Gå til innhold

Er norske bønder idioter?


Anbefalte innlegg

Igjen har ekstremistene i Noah avslørt at den norske juleribben produseres under helt uakseptable forhold;

Avsløring av grisemishandling – Siste nytt – NRK

For to år siden var der en tilsvarende avsløring der både Gilde, Flatland og bondeorganisasjonene gikk hardt ut og hevdet at dette ikke var representativt for norsk landbruk, og at de skulle rydde opp. Nå hevdes det endog at flere av disse opptakene er tatt fra svinefarmer som eies av personer som er tunge i det norske matindustrielle kompleks, der Senterpartiet er navet i denne halvmafiose strukturen.

Nå har Noha gjennomført samme stuntet igjen, dog med en annen metodikk. For to år siden lot de som de ville jobbe på en grisefarm, tok seg arbeid, og dokumenterte svineriet på den måten. Nå har bøndene lært og er forsiktige hvem de slipper inn. Noah har også skiftet metodikk, og har nå kort og godt brutt seg inn i nattens mulm og mørke og tatt de samme videoopptakene, og det er like ille som for to år siden.

Hva er et som feiler bøndene og Senterpartiet? I 20 år ble det avslørt gang på gang at norsk pelsdyrnæring drev systematisk dyremishandling. De fikk advarsler etter advarsler, som følge av den flate læringskurven disse idiotene utviste ble norsk pelsdyrnæring forbudt, selvsagt i kombinasjon med en kompensasjonsordning der SP og Frp sørget for at pelsdyrbøndene - som i årtier har drevet systematisk dyremishandling - kan le hele veien til banken.

Er svinebøndene de neste? Jeg håper ikke det. Jeg setter den største pris på en svineribbe til jul eller en porchetta i juli, eller en Jamon Iberico de Bellota sammen med et glass tørr og kald cava, etter mitt syn er dette noe av det mest guddommelige den menneskelige gane kan bli presentert :

jamon iberico de bellota y jamon iberico de cebo

Men hvis norske grisbønder fortsetter med denne grisete virksomheten så foreslår jeg at vi outsourcer dette til bønder i Spania eller Italia med et minimum av alminnelig folkeskikk. Større svin skal en lete lenge etter.

Endret av Windfarmer
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Windfarmer skrev (2 minutter siden):

Større svin skal en lete lenge etter.

hehe....

Når man får kjøpt rent svinekjøtt for 60 kr/kg - og ofte enda rimeligere. Så bør de fleste forstå at dette går ut over dyrevelferden. Som alt annet her i verden - trumfer penger og pris all moral, sunn fornuft, etikk og det som verre er. Det verste er at bøndene gikk til motangrep på Dagsrevyen i kveld. Tøft gjort av Dagsrevyen og vise slike bilder - selv om bildene er tatt ulovlig. 

Det er vi som forbrukere som sitter på makta. Så lenge vi bare aksepterer å få "anonym" og billig kjøtt i butikken, uten at vi vet så mye om opphavet - skjer det lite. Tross alt har bøndene ganske stor politisk innflytelse i Norge. Mange politikere tørr ikke å hisse på seg bøndene og kvier seg deretter å ta grep. 

Ikke rart folk velger å bli vegetarianere. Heldigvis har vi noen seriøse aktører som har større åpenhet og etikk knyttet til drift. Privatpersoner kan også bestille direkte fra slike gårder, slik som: https://stolsvidda.com/nettbutikk/fjellgris.html. Det koster et par tiere mer. Men det får folk tåle.

Når prisen på et brød koster like mye som en hel stekt kylling i ferskvaredisken er noe riv ruskende galt. 
Når rent kjøtt har like stor kilopris som enkelte sopp og grønnsaker - så bør man i allefall forstå at noe er galt. 

Bønder som prioriterer dyrevelferd og kan dokumentere dette, burde fått bedre betalt!

Om noen uker er også denne saken glemt..... Med mindre dette blir en sak i valgkampen. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Når refleksen til bøndene og Bondelaget er å anmelde de som avslørte griseriet heller enn å se litt på hva i helvete de driver med på disse gårdene, så er det ikke håp.

Bondelaget støtter anmeldelse av innbrudd - Norges Bondelag

Bondepartiet, som det hette før 1959, ble stort sett reddet av et par patrioter der Jon Leirfall kanskje var den viktigste. Men der var en nær korrelasjon mellom Bondepartiet, og det senere Senterpartiet i tiårene før krigen. Bl.a. var Vidkun Quisling statsråd for Bondepartiet, og det etter å ha blitt oppfordret av avisen "Nationen" med dens redaktør Thorvald Aadahl som ble tiltalt for landssvik, men frifunnet.

Jeg har aldri likt Senterpartiet, ikke fordi jeg er i mot jordbruk og bønder, tvert i mot. Jeg er mer enn villig til å betale ekstra over skatteseddelen slik at norske bønder skal ha et godt levegrunnlag. Ved siden at jeg vil ha god mat, er min største frykt at jeg skal kjøre mellom Bergen og Ålesund - verdens vakreste biltur -  der alle jordene i Jølster, i Sande, på nordsiden av Sognefjorden, stort sett hele Stryn - skal bli fraflyttet og der er bare krattskog igjen.

Men det er min oppfatning at Senterpartiet er norsk landbruks største fiende, og nå har de skaffet seg en "statsministerkandidat" som ikke bare ser ut som Kim il Sung, han har til og med den samme sans for propaganda og usannhet som Kim il Sung:

 

 Kim Il Song Portrait-2.jpgFlere fylkestopper i Senterpartiet vil nå at partiet skal gå inn for Trygve Slagsvold Vedum som statsministerkandidat.

  

Endret av Windfarmer
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke skyld på bønnene, skyld på konsumerer!

Det er der problemet ligger. Billigere og 100% norsk kjøtt av svin/storfe. 

Helt Latterlig hva folk forventer. Foll gråt over at det var billig ribbe denne julen, likevel så går dem amok  år dem ser at butikker importerer fra utlandet.. 

Er det ikke billig, så er det for dyrt .. og refererer til svensker.. er kjøtt imponert fra utlandet så kjøper man ikke fordi det ikke er norsk! 

 

Hva f.. forventer folk? Tror dem det er flere bønder her i Norge enn det er i f.ekd sverige? Nei. Etterspørsel=høyere priser=mindre folk som hamstrer

Lavere priser=folk hamstrer mer enn bare 1=Norge er dritt fordi det er tomt av enkelte ting hele tiden

Folk blir jo jaggu meg aldri fornøyd.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med den frie handelen "alle" krever så må vell Norsk svin produsereres like billig som i nabolandene hvis ikke stikker jo alle de egoistiske austlendingene bare over grensen til Sverige for å harry-handle og driter i Norske griser , bønder og næringsliv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan produserer de svinekjøtt i Danmark og hvordan har dyrene det der og i andre land i forhold til hos norske bønder? Det disse avsløringene sier oss er at tilsynet ikke er godt nok eller ikke er overraskende og tilfeldig nok til å sjekke bøndene i kortene når de minst forventer det. Det er lett å lage et glansbilde når man ringer bonden og forteller at de kommer på inspeksjon neste måned. Inspeksjonene bør være helt uanmeldte og gjerne når bøndene minst forventer det. Det er også betenkelig at bransjen ikke har stengt ute de verste bøndene som har blitt avslørt. Det viser oss at de ikke bryr seg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
7 hours ago, Laffe said:

Ikke skyld på bønnene, skyld på konsumerer!

Det er der problemet ligger. Billigere og 100% norsk kjøtt av svin/storfe. 

Helt Latterlig hva folk forventer. Foll gråt over at det var billig ribbe denne julen, likevel så går dem amok  år dem ser at butikker importerer fra utlandet.. 

Er det ikke billig, så er det for dyrt .. og refererer til svensker.. er kjøtt imponert fra utlandet så kjøper man ikke fordi det ikke er norsk! 

 

Hva f.. forventer folk? Tror dem det er flere bønder her i Norge enn det er i f.ekd sverige? Nei. Etterspørsel=høyere priser=mindre folk som hamstrer

Lavere priser=folk hamstrer mer enn bare 1=Norge er dritt fordi det er tomt av enkelte ting hele tiden

Folk blir jo jaggu meg aldri fornøyd.

 

Selvfølgelig er det 100% de grådige og kyniske bøndenes skyld. Ikke et fnugg av skyld skal/kan legges på forbrukere.

Dersom en bonde ikke kan levere produkter til en konkurransedyktig pris, så må han finne seg noe annet å gjøre.

 Jeg som forbruker har ingen lyst eller mulighet til å kontrollere dyrevelferd på bondegårder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig er det 100% de grådige og kyniske bøndenes skyld. Ikke et fnugg av skyld skal/kan legges på forbrukere.

Dersom en bonde ikke kan levere produkter til en konkurransedyktig pris, så må han finne seg noe annet å gjøre.

 Jeg som forbruker har ingen lyst eller mulighet til å kontrollere dyrevelferd på bondegårder.

Norske svinebønder konkurrer ikke med utenlandske produsenter. Den norske stat betaler ca. 17 milliarder pr. år, eller ca. 400.000,- pr. årsverk i landbruket, for at bøndene ikke skal måtte konkurrere med danske, svenske og tyske svinebønder. Dette i tillegg til at der er høye tollmurer på de fleste landbruksprodukter.

Ribbemangel – tollen på importert svinekjøtt senkes | Finansavisen

jordbruksavtale-2020-2021.pdf (regjeringen.no)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri skjønt hvorfor bøndene ikke bare dropper Tine, Prior og Gilde og selge melka og kjøttet sitt selv til den prisen de selv setter. De klager av det får det samme for 1kg kjøtt i dag som for 30 år siden, men hvem selger de kjøttet til?

Og når vi er der - hvorfor skal det til tider være så jækla vanskelig å få tak i sau når det ligger tonnevis på lager (som i perioder blir gitt bort til utlandet) https://www.harvestmagazine.no/pan/hvorfor-lar-vi-overproduksjonen-av-sau-fortsette

OG! Hvorfor får jeg ikke lov å kjøpe geitekjøtt. Kun unntaksvis har jeg fått tak i på Åkrafjordtunet, men det er sjeldent de har inne.

Lenke til kommentar

Min reaksjon da jeg så innslaget på Dagsrevyen var "Herregud for noen idioter. Har de ikke lært av alle feilene fra sist? De gjør det jaggu ikke lett for seg selv."

Jeg savner en indre selvjustis hos grisebøndene og at et representativt utvalg står frem for å beklage på vegner av næringen og lover at de faktisk skal ta tak i problemene på ett eller annet vis.

Norge trenger bonden, og jeg er helt for kjøttproduksjon, men nå borrer grisebøndene hull i skuta si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, unik42 said:

Har aldri skjønt hvorfor bøndene ikke bare dropper Tine, Prior og Gilde og selge melka og kjøttet sitt selv til den prisen de selv setter. De klager av det får det samme for 1kg kjøtt i dag som for 30 år siden, men hvem selger de kjøttet til?

Eh, har du fått med deg hvem som eier disse bedriftene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/6/2021 at 12:22 AM, vidor said:

Alt ofres på kapitalismens alter og samvittigheten ble en dag så dårlig at den døde.

Kundene er jo opplært i et kapitalistisk system så de krever billig kjøtt, så der har du andre delen av dette.

Norsk landbruk minner meg aller mest om Sovjetpolitikk.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Feynman said:

Eh, har du fått med deg hvem som eier disse bedriftene?

Ja. Og det er de samme samvirkene som setter prisen bøndene får for varene sine. Også går bøndene ut i mediene og klager på at de får det samme for kjøttet i dag som for 30 år siden NÅR DET ER DE SELV SOM SETTER PRISEN!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...