvis det er lengere tid,  nå er jo nav håpløs å prøve å skaffe jobber de sier selv hvis man er skyld i egen ledighet må man vente 12 uker eller noe slik før man får penger fra nav i igjen syns ikke forslag om jobber er særlig hjelpsom fra nav side man får ikke lønn som for strevet for å prøve å finne lønning man risikerer mindre lønn med jobb og ulemper med natt og kveldsarbeid etc.

Hørt mange som jobber i butikk og på lager om tjener 17 000 i måneden jobber mellom kl 08 til 21 det er takken men nav gir samme lønn om man har hjemmekontor. Så sier litt.

Nå er det ikke alle som får boutgifter dekker kun de som ikke har andre muligheter familje og venner etc. Så på sikt hvis jobbmarkedet blir tøft flere år frem i tid vil folk få mindre formue eller tøffere for en del økes i pris.

- Det er ikke en menneskerett å bo midt i byen. Man skal ikke veldig langt utenfor bykjernene før mulighetene blir større og boutgiftene drastisk rimeligere. Folk må innse at det er mulig å flytte på seg.

- Det er ikke NAV sin jobb å finne jobb til deg. Det er din jobb, men NAV kan veilede og legge til rette; og ja - i noen tilfeller også tilby jobb. Men de aller fleste som er i stand til å jobbe klarer fint å finne jobb på egenhånd. Ja; kanskje er det ikke drømmejobben, med gunstige arbeidsforhold og høy lønn. Men det er en start! En fot innenfor. Så får man heller lete etter noe bedre senere om man vil.

- Alle som er syke, alle som blir uføre. Faller utenfor. Det er helt uavhengig av økonomi. Som ufør (som jeg er) - så blir man satt utenfor resten av samfunnet. Det gjelder alle syke og uføre. Det er en konsekvens av å være syk. Sånn er det bare.

Det er klart at dersom du tjente 600k i året - og plutselig havnet utfor av ulike grunner. Så vil inntekten din bli kraftig redusert. Da bør man også tilpasse livssituasjonen deretter. Alt for mange har en illusjon om at staten skal hjelpe deg med å opprettholde samme livskvalitet som før. Ønsker man det, får man selv tegne forsikringer og ha en solid buffer til å takle lengre sykdomsperioder eller arbeidsledighet. Om man legger ansvaret på NAV, får man godta at man kanskje må flytte, endre på livsvanene og si opp to-tre strømmetjenester og kanskje droppe sydenturen i juli. Etter mitt syn skulle det bare mangle. 

NAV utbetaler som sagt 84 000 kr,- pr innbygger i året. 

Dette er litt radikalt, men jeg mener samfunnet kunne tjent på å skrote alle "tilleggsytelser" utenom uføre og alderspensjon - og heller utbetalt en fast månedssats (borgerlønn) til alle som tjente mindre enn 300 000 eller lignende. Et beløp som det er mulig å leve av, men ikke særlig mer enn det - slik at man blir motivert til å jobbe, men uansett (og helt uten byråkrati og søknader) har en garanti for å klare seg. Dette er selvfølgelig ganske radikalt og hadde blitt tidenes sosiale eksperiment. Det kunne fungert knallbra - det kunne gått til helvete. Men jeg er ganske sikker på at dette er fremtiden; på en eller annen måte. Kanskje i år 2050. Kanskje ikke. 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/7/2021 at 5:46 PM, Kris85 said:

...at NAV på bestilling fra regjeringen "strammer inn" er bare bra. Alt for lenge har velferdssystemet vårt vært en alt for lettvint hvilepute som i enkelte (tidligere) tilfeller var mer lukrativt enn det å arbeide, ved at man i noen tilfeller fikk mer fra NAV enn man ville gjort i ordinært arbeid - med minimalt av egeninnsats/krav. 

Spørsmålet var om en tror at "innstramming" hos NAV fremmer integrering blant de med innvandrerbakgrunn og som har utfordringer angående integrering. Dette har vært et vesentlig argument for å stramme inn. Har det ikke? I så fall bør begrunnelsen være riktig - og i hvert fall ikke direkte feil. Begrunnelser for tiltak som virker mot sin hensikt bør jo avsløres på prinsippielt grunnlag. 

Innvandrere med utfordringer angående integrering er helst de som kommer fra klan-lignende samfunn (helst samfunn med svak stat/korrupsjon og der religion spiller en viktig rolle). Dette virker rimelig/logisk da integrering ved dette høvet  ikke bare er en individuell sak. Det er en "gruppesak" der til og med klan-medlemmer/familie i "hjemlandet" har innflytelse. Det roter til i diskusjonen her dersom det skal være "politisk feil" å bruke begrepet "klan" i stedet for "familie". Slikt virker bare useriøst fordummende.

Det er mulig å tenke seg at "arbeidslinja" kan fremme integrering dersom man er nødt til å finne jobb for å overleve. Det er også mulig at "arbeidslinja" virker motsatt der unge jenter ikke kan se for seg et fritt liv (utafor klanen). Her er det to motstridende hypoteser. Hva tror dere er mest riktig?  Ingen svar her er 100 prosent riktig.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
On 6/7/2021 at 7:15 PM, Kris85 said:

NAV utbetaler som sagt 84 000 kr,- pr innbygger i året. 

Dette er litt radikalt, men jeg mener samfunnet kunne tjent på å skrote alle "tilleggsytelser" utenom uføre og alderspensjon - og heller utbetalt en fast månedssats (borgerlønn) til alle som tjente mindre enn 300 000 eller lignende. Et beløp som det er mulig å leve av, men ikke særlig mer enn det - slik at man blir motivert til å jobbe, men uansett (og helt uten byråkrati og søknader) har en garanti for å klare seg. Dette er selvfølgelig ganske radikalt og hadde blitt tidenes sosiale eksperiment. Det kunne fungert knallbra - det kunne gått til helvete. Men jeg er ganske sikker på at dette er fremtiden; på en eller annen måte. Kanskje i år 2050. Kanskje ikke. 😃

Siden jeg hverken får 84 000 kr eller uførepensjon, jeg får 0 kr. Er jeg for borgerlønn, uansett månedssats, alt over 1 kr er bra.

Lenke til kommentar
Kroat skrev (3 timer siden):

Siden jeg hverken får 84 000 kr eller uførepensjon, jeg får 0 kr. Er jeg for borgerlønn, uansett månedssats, alt over 1 kr er bra.

Du har sannsynligvis fått ekstremt mye. Helsevesenet i Norge tror jeg bruker 64 000 pr innbygger totalt sett. 

Grunnskolen din kostet staten 112k pr år. 
Videregående ca 158 k pr år. (Lånekassen kommer utenom).
- Totalt gir skolen staten utgifter på 38 000 pr innbygger pr år + 64 000 for helse + 84 000 i NAV. Så har du en mengde andre utgifter som politi, forsvar, vei, de fjonge nye trærne i parken der du bor... og et pr tusen andre ting. En "totalpakke" andre land bare kan drømme om. 

Så du føler kanskje du får 0 kr,- Men det du allerede har fått, og den forsikringen du har (tilfelle du blir syk og ufør) + alt det andre nordmenn flest tar for gitt - har kostet staten et millionbeløp. Jeg mener å ha lest 2,2 millioner en plass (usikker). Så du er sponset mye mer enn du sannsynligvis tror. 😜 

Siden NAV gir 84 000 pr innbygger i snitt. Så betyr det at en "NAV-forsikring" hadde kostet deg alene 7000 kr,- pr mnd. Noe av "forsikringspremien" betaler du i form av skatt.

Så at du får "0 kr,-" stemmer ikke helt - mener nå jeg. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kris85 said:

Du har sannsynligvis fått ekstremt mye. Helsevesenet i Norge tror jeg bruker 64 000 pr innbygger totalt sett. 

Grunnskolen din kostet staten 112k pr år. 
Videregående ca 158 k pr år. (Lånekassen kommer utenom).
- Totalt gir skolen staten utgifter på 38 000 pr innbygger pr år + 64 000 for helse + 84 000 i NAV. Så har du en mengde andre utgifter som politi, forsvar, vei, de fjonge nye trærne i parken der du bor... og et pr tusen andre ting. En "totalpakke" andre land bare kan drømme om. 

Så du føler kanskje du får 0 kr,- Men det du allerede har fått, og den forsikringen du har (tilfelle du blir syk og ufør) + alt det andre nordmenn flest tar for gitt - har kostet staten et millionbeløp. Jeg mener å ha lest 2,2 millioner en plass (usikker). Så du er sponset mye mer enn du sannsynligvis tror. 😜 

Siden NAV gir 84 000 pr innbygger i snitt. Så betyr det at en "NAV-forsikring" hadde kostet deg alene 7000 kr,- pr mnd. Noe av "forsikringspremien" betaler du i form av skatt.

Så at du får "0 kr,-" stemmer ikke helt - mener nå jeg. 

Skal vi se, den grunnskolen var ikke verdt enn dritt, lærte å lese og skriv, det var alt. Videregående, nei. Det andre du nevner har jeg heller ikke sett noe til.

Nei, det er lett for deg å prate, du har uføretrygd et sted mellom 10 og 20 tusen i måneden, år ut og år inn, mens jeg har null. Tenk på det neste utbetaling. 

Fått ekstremt mye !? jeg blir kvalm. 

 

Endret av Kroat
Lenke til kommentar
Kroat skrev (7 minutter siden):

Skal vi se, den grunnskolen var ikke verdt enn dritt, lærte å lese og skriv, det var alt. Videregående, nei. Det andre du nevner har jeg heller ikke sett noe til.

Nei, det er lett for deg å prate, du har uføretrygd et sted mellom 10 og 20 tusen i måneden, år ut og år inn, mens jeg har null. Tenk på det neste utbetaling. 

Fått ekstremt mye !? jeg blir kvalm. 

 

Jeg blir også kvalm. (Tror ikke jeg trenger å forklare hvorfor. 😄)

Lenke til kommentar
On 6/13/2021 at 10:35 AM, Red Frostraven said:

...altså.

Folk har radikalt forskjellige opplevelser om velferdsstaten i Norge.
Jeg blir overrasket over å høre hvor mye help folk får og hvor lett de har fått hjelp, hver gang jeg hører om folk som har fått hjelp uten advokat.

Her er det nyeste eksemplet på det. Det er vel fordi han har uføretrygd fra før, at de ikke vil gi ham mer ? Han kan jo også bare stjele litt kjøtt til den grillen, men det tør de ikke skrive.

c4bcf38d-701a-46b3-9e39-eef797ca2257?fit

Endret av Kroat
Lenke til kommentar
On 6/15/2021 at 10:04 AM, Kroat said:

Her er det nyeste eksemplet på det. Det er vel fordi han har uføretrygd fra før, at de ikke vil gi ham mer ? Han kan jo også bare stjele litt kjøtt til den grillen, men det tør de ikke skrive.

c4bcf38d-701a-46b3-9e39-eef797ca2257?fit

En godbit av en historie fra velferd-staten. Bare litt reparering/forbedring her og der så blir dette bra skal du se 🙂 Kanskje ansette 1000 ombudsmenn for å kontrollere? Koster bare ca 1 milliard i året dersom en ser bort fra tapte skatte-inntekter.  Det koster vel ca 1 mill/år å ha en person 100 prosent ansatt i NAV?

Utgifter til ledere/direktører, konsulenter og seminarer er heller ikke tatt med i kostnads-overslaget ovenfor. Kanskje trenger en også en informasjonsavdeling 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...