Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bivirkning etter pfizer / Moderna corona vaksine??


Anbefalte innlegg

Oppdatering av hva som har skjedd ila 27 timer ish etter vaksinedose 2:

Merket såvidt noe ømhet og stivhet, og kjente ingen ømhet eller stivhet ca en halvtime etter inntak av Paracet. Tok 1 Paracet 500 mg 6 timer etter vaksinedosen, dvs kl 20 igår. Var muligens litt varm rett før, så mulig det hadde utviklet seg feber hvis jeg ikke hadde tatt Paracet. Sov lite om natta (urelatert til vaksinen) så etter noen timer kjente jeg litt ømhet igjen (antakeligvis virkningen av Paracet som hadde gått ut og jeg tok ikke ny pille ) men det var ikke vondt å sove på armen jeg hadde blitt stukket i. Kjente nada ømhet når jeg lå på den andre armen. I og med at jeg sov ca bare 3 timer i natt så tror jeg nok at det at jeg føler meg litt trøtt og slapp idag, kan tillegges søvmangel og ikke vaksinen.  Har hatt nedsatt matlyst på dagen. Ikke kvalm. Ingen svimmelhet.  Ingen mellomblødning/menstruasjonsforstyreelser så langt. Ingen feber, såvidt jeg vet, men har heller ikke målt. 

Ca 24 timer etter vaksinasjonstidspunktet tilnærmet null ømhet i arm, ser nok for meg å skulle klare å trene litt armhevinger, styrke og yoga i kveld. 

(Man kan i prinsippet ta både Ibux og Paracet for å lindre symptomer etter vaksinasjon (rådfør deg med lege og les pakningsvedlegg nøye), jeg valgte kun å satse på at Paracet holdt da jeg har økt risiko for magesår og holder inntaket til et minimum). jeg antar at Paracet for min del gjorde nytten sin, men det er jo egentlig umulig å si om jeg egentlig trengte det. 

Sammenlignet med andre 3. HPV dose (Gardasil 9) og lungebetennelsevaksinen var både 1 og 2.dose Pfizer ingenting i forhold. Sammenlignet med for eksempel 1 og 2 dose HPV, influensa, boostrix, hepatitt A+B kjente jeg mer til denne vaksinen, men altså veldig lite tross alt. Jeg har hele livet stort sett kjent veldig lite bivirkninger av vaksiner.

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Datteren til min mors søster har utviklet narkolepsi (tror de foreløpig: samme symptomer og problemer) etter vaksinene (2x moderna), og kan trolig aldri igjen kjøre bil eller jobbe slik som før. Om dette vedvarer, noe som er en reell mulighet, vil dette ha ødelagt hennes liv eller redusert kvaliteten merkbart. Hun har en datter og er alene. 

Jeg er rimelig forbannet m.t.p. det som foregår. D.v.s. jeg bryr meg nærmest ikke om viruset lengre: kun opptatt av galskapen rundt det, noe jeg ser og finner absolutt overalt.

Endret av Capitalist Hippie
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (21 timer siden):

Jeg tror at veldig mange av oss opplever konsekvenser av lang tid på hjemmekontor (mindre sosial omgang med kolleger, mer tid med evt familie, endringer i bevegelse, kosthold, mer bruk av skjerm/video). Samt at vi har vært «under beleiring» i snart 2 år nå.

Tror du at noen av de tingene du opplever kan være knyttet til det over?

-k

Jeg skjønner hvordan du tenker og dette kan nok gjelde for mange. For min egen del har hjemmekontor vært en befrielse. Det har vært som å slippe ut fra et fengsel en ikke visste at en satt i. Jeg er en av de få som jublet over akkurat den innstrammingen komigjen i går. Så for min  del er det lite som tyder på at det er der det å være mentalt sliten ligger. Men at det er det for en god del, mye mulig.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Capitalist Hippie skrev (9 timer siden):

Datteren til min mors søster har utviklet narkolepsi (tror de foreløpig: samme symptomer og problemer) etter vaksinene (2x moderna), og kan trolig aldri igjen kjøre bil eller jobbe slik som før. Om dette vedvarer, noe som er en reell mulighet, vil dette ha ødelagt hennes liv eller redusert kvaliteten merkbart. Hun har en datter og er alene. 

Jeg er rimelig forbannet m.t.p. det som foregår. D.v.s. jeg bryr meg nærmest ikke om viruset lengre: kun opptatt av galskapen rundt det, noe jeg ser og finner absolutt overalt.

Synes det er verd å nevne at narkolepsi er en gang ikke listet som en av de sjeldne bivirkningene. Dette var kun en egenskap ved svineinfluensaviruset i 2009 (og faktisk ikke bare et problem med selve vaksinen heller). Slike tidlige konklusjoner bidrar kun til at flere blir skeptisk på syltynt eller intet faglig grunnlag, og om dette faktisk er sant er det ingen automatikk i at det er vaksinen som står bak. 

https://www.ahus.no/nyheter/myter-om-koronavaksinen

Sitat

13. Etter svineinfluensavaksinen var det flere som fikk søvnsykdommer. Kan man få det av denne vaksinen også?

- Man regner med at årsaken til at noen utviklet narkolepsi etter å ha blitt vaksinert mot svineinfluensa er at deler av dette influensaviruset er veldig likt et molekyl som finnes i kroppen, og som er viktig i forbindelse med sykdommen narkolepsi. Når immunforsvaret vårt lærte å angripe svineinfluensa-viruset, ville det samtidig kunne angripe dette molekylet og utløse narkolepsi.

Det var ikke bare blant de vaksinerte at man så en økt risiko for narkolepsi. Dette skjedde også i en mindre gruppe av dem som gjennomgikk infeksjonen svineinfluensa, noe som er å forvente ved en slik sykdomsmekanisme.

Ettersom denne utviklingen av narkolepsi skyldes likhet mellom selve viruset og et molekyl i kroppen er det er altså ingen grunn til å tro at narkolepsi skal være en bivirkning ved vaksinasjon mot covid-19. Viruset som forårsaker covid-19 er veldig forskjellig fra viruset som gir svineinfluensa.

Den nye teknologien som nå er tatt i bruk for vaksineproduksjon medfører også at det er mindre sannsynlig at denne type bivirkninger skal oppstå. Med mRNA-vaksiner er det kun en liten komponent av viruset som presenteres for immunforsvaret. Det gjør at man har bedre kontroll over immunresponsen enn ved tradisjonelle vaksiner som ofte inneholder hele, eller større deler av viruset. I tillegg inneholder heller ikke de nye vaksinene adjuvans, som tidligere ble tilsatt for å forsterke immunresponsen.

Jeg kan også nevne at disse nye vaksinene er bedre testet enn det vaksinen mot svineinfluensa var da den ble lansert.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Roger Moore said:

Jeg skjønner hvordan du tenker og dette kan nok gjelde for mange. For min egen del har hjemmekontor vært en befrielse. Det har vært som å slippe ut fra et fengsel en ikke visste at en satt i. Jeg er en av de få som jublet over akkurat den innstrammingen komigjen i går. Så for min  del er det lite som tyder på at det er der det å være mentalt sliten ligger. Men at det er det for en god del, mye mulig.

Helt enig, det er viktig å ikke årsaksforklare en ting som kan gjelde en gruppe,  for alle. Mange har fått det bedre i hverdagen med hjemmekontor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitalist Hippie skrev (10 timer siden):

Datteren til min mors søster har utviklet narkolepsi (tror de foreløpig: samme symptomer og problemer) etter vaksinene (2x moderna), og kan trolig aldri igjen kjøre bil eller jobbe slik som før. Om dette vedvarer, noe som er en reell mulighet, vil dette ha ødelagt hennes liv eller redusert kvaliteten merkbart. Hun har en datter og er alene. 

Jeg er rimelig forbannet m.t.p. det som foregår. D.v.s. jeg bryr meg nærmest ikke om viruset lengre: kun opptatt av galskapen rundt det, noe jeg ser og finner absolutt overalt.

Be det gjelder sende en bivirkningsmelding til Statens Legemiddelverk. Man gjør det ved å logge inn på HelseNorge med BankID. Så velger man nederste valget på siden "meld bivirkninger" og kryss av på det som passer og skriv inn tekst ved behov. 

(Dette gjelder altså mistenkte bivirkninger utover dem som er oppgitt på pakningsvedlegg, men da vil for eksempel evt mistanke om narkolepsi er innafor å melde som mistenkt bivirkning)

Endret av GiaMahan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
covah skrev (17 timer siden):

Tok 3. dose torsdag 16. desember.
Fikk denne gangen Moderna, og har fått 2x Pfizer tidligere.

Reaksjonen var ikke veldig ulikt de 2 første gangene.  Ømhet i armen, ellers ingen merkbare bivirkninger.

Nice! Bra valg med Moderna, vurderer den som tredjedose selv (Pfizer x 2 her også), men tar det jeg blir tilbudt når den tid kommer. Interessant å høre at du ikke hadde mer bivirkninger av denne enn Pfizer. 

Lenke til kommentar

Dette er jo bare anekdotisk, men de jeg kjenner som har fått 3. dose har blitt mindre dårlige etter den enn de ble av dose 2, uavhengig av hvilken kombinasjon av vaksiner de har hatt. Der de fleste på jobben ble borte minst to dager fra jobb etter dose 2, har snittet vært under én dag etter dose 3. De tre jeg kjenner på privaten som også har fått nr. 3, fikk ingen bivirkninger utover øm skulder og lett hodepine.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (5 timer siden):

Nice! Bra valg med Moderna, vurderer den som tredjedose selv (Pfizer x 2 her også), men tar det jeg blir tilbudt når den tid kommer. Interessant å høre at du ikke hadde mer bivirkninger av denne enn Pfizer. 

Får håpe du slipper unna "moderna" bivirkningene, du hadde aldri skrevet dette om du opplevde helvete nesten alle jeg kjenner var innom etter dose 2 med moderna🙂

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Higher Risk of Heart Problems From Moderna Compared to COVID in Under 40

A large study (38 million individuals from UK) assessed the heart problems in the vaccinated vs., from COVID. Moderna's vaccine for under 40 caused more myocarditis after the second dose compared to the COVID. Similarly Oxford/AstraZeneca's vaccine caused more heart problems in women. Overall the data showed that COVID causes more heart problems compared to vaccines.

https://www.nature.com/articles/s41591-021-01630-0

 

 

 

Endret av Kazuo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (2 timer siden):

Får håpe du slipper unna "moderna" bivirkningene, du hadde aldri skrevet dette om du opplevde helvete nesten alle jeg kjenner var innom etter dose 2 med moderna🙂

 

 

De fleste får kraftigere bivirkninger med Moderna men det er jo helt logisk i og med at det er høyere dose. Dersom ubehag så er det i hvertfall forbigående. 

Hugo_Hardnuts skrev (4 timer siden):

Dette er jo bare anekdotisk, men de jeg kjenner som har fått 3. dose har blitt mindre dårlige etter den enn de ble av dose 2, uavhengig av hvilken kombinasjon av vaksiner de har hatt. Der de fleste på jobben ble borte minst to dager fra jobb etter dose 2, har snittet vært under én dag etter dose 3. De tre jeg kjenner på privaten som også har fått nr. 3, fikk ingen bivirkninger utover øm skulder og lett hodepine.

Interessant! Jeg fikk faktisk mindre bivirkninger av dose 2, enn dose 1. (Men tok paracet 500 mg etter 6 timer også ved 2.dose)

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (3 minutter siden):

Interessant! Jeg fikk faktisk mindre bivirkninger av dose 2, enn dose 1. (Men tok paracet 500 mg etter 6 timer også ved 2.dose)

Ja, inntrykket er at selv om man kan si noe generelt på gruppenivå, så er det så mange individuelle variabler at det blir ganske uforutsigbart hva den enkelte kan forvente seg. Blir spennende å se hvordan det ser ut når vi får satt 3. dose på litt flere av oss på jobben. Kjenner jeg meg selv rett, så får jeg Pfizer som 3. dose etter 2x Moderna hvor jeg ikke kjente noen ting, og blir knocket rett ut i motsetning til alle andre 😅

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (1 time siden):

Ja, inntrykket er at selv om man kan si noe generelt på gruppenivå, så er det så mange individuelle variabler at det blir ganske uforutsigbart hva den enkelte kan forvente seg. Blir spennende å se hvordan det ser ut når vi får satt 3. dose på litt flere av oss på jobben. Kjenner jeg meg selv rett, så får jeg Pfizer som 3. dose etter 2x Moderna hvor jeg ikke kjente noen ting, og blir knocket rett ut i motsetning til alle andre 😅

What, du kjente ikke noe av Moderna? Føler "alle" gjør det.  Nå er det jo sånn med vaksiner generelt sett at risikoen for bivirkninger øker for hver dose, så hvis jeg var deg ville jeg fått vaksinen for eksempel på en fredag slik at du har helgen å komme deg på. Ha Ibux og Paracet klar, ta det 6 timer etter vaksinasjonstidspunktet. Krysser fingrene for at du får dose 3 snart!!

Duriello skrev (1 time siden):

1ste dose pfizer i går, eneste jeg kjenner er at skulderen er øm.

*Må legge til at grunnen til at jeg ikke har tatt før nå er at jeg er en Shut-in, ikke at jeg er anti vaxxer 😛

Ikke føl på noe skam. Som helsepersonell (riktignok sykemeldt) skulle jeg vært fullvaksinert begynnelsen av året. Nå var litt av grunnen til min sene koronavaksinasjon at jeg var mellom andre vaksinedoser men, i sommer hadde vi akkurat begynt med traumebehandling og EMDR, og jeg hadde mer enn nok med å takle det i seg selv. Jeg spurte bydelen jeg tilhører om det var muligheter for tilrettelegging (blitt stukket på et litt mer skjermet sted på vaksinekontoret), evt om bydelen kunne overføre doser til legekontoret jeg tilhører, da jeg føler meg mye tryggere på legekontoret . Sistnevnte kunne de, og fastlegen sa ja til dette fordi han vet jeg trenger å bli stukket av noen jeg stoler på,  men resepsjonen til legekontoret sa nei fordi de ikke ville kaste doser (man får flere doser når man åpner et glass så å kun vaksinere meg ville de ikke.) Det var ikke muligheter for tilrettelegging på vaksinekontoret heller. Derfor ble jeg enig med bydelen om å avvente og at jeg selv tok kontakt når jeg er klar. Og klar ble jeg ikke før i november, selv om jeg følte at jeg tok en skikkelig risiko med å være uvaksinert så lenge.   psykomotorisk fysioterapeut og jeg jobbet mot jeg skulle klare å bli berørt, for at jeg skulle klare å bli vaksinert av fremmede, blant annet. Etterhvert følte jeg meg også klar til å dra på vaksinekontoret og gjennomførte vaksinene mine!

TL;dr : folk har grunner til at de er seint ute, og hadde det i større grad vært tilrettelagt så tror jeg flere med ulike angst og traumeerfaringer ville vært vaksinert mye tidligere. Og folk med psykiske lidelser er det utvilsomt viktig å vaksinere tidlig. 

Og: jeg er så glad du har vaksinert deg ❤️  

Endret av GiaMahan
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 minutter siden):

Definer "mange".

Ta les deg opp på studier rundt det så får du tall, er en linket rett her oppe der man tar for seg at det er mer hjerte problemer fra moderna vaksinen hos de under 40år vs covid infeksjon.

https://www.nature.com/articles/s41591-021-01630-0 ..

Vent å se div studier om års tid, alt dette vil blekne når ting begynner komme ut og forskere er litt mindre redde finne negative ting rundt vaksineringen. Nå er det nesten galgen om man snakker negativt om vaksinering.

Endret av Kazuo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...