Gå til innhold

Reparere varmeelement i komfyr?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Gorenje EC6000W-NO komfyr fra rundt 2010 som varmlufta har sluttet å fungere på. Varmluftsfunksjonen stod på i går og plutselig  gikk sikringen. Når jeg satt sikringen på igjen ville ikke ovnen varmes opp ved hjelp av varmluft. Over- og undervarme fungerer fortsatt. 

Regner med at det er ringvarmeelementet som har tatt kvelden og at dette må byttes.

Mitt spørsmål er om det er mulig å reparere disse elementene? Kjøpte komfyren for 3 mnd siden på finn og betalte 1300 kr for den. Nytt varmeelement koster 600 kr + frakt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
langejon skrev (19 timer siden):

Regner med at det er ringvarmeelementet som har tatt kvelden og at dette må byttes.

Må åpne komfyren og feilsøke litt først. Kan også være svidd/skadet kabel eller kabelsko ved tilkoblingen til elementet. Det har jeg opplevd på en annen type...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (På 4.6.2021 den 21.27):

Ser ut for at du kan bestille elementet rimeligere fra Latvia. Se Oven Fan Heating Elements 2100W 195mm GORENJE, 468142 (darel.lv) 

Men dersom du ikke er kompatibel til å skifte dette selv, da blir det nok et tapsprosjekt uansett.

PS: Du kan jo starte med å ta ut det gamle elementet for å Ohme det.

Takk for tips om deler.

Varmeelementet er nå inspisert og ohmet. Det ser helt fint ut, men jeg får ikke utslag på multimeter ved ohming.

Nytt element blir bestilt i kveld.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Varmeelementer pleier som regel å ryke etter en tids bruk, og det er litt stress å bytte dem, men det holder i lang tid etterpå. Komfyrer er relativt enkle sånn sett.

Hvis du måler dem skal dem ha noen ohms motstand men de som er røket måler til 0 ohm p.g.a brudd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...
langejon skrev (På 7.7.2021 den 4:45 PM):

Etter mange dager med venting kom til slutt varmeelementet fra Latvia. Det ble byttet og ovnen er så god som ny igjen.

Hei! Det ser ut som at jeg har et lignende problem. Hvor nevenyttig må man være for å skifte dette elementet, tenker du? Har du en instruksjonsvideo du så på, eller er du bare såpass kompetent?

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Menneskefjes said:

Hei! Det ser ut som at jeg har et lignende problem. Hvor nevenyttig må man være for å skifte dette elementet, tenker du? Har du en instruksjonsvideo du så på, eller er du bare såpass kompetent?

Du finner mange som har lagt ut video på YouTube. Bare søk på modellen din og replace heating element.

Har gjort dette selv på en Beko-modell og det var superenkelt å skru opp ovnen og skruene som holdt fast elementet, deretter bare dro jeg det ut og byttet elementet og sette på pluggene, deretter er det bare å skru igjen ovnen. Alle uten 10 tommeltotter burde klare dette.

Bare pass på at du ikke ødelegger isolasjonen og lar den være slik du fant den når du skrur sammen ovnen igjen, ellers kan ovnen slite med å holde temperaturen i stekeovnen.

Lenke til kommentar
Menneskefjes skrev (4 timer siden):

Hei! Det ser ut som at jeg har et lignende problem. Hvor nevenyttig må man være for å skifte dette elementet, tenker du? Har du en instruksjonsvideo du så på, eller er du bare såpass kompetent?

Når jeg skiftet element så brukte jeg ikke video. Jeg har skrudd på litt diverse tidligere, men jeg ville tro at din interesse for å skifte elementet er nok til å få det til. Jeg ville tro at du forstår hva du skal gjøre nå du tar av dekslene som dekker til isolasjon og annet. 

Fant et bilde av baksiden på ovnen etter at jeg tok av dekselet. Her kan du se ledninger og isolasjon. Det jeg gjorde var å løsne ledningene og skru løs elementet fra innsiden av ovnsrommet. Deretter motsatt rekkefølge med nytt element.

Har ringa rundt de to ledningene som tilhørte ringvarmeelementet på min ovn. Ledningene over er til grill og overvarme. Som du ser så var min ovn utstyrt med en form for kabelsko som gjorde utskiftningen enkel.

 

(Den brunsvidde isolasjonen ble sjekket ut og det ble avklart at ovnen var sikker til videre bruk)

Ovn med ring.jpg

Endret av langejon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...