Gå til innhold

Faktisk: Ikke vitenskapelig dokumentert at viruset er menneskeskapt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faktisk.no er nok ikke til å stole på. Dessverre. Jeg synes ihvertfall ikke de fremstår som objektive og nøytrale. Det virker heller som jobben deres er å støtte opp under påstandene til hovedstrømsmedia, og legitimere artiklene til journalister i store mediahus. 

Når det gjelder covid-19, tror jeg ikke Kina slapp løs viruset, hverken med vilje eller av uhell. Men hundre prosent sikre kan vi vel ikke være. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som ikke har fått det med seg; Kina lagde et slikt virus i 2015. I Wuhan.

Engineered bat virus stirs debate over risky research : Nature News & Comment

Quote

In an article published in Nature Medicine1 on 9 November, scientists investigated a virus called SHC014, which is found in horseshoe bats in China. The researchers created a chimaeric virus, made up of a surface protein of SHC014 and the backbone of a SARS virus that had been adapted to grow in mice and to mimic human disease. The chimaera infected human airway cells — proving that the surface protein of SHC014 has the necessary structure to bind to a key receptor on the cells and to infect them. It also caused disease in mice, but did not kill them.

A SARS-like cluster of circulating bat coronaviruses shows potential for human emergence | Nature Medicine

En av forfatterne av denne er Shi Zhengli

Quote

Shi Zhengli (simplified Chinese: 石正丽; traditional Chinese: 石正麗; born 26 May 1964) is a Chinese virologist who researches SARS-like coronaviruses of bat origin. Shi directs the Center for Emerging Infectious Diseases at the Wuhan Institute of Virology (WIV).

...

In 2014, Shi Zhengli collaborated on additional gain-of-function experiments led by Ralph S Baric of the University of North Carolina, which showed that two critical mutations that the MERS coronavirus possesses allow it to bind to the human ACE2 receptor,[13] and that SARS had the potential to re-emerge from coronaviruses circulating in bat populations in the wild.

Jeg husker jeg nevnte dette veldig tidlig i tråden om koronaviruset (før folk begynte å snakke om viruset), så det har vært kjent lenge, men likevel stemplet som "konspirasjonsteori".

Det er umulig å si for noen av oss om det er menneskeskapt eller ikke, men vi vet at de har jobbet med dette på laboratoriet ved Wuhan tidligere og at de har skapt et tilsvarende virus. Hvorfor det skulle være så usannsynlig at dette er snakk om en lekkasje derfra skjønner jeg ikke. Det er heller ingen som har klart å peke på noen veldig nær naturlig slektning. På den tiden var det RaTG13 som var nærmest men de fant et som er nærmere en stund etter som jeg ikke husker navnet på i farten. For begge er det snakk om et vesentlig hopp. Samtidig er det jo mulig at viruset er naturlig, men det er mildt sagt merkelig at teorien om at det har en sammenheng med biolaben i Wuhan har blitt avfeid som konspirasjonsteorier uten mulige røtter i virkeligheten når de faktisk har jobbet med "gain of function" på akkurat denne typen virus før og hadde tusenvis av forskjellige coronavirus som de hadde samlet fra flaggermus i hele Kina. Om det skulle være én plass en slik lekkasje kunne skjedd ved et uhell var det ved akkurat det laboratoriet som hadde forsket mest på "gain of function" på disse virusene, en level 4 biolab, og det var jo det som skjedde.

Tilfeldigvis.

Det blir vanskelig/umulig å utelukke at det er naturlig også, men det gjør ikke den andre hypotesen til en tinnfoliehatt-konspirasjonsteori.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
delfin skrev (6 timer siden):

For de som ikke har fått det med seg; Kina lagde et slikt virus i 2015. I Wuhan.

Engineered bat virus stirs debate over risky research : Nature News & Comment

A SARS-like cluster of circulating bat coronaviruses shows potential for human emergence | Nature Medicine

En av forfatterne av denne er Shi Zhengli

Jeg husker jeg nevnte dette veldig tidlig i tråden om koronaviruset (før folk begynte å snakke om viruset), så det har vært kjent lenge, men likevel stemplet som "konspirasjonsteori".

Det er umulig å si for noen av oss om det er menneskeskapt eller ikke, men vi vet at de har jobbet med dette på laboratoriet ved Wuhan tidligere og at de har skapt et tilsvarende virus. Hvorfor det skulle være så usannsynlig at dette er snakk om en lekkasje derfra skjønner jeg ikke. Det er heller ingen som har klart å peke på noen veldig nær naturlig slektning. På den tiden var det RaTG13 som var nærmest men de fant et som er nærmere en stund etter som jeg ikke husker navnet på i farten. For begge er det snakk om et vesentlig hopp. Samtidig er det jo mulig at viruset er naturlig, men det er mildt sagt merkelig at teorien om at det har en sammenheng med biolaben i Wuhan har blitt avfeid som konspirasjonsteorier uten mulige røtter i virkeligheten når de faktisk har jobbet med "gain of function" på akkurat denne typen virus før og hadde tusenvis av forskjellige coronavirus som de hadde samlet fra flaggermus i hele Kina. Om det skulle være én plass en slik lekkasje kunne skjedd ved et uhell var det ved akkurat det laboratoriet som hadde forsket mest på "gain of function" på disse virusene, en level 4 biolab, og det var jo det som skjedde.

Tilfeldigvis.

Det blir vanskelig/umulig å utelukke at det er naturlig også, men det gjør ikke den andre hypotesen til en tinnfoliehatt-konspirasjonsteori.

 

Grunnen er nok at USA har sponset instituttet med forskningen, fordi den ville være forbudt i USA. Hadde man kunnet legge skylden på Kina alene, ville ikke USA brydd seg, men USA visste at dette ville komme ut og se dårlig ut. Dessuten ønsker de å fortsette med denne typen forskning for forsvarsformål. Derfor fikk mediene beskjed om å spre dyremarkedteorien. Dette er Glenn Greenwalds teori, som han underbygger i denne artikkelen. Ockhams barberblad tilsier at dette er mest sannsynlig. Kan vi vite det sikkert? Selvsagt ikke, men man undres over hvordan folk klarer å utelukke det mest sannsynlige.

Litt artig å se hvem som er medstrømsmediabotter frikoblet fra egen hjerne i denne tråden. Hvordan kan man ellers tro på dyremarkedsteorien og utelukke alt annet? Det må kreve en ekstrem naivitet knyttet til medienes kapasitet og sannferdighet, eller en høy kapasitet for selvbedrag.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (11 minutter siden):

det mest sannsynlige.

Du har ikke begrunnet hvorfor det er det mest sannsynlige. Jeg og de fleste er nok på siden der man ikke vet og det kan komme både naturlig eller er menneskeskapt. Men det er ikke en klar overvekt ene eller andre siden foreløpig. Begge er mulig og sannsynlig. Men vi har ingen bevis.

Og hvis argumentene dine er artikkelen så burde du komme med en tl;dr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (6 timer siden):

Du har ikke begrunnet hvorfor det er det mest sannsynlige. Jeg og de fleste er nok på siden der man ikke vet og det kan komme både naturlig eller er menneskeskapt. Men det er ikke en klar overvekt ene eller andre siden foreløpig. Begge er mulig og sannsynlig. Men vi har ingen bevis.

Og hvis argumentene dine er artikkelen så burde du komme med en tl;dr.

Å ikke ta standpunkt er generelt undervurdert, det synes jeg er verdt props i seg selv. Men hvis en påstand jeg har lest stemmer, at i høyden 1-2 fler labber i verden (klarte ikke finne kilden) driver coronaforskning av den typen som de gjør i Wuhan, så framstår det som ekstremt usannsynlig at viruset tilfeldigvis skulle oppstå på et dyremarked i samme by. Hvis påstanden om at labben var tungt sponset av USA stemmer, så har vi også forklaringen på hvorfor mediene har vært så enstemmige, stikk i strid med all logikk (der har du min oppsummering). For min del holder dette, sammen med Bret Weinsteins oppfatning, til å velge hvor jeg setter mine sjetonger, men vite kan vi selvsagt ikke.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vedr Wuhan Laben, og muligheten for at viruset lakk, ved uhell eller hensikt.
https://www.wsj.com/articles/the-science-suggests-a-wuhan-lab-leak-11622995184

CCP leker nok med biologiske våpen, i tillegg til sin åpenhet om å bygge opp atomvåpenet.
Man skal være fantastisk naiv for å tro av CCP ikke vil fabrikere bevis til sin fordel, det vil nok aldri gå an å få de svarene man søker i Kina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...