Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bivirkning etter pfizer / Moderna corona vaksine??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hugo_Hardnuts skrev (På 27.9.2021 den 16.04):

Stressorer, som feks infeksjoner, fører gjerne til høyt blodsukker hos diabetikere i utgangspunktet, så det er ikke akkurat en overraskende bivirkning.

Virker som de som faktisk har diabetes her mener at det du sier ikke stemmer, at det er verre med denne vaksinen.

Så at det er verre med denne vaksinen er jo noe viktig få rapportert om.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 timer siden):

Virker som de som faktisk har diabetes her mener at det du sier ikke stemmer, at det er verre med denne vaksinen.

Så at det er verre med denne vaksinen er jo noe viktig få rapportert om.

Helt enig i at det bør rapporteres inn - bare at det ikke er veldig overraskende heller hvis diabetikere får dette som bivirkning. Og jeg ser ikke helt hvordan du og jeg er uenige her?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 timer siden):

Er det en valig bivirkning å bli tungpustet og få angina? Kamerat som sliter mer og mer med smerter i brystet og får stadig beskjed av sambo at han peser. Alt har utviklet seg gradvis i ukene og nå 2 måneder etter 2. dose.

Jeg tenker nok minium en tur til fastlegen for kompisen din.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 9/28/2021 at 11:44 PM, Theo343 said:

Er det en valig bivirkning å bli tungpustet og få angina? Kamerat som sliter mer og mer med smerter i brystet og får stadig beskjed av sambo at han peser. Alt har utviklet seg gradvis i ukene og nå 2 måneder etter 2. dose.

Puster og peser ikke selv men etter sjekk av blodprøver selv om jeg føler meg ok så er blodverdiene/platene lave så tatt en prøve til igår men legen var i det minste ærlig nok til å si det kunne være lunger og verste fall uflaks som det har gått med de som tok astrazenica, tok selv pfizer og moderna. Jaja, får se hva som skjer men uflaks ser det ut som gitt.

edit: siste test har vist at verdiene har gått opp igjen og innenfor normalen, ny test om en måned for kontroll, men i det minste positivt med tanke på utfallet. Så satse på at det holder seg og en midlertidig bivirkning.

Endret av vampyrica
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/28/2021 at 11:44 PM, Theo343 said:

Er det en valig bivirkning å bli tungpustet og få angina? Kamerat som sliter mer og mer med smerter i brystet og får stadig beskjed av sambo at han peser. Alt har utviklet seg gradvis i ukene og nå 2 måneder etter 2. dose.

Det høres ut som en tur til fastlegen ikke er dumt. Men om det er relatert til vaksinen er mer tvilsomt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Underkiller skrev (På 18.10.2021 den 23.50):

Dere som har hatt bivirkning av pfizer: Fikk dere mest reaksjon dose 1 eller 2?

Stort sett alle får bivirkninger. Kva bivirkninger folk får er det som varierer, og i kva grad det føles for pasienten. For meg var bivirkningene omtrent identiske på dose 1 og 2. Så og sei ikkje eksisterende, med det heilt banale. Øm arm og kanskje, om eg virkelig virkelig kjenner etter og leiter etter bivirkninger, kanskje, kanskje var litt trøtt eit par dager i etterkant. Kanskje.

Lenke til kommentar
On 10/18/2021 at 11:50 PM, Underkiller said:

Dere som har hatt bivirkning av pfizer: Fikk dere mest reaksjon dose 1 eller 2?

Definitivt nummer 2. Nummer 1 Pfizer: ble litt slapp og småsyk første kveld bare. Nummer 2 Moderna: Syk i 3 dager og sliten 3 dager etter dette igjen.

 

Men, sies at Moderna gir bedre beskyttelse, derav sterkere reaksjoner. Det er også et bra tegn at man reagerer på vaksinen (innenfor rimelighetens grenser), viser at du har et aktivt immunforsvar. Også verd å merke seg at gruppen i høye 20-tallet og 30-tallet tilsynelatende har de sterkeste reaksjonene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått dose 1 av Pfizer, fikk den ca 16:15. Jeg vil avvente kanskje et døgn før jeg uttaler meg over evt bivirkninger/ikke bivirkninger, føler det er for tidlig å merke noe nå. Uansett, jeg valgte å ta den i dag sånn at jeg har en hel uke på meg til neste avtale å komme meg hvis bivirkninger oppstår. 

Men, jeg vil fortelle litt om opplevelsen rundt vaksineringen. Som noen vet har jeg PTSD, er under behandling for dette, men ikke ferdigbehandlet så jeg sliter fortsatt med angst, spesielt når jeg er i ukjente situasjoner, må forholde meg til fremmede berøring av fremmede og oppholde meg på steder med mye folk. Så selv om jeg drøyet akkurat Covid-vaksineringen for å slippe unna massevaksinasjon, så følte jeg at det bar litt preg av massevaksinasjon også nå, muligens har dette noe å gjøre med de som får dose 3 nå. Håper om 6 uker når jeg skal ta dose 2, at det ikke er så mye pågang da. Ble tipset om å komme tett opp mot stengetid, da var det lite pågang normalt sett. Det tror jeg at jeg skal gjøre for dose 2. Eksponering er vel og bra, men noen ganger er det greit å gjøre tiltak for å roe ned stressnivået, og slippe å besvime mens man blir stikket 😛  Det var smekkfullt og folk overalt, noe som på en måte gjør meg glad, men samtidig også gir meg noia, spesielt når jeg ikke er forberedt på det. Bruker aldri å oppleve nærsynkope av å bli vaksinert, men det gjorde jeg nå. Men, når det er sagt, så tok personalet veldig godt vare på meg. Ble stukket av en lege, og ble observert hos legen etterpå grunnet blodtrykksfallet jeg fikk. De forsøkte og skjerme meg så godt som det lar seg gjøre. Fikk også masse tilbud om sjokolade og noe å drikke og de var veldig støttende og hyggelige. Lokalet kunne nok ha vært bedre organisert for oss som har litt behov for at det ikke er så folksomt og kø, men jeg opplever at personalet det beste utav det. Det er veldig "no rush" og hva kan gjøre for at du får det best mulig-stemning :)

Endret av GiaMahan
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne fortelle litt om årsaken bak influensa-lignende bivirkninger av influensavaksiner for å gjøre det litt mindre skummelt. Når du kjenner bivirkningene tenker du kanskje at grunnen er at du har fått en liten does influensa injisert i kroppen, og at det du kjenner er en sykdom. Dette er ikke tilfellet. Det du merker når du kjenner influensa-symptomer etter en influensavaksine er immunforsvaret ditt som settes i gang. Grunnen til at det kjennes ut som du har influensa er fordi immunforsvaret dit reagerer på sammen måte som når du har influensa, noe som er hele poenget med en vaksine. Poenget jeg vil frem til er: Jo mer influensa-lignende bivirkninger du har, jo bedre beskyttet er du av vaksinen. Det er derfor ingen grunn til å være bekymret dersom du føler deg litt slapp, det er bare vaksinen som gjør jobben sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (På 5.6.2021 den 16.54):

De aller fleste får de verste bivirkninger rundt dose 2. Jeg har hørt litt at de som har fått AZ som dose 1 har fått  en god porsjon ekstra bivirkninger når det er kombinert med Pfizer eller Moderna på dose 2. Sengeliggende i 2-3 dager feks. 

Kjæresten min som jobber som lege fikk AZ i februar, og seinere Pfizer. Han ble alvorlig syk av AZ, men det gikk bra til slutt heldigvis. Pfizer opplevde han som ingenting i forhold til AZ, men han fikk litt lett feber i et døgn og vond arm, men så syk som han ble av AZ, så blir nok det meste bagateller i forhold til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Update etter vaksinen, Pfizer som jeg fikk ca 16:15 igår: 

Merket ingenting av selve stikket. Merket ingen symptomer rett etter og de første timene. Armen ble gradvis stiv og øm rundt kl 19-20, litt øm når jeg skulle legge meg rundt 22/23 men ikke verre enn at jeg fortsatt kunne sove på den. Våknet nå rundt kl 9 og ømhet og stivhet er på vei nedover. Den var mest vond midt på natten ca kl 4-5 (våknet fordi jeg måtte tisse, hadde helt i meg drikke rett før jeg la meg) men det var ikke noe verre som sagt at det fortsatt gikk an å sove på den og siden jeg uansett skulle sove gjorde jo ingenting at den var litt stiv. Sammenlignet med pneumokokk-vaksinen oppleves den som ingenting. Ikke fått noe feber, ikke kvalm eller nedsatt matlyst, ikke noe diaré, ikke noe særlig trøtt og sliten. Skriver om erfaringene fra dose 2 når den tid kommer om ca 6 uker :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (4 timer siden):

Update etter vaksinen, Pfizer som jeg fikk ca 16:15 igår:

Dette ligner veldig på min reaksjon. Jeg våknet på natten og kjente at det var ømt i armen, som jeg lå på. Ømheten varte vel knapt dager, men jeg merket ikke noe som helst annet.

Andre dose (også Pfizer) var armen litt mindre øm, og jeg merket ikke noe annet da heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...