GÃ¥ til innhold

DYI - Norges billigste elsykkel (2193 kr,-)


Anbefalte innlegg

Hei. 🙃

Jeg skal forsøke å bygge "Norges billigste elsykkel". Ønsker innspill fra dere på prosjektet. 

Kriterier
12 km rekkevidde. Jeg bor på en øy der det er 6 km til ferjeleiet.
Best mulig sikret mot brann. (Ingen "rare" batteriløsninger av ymse slag).

Jeg har allerede en billig "analog" sykkel type:
498977_1_600x600_w_g.jpg

Dette har jeg googlet meg frem til:

Motor kit
https://www.banggood.com/no/24V-250W-Motorized-Electric-Bike-Motor-Controller-With-Charger-E-Bike-Scooter-Conversion-Kit-p-1393483.html?cur_warehouse=CN&rmmds=category - 1367 kr,- (pluss eventuell mva)

Batteripakke
Her er jeg ganske usikker. Jeg har lite kunnskap om strøm.
Men slik jeg forstår det kan jeg koble to tradisjonelle 12V blybatterier så det blir 24V. 
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/fritidsbatterier/blybatterier-2000018765
2 x Blyakkumulator 12V 7,2 AH - 2,7 kg (5,4 kg totalt) - 478 kr,->

Hva 7,2 AH er aner jeg ikke. Med to stk bør det vel bli 14 AH? Det bør vel holde til 12 km?

Jeg våger ikke å bruke medfølgende lader fra Banggood. Så da blir det denne:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-12-v-15-a-2000040411 - 199 kr,-

Bagasjebrett (til batteripakke) 
https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelutstyr/bagasjebrett/bagasjebrett-for-setepinne-2000019091
149 kr,-

Jeg klarer sikkert å smiske meg til noen batterikabler fra noen jeg kjenner gratis. Kasse til batteri o.l. snekrer jeg sammen selv. 

Dette med batterier, strøm og alt det der... har jeg veldig lite greie på. Dette med jord har jeg aldri forstått. Selv etter å ha googlet. Det virker som dette er noe "universalt" som alle bør forstå, slik som at himmelen er blå - sånn er det bare. Når jeg tenker jord tenker jeg på plantejord. Hvordan fungerer dette med "jord" i en slik løsning? Så bør jeg kanskje ikke seriekoble (?) batteriene med sukkerbiter? Finner vel noe på Youtube som kan forklare meg dette nærmere. 

Da er jeg oppe i 2193 kr,- (kanskje 2500 etter fortolling og mva)

Er det helt idiotisk av meg å prøve dette? Tanker? 

 

Endret av Kris85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel... Du har valgt et 24v kit, så du må seriekoble de 12v batteriene du har valgt for å få riktig spenning. Du vil fortsatt ha samme kapasitet, altså 7,2 amper timer. Dvs at du får ut 7,2 amper på en time (optimalt sett).

Det er mange variabler om det er nok strøm i batteriene, jeg har ingen snøring på el-sykler. Med 250W og 24V trekker motoren ca. 10 amper. Da holder de to batteriene helt teoretisk i ca 45 minutter. Det er jo gitt ingen tap mellom kontakter, ikke hensyntatt motstand i kabling, også antatt full effekt i 45 minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (1 time siden):

Vel... Du har valgt et 24v kit, så du må seriekoble de 12v batteriene du har valgt for å få riktig spenning. Du vil fortsatt ha samme kapasitet, altså 7,2 amper timer. Dvs at du får ut 7,2 amper på en time (optimalt sett).

Det er mange variabler om det er nok strøm i batteriene, jeg har ingen snøring på el-sykler. Med 250W og 24V trekker motoren ca. 10 amper. Da holder de to batteriene helt teoretisk i ca 45 minutter. Det er jo gitt ingen tap mellom kontakter, ikke hensyntatt motstand i kabling, også antatt full effekt i 45 minutter.

Takk. At motoren trekker ca 10 amper gjør at jeg nå forstår mer iht amper timer. Så da trenger jeg faktisk ikke mer enn 6-7 amper timer for å klare t/r 12 km. Men jeg antar batteriet svekkes etter noe bruk, så da bør 14 AH (Biltema-batteriene i første innlegg) holde.

Er det noe jeg bør tenke på når jeg lader slike blybatterier? 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kris85 said:

Takk. At motoren trekker ca 10 amper gjør at jeg nå forstår mer iht amper timer. Så da trenger jeg faktisk ikke mer enn 6-7 amper timer for å klare t/r 12 km. Men jeg antar batteriet svekkes etter noe bruk, så da bør 14 AH (Biltema-batteriene i første innlegg) holde.

Er det noe jeg bør tenke på når jeg lader slike blybatterier? 

Det står litt på biltema om det, du bør jo gå litt over volten. Jeg vil jo tro blybatterier er veldig tunge kontra Li-on batterier, mener egentlig at bly ikke er helt formålstjent til hurtig spenningsskifte.  Og du må definitivt ordne deg en sikkerhetskrets her, overspenningsvern, overoppheting og kortslutning. 

 

Når det gjelder kabling må du også tenke på dimensjon. Tok en kjapp sjekk, bør minimum ha 1,5mm2

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (26 minutter siden):

Det står litt på biltema om det, du bør jo gå litt over volten. Jeg vil jo tro blybatterier er veldig tunge kontra Li-on batterier, mener egentlig at bly ikke er helt formålstjent til hurtig spenningsskifte.  Og du må definitivt ordne deg en sikkerhetskrets her, overspenningsvern, overoppheting og kortslutning. 

 

Når det gjelder kabling må du også tenke på dimensjon. Tok en kjapp sjekk, bør minimum ha 1,5mm2

Jeg har vurdert LiFePO4 som alternativ. Men finner ikke en "setup" som har alt. (Lader, sikkerhet mot kortslutning og overoppheting, overspenningsvern og alt det du nevner...). Skal jeg lage meg en slik løsning selv - ryker tusenlappene fort. 

Jo mer jeg søker/leser - jo desto mer usikker blir jeg.

image.png.49d5f61b415d538c4be4101db46ddd15.png

Biltema. 

SÃ¥ dette blir kanskje et bedre alternativ for meg.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk det. Sikkerhetskrets trenger ikke koste allverden, men den krever litt elektroforståelse for å velge riktige komponenter. 

Ikke meninga å putte kjepper i jula, jeg har selv en haug med prosjekter jeg sliter med å realisere fordi man lander på at det er mer kompleks enn å kjøpe ferdig

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (PÃ¥ 9.6.2021 den 21.33):

Jeg tror faktisk det. Sikkerhetskrets trenger ikke koste allverden, men den krever litt elektroforståelse for å velge riktige komponenter. 

Ikke meninga å putte kjepper i jula, jeg har selv en haug med prosjekter jeg sliter med å realisere fordi man lander på at det er mer kompleks enn å kjøpe ferdig

Putter kjepper i jula.... praktisk talt. Hehe. 

Sant nok. Men jeg har all verdens tid. Kanskje jeg også kan lære litt av dette prosjektet.

Har nå bestemt meg for å bestille byggesettet fra Banggood. Så får jeg gjøre litt mer research på batterifronten. Jeg får google litt videre å finne noe jeg tror kan passe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kris85 said:

Putter kjepper i jula.... praktisk talt. Hehe. 

Sant nok. Men jeg har all verdens tid. Kanskje jeg også kan lære litt av dette prosjektet.

Har nå bestemt meg for å bestille byggesettet fra Banggood. Så får jeg gjøre litt mer research på batterifronten. Jeg får google litt videre å finne noe jeg tror kan passe. 

Da har du rette innstillinga, jeg har aldri ferdigdato for prosjekter, man møter problemer konstant når det er første gangen man gjennomfører. 

Magefølelsen min er å kanskje kjøpe batteri som har alt pakka inn, det gjør prosjektet mer overkommelig

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (37 minutter siden):

Magefølelsen min er å kanskje kjøpe batteri som har alt pakka inn, det gjør prosjektet mer overkommelig

Sant nok. 

Det beste jeg har googlet meg frem til er denne:
https://www.aliexpress.com/item/4000314592049.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList.8148356.6.1025786dKOT1rX

Men naturligvis er jeg ekstremt skeptisk til å bestille fra Kina. 

http://www.liito-kala.com/About
- Utfra det lille jeg har sjekket, ser selve selskapet/merkenavnet veldig seriøst ut. Gode anmeldelser. De selger masse via Amazon der produktene har svært gode anmeldelser. Samt underleverandør i UK. Selgeren på Aliexpress er jeg ikke like trygg på. 

Frykten er jo at batteriet skal ta fyr. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...