Gå til innhold

fjernavleste strømmålere


Anbefalte innlegg

Poor Old Gil skrev (11 minutter siden):

Har ingenting å gjøre med hvor ofte data overføres trådløst.

Da er det ikke mye en kan se ut fra måleren, ingen tall heller som på den gamle måleren. 

Trenger å lese mer om "Faraday bur" og andre metoder før jeg skriver mer om dem. Hva med å bygge et bomberom rundt strømmåleren :D

Vil generelt tenke det er fare for overoppheting ved å pakke inn strømførende gjenstander. Så ville ikke pakket inn noe i sikringsskapet med noen type materiale. Det være seg julepapir, tøy, folie eller annet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Poor Old Gil said:

Den orange lampen blinker x ganger for hver brukte kWh (står det f.eks. 10000 imp/kwh betyr det at den blinker 10000 ganger pr. brukte kWh). Har ingenting å gjøre med hvor ofte data overføres trådløst.

Det er det de vil ha deg til å tro!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dette har sporet helt av.  Skadelig wifi/stråling på 1 avlesning pr time av strømmåleren?  Nei, det blir ikke det.

(Det orange/gule lyset er bare et lys som viser hvor fort KWh tikker (i tidligere tider før digitalteknikken var det et snurrende hjul der farten viste noe om hvor mye strøm du brukte.  Raske blink = du bruker mye strøm akkurat nå. Sakte blink= du bruker lite strøm. Har ingenting med når det sendes målerdata. Det er bare å prøve å slå av sikring etter sikring så ser du at takten på det blinkende lyset saktner ettersom forbruket reduseres. ))

MEN ingen snakker om de nye vannmålerne som faktisk sender hvert 16de sekund for drive-by avlesning (som kommunene stort sett ikke har fått infrastrukturen på plass for ennå,  selv flere år etter bytte av vannmålere...) Bare laste ned produktmanualen fra Kamstrup.dk f.eks. som produserer de fleste, så finner man info.

Sensitive for nye strømmålere men ikke de nye vannmålerne = ja da har man en veeeldig merkelig "strålings-allergi"

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Budeia said:

Strømmåleren sender ikke signaler bare hver fjerde time eller noe, den blinker konstant. Så det kan virke som den sender konstant. Mikrobølgeovn og mobiltelefon sender mest når du benytter dem (varmer noe eller snakker i telefonen). 

AMS-måleren sender svjv en gang pr time. Mobiltelefonen snakker med basestasjonene ganske ofte, og oftere jo dårligere dekning du har. Du har vel også WiFi, med både 2,4 og 5 GHz, som sender hele tiden. De fleste av oss har også bluetooth aktivert hele tiden, til hodetelefoner og smartklokker. Strålingen fra AMS-målere er derfor så lav i forhold til annet vi omgir oss med at den kan ses bort fra.

Husk også at strålingen avtar (forutsetter rundstråleantenne for forenklet beregning) med endringen i avstand i 3. potens. Dersom du står 1 meter unna noe som stråler, og flytter deg til 2 meter unna, har du 1/8-del av strålingen. Når du er 3 meter unna, har du 1/27-del av strålingen. Mikrobølgeovnene står man ofte inntil når man bruker. Det vil si at hvis du står 50 cm fra den, får du 27 ganger mer stråling enn om du står 1,5 m unna.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (14 timer siden):

Trenger ikke pakke inn noen gjenstander i skapet, evt. bare ha det på døra til sikringsskapet. Eller ha en plate med folie utenfor sikringsskapet, det vil si rundt i hjemmet. 

Hvis det er livsfarlig å skifte sikring med f.eks. folie i håret under hårfarging, eller med briller, eller annet, er det rart jeg ikke har hørt om det tidligere. 

Og hvordan tenker du at litt aluminiumsfolie rundt et stålkabinett skal blokkere noen signaler som stålkabinettet ikke allerede gjør?

Det som er farlig er å drive å pakke inne strømmålerne i alu folie som enkelte tullinger driver med, da du tar et ledende materiell svært nær inn til strømførende kabler som worst case kan føre til at en får seg en strømgjennomgang som jeg kan garrantere deg er uendelig mye mer farlig enn den strålingene enkelte innbiller at skader dem fra strøm måleren. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Evil-Duck said:

Og hvordan tenker du at litt aluminiumsfolie rundt et stålkabinett skal blokkere noen signaler som stålkabinettet ikke allerede gjør?

Til ekstremistenes forsvar er det ikke alle skap som er i stål. I min leilighet er skapet i plast. Måleren sitter riktignok i hovedtavlen som er 4 etasjer under meg, men jeg hadde uansett ikke gjort noe med det. AMS funker for meg, spesielt nå som appen til GE sørger for å lade min elbil når strømmen er billigst.

Lenke til kommentar
zanta skrev (2 minutter siden):

Til ekstremistenes forsvar er det ikke alle skap som er i stål. I min leilighet er skapet i plast. Måleren sitter riktignok i hovedtavlen som er 4 etasjer under meg, men jeg hadde uansett ikke gjort noe med det. AMS funker for meg, spesielt nå som appen til GE sørger for å lade min elbil når strømmen er billigst.

Sikker på at det er plast? Etter bolignormen skal alle fordelingskabinett være i ikke brennbare materiale, så jeg trodde vertfall at samtlige sikringsskap var utført i stål, kanskje noen i alu men det blir i så fall bare unødvendig dyrt. Om et plastkabinett skal oppfølge bolignormen må det være selvslukkende å det tror jeg fort blir enda dyrere enn å bare påte inn ett stålkabinett å si seg ferdig med det. Jeg tviler ikke på deg, jeg har bare aldri sett eller jobbet med et sikringsskap i plast før med unntak av små underfordelinger i garasjer og lignende med en 3-4 sikringer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Evil-Duck said:

Sikker på at det er plast? Etter bolignormen skal alle fordelingskabinett være i ikke brennbare materiale, så jeg trodde vertfall at samtlige sikringsskap var utført i stål, kanskje noen i alu men det blir i så fall bare unødvendig dyrt. Om et plastkabinett skal oppfølge bolignormen må det være selvslukkende å det tror jeg fort blir enda dyrere enn å bare påte inn ett stålkabinett å si seg ferdig med det. Jeg tviler ikke på deg, jeg har bare aldri sett eller jobbet med et sikringsskap i plast før med unntak av små underfordelinger i garasjer og lignende med en 3-4 sikringer. 

Det er ikke metall, men det kan jo være en plasttype som er selvslukkende. Merket med PILUX 400 V~ IP30 CE. Det er samme skap i alle leiligheter her, innholdet består av "hovedbryter" på 2x63A og fordeling til alle kurser i leiligheten. Måler og hovedvern på 2x40A er plassert i tavlerom i underetasjen.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (24 minutter siden):

Etter bolignormen skal alle fordelingskabinett være i ikke brennbare materiale

Vil et ikke-brennbart materiale automatisk blokkere elektromagnetiske bølger?

Finnes en del materiale på nettet om smart meters og tin foil. Fant ikke ut før i går hva automatisk strømmåler heter på engelsk. Har prøvd tidligere å søke på "automatisk strømmåler engelsk", uten å finne det ut. Men i går oppdaget jeg tilfeldigvis videoen om "smart meters". 

 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (21 minutter siden):

Vil et ikke-brennbart materiale automatisk blokkere elektromagnetiske bølger?\

Jeg kan garantere at en stålkapsling som 99% av alle sikringsskap er laget av blokkerer signaler bedre enn noen lag aluminiumsfolie. Om du er redd stråling er det absolutt siste du børe tenke på den automatiske strømmåleren du har i sikringsskapet uansett. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Om du er redd stråling er det absolutt siste du børe tenke på den automatiske strømmåleren du har i sikringsskapet uansett. 

Syns personen som monterte den, virket ørlite underlig da han gikk. Sa "Den skal være der" på en litt påfallende måte og med tilsvarende blikk. *skummelt*

Lenke til kommentar

Fjernleserne inneholder som meg bekjent et lite 4g-modem som sender avlesinger til strømleverandøren din. På min i england drar den én avlesning i mnd. Om du er redd av dette anbefaler jeg at du først heller kobler av strømmen der du bor evt flytter til en hytte i skauen uten strøm. Der er et betraktelig mindre elektromagnetiske bølger (som wifi/4g/5g/mikrobølgeovn/elnett).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...