Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bivirkning etter pfizer / Moderna corona vaksine??


Anbefalte innlegg

ArraKiss skrev (5 timer siden):

Hvilepuls forsetter å stige, i dag ytterligere ett slag opp samtidig som jeg har følelsen av konstant melkesyre i lårene. 

Tar kontakt med fastlege på mandag for utredning.

Tror utifra det jeg vet fra andre at de kun utreder med EKG noe som simpelt ikke er godt nok.

Jeg får sprint puls av å gå opp 3 etg nå , sånn at selve pulsen løper ikke avsted før man liksom er ferdig gå i trappen, ikke jevn oppgang i pulsen, og jeg har et helt annerledes pulsfall etter trening.

Håper ikke dette er typ små skader i hjerte fra vaksinen eller noe sånt som er progressive over lang tid, de fleste tenker ikke over små forskjeller i pulsen, så dette kan være et større problem blant folk..Hvordan kan du be noen om normal pulsen når de ikke har oversikt over det..

 

 

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DaniNichi skrev (2 timer siden):

Tror utifra det jeg vet fra andre at de kun utreder med EKG noe som simpelt ikke er godt nok.

Jeg får sprint puls av å gå opp 3 etg nå , sånn at selve pulsen løper ikke avsted før man liksom er ferdig gå i trappen, ikke jevn oppgang i pulsen, og jeg har et helt annerledes pulsfall etter trening.

Håper ikke dette er typ små skader i hjerte fra vaksinen eller noe sånt , som er progressive over lang tid da fleste tenker ikke små forskjeller i pulsen så dette kan være et større problem blant folk..Hvordan kan du be noen om normal pulsen når de ikke har oversikt over det..

 

 

 

 

Nei du har nok rett i det, men jeg får bare starte der og se hva jeg får av respons. Jeg betaler gladelig privat for en ultralyd av hjertet dersom jeg ikke får noen god forklaring på hva dette kan skyldes. Jeg ser at det er fler som har opplevd høyere endring enn meg men at det korrigerte seg etter ca 14-20 dager. Så jeg har trua.
 

Jeg er jo bare heldig som har brukt pulsklokke jevnlig de siste 5 årene så jeg faktisk kan dokumentere en endring etter vaksinen. Fikk ingen endring etter første dose og er ikke syk på noen annen måte så vidt meg bekjent. Kan selvsagt ha en infeksjon som gjør at kroppen jobber men, tror nok dette skyldes vaksinen.

Den «kroniske» melkesyra i lårene kom i går og jeg leser at opphopning av melkesyre i kroppen har en relasjon til hjerte- og kar. Gjør meg enda litt mer undrende. Kan også være tilfeldig men har aldri opplevd noe liknende før og jeg er godt voksen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, DaniNichi said:

Tror utifra det jeg vet fra andre at de kun utreder med EKG noe som simpelt ikke er godt nok.

Jeg får sprint puls av å gå opp 3 etg nå , sånn at selve pulsen løper ikke avsted før man liksom er ferdig gå i trappen, ikke jevn oppgang i pulsen, og jeg har et helt annerledes pulsfall etter trening.

Håper ikke dette er typ små skader i hjerte fra vaksinen eller noe sånt som er progressive over lang tid, de fleste tenker ikke over små forskjeller i pulsen, så dette kan være et større problem blant folk..Hvordan kan du be noen om normal pulsen når de ikke har oversikt over det..

 

 

 

 

EKG avslører sjelden problemer alene. Det var først med CT atr min kamerat fikk avdekket alvorlige feil med hjertet. Da hadde han gått til EKG og belastningsundersøkelser hos en spesialist flere ganger over mange år. 

Det litt merkelige er at CT undersøkelsen ble bestilt av ren tilfeldighet "La oss ta en CT også bare for sikkerhets skyld".

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

EKG avslører sjelden problemer alene. Det var først med CT atr min kamerat fikk avdekket alvorlige feil med hjertet. Da hadde han gått til EKG og belastningsundersøkelser hos en spesialist flere ganger over mange år. 

Det litt merkelige er at CT undersøkelsen ble bestilt av ren tilfeldighet "La oss ta en CT også bare for sikkerhets skyld".

Korttids-EKG er i mange tilfeller ubrukelig med mindre man har pågående hjerteproblematikk når undersøkelsen pågår. 

Jeg trodde det var en vits da jeg fikk utført EKG sist. Det tok 10 minutter å koble meg opp, så lå jeg på benken mellom 15-30 sekunder. Alt fint, var beskjeden. Dette var etter flere perioder med ekstraslag. 

Tok utvidet UL hos privat og ble friskmeldt etter en særdeles mer omstendig prosess som kjentes vesentlig mer seriøs ut enn et halvminutt på den lokale fastlegebenken.

Lenke til kommentar

Det er noen yngre som får betennelse i hjertet av vaksine.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/08/06/104-tilfeller-av-betennelse-i-hjertet-etter-koronavaksine/

Dette er kjent, men pulsklokke kan skremme deg unødvendig.

Det er naturlig at pulsen endrer seg mye med stress, sykdom og anstrengelser.

Vaksine er jo på en måte en smak av sykdom, som trigger immunforsvaret...

Her er det snakk om lengre tid, så er ikke sikker, og usikker på om EKG klarer å finne noe annet enn alvorlig feil.

Om du har vært i kontakt med fastlege etc så klarer de finne mye på symptomer, blodtrykk etc.

Pulsklokke reagerer jeg på fordi jeg har brukt det selv. Nå bruker jeg det bare til trening, for jeg vet at den varierer.

Og legen og helsesøster har påpekt at jeg ikke skal bry meg om klokka, da den kan gi unødvendig stress.

 

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Det er noen yngre som får betennelse i hjertet av vaksine.

Dette er kjent, men pulsklokke kan skremme deg unødvendig.

Det er naturlig at pulsen endrer seg mye med stress, sykdom og anstrengelser.

Vaksine er jo på en måte en smak av sykdom, som trigger immunforsvaret...

Her er det snakk om lengre tid, så er ikke sikker, og usikker på om EKG klarer å finne noe annet enn alvorlig feil.

Ja, tok en prat med lege via facetime i dag for å få en vurdering av det hele. 

Han mistenkte ikke betennelse (perikarditt eller myokarditt) da jeg ikke har noe brystsmerter eller opplever tungpust, ei heller feber. 
Men som du sier, han tenkte kanskje at jeg uroet meg og at dette var en årsak til økt frekvens. Joda, jeg er naturligvis noe urolig for at jeg skal ha fått en varig og irreversibel bivirkning, men jeg sitter ikke å er hysterisk liksom. Synes også det er rart at det skal øke dag for dag og at hjertet løper løpsk når jeg sover. I natt hadde jeg 45 min under søvn der pulsen varierte mellom 80-120 slag. 

Jeg har erfart at puls øker med sykdom, men nå er det 12 dager siden dose 2. I følge forskning skal mRNA være ute av kroppen etter max 10 dager, og jeg er ikke syk. Jeg håper jo selvsagt at det bare er immunforsvaret mitt som jobber litt ekstra med proteinene vaksinene har levert til immunforsvaret. 

Lenke til kommentar
ArraKiss skrev (2 minutter siden):

Ja, tok en prat med lege via facetime i dag for å få en vurdering av det hele. 

Han mistenkte ikke betennelse (perikarditt eller myokarditt) da jeg ikke har noe brystsmerter eller opplever tungpust, ei heller feber. 
Men som du sier, han tenkte kanskje at jeg uroet meg og at dette var en årsak til økt frekvens. Joda, jeg er naturligvis noe urolig for at jeg skal ha fått en varig og irreversibel bivirkning, men jeg sitter ikke å er hysterisk liksom. Synes også det er rart at det skal øke dag for dag og at hjertet løper løpsk når jeg sover. I natt hadde jeg 45 min under søvn der pulsen varierte mellom 80-120 slag. 

Jeg har erfart at puls øker med sykdom, men nå er det 12 dager siden dose 2. I følge forskning skal mRNA være ute av kroppen etter max 10 dager, og jeg er ikke syk. Jeg håper jo selvsagt at det bare er immunforsvaret mitt som jobber litt ekstra med proteinene vaksinene har levert til immunforsvaret. 

Stress kan øke hjertefrekvensen sykt mye, og kan være årsaken.

Ikke sikker, men jeg har vært på legevakten med stress og angst, som ble vurdert som bare det, senere fikk jeg en svak blodtrykk medisin, men stress og pulsklokke har jeg lagt bort.

Når man har dette så er det vanskelig å vite hva som er årsaken. Og jeg vet jo ikke hva situasjon din er, men pulsklokke skal du iallefall være klar over at varierer. Stress er jo ofte dødsangst, enten det gjelder pulsklokke eller tiger i steinalderen...

Har lest endel om disse effektene, og vet det påvirker puls og blodtrykk og at det er adrenalin osv som er stort sett unyttig og plagsomt idag, men livsviktig i steinalderen....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ArraKiss skrev (46 minutter siden):

Ja, tok en prat med lege via facetime i dag for å få en vurdering av det hele. 

Han mistenkte ikke betennelse (perikarditt eller myokarditt) da jeg ikke har noe brystsmerter eller opplever tungpust, ei heller feber. 
Men som du sier, han tenkte kanskje at jeg uroet meg og at dette var en årsak til økt frekvens. Joda, jeg er naturligvis noe urolig for at jeg skal ha fått en varig og irreversibel bivirkning, men jeg sitter ikke å er hysterisk liksom. Synes også det er rart at det skal øke dag for dag og at hjertet løper løpsk når jeg sover. I natt hadde jeg 45 min under søvn der pulsen varierte mellom 80-120 slag. 

Jeg har erfart at puls øker med sykdom, men nå er det 12 dager siden dose 2. I følge forskning skal mRNA være ute av kroppen etter max 10 dager, og jeg er ikke syk. Jeg håper jo selvsagt at det bare er immunforsvaret mitt som jobber litt ekstra med proteinene vaksinene har levert til immunforsvaret. 

Skylde på at folk får nerver eller angst er vanlig fra leger.

Ikke gi deg.

 

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (46 minutter siden):

Stress kan øke hjertefrekvensen sykt mye, og kan være årsaken.

Når man har dette så er det vanskelig å vite hva som er årsaken. Og jeg vet jo ikke hva situasjon din er, men pulsklokke skal du iallefall være klar over at varierer. Stress er jo ofte dødsangst, enten det gjelder pulsklokke eller tiger i steinalderen...

 

Så absolutt enig med deg i det.

Jeg skal heller ikke dra noen slutning basert på ei billig pulsklokke, men jeg har brukt en slik type siden 2017 så jeg føler jeg kjenner min egen puls-variasjon relativt godt og klokkens svakheter. Økning ved stress og sykdom er kjent, men jeg har ikke vært stresset rundt denne vaksinen. Økningen kom fra 5 dag etter andre dose, og da var jeg i grunn ferdig med de vanlige bivirkningene og hadde hatt en rolig helg på hytta. Så jeg klarer ikke helt å knytte det sammen med stress og/eller adrenalin. 

DaniNichi skrev (13 minutter siden):

Skylde på at folk får nerver eller angst er vanlig fra leger.

Ikke gi deg.

 

 

 

Ja det er klassisk, men jeg gir meg ikke før de sjekker dette skikkelig ut eller gir meg et svar jeg er tilfreds med.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med forbehold om at det var en tilfeldig kommentar fra internett, så var det en som kommenterte at flere av kameratene hans hadde måttet begynne med blodfortynnende etter vaksinen. Kameratene var i 40-årene. Vil kanskje gi mer informasjon å sjekke blodets tykkelse. Er det for tykt må hjertet arbeide hardere. 

https://nhi.no/sykdommer/hjertekar/undersokelser/pt-inr/

Noen som går på blodfortynnende kan læres opp til å sjekke blodets tykkelse selv hjemme:

https://forskning.no/medisiner-forebyggende-helse/sjekker-blodpropp-medisin-selv/779593

Lenke til kommentar
9 hours ago, ArraKiss said:

Korttids-EKG er i mange tilfeller ubrukelig med mindre man har pågående hjerteproblematikk når undersøkelsen pågår. 

Jeg trodde det var en vits da jeg fikk utført EKG sist. Det tok 10 minutter å koble meg opp, så lå jeg på benken mellom 15-30 sekunder. Alt fint, var beskjeden. Dette var etter flere perioder med ekstraslag. 

Tok utvidet UL hos privat og ble friskmeldt etter en særdeles mer omstendig prosess som kjentes vesentlig mer seriøs ut enn et halvminutt på den lokale fastlegebenken.

Min bekjent var ikke på EKG hos fastlegen men ble henvist til kardiolog og spesialist alle gangene. 

Han tok der EKG hvor man som du ligger på benken og undersøkes som du sier. Men i tillegg da 20 minutters belastningstest mens man er koblet til EKG og sitter med pustemaske og skal sykle hardt samt hvordan hjertet oppfører seg i 10  minutter etter hard belastning. I tillegg til dette UL og CT og det var først ved CT at problemet ble avslørt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ble lagt på EKG-benken hos fastlegen i dag, og lå der vesentlig lenger enn sist, tipper opp mot 5 minutter.  

Det ble tatt 2x blodtrykk, blodprøve og lyttet med stetoskop uten foreløpige funn. Ingen konklusjon annet enn at "kroppen jobber med noe" og at immunforsvaret er aktivert, mulig av vaksinen, men kanskje også ikke 😅  Spent på hva blodprøvene sier, jeg fikk nemlig ekstreme frostrier i går da jeg la meg som varte natten gjennom. 

Lenke til kommentar
ArraKiss skrev (På 13.9.2021 den 11.59):

Ble lagt på EKG-benken hos fastlegen i dag, og lå der vesentlig lenger enn sist, tipper opp mot 5 minutter.  

Det ble tatt 2x blodtrykk, blodprøve og lyttet med stetoskop uten foreløpige funn. Ingen konklusjon annet enn at "kroppen jobber med noe" og at immunforsvaret er aktivert, mulig av vaksinen, men kanskje også ikke 😅  Spent på hva blodprøvene sier, jeg fikk nemlig ekstreme frostrier i går da jeg la meg som varte natten gjennom. 

Fått noe svar på disse prøvene nå? Noe interessant kunne jo vært om de tok CRP (stikk i fingeren) og se hva de fant der. Det får man iallefall svar på etter 10 minutter eller noe (husker ikke helt hvor lang tid maskinen bruker) 

Lenke til kommentar
William_S skrev (21 timer siden):

Fått noe svar på disse prøvene nå? Noe interessant kunne jo vært om de tok CRP (stikk i fingeren) og se hva de fant der. Det får man iallefall svar på etter 10 minutter eller noe (husker ikke helt hvor lang tid maskinen bruker) 

Hei!

Ja jeg fikk svar, tenkte å oppdatere denne tråden om dette og dagens situasjon.  Kort fortalt var blodprøvene helt fine, og det eneste som var utenfor var en CRP på latterlige 6, som jo ikke er noe som helst. De siste seks dagene har hvilepulsen begynte å senke seg sakte men sikkert ned mot normale nivåer. Jeg har normalt hvilepuls på 64/65 og ligger nå på 69. Det var en periode på 3 dager der den toppet seg på 75 og lå der konsekvent før den nå har begynt å senke seg igjen.  Dette høres jo i seg selv ikke dramatisk ut, men for en som har hatt kontroll på hvilepuls i de 4 siste årene så er det jo en merkbar endring.

Har ellers ikke merket noen andre ting, hverken med hjertet eller kroppen generelt, så forhåpentligvis er alt normalt igjen om kort tid. Selv om jeg fremdeles synes endringen i hvilepuls er verdt å notere seg.

Endret av ArraKiss
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenker ein skal være litt forsiktig med slike tråder. Dvs, ikkje bli totalt oppslukt av innholdet. Det er så lett å overreagere på normale kroppslige ting. Her snakker ein altså om puls som endrer seg fra 60 til 70, og ein CRP på 6. Altså, heilt normal puls, og ein test som viser ingen infeksjon. Samtidig som ein nevner heilt normale bivirkninger som er nevnt som svært vanlige for vaksinen.

Når det gjelder puls, kan eg få kvilepulsen min til å stige bare ved å sitte pinn i ro. Fra 60 til 100. Kva skyldes det mon tro? Power of the mind.

Fokuserer ein på puls, gjerne med litt bekymringer i bildet, stiger pulsen. Leiter ein etter bivirkninger, finner ein det også.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (12 timer siden):

Tenker ein skal være litt forsiktig med slike tråder. Dvs, ikkje bli totalt oppslukt av innholdet. Det er så lett å overreagere på normale kroppslige ting. Her snakker ein altså om puls som endrer seg fra 60 til 70, og ein CRP på 6. Altså, heilt normal puls, og ein test som viser ingen infeksjon. Samtidig som ein nevner heilt normale bivirkninger som er nevnt som svært vanlige for vaksinen.

Når det gjelder puls, kan eg få kvilepulsen min til å stige bare ved å sitte pinn i ro. Fra 60 til 100. Kva skyldes det mon tro? Power of the mind.

Fokuserer ein på puls, gjerne med litt bekymringer i bildet, stiger pulsen. Leiter ein etter bivirkninger, finner ein det også.

Tull fra en side til en annen over her.

Hvorfor blir folk sendt til sykehus med ambulanse fra fastlegen sin for de her tegnene som du mener er så ufarlig og normale ? Bare jeg vet om fire som alle er typ folk som er alt annet enn hypokondere som får noe placebo effekt av å "tenke på pulsen".

Det er noen helt sinnsyke mørketall når det kommer til bivirkninger fra vaksiner, så godt at folk rapporterer dette inn, leser om det @ArraKissopplevde overalt.

Heller du som burde være forsiktig med bagatalisere slike ting som dette kanskje ?Og hvis pulsen din går fra 60 til 100 uten noe grunn så er nok en tur til legen anbefalt.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å få høy hvilepuls når man er syk eller får vaksine er helt normalt. Ingenting å ta på vei for. La det gå noen uker først. Hadde alle hatt en pulsmåler hjemme som de brukte jevnlig ville man sett at dette er normal oppførsel når kroppen jobber med å bekjempe noe. Som også er tilfelle når man får vaksine. 

Å ta på vei for forhøyet hvilepuls etter en vaksine vil jeg si er litt på kanten til irrasjonell frykt ovenfor vaksiner.

Som sagt er heller ikke dette bivirkninger men virkninger av vaksinen. Ting man må regne med å oppleve i en begrenset periode etter man tar en vaksine.

Jeg ville blitt mer bekymret om kroppen ikke reagerte normalt av å få en vaksine. Da må man først forstå hva en vaksine faktisk er.

Ellers er det nok av alvorlige sykdomstilstander som blir bagatellisert i Norge men normale effekter etter en vaksine er ikke en av dem da de er normale.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk Pfizer og moderna vaksinene. Første vaskine var jeg bare sliten første kvelden mens på dose 2 var jeg passe syk dag 2 og slapp dag 3. Derimot er jeg nå en uke etter fortsatt sliten og litt forhøyet puls (ikke mye). Snakket med min bror, som er mer trent enn meg, samme der. Så sikkert noe genetisk. Tipper det går over av seg selv etterhvert, for har ingen andre symptomer enn litt sliten og at jeg sover litt ekstra. 

 

PS: hvilepuls er spennende! Spiser du et stort måltid - puls opp. Sover du dårlig - puls opp og muligens ustabil puls (pluss noen ekstra slag). Stress - ustabil puls. Nervøs/angst - ustabilt igjen. Forkjølelser og andre sykdommer - puls opp og ustabilt. Koffein og alkohol: forhøyet og ustabil, etc. Etc.

Tenkte lenge at det var ble galt med det (hjertet), men er bare vanlige kroppslige reaksjoner, og kombinert med at man blir ekstra var på det forsterker det seg. Har hatt EKG og hele pakka bare for å være sikker, og selv med alle tingene over har spesialist være veldig klar på at dette er fullstendig normalt. Så min gode mann, fra en litt nervøs person: ignorerer hvilepuls og heller fokuser på hvordan du føler deg, det er en bedre fasit :)

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...