Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Angst for skittent støv.


Gjest 9ef81...ce6

Anbefalte innlegg

Gjest 9ef81...ce6

Kom til å tenke på noe som førte til at jeg ble engstelig for støv og som jeg liksom ikke klarer å slippe taket i:

Leste for lenge siden et sted at mikroorganismer kan spres ved at de fester seg til støvpartikler som svever rundt. Det hadde jeg ikke tenkt på før og jo mer jeg tenker på det jo kjipere blir det fordi jeg tenker på hva det støvet som er rundt meg kan ha vært borti, og at det er blitt "skittent"  at skitten da smitter over på andre ting. F.eks. når jeg skal sortere eller putte skittentøyet i vaskemaskinen så støver det jo, og da tenker jeg at støvet fra det skitne tøyet jo er skittent. Det kan være svett, eller partikler av avføring og slik fra undertøyet som er på det. Så synes jeg at jeg må vaske av rundt vaskemaskinen etterpå for å få vekk noe av støvet som kan ha lagt seg der, og jeg får det sikkert på meg også, så bare det å fylle vaskemaskinen er blitt et lite prosjekt i seg selv.

Eller toalettet, når en tørker seg bak vil det sikkert slites av små fibre fra toalettpapiret og noen av disse vil jo ha rester av avføring på seg, dette vil jo dette ned på gulvet eller spres rundt med luften. Ganske så ekkelt å tenke på synes jeg. Eller når en skifter underbukser kan det jo dette partikler ned på gulvet som er skitne. Osv.

Kvier meg for å gå ute når det blåser mye og er tørt fordi jeg da tenker at det virvles opp så mye støv fra bakken og det kan jo ha være partikler fra hundemøkk alt mulig i det som jeg kan få på meg eller klærne mine.

 

Er jeg inne på noe her eller helt på villspor? Det virker jo fornuftig og logisk synes jeg, men livet blir veldig komplisert. Finner liksom ikke noen god løsning på det og jo mer jeg tenker på det jo flere farer finner jeg. Hvordan komme ut av dette tankesporet?

Får dere slike tanker om ting og hvordan håndterer dere dem?

Anonymous poster hash: 9ef81...ce6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 9ef81...ce6
On 6/7/2021 at 8:46 AM, Baron12 said:

Hmmm, ikke tenk så mye. Du må passe på å ikke kaste bort tiden på mye unødvendige bekymringer. Disse tankene/ bekymringene du har, kan utvikle seg til tvangstanker. Tvangstanker  er utrolig slitsomt i lengden, og unødvendig å ha. 

For meg virker de ikke unødvendige. Hvordan kan jeg vite hva som er unødvendig?

Anonymous poster hash: 9ef81...ce6

Lenke til kommentar

Alle mennesker har noe som heter immunforsvar som beskytter mot slik. Og eksponering til slikt styrker også immunforsvaret.

Du spør om du er på villsspor og svaret på det er JA. Men slapp av, du er ikke alene, jeg har selv slitt med bakteriofobi og helseangst og det er ikke unvanlig. Men det er en unødig frykt du går rundt med ja, absolutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tørt støv er ganske så dødt og har liten sannsynlegheit for å spre mikororganismer. Også mikororganismer må ha litt fukt for å kunne leve, utan fukt så døyr organismene og døde organismer er ikkje farlege.

Det vil nok være langt meir rett å tenke på det som at det i støv kan være spor av mikroorganismer, litt på samme måte som at lukt er lause atom og molekyl i form av gass frå det som lukter som blir frakta gjennom lufta og til nasen der du kan oppfatte lukta.

Bensin lukter sterkt fordi bensinen damper av gass som inneheld kjemiske forbindelsar som du kjenner igjen som lukta av bensin, men det er ikkje bensin i lufta sjølv om det lukter. du kan f.eks. ikkje samle bensinmolekyla frå lufta for å lage flytande bensin igjen.

Så når du bekymrer deg for restar av avføring så er dette ein ting som er meir ekkelt enn det er farleg. Biologisk materiale som avføring, svette eller blod som er tørka, brent eller bestrålt eller liknande er ikkje lenger farleg då mikroorganismane døyr av slik behandling.
Du kan kanskje tenke på det som toalettet, nærkontakt med porselenet er meir ekkelt enn farleg. Har du vaska toalettet skikkelig så er det reint og du slikke på porselenet utan å bli sjuk, men det er ekkelheitsfaktoren med at det tidlegare har vært i kontakt med ureinheiter som gir den mentale sperren.

 

Du er nok inne i eit tvangstankespor som du nok bør søke hjelp til å kome deg ut av. Tankane dine rundt skittent støv feil, så det som gjenstår er å overbevise deg sjølv om at dette ikkje er farleg og at slike tiltak for å hindre støv er heilt unødvendig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om en bruker mye tid på å gruble/bekymre seg over ting i hverdagen, altså mer enn 1-2 timer om dagen. Da kan en si at tankene har en tvangsmessig karakter. Det finnes teknikker så en kan øve på, slik at tankene blir mindre fremtredende. 
Det du kan starte med, er å lage deg en bekymringsliste, der du rangerer bekymringene dine. Der skriver du ned de tingene du kan løse alene, med hjelp av andre og ting du ikke får gjort noen ting med. Du kan og sortere tankene dine inn i reelle bekymringer og katastrofetanker. Du kan sette av ca 20 minutter til dette per dag, på ett bestemt tidspunkt på dagen. Når tankene dine drar deg mot å gruble, da sier du til deg selv at du har grublet ferdig den dagen. Skaff deg gruble-frie tider/soner i hverdagen, i bilen, på tur, på soverommet osv. 

lykke til

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (50 minutter siden):

Problemet i dag er vi lever så beskyttet i forhold til før at vi leter etter problemer vi kan ha.

Jeg tror coronakrisen har forverret folks helseangst og frykt for mikrober. Jeg merker at folk som aldri før hadde helseangst og bekteriofobi og aldri ville tenke meg kunne ha det nå har utviklet det.

Lenke til kommentar
Gjest 9ef81...ce6
On 6/8/2021 at 12:28 PM, The Avatar said:

Tørt støv er ganske så dødt og har liten sannsynlegheit for å spre mikororganismer. Også mikororganismer må ha litt fukt for å kunne leve, utan fukt så døyr organismene og døde organismer er ikkje farlege.

Hva med ting som ikke er levende som virus og allergener da? De behøver vel ikke vann?

Også kom jeg over denne fra noe jeg nettopp leste i en annen tråd her på forumet:

Fra https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/tularemi---veileder-for-helseperson/

Tularemi (også kalt harepest) er en zoonose forårsaket av bakterien Francisella tularensis. To biovarianter av bakterien er identifisert: Francisella tularensis subsp .Holarctica (type B) som forekommer i Europa, Asia og Nord-Amerika og Francisella tularensis subsp. Tularensis (type A) som forekommer i Nord-Amerika og gir alvorligere sykdomsbilde. Bakterien kan overføres til mennesker ved direkte kontakt med, eller bitt av, syke eller smittebærende dyr, gjennom drikkevann, ved flått/myggstikk eller ved inhalasjon av kontaminert støv

(...)

  • Ikke fei opp smågnagerlort (for eksempel muselort i hytta), men bruk heller en fuktig klut, og beskytt hendene med gummihansker. Smitte kan skje ved innpusting av støv fra syke dyr eller deres avføring. En bruksløsning av husholdningsklorin (1dl klorin i 5 liter vann) kan brukes for å fjerne smittestoffer.

Anonymous poster hash: 9ef81...ce6

Lenke til kommentar
On 6/8/2021 at 1:05 PM, KarvaBlad said:

Bæsjelukt er jo faktisk bæsjemolekyler som er inni nesehulen din. Ellers hadde du ikke lukta det. Så mikroorganismer har du milliarder av i og på kroppen hele tida. Du har til og med masse midd på øyevippene dine akkurat nå.

Jo men bare noen av molekylene som lukter, ikke alt det andre. Det kan en jo si om vann også da: At det vannet en drikker sikkert har vært drukket av noen eller noe før en gang og således vært i en eller annen form for urin.

Lenke til kommentar
Gjest 9ef81...ce6 skrev (16 timer siden):

Bakterien kan overføres til mennesker ved direkte kontakt med, eller bitt av, syke eller smittebærende dyr, gjennom drikkevann, ved flått/myggstikk eller ved inhalasjon av kontaminert støv

Dette høres skremmende ut, men har aldri hørt om noen som har hatt harepest. 

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/unnga-smitte-med-harepest/

Det står her, vær særlig forsiktig med å drikke vann fra bekker. Har lenge sett på det som en del av å være et friluftsmenneske, å drikke vann fra bekker. Så hva skal jeg gjøre nå...

Enda verre er det å puste inn ting som legger seg i lungene, som asbeststøv, steinstøv, aske og andre ting. Alle som har levd en stund, har litt grålige lunger på grunn av den forurensingen de har pustet inn i løpet av livet. Har alltid tenkt at asbest var noe som var utenpå bygninger, men i senere år har jeg blitt klar over at det også var asbest i gammelt gulvbelegg. Det meste av dette gulvbelegget var tungt lakkert, men det ble faktisk huller i et slikt gulvbelegg på et kjøkken. Så jeg kan ha pustet inn noen greier der. Og det er sjokkerende. Men det nytter ikke å bekymre seg for mye heller. Prøver nå å holde pusten eller holde for munn og nese, hvis det er en støvsky som ikke virker bra å puste inn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...