Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bivirkning etter pfizer / Moderna corona vaksine??


Anbefalte innlegg

The Very End skrev (10 timer siden):

Hvem svarer du til? Og vaksinen har ikke som mål å forhindre at du blir smittet, den skal gjøre sykdomsforløpet mildere.

Det var ikke det som ble solgt inn når alle skulle presses til å ta et stikk. Da var en svarteper om en ikke tok det siden den skulle forhindre smitte. De har jo bare tilpasset dette etterhvert som forskningen slo ihjel tidlige påstander :p Tror de fleste uansett nå ikke kjøper hysteriet til mediene når de ser hvor ufarlig det har vært for folk flest.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ble så dårlig av første phizer dose som varte i vell en måned, at det ble aldri noen dose nr 2 . Har og gått gjennom covid, det var hardt, men ikke så hardt at eg ville gått tilbake i tid og riskert mer bivirkninger av vaksinen. Eg føler meg bare ikke i utsatt nok gruppe til å risikere medisiner eg ikke trenger. Er ikke noen motstander av medisner/vaksiner av den grunn, har mange vaksiner på rullebladet, og tar når eg husker det, influensavaksinen. 

Aner ikke hvorfor eg ble så eid av koronavaksinen, men eg er vel en av de uheldige som reagerer på den. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fikk vite i dag at min onkel, og også datteren hans som er godt voksen, har utmattelse og andpustenhet av hverdagslige gjøremål etter vaksinen nå i høst. Spesielt å bare gå i en trapp.

Min far fikk kronisk ørebetennelse og snue etter vaksine for ett år siden. Etter det var han mer mottakelig for det leger, professorer og sykepleiere forteller om, så det ble siste dosen hans. Han sliter med ørebetennelse og snue den dag i dag og skal på sykehuset for videre utredning.

Lenke til kommentar

Tok 4. dose for en liten måned siden, oppdaterte utgaven med bedre beskyttelse mot Omicron, som tidligere doser var bivirkningene minimale, eneste jeg merket var at jeg ble litt ekstra trøtt og sliten et par dager etter, men det kan likegodt bare være tilfeldigheter da fatigue er noe jeg sliter med på generell basis etter en ulykke før en eneste koronavaksiner var innabords 🙃

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (På 20.11.2022 den 16.45):

Jeg fikk vite i dag at min onkel, og også datteren hans som er godt voksen, har utmattelse og andpustenhet av hverdagslige gjøremål etter vaksinen nå i høst. Spesielt å bare gå i en trapp.

Min far fikk kronisk ørebetennelse og snue etter vaksine for ett år siden. Etter det var han mer mottakelig for det leger, professorer og sykepleiere forteller om, så det ble siste dosen hans. Han sliter med ørebetennelse og snue den dag i dag og skal på sykehuset for videre utredning.

Alle vaksineskeptikere jeg hører om på nett og her og der, har en krets av venner og bekjente som dør i hopetall og får alskens rare sykdommer og symptomer etter vaksinene. Derfor er det litt rart at jeg ikke vet om én eneste person blant mine venner, familie, kollegaer, Facebook-bekjente og andre bekjente som har hatt verre bivirkninger enn litt feber etter vaksinene. Og de aller, aller fleste av de jeg kjenner, har tatt 2-3 (noen 4) vaksiner.

Joda, min far har fått problemer med ryggen, men det har han hatt et par ganger før koronavaksinene også. Så i motsetning til vaksineskeptikere tror jeg ikke automatisk at det er på grunn av vaksinen. Men du synes å vite at grunnen til at din onkel og hans datter har utmattelse er på grunn av vaksinen. Det kan ikke være tilfeldigheter? Det kan ikke være andre grunner ("godt voksne" er et stikkord)? Å gå i en trapp kan gjøre hvem som helst andpustne, også meg, uten at det har noe med vaksinen å gjøre.

Kronisk ørebetennelse og snue kan også oppstå av andre grunner enn vaksinen. Så å trekke frem tre enkelteksempler som kan være på grunn av hva som helst, som bevis på at vaksinen er skadelig, er dessverre totalt skivebom.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En ting som har skjedd med meg er at jeg har blitt nødt til å bruke nesespray hver kveld før jeg skal legge meg. Noe jeg aldri har gjort ellers i livet. Min bror får ofte ørebetennelse nå siste par årene, noe han ikke har hatt siden barndommen. En kollega av meg på 40 har fått problemer med lungene i år og har hostet i månedsvis samt blir vesentlig tungpustet av lette gåturer. En kompis har fått mye angina smerter i brystet og han har aldri hatt dette før. Nok til at han ble bekymret og har oppsøkt lege.

Hvorvidt dette er pga. vaksinen eller viruset i seg selv vet man ikke men det er mange som får merkelige plager de aldri har hatt før. Ingen av oss har hatt fokus på dette men over tid så begynner man å undres.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Theo343 (takk for meg) said:

En ting som har skjedd med meg er at jeg har blitt nødt til å bruke nesespray hver kveld før jeg skal legge meg. Noe jeg aldri har gjort ellers i livet. Min bror får ofte ørebetennelse nå siste par årene, noe han ikke har hatt siden barndommen. En kollega av meg på 40 har fått problemer med lungene i år og har hostet i månedsvis samt blir vesentlig tungpustet av lette gåturer. En kompis har fått mye angina smerter i brystet og han har aldri hatt dette før. Nok til at han ble bekymret og har oppsøkt lege.

Hvorvidt dette er pga. vaksinen eller viruset i seg selv vet man ikke men det er mange som får merkelige plager de aldri har hatt før. Ingen av oss har hatt fokus på dette men over tid så begynner man å undres.

Avhengig av nesespray er ikke noe som kom etter covid.
Følgende link fra 2016 forteller hvordan du blir kvitt den avhengigheten.
https://forskning.no/medisin-forebyggende-helse-sovn/slik-blir-du-kvitt-nesespray-avhengigheten/393580

Hjernen er laget slik at om jeg ber deg om å ikke tenke på fargen rødt, så er det den fargen du likevel tenker på.
Blir du bedt om å ikke se etter "disse" bivirkninger, så finner du da massevis av "disse" bivirkninger.
Folk som ser etter spøkelser, ser de gjerne, men de finnes jo selvsagt ikke. Dette er ikke åndenes makt.

Selv er jeg slik at hvis jeg får en medisin på resept av legen, så leser jeg ikke om bivirkningene, for de er der, men jeg registrerer heller hva som skjer med kroppen, så kan jeg gå tilbake etter en stund å se om det var bivirkninger.

Endret av Nuttin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 hours ago, Nukleosid said:

Derfor er det litt rart at jeg ikke vet om én eneste person blant mine venner, familie, kollegaer, Facebook-bekjente og andre bekjente som har hatt verre bivirkninger enn litt feber etter vaksinene. Og de aller, aller fleste av de jeg kjenner, har tatt 2-3 (noen 4) vaksiner.

Min far er på sosiale medier, men han har ikke sagt noe om at han fikk kroniske plager etter vaksine der, selv om han er ganske så frittalende ellers om andre emner. Jeg er ikke engang helt sikker på om han har fortalt helt og fullt til sine venner (Vet bare at han har fortalt at han ikke skal ta noen flere doser). Hvorfor har han ikke ikke meddelt dette på FB?... Kan det være så farlig da?... blir man ikke møtt med kjærlighet? Usannsynlig. Nysgjerrighet? Kanskje. Kommer det hat? Ja det er nok mer mulig, og det vet 'alle' allerede. Samfunnet vårt prøver å være så stolt over at vi tolerer alle grupper og typer av folk uansett hva. Vi skal elske dem. Men ikke en person skadet av eksperimentell teknologi fra en industri som har ett elendig rulleblad. Disse personene som har tatt sine doser i god tro, og blitt skadet, ser det ut til at vi ikke har rom for hvis de våger seg frem med at det kanskje hadde noe med disse hellige dosene å gjøre, som helst ikke bør være lov til å kritisere.

Du lurer på hvorfor ingen av dine venner eller bekjente har fortalt deg noe? Så kan du sette deg i deres situasjon, og tenke deg ett scenarie der du får helseplager etter vaksine. Hva er mest sannsynlig? Kjærlighet og åpenhet fra Nukleosid, eller forakt og sosial utestengelse fra Nukleosid? Hvor mange er det som ikke tørr å gå ut offentlig med det de regner med var årsaken til sin forverret helse pågrunn av stigmaen? De fleste i slekten min har heller ikke fortalt om noe. Men en del av dem var også veldig på at alle måtte sprøyte seg for alles skyld.

Min far var ikke vaksineskeptiker, derfor tok han vaksiner som anbefalt. Nå vet han inderlig godt at han fikk disse plagene rett etter vaksine. (Disse piggproteinene forbundet med dosene setter seg på alt av indre organer og skaper betennelse av kroppen selv.) Det var det som skulle til for at han skulle bli skeptisk. Det er ganske normalt at det er egne erfaringer som ofte må til for at noen skal sikfte mening. Foreksempel min egen naivitet om parforhold måtte bli knust av realiteter for at jeg skulle våkne.

15 hours ago, Nukleosid said:

Alle vaksineskeptikere jeg hører om på nett og her og der, har en krets av venner og bekjente som dør i hopetall og får alskens rare sykdommer og symptomer etter vaksinene

Hvis folk føler seg akseptert og velkommen til å dele sine opplevelser, da blir det mer samtale og man kan lære mye. Når man bryter inn i den naturlige måten folk vil snakke sammen ved å sensurere og stigmatisere alle som snakker om dosene, så oppnår man ett informasjonsmonopol som gagner de med makt og penger. Sinnsyke teorier som kanskje blir utplassert av industrien selv for å sverte alle som er kritisk, kan også behandles med vanlig samtale, når man vet hvordan de oppstår. Uten bruk av sensur.

Det var mange som delte sine bivirkninger her på forumet. Tviler på at alle de fortalte om det på veggen sin i sosiale medier.

16 hours ago, Nukleosid said:

Det kan ikke være tilfeldigheter? Det kan ikke være andre grunner ("godt voksne" er et stikkord)? Å gå i en trapp kan gjøre hvem som helst andpustne, også meg, uten at det har noe med vaksinen å gjøre.

Datteren av onkelen er en dame som har laget seg ett liv der man bør være i noenlunde god form og mye utendørs.

16 hours ago, Nukleosid said:

Så å trekke frem tre enkelteksempler som kan være på grunn av hva som helst, som bevis på at vaksinen er skadelig, er dessverre totalt skivebom.

Jeg prøvde ikke å definitivt bevise at det var skade pågrunn av vaksinen.

Slike erfaringer av dose først og skade etterpå er det enormt mye av i verden nå. Det uroer meg at du får det til å høres ut som at det ikke finnes bevis på at det er skadelig. Det er påvist helt tilbake i de tidligste studiene, men de ble haste-nødgodkjent uansett.

Foreksempel ble en jentes helse i en av disse studiene ekstremt nedsatt og hun må sitte i rullestol, og bli matet med tube:

maddie-2.jpg?resize=768,432&ssl=1

---Stephanie told Sen. Johnson that she has a degree in electrical engineering and her husband works in the medical field, and they are both pro-vaccine and pro-science, which is why they allowed their children to take part in the trial.

“Before Maddie got her final dose of the vaccine she was a healthy 12-year-old who got straight A’s and had lots of friends, she had her life, she was energetic, she was not like this.

“Upon receiving the second shot, Maddie immediately felt pain at the injection site, and over the next 24 hours she developed severe abdominal and chest pain.”

Maddie told her parents that the chest pain felt like her heart was being ripped out of her neck. She also said that she had “painful electrical shocks” down her neck and spine that forced her to walk hunched over.

Additionally, Stephanie described how Maddie complained of extreme pain in her fingers and toes, which made them turn white and were cold to the touch.

....

Unfortunately, over the next two and a half months, Maddie’s abdominal, muscle, and nerve pain became so severe and unbearable, and she ended up developing additional symptoms including Gastroparesis, nausea and vomiting, erratic blood pressure and heart rate, memory loss, brain fog, headaches, dizziness, fainting, and seizures.----

 

Det er bare noe av det som nevnes i artikkelen, det er enda mer. Foreldrene hennes var for vaksiner. Jeg antar at de ikke kommer til å la barna sine bli sprøytet med dette igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 11/28/2022 at 12:16 AM, Nuttin said:

Avhengig av nesespray er ikke noe som kom etter covid.
Følgende link fra 2016 forteller hvordan du blir kvitt den avhengigheten.
https://forskning.no/medisin-forebyggende-helse-sovn/slik-blir-du-kvitt-nesespray-avhengigheten/393580

Dette er vel alle klar over. Poenget var økende andel luftveisplager som fører til økt nesespray bruk.

Quote

Hjernen er laget slik at om jeg ber deg om å ikke tenke på fargen rødt, så er det den fargen du likevel tenker på.
Blir du bedt om å ikke se etter "disse" bivirkninger, så finner du da massevis av "disse" bivirkninger.

Jeg ser ikke hvem dette skal være ukjent stoff for. Leger har fortalt pasientene dette i alle år.

Quote

Selv er jeg slik at hvis jeg får en medisin på resept av legen, så leser jeg ikke om bivirkningene,

Jeg antar at du ikke mener at jeg leser om bivirkningene?

Quote

men jeg registrerer heller hva som skjer med kroppen, så kan jeg gå tilbake etter en stund å se om det var bivirkninger.

Igjen er dette råd leger gir alle pasienter.

Quote

Dette er ikke åndenes makt.

Jeg forstår ikke relevansen. Du må gjerne utdype.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (På 27.11.2022 den 23.36):

En ting som har skjedd med meg er at jeg har blitt nødt til å bruke nesespray hver kveld før jeg skal legge meg. Noe jeg aldri har gjort ellers i livet. Min bror får ofte ørebetennelse nå siste par årene, noe han ikke har hatt siden barndommen. En kollega av meg på 40 har fått problemer med lungene i år og har hostet i månedsvis samt blir vesentlig tungpustet av lette gåturer. En kompis har fått mye angina smerter i brystet og han har aldri hatt dette før. Nok til at han ble bekymret og har oppsøkt lege.

Hvorvidt dette er pga. vaksinen eller viruset i seg selv vet man ikke men det er mange som får merkelige plager de aldri har hatt før. Ingen av oss har hatt fokus på dette men over tid så begynner man å undres.

Nesespray blir man avhengig av, sikker på at det ikke er det som er årsaken, at du må ta hver kveld? 

Lenke til kommentar

Tips om nesespray : er du tett når du skal legge deg å sove, åpne opp med lett dusj bare i ett nesebor slik at bare det ene kan evt bli avhengig og det andre er friskt. Det er nok at ett er åpent. Unngå å bruke dagtid! Lev med tettheten heller dagtid!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, xrays said:

Nesespray blir man avhengig av, sikker på at det ikke er det som er årsaken, at du må ta hver kveld? 

Igjen så sier jeg at de fleste vet at man kan bli avhengig av nesespray - ingenting rundt det er ukent stoff for de fleste. Likevel så begynner man ikke å ta nesespray fordi man ikke trenger det, og butikkene begynner ikke innføre restriksjoner på salg uavhengig av økt bruk.

At resultatet av av at man har hatt mange luftveisinfeksjoner som fører til nesespraybruk gjør at man blir avhengig er det da ingen som bestrider? Det er likevel ikke poenget.

Det er ingenting som er ukjent med nesespraybruk og hva det kan føre til samt hvordan man skal avennes. Men igjen, etter vaksiner har det vært unormalt mye av luftveisproblemer (ja før man evt. da ble avhengig av nesesprayen). 

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (På 28.11.2022 den 12.36):

Min far er på sosiale medier, men han har ikke sagt noe om at han fikk kroniske plager etter vaksine der, selv om han er ganske så frittalende ellers om andre emner.

Så hvis de færreste går ut med bivirkninger etter vaksinen på FB, hvor hører da alle vaksineskeptikere om alle sine FB-venner som dør og får livstruende sykdommer? Det er mange av de, i følge dem.

Selfuniverse skrev (På 28.11.2022 den 12.36):

Du lurer på hvorfor ingen av dine venner eller bekjente har fortalt deg noe? Så kan du sette deg i deres situasjon, og tenke deg ett scenarie der du får helseplager etter vaksine. Hva er mest sannsynlig? Kjærlighet og åpenhet fra Nukleosid, eller forakt og sosial utestengelse fra Nukleosid?

Jeg går ikke rundt og er "anti-antivaxer" sånn helt tilfeldig i vennekrets og på jobb. I tillegg vet mine venner og kollegaer at jeg stoler på det de forteller meg. Jeg har aldri mistrodd en venn eller kollega, og ville heller ikke gjort det. Jeg er en person som mange synes det er lett å betro seg til. Om de fortalte meg at de har fått plager eller sykdommer etter vaksinen hadde jeg ikke mistrodd det. Men så langt har ingen påstått det.

Selfuniverse skrev (På 28.11.2022 den 12.36):

Slike erfaringer av dose først og skade etterpå er det enormt mye av i verden nå. Det uroer meg at du får det til å høres ut som at det ikke finnes bevis på at det er skadelig. Det er påvist helt tilbake i de tidligste studiene, men de ble haste-nødgodkjent uansett.

Fordi enkelte tror at vaksinen kan skape alle mulige negative reaksjoner, så blir alle skader, sykdommer og plager de hører om blant vaksinerte vaksinen sin skyld. Når vi har så mange millioner som er vaksinerte bare i Norge, så hadde det vært veldig rart om ingen får sykdommer eller plager i ettertid. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er vaksinen sin skyld, og statistisk sett er det helt naturlig. Den personen du refererer til i ditt innlegg, kan fint være et eksempel på at vaksinen kan slå uheldig ut på enkelte personer eller fremskynde/forverre en sykdom som allerede eksisterer i kroppen. Men det er like sannsynlig, om ikke mer, at hun er et av de personene som tilfeldigvis får plager kort tid etter vaksinen, der vaksinen ikke har noe med saken å gjøre (smerter på stikkstedet er helt vanlig). Det står ikke noe mer om det ble undersøkt videre om vaksinen var årsaken.

Uansett så er det slik at vaksinen reddet anslått 20 millioner liv i 2021. Hvor mange døde av den? I følge vaksineskeptikere, sikkert mange flere. Men offisielle tall viser noe helt annet. Og da kommer vi tilbake til om man stoler mest på "vanlig" media, eller de kildene som stoler mest på tilfeldige (often selverklærte) FB og YouTube-eksperter og folk som det helt klart har tippa for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (9 timer siden):

Men igjen, etter vaksiner har det vært unormalt mye av luftveisproblemer (ja før man evt. da ble avhengig av nesesprayen). 

Skal man si noe negativt om tiltakene under pandemien, så er det at den reduserte folks immunforsvar. Derfor opplever vi en større andel forkjølede og influensasyke personer i år enn det som er vanlig. Da opplever man også unormalt mange luftveisproblemer og større forbruk av nesespray.

Forklaringen er ikke mer komplisert enn det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Nukleosid said:

Skal man si noe negativt om tiltakene under pandemien, så er det at den reduserte folks immunforsvar. Derfor opplever vi en større andel forkjølede og influensasyke personer i år enn det som er vanlig. Da opplever man også unormalt mange luftveisproblemer og større forbruk av nesespray.

Forklaringen er ikke mer komplisert enn det.

Det er helt klart en av variablene i dette ja :)

Lenke til kommentar
2 hours ago, Nukleosid said:

Jeg går ikke rundt og er "anti-antivaxer" sånn helt tilfeldig i vennekrets og på jobb.

Det var den første setningen i svaret til meg der jeg snakker om hvis en av dine venner får helseplager etter vaksine, som egentlig ikke har noe direkte med antivaxing å gjøre. En som blir syk av vaksinen er ikke automatisk vaksineskeptiker. Men du mente kanskje at du ikke driver å sier at du hater vaksineskeptikere på arbeid eller til venner. Men det er nok å være positiv til koronavaksinen, så skjønner alle at du kanskje ikke liker de som er skeptisk til den. Folk er smarte slik.

Men det er uansett avslørende at du vinklet deg i den retningen, at sykdom fra skade peker til anti-vaxer som du sier. Fordi en som blir syk av vaksine kan jo ikke lenger være ett normalt menneske kanskje? Det må være noe rart med dem? Du viser litt eksempel på problemet med stigmaen i samfunnet.

2 hours ago, Nukleosid said:

Om de fortalte meg at de har fått plager eller sykdommer etter vaksinen hadde jeg ikke mistrodd det. Men så langt har ingen påstått det.

Den 12 årige jenten og hennes foreldre ville nok fortalt deg at hun fikk plagene etter vaksinen, der ditt svar er en blanding av å tro på, og ikke tro på, der du lener deg litt mer til at det kan være ett tilfeldig sammentreff med en sykdom hun uansett hadde fått. Tror ikke jeg feiltolker deg der. Så, hadde du ikke fort kunnet hoppe til en slik konklusjon til dine venner eller kollegaer hvis de hadde fortalt om noe? Og tror du ikke de kjenner deg godt nok til at de vet det allerede? Folk vet som regel hvor de har andre sosialt.

Pluss, hvis du er lege, så er det tabu å i det hele tatt vurdere noe negativt om vaksiner til å begynne med. Jeg har sett mye av dette når jeg har snakket personlig med leger selv, og fra andre situasjoner. De er generelt helt stengt, eller svært lite åpen for at det kan være noe galt på det omerådet. Det betyr at ditt venne og kollega miljø i utgangspunktet har en partiskhet.

2 hours ago, Nukleosid said:

"vanlig" media

Vanlige/tradisjonelle mediakanaler over hele verden har ikke monopol på fakta. Og de er ikke immun mot propaganda eller misinformasjon.

"Mine valg av media er bedre enn dine valg av media" argumentasjon er ganske 🙄. Jeg har lært ekstremt mye livsviktig gjennom internet som har totalt forandret livet mitt, og mine barn til det bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har levd en stund, så det er mulig at jeg husker dårligere nå enn da jeg ikke hadde grå hår :) Men jeg kan ikke huske en eneste medisin/vaksine som har hatt like mange oppfordringer til å melde inn mistenkte bivirkninger enn vaksinene mot Covid-19.

I minst halvparten av alle TV-intervju med Legemiddelverkets Steinar Madsen stresset han hvor viktig det var at folk meldte fra om det de mistenkte var bivirkninger av vaksinen. Disse oppfordringene ble fulgt opp både av statsråder og embedsfolk i helsedepartement, -direktorat og -foretak. Det er for min enkle hjerne vanskelig å forstå at det skal være stigma knyttet til å melde om mistenkte bivirkninger. Du kan uansett gjøre det uten å kringkaste det noen som helst, ved å benytte kanalene som er opprettet (facebook, twitter etc gjelder altså ikke).

Det er satt 12,1 mill doser i Norge, og det er meldt om 60 924 mistenkte bivirkninger - altså mistenker ca 1 av 200 med en "fersk" dose at de opplever bivirkninger etter dosen, og melder fra om dette. 

Men mistenkt bivirkning er ikke det samme som reell bivirkning. Innmeldingene må analyseres. Dersom det oppleves et fåtall økte tilfeller av supersjeldne tilstander, er dette godt mulig en reell bivirkning (ref et fåtall raske uforklarlige og fatale blodpropper etter Astra Seneca, evt at noen faktisk beviser at de har blitt magnetiske). For tilstander som er mer vanlige, må statistikk (om den finnes) tas i bruk - øker forekomsten av den uønskede tilstanden blant vaksinerte, mot da de ikke var vaksinert eller mot de som ikke ennå er vaksinert? Hvis den ikke gjør det, er det en tilfeldighet. Det betyr at den gamle læresetningen om at kronologi/korrelasjon ikke nødvendigvis impliserer kausalitet fortsatt holder vann. Det betyr også at det er masse bivirkninger som er identifisert gjennom innmeldinger, herunder de vanlige (smerte ved stikkstedet, hodepine, trøtthet, kvaleme) og noen mer uvanlige som betennelser rundt hjertet og menstruasjonsforstyrrelser.

Oppsummert: Vaksinene har bivirkninger. Sykdom har virkninger. Sett deg inn i bivirkningene av vaksinene og virkningene av sykdommen, og gjør et bevisst valg (om det fortsatt er aktuelt?). Dersom du opplever det du mistenker er bivirkninger, meld fra om dem. :) 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (20 timer siden):

Det var den første setningen i svaret til meg der jeg snakker om hvis en av dine venner får helseplager etter vaksine, som egentlig ikke har noe direkte med antivaxing å gjøre. En som blir syk av vaksinen er ikke automatisk vaksineskeptiker. Men du mente kanskje at du ikke driver å sier at du hater vaksineskeptikere på arbeid eller til venner. Men det er nok å være positiv til koronavaksinen, så skjønner alle at du kanskje ikke liker de som er skeptisk til den. Folk er smarte slik.

Men det er uansett avslørende at du vinklet deg i den retningen, at sykdom fra skade peker til anti-vaxer som du sier. Fordi en som blir syk av vaksine kan jo ikke lenger være ett normalt menneske kanskje? Det må være noe rart med dem? Du viser litt eksempel på problemet med stigmaen i samfunnet.

Vaksineskeptikere er veldig flinke til å vri på ting der ting kan misforstås.

Jeg er åpen for at vaksinen kan føre til bivirkninger, både milde og mer alvorlige. Men jeg stiller et sunt spørsmålstegn ved om alle mistenkte bivirkninger faktisk er bivirkninger. Men det betyr ikke at jeg automatisk mistror alle som sier at de har fått en plage eller bivirkning som en direkte følge av vaksinen. Jeg kaller ikke deg anti-vaxer, men de som er det, tror at alle sykdommer, plager, ulykker og slikt er nettopp det. Du har en mer sunn tilnærming til saken, men jeg føler likevel du ser for mye bort fra tilfeldighets-argumentet.

Det jeg har sagt til venner og kollegaer når temaet har kommet opp, er at jeg støtter de som velger å ikke ta vaksinen på grunn av at de er skeptiske. Men at mitt valg er å ta den.

Selfuniverse skrev (21 timer siden):

Den 12 årige jenten og hennes foreldre ville nok fortalt deg at hun fikk plagene etter vaksinen, der ditt svar er en blanding av å tro på, og ikke tro på, der du lener deg litt mer til at det kan være ett tilfeldig sammentreff med en sykdom hun uansett hadde fått. Tror ikke jeg feiltolker deg der. Så, hadde du ikke fort kunnet hoppe til en slik konklusjon til dine venner eller kollegaer hvis de hadde fortalt om noe? Og tror du ikke de kjenner deg godt nok til at de vet det allerede? Folk vet som regel hvor de har andre sosialt.

Det er stor forskjell på å tro på en tilfeldig person på internett, og en person der man kjenner personens intellekt og tankegang. For selv om de i utgangspunktet var/er positive til vaksiner, så vet vi ikke nok om de til å vite om de tar med andre faktorer når de bestemmer seg for at vaksinen har skylden i sykdommen. Det er imidlertid selvsagt en mulighet for at vaksinen enten påførte henne, eller utløste denne sykdommen, men det er bare én person... og vi vet ikke.

Siden du linker til er for øvrig latterlig. De er anti-vaksiner så det holder, vrir tall så de passer deres narrativ, er 100% sikker på at vaksinen gjorde dette og påstår at alle som er pro-vaksiner utfører kriminelle handlinger mot menneskeheten. De slår stort opp at 86% av barn får bivirkninger av vaksinen. Men sånn blir det når man også tar med svak rødhet, svak opphovning og svake smerter på stikkstedet.

Selfuniverse skrev (21 timer siden):

Vanlige/tradisjonelle mediakanaler over hele verden har ikke monopol på fakta. Og de er ikke immun mot propaganda eller misinformasjon.

"Mine valg av media er bedre enn dine valg av media" argumentasjon er ganske 🙄. Jeg har lært ekstremt mye livsviktig gjennom internet som har totalt forandret livet mitt, og mine barn til det bedre.

Det avhenger litt av hvilke kilder de henter sine fakta eller "alternative fakta" fra. Jeg har lest nok på både Steigan og andre nettsider (har jo vært nysgjerrig på om det kan være noe i det vaksineskeptikere påstår) til å kjenne igjen en rød tråd i forhold til hvor seriøse kildene deres er. Hvis man graver litt dypere i kildene, finner man innimellom at de oppgir hverandre som kilder, og man går bare rundt i ring hvis man forsøker å finne hovedkilden. Andre ganger er kilden en person som bare "sier noe" (gjerne en som tjener godt på alternative covid-medisiner/behandlinger), en undersøkelse som enten kan eller ikke kan ha blitt utført, eller forskning med enten et så  lavt antall forsøkspersoner eller en så feil forskningsmetode, at det ikke på noen måte kan kalles seriøs forskning. Mange av disse bunner ut i russiske trollfabrikker og falske FB/YT-profiler/boter. Det er en grunn til at Øst-Europa har en så stor andel vaksineskeptikere og såkalte anti-vaxere. Og av en eller annen grunn, er spesielt anti-vaxere (kanskje også vaksineskeptikere) ellers i verden positivt stilt til Putin og hans krigføring mot Ukraina. Underlig nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
minim skrev (På 23.7.2022 den 19.51):

Det var ikke det som ble solgt inn når alle skulle presses til å ta et stikk. Da var en svarteper om en ikke tok det siden den skulle forhindre smitte. De har jo bare tilpasset dette etterhvert som forskningen slo ihjel tidlige påstander :p Tror de fleste uansett nå ikke kjøper hysteriet til mediene når de ser hvor ufarlig det har vært for folk flest.

Jeg tok dose 1+2 sommeren 2021 fordi jeg tenkte da at jeg beskyttet mine egne gamle, og det var det som ble kommunisert. Prøver å finne YT-klippet av Joe Biden som sier "if you get the vaccine, you wont get covid".

 

Theo343 skrev (På 27.11.2022 den 23.36):

En ting som har skjedd med meg er at jeg har blitt nødt til å bruke nesespray hver kveld før jeg skal legge meg. 

Avhengighet av nesesparay er et vanlig fenomen hos de som har brukt det alt for ofte. Det var kjent så langt tilbake som i 2012:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7WnRV/nesespray-er-det-nye-folkedopet

https://sorlandsavisen.no/2021/03/22/nesespray-norges-folkedop-gjor-det-vanskelig-a-slutte/

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/nesespray-og-avhengighet/

Det er kalt "vårt største folkedop". Rart at et preparat som de på apotekene faktisk advarer folk mot å ta mer enn 10 dager i strekk selges fritt på apoteker, bensinstasjoner og 7-11 som om det var tannkrem det var snakk om. Det er mange som har hatt avhengighet av nesespray lenge før coronavaksiner.

Nuttin skrev (På 28.11.2022 den 0.16):

Avhengig av nesespray er ikke noe som kom etter covid.
Følgende link fra 2016 forteller hvordan du blir kvitt den avhengigheten.
https://forskning.no/medisin-forebyggende-helse-sovn/slik-blir-du-kvitt-nesespray-avhengigheten/393580

Hjernen er laget slik at om jeg ber deg om å ikke tenke på fargen rødt, så er det den fargen du likevel tenker på.
Blir du bedt om å ikke se etter "disse" bivirkninger, så finner du da massevis av "disse" bivirkninger.
Folk som ser etter spøkelser, ser de gjerne, men de finnes jo selvsagt ikke. Dette er ikke åndenes makt.

Selv er jeg slik at hvis jeg får en medisin på resept av legen, så leser jeg ikke om bivirkningene, for de er der, men jeg registrerer heller hva som skjer med kroppen, så kan jeg gå tilbake etter en stund å se om det var bivirkninger.

Jeg er erklært hypokonder så dette vet jeg en del om ihvertfall.

 

Selfuniverse skrev (På 28.11.2022 den 12.36):

Min far er på sosiale medier, men han har ikke sagt noe om at han fikk kroniske plager etter vaksine der, selv om han er ganske så frittalende ellers om andre emner. Jeg er ikke engang helt sikker på om han har fortalt helt og fullt til sine venner (Vet bare at han har fortalt at han ikke skal ta noen flere doser). Hvorfor har han ikke ikke meddelt dette på FB?... Kan det være så farlig da?... blir man ikke møtt med kjærlighet? Usannsynlig. Nysgjerrighet? Kanskje. Kommer det hat? Ja det er nok mer mulig, og det vet 'alle' allerede. Samfunnet vårt prøver å være så stolt over at vi tolerer alle grupper og typer av folk uansett hva. Vi skal elske dem. Men ikke en person skadet av eksperimentell teknologi fra en industri som har ett elendig rulleblad. Disse personene som har tatt sine doser i god tro, og blitt skadet, ser det ut til at vi ikke har rom for hvis de våger seg frem med at det kanskje hadde noe med disse hellige dosene å gjøre, som helst ikke bør være lov til å kritisere.

Du lurer på hvorfor ingen av dine venner eller bekjente har fortalt deg noe? Så kan du sette deg i deres situasjon, og tenke deg ett scenarie der du får helseplager etter vaksine. Hva er mest sannsynlig? Kjærlighet og åpenhet fra Nukleosid, eller forakt og sosial utestengelse fra Nukleosid? Hvor mange er det som ikke tørr å gå ut offentlig med det de regner med var årsaken til sin forverret helse pågrunn av stigmaen? De fleste i slekten min har heller ikke fortalt om noe. Men en del av dem var også veldig på at alle måtte sprøyte seg for alles skyld.

Min far var ikke vaksineskeptiker, derfor tok han vaksiner som anbefalt. Nå vet han inderlig godt at han fikk disse plagene rett etter vaksine. (Disse piggproteinene forbundet med dosene setter seg på alt av indre organer og skaper betennelse av kroppen selv.) Det var det som skulle til for at han skulle bli skeptisk. Det er ganske normalt at det er egne erfaringer som ofte må til for at noen skal sikfte mening. Foreksempel min egen naivitet om parforhold måtte bli knust av realiteter for at jeg skulle våkne.

Hvis folk føler seg akseptert og velkommen til å dele sine opplevelser, da blir det mer samtale og man kan lære mye. Når man bryter inn i den naturlige måten folk vil snakke sammen ved å sensurere og stigmatisere alle som snakker om dosene, så oppnår man ett informasjonsmonopol som gagner de med makt og penger. Sinnsyke teorier som kanskje blir utplassert av industrien selv for å sverte alle som er kritisk, kan også behandles med vanlig samtale, når man vet hvordan de oppstår. Uten bruk av sensur.

 

I det offentlige ikke-anonyme livet har ikke jeg vært så åpen til folk rundt meg om hvor mye jeg har endret mening om coronahåndteringen og massevaksinering av hele befolkninger etter de store panikkårene 2020-2021, det avhenger av hvem jeg snakker med da de fleste rundt meg er klassiske "konsensus-mennesker". Når det er sagt har ikke jeg merket noen bivirkninger av de to dosene jeg tok for snart to år siden og ikke noen andre helseplager enn noen jeg hadde fra før som jeg ikke kan merke har blitt verre. Men jeg synes det er skremmende med økningen av hjerteposebetennelse hos yngre mennesker; og legger til at jeg ikke konkluderer med om det skyldes vaksiner, long covid, eller generell forverret folkehelse grunnet nedstengingene. Jeg tror de aller fleste takler vaksinene bra. Men om det er alvorlige bivirkninger hos "bare" 5% av de vaksinerte, er det 5% for mye. Vi snakker om ganske mange millioner mennesker over hele verden her, og man har stanset vaksiner for langt mindre tidligere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...