Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bivirkning etter pfizer / Moderna corona vaksine??


Anbefalte innlegg

4 hours ago, Theo343 said:

Samt ikke minst verdt å vite at symptomer etter vaksinen betyr egentlig bare at kroppen gjør som den skal.

Jepp, det stemmer, er faktisk ikke en dårlig egenskap å ha reaksjon etter vaksine for å sette det på spissen for det skjer faktisk en gradvis forandring i kroppen, noe som starter på rundt dag 2, en kan ikke helt sammenligne hvordan Mrna fungerer kontra vektor vaksiner, er nesten litt i scifi verdenen (men positiv til det for andre ting fremover og ikke kun covid), så får en håpe det gir en grei beskyttelse til å begynne med, men nå så fikk 10% som var fullvaksinerte på en dag på Nøtterø (Færder politisk korrekt)  den indiske (beklager orker ikke politisk korrekt for en dag har vi ikke nok bokstaver til dette), så vi får nå se hvordan det utvikler seg, men ser ikke for meg gjenåpningsplanen de håper på med synkende smitte selv med sommer, ute og høyere vaksinasjon. 
Håper jeg tar feil selvfølgelig men når ansvar blir lagt opp til den enkelte så ser vi hvor fort ting kan skje. 
 

Nei, avslutter her ellers sporer jeg av inn i politikk og atferd. 😂

Glemte å nevne en god bivirkning hos min kjære, hun ble kvitt psoriasis på tær og fingre (eneste stedene hun får oppbluss), men hun må alltid ta salve for at det skal forsvinne men helt borte nå. Nå er en av bivirkningene at auto immune sykdommer kan bli verre (som min rosacea ble) og så kan man også ha positive scenarioer som dette hvor andre kan bli bedre. 
Så faktisk litt spennende å se hvor lenge det forsvinner, men ser hvor stort utbytte vi får i fremtiden med teknologien så en trenger ikke nødvendigvis kun se etter bare negative bivirkninger.
 

God morgen og takk for meg ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, vampyrica said:

 en kan ikke helt sammenligne hvordan Mrna fungerer kontra vektor vaksiner, er nesten litt i scifi verdenen (men positiv til det for andre ting fremover og ikke kun covid), 

Et veldig godt poeng :)

Quote

Glemte å nevne en god bivirkning hos min kjære, hun ble kvitt psoriasis på tær og fingre (eneste stedene hun får oppbluss), men hun må alltid ta salve for at det skal forsvinne men helt borte nå. Nå er en av bivirkningene at auto immune sykdommer kan bli verre (som min rosacea ble) og så kan man også ha positive scenarioer som dette hvor andre kan bli bedre. 
Så faktisk litt spennende å se hvor lenge det forsvinner, men ser hvor stort utbytte vi får i fremtiden med teknologien så en trenger ikke nødvendigvis kun se etter bare negative bivirkninger.

Jeg har også noen autoimmune tilstander og har merket noe forverring på dette helt fra første dose uten at jeg har tenkte så mye over årsakssammenhenger før du nevner dette. Bla. Rosacea som jeg har hatt i litt varierende grad siste ~20 år etter en kraftig flåttinfeksjon i 2002 som endret livet for alltid. Legene i Norge den gang tok ikke flått på alvor og Lars Monsen ble et symbol/fyrtårn for alle som drev den kampen. Selv gikk jeg fra å være aktiv i idrett til en nesten 15-20 års kamp før jeg igjen har klart å bli mer aktiv med mange opp og nedturer siste 7 år.

Jeg nevner/snakker vanligvis ikke om disse tingene da folk flest ikke har innsikt i slik og man raskt blir forsøkt stigmatisert av "troll" om man ikke har "enkelt forståelige" ting som kreft ol.

Men dette punktet du nevner kan være greit å være klar over for andre som sliter med autoimmune tilstander. (har selv fått ødelagt noen organer og andre kroppslige ting av det - NB! ikke av covid eller vaksine).

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det som egentlig er helt utrolig er hvor lite man faktisk får sprøyta inn. Pfizer er 0.3 ml (sprøytene blir alltid fylt til 0.33 ml for faktisk å forsikre seg om at man får alt det man skal), Moderna er 0.4 ml om jeg ikke husker feil. En vanlig øl på byen er 500 ml som regel sånn til sammenligning. Eneste med Pfizer er at hetteglassene skal fortynnes med 1.8 ml saltvann og det var jo det som skjedde i Kongsvinger at noen hadde fått saltvann i stedet for utblanda vaksine (det er uansett ikke farlig å få litt saltvann injisert - ofte brukes en slik løsning som palcebovaksine, men det beskytter jo ikke mot covid 19).  Rutinesvikt i opptrekkingen altså. Moderna kan trekkes rett opp fra hetteglass så risikoen for feil der omtrent lik 0. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Av alle vaksiner jeg har tatt må Pfizer være den jeg har merket minst til under selve innsprøytingen ja.

Da har vaksinatør satt vaksinen helt riktig. Mange med sprøyteskrekk spenner jo musklene og det er selve oppskriften til smerte. Derfor vi alltid ber folk om å slappe helt av i musklene. Slapper man helt av så legger man ikke merke til så mye. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opplegget på vårt vaksinesenter har vært helt upåklagelig. Virkelig top notch på alle områder og man blir litt stolt på andres vegne som organiserer dette så imponerende godt. Informasjon har hele tiden vært rask og presis (time flyttet 2 ganger) og håndteringen i bygget var imponerende.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, vampyrica said:

Glemte å nevne en god bivirkning hos min kjære, hun ble kvitt psoriasis på tær og fingre (eneste stedene hun får oppbluss), men hun må alltid ta salve for at det skal forsvinne men helt borte nå

Hadde en kronisk betennelse et sted på kroppen. Har fått beskjed av div leger gjennom ca 40 år at dessverre, dette kan vi ikke gjøre noe med. Egentlig ikke noen stor sak, men allikevel irriterende. Omtrent samtidig med sprøyte no 2 så var denne betennelsen helt borte og den har vært borte siden. Holder vel en knapp på at dette var et tilfeldig sammentreff, men det er jo ikke godt å vite. Hadde ellers null bivirkninger med Pfizer bortsett fra litt ømhet noen timer etter sprøyten.  

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, William_S said:

Da har vaksinatør satt vaksinen helt riktig. Mange med sprøyteskrekk spenner jo musklene og det er selve oppskriften til smerte. Derfor vi alltid ber folk om å slappe helt av i musklene. Slapper man helt av så legger man ikke merke til så mye. 

Det må da være et dumt råd, i stede for spenne til avspenningsteknikk.

Lenke til kommentar

Har alle tenkt å ta ny vaksine hvert år her etter?? Jeg ser jo for meg at det vil bli den nye normalen da de ikke varer for evig? Jeg har fått time til første dose selv om jeg har null lyst men for å få reist å sett barna mine er jeg pokka nødt... men kommer ikke til å ta noe neste år hvis det skal bli på samme viset igjen da. Jeg stoler ikke en dritt på dette her egentlig. Hva om 2 år..?? Hva om man blir hengende med  migrene resten av livet... er det noe folk tenker over ? Langtids effektene??? Ble jo mye rart etter svine influensaen enda jeg var heldig der og ikke kjente noe... så er det om flaksen er på min side denne gangen og da. ... krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Nokia1803 skrev (15 minutter siden):

Har alle tenkt å ta ny vaksine hvert år her etter?? Jeg ser jo for meg at det vil bli den nye normalen da de ikke varer for evig? Jeg har fått time til første dose selv om jeg har null lyst men for å få reist å sett barna mine er jeg pokka nødt... men kommer ikke til å ta noe neste år hvis det skal bli på samme viset igjen da. Jeg stoler ikke en dritt på dette her egentlig. Hva om 2 år..?? Hva om man blir hengende med  migrene resten av livet... er det noe folk tenker over ? Langtids effektene??? Ble jo mye rart etter svine influensaen enda jeg var heldig der og ikke kjente noe... så er det om flaksen er på min side denne gangen og da. ... krysser fingrene...

Vel det gjelder jo alle medisiner. Jeg har en medisin jeg tar daglig som har plutselig uforklarlig død som bivirkninger. Har tatt den i mange år og lever ennå..

Jeg tar ikke vanlig influensa vaksine hvert år, bare når det er pandemi og legene og ekspertene i landet og verden anbefaler alle å ta vaksine.

Jeg hører ikke på ukjente folk fra under en stein som skriker om oppmerksomhet og alternative teorier....

Jeg vil ta nye runder vaksine om det anbefales av leger og eksperter.

Nå blir vi vel flokk immune, og både vaksine og syke som blir friske får vel motstand?

Ikke sikkert alle må ta årlig, kanskje bare gamle eldre og syke? Akkurat som med influensa.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, arne22 said:

Hadde en kronisk betennelse et sted på kroppen. Har fått beskjed av div leger gjennom ca 40 år at dessverre, dette kan vi ikke gjøre noe med. Egentlig ikke noen stor sak, men allikevel irriterende. Omtrent samtidig med sprøyte no 2 så var denne betennelsen helt borte og den har vært borte siden. Holder vel en knapp på at dette var et tilfeldig sammentreff, men det er jo ikke godt å vite. Hadde ellers null bivirkninger med Pfizer bortsett fra litt ømhet noen timer etter sprøyten.  

Etter 40 år tror jeg nok ikke det høres ut som en tilfeldighet, men greit å gi beskjed til lege neste gang, for folk er veldig opptatt av negative bivirkninger (selvfølgelig på en måte), men også viktig å nevne ting som dette som går positivt også i og med det kan være til stor hjelp i fremtiden. 
Det er langtifra en enkel vaksine vi snakker om, dette var fremtiden, men kom litt raskere i bruk enn forventet og har nå heldigvis å vise seg relativt trygg som lett veier opp det gode mot det dårlige. 
Godt å høre historien din og at du ble kvitt det etter så lang tid. ☺️
Min kjære har for første gang på 20 år vært helt psoriasis fri fra tærne, fått tilbake helt normal hud som har vart noen uker nå uten tilbakefall. Så vi får ta med oss det gode også. 
 

2 minutes ago, Nokia1803 said:

Har alle tenkt å ta ny vaksine hvert år her etter?? Jeg ser jo for meg at det vil bli den nye normalen da de ikke varer for evig? Jeg har fått time til første dose selv om jeg har null lyst men for å få reist å sett barna mine er jeg pokka nødt... men kommer ikke til å ta noe neste år hvis det skal bli på samme viset igjen da. Jeg stoler ikke en dritt på dette her egentlig. Hva om 2 år..?? Hva om man blir hengende med  migrene resten av livet... er det noe folk tenker over ? Langtids effektene??? Ble jo mye rart etter svine influensaen enda jeg var heldig der og ikke kjente noe... så er det om flaksen er på min side denne gangen og da. ... krysser fingrene...

Ja du må nok forvente flere doser i fremtiden, dessverre sitter vi i en situasjon med et luftbårent virus som kan sammenlignes med andre ting bare mer smittsomt.
Folk får lese litt rundt viruset og vaksine og ta et valg selv, jeg tenker nå mitt hvilken vei det går og hvordan fremtiden blir, så kan andre gjøre sine meninger, tanker og valg.

Ikke alle som liker å lese men har en god «one liner» som man enten forstår eller ei, har ikke tenkt å utdype den heller så får folk heller ta den som de ser den. «Tror du Israel hadde gamblet på Mrna vaksine for hele sin befolkning når du kjenner til historien dems historisk, politisk og ivaretagelse av sine egne?» For meg er det et retorisk spørsmål, men vi har milliarder av meninger uansett, noen vil sitte med svarteper til syvende og sist uansett uavhengig valg man tar men dette kan nok være et av valgene man burde sette seg inn om en velger ene eller det andre. 
 

Om en ser på mutasjoner og alt som kommer fremover, nei det kan ikke sammenlignes med svineinfluensa eller vanlig influensa. Kan jo bare se hvilke typer medisiner vi tok i bruk mot dette i starten og det var ikke en vanlig antibiotika kur. Interreserte finner lett hvilke medisiner og hvordan veien til Mrna begynte.
 

Men hva vet jeg? 

Vet bare hva jeg ville valgt så tar jeg konsekvensen av det som alle andre vil.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Gouldfan said:

Har ikke hatt en Global pendemi siden spanskesyken da, og vi er vel mer Globalisert nå, selvom de hadde tog og båt?

Ja, det er ikke godt å si med sikkerhet. Spanskesyken varte vel fra 1918-1920 og så gikk den vel stort sett over av seg selv.

Tror vi hadde perioder med smittsomme sykdommer også før det. 

Rett utenfor Stavanger så ligger det en øy eller en holme som man brukte som karantenehavn i seilskutetiden tidlig på 1800 tallet. Her hadde man også karantenehotell i form av et par gamle båter, slik at "karantenehotell" det hadde man også den gangen.

https://www.engoyholmen.no/

Her er også en litt mer utdypende beskrivelse av tilsvarende "karantenehotell" i Kristiansand.

http://www.laug1788.no/index.php/historiske-installasjoner/karantenestasjonen-pa-odderoya.html

Tidligere tiders pandemier og smittsomme sykdommer har jo etter hvert gått over og blitt borte.

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, hekomo said:

Ja, etter hvert som det dør så mange at sykdommen ikke har så mange å infisere...

Det er vel slik at det etter hvert er mange som dør og de som ikke dør blir til dels immune.

Ved å bruke vaksiner så man man vel sannsynligvis endre på dette tallet, hvor mange som behøver å då for at pandemien skal gå i retur.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (3 minutter siden):

Er det noen som har opplevd neseblødning som en mulig bivirkning på Pfizer? Det har gått 17 dager siden første stikk nå, og jeg startet å blø noe voldsomt i natt. Det stoppet ikke så lett heller. Har vel åpnet seg 5-6 ganger nå.

Tipper det er tilfeldigheter ute å går. Men jeg er bløder og la meg i merke at jeg skulle sitte å vente 45 minutt etter å fått vaksinen å ikke 15 minutt som alle andre på grunn av at jeg har en blødersykdom, så mulig økt blødningstendens kan være en potensiell bivirkning, men etter 17 dager virker litt snålt. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Mr D skrev (På 5.6.2021 den 10.08):

Jeg merket minimalt første dagen, bare litt slapp om kvelden. Dagen etter hadde jeg litt vondt i armen. Dagen derpå hadde jeg litt influensalignende følelse.Men totalt sett, lite å klage på. Skal få andre dose om snaut to uker, så spent på om det blir tilsvarende.

Da er det noen dager siden andre dose Pfizer. Det rapporteres om flere og/eller kraftigere bivirkninger ved andre dose, men for meg var det omtrent det samme. Forskjellen for meg var at bivirkningene kom raskere. Den influensalignende følelsen kom dagen etter vaksinering (istedenfor andre dagen), forløpet ellers var temmelig likt og jeg følte meg dermed bra igjen en dag tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...