Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fullvaksinert fra utlandet, karantenehotell/karantene


Anbefalte innlegg

Hei,

Har et juss-spørsmål jeg håper noen med kunnskap rundt emnet kan svare på. Jeg er fullvaksinert med Moderna (2. dose for over en uke siden) fra et europeisk land. Jeg er norsk statsborger. Om jeg reiser hjem til Norge nå må jeg i hotell-karantene da min vaksinestatus ikke ligger inne på HelseNorge.

1. Hva skjer om jeg nekter hotellkarantene og tar karantenen hjemme? Det ser ut som om regjeringen opererer i en gråsone her og mange jusseksperter mener man kan fint ta risken ved å stikke av fra hotellkarantene. 

2. Hva skjer om jeg dropper karantenen helt? Som fullvaksinert er man omtrent ikke smittebærende og jeg tenker at jeg skulle fint klart å forsvare mine handlinger i en eventuell rettsak. Men går det så langt?

På forhånd, trenger ikke moral-svar, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du risikerer er anmeldelse og bot av typen 20 000 kr for brudd på koronaforskrifta ved å ikkje gå i karantenehotelk. Men det er godt mulig at saka blir henlagt, så vidt eg veit er ikkje dette prøvd rettsleg men det er fleire som meiner at det juridiske grunnlaget for å kreve karantebehotell er for tynn sett opp mot det inngrepet det er for den som blir pålagt karantenehotell. I teorien risikerer du opp mot 6 månedars fengsel etter forskrifta. 

Du risikerer eigentleg akkurat det samme ved å bryte karanteneplikta heilt, men med større sannsynlegheit for å bli dømt. Sjølv som fullvaksinert har du karanteneplikt, dette fordi ein frykter mutert koronavirus som vaksinene ikkje er effektivt imot. Altså at mutert koronavirus kan være resistent mot vaksinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Du risikerer eigentleg akkurat det samme ved å bryte karanteneplikta heilt, men med større sannsynlegheit for å bli dømt. Sjølv som fullvaksinert har du karanteneplikt, dette fordi ein frykter mutert koronavirus som vaksinene ikkje er effektivt imot. Altså at mutert koronavirus kan være resistent mot vaksinen.

Er det forholdsmessig å kreve at man må i hjemmekarantene uansett hvor man kommer fra? Om landet man kommer fra har like mange tilfeller av indisk variant som Norge, er det jo ingen forskjell. I tillegg fungerer vaksinene på den varianten. Er det forholdsmessig å kreve karantene for hypotetiske fremtidige varianter? Det kan jo også komme et helt nytt virus.

Jeg skjønner at man av praktiske årsaker sender alle på hotell "for å være sikker", men om jeg nekter og de tar saken til retten skal vel jeg dømmes etter de faktiske forhold i min sak? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De bør snart åpne opp, men Folkets Røst krever at det skal straffe seg å reise til utlandet nå. Man skal også være solidarisk med de som ikke får reise. Ingen skal få fordeler andre ikke har i dette landet. Å få tilbake litt av friheten blir sett på som en belønning nå til dags, men husk at det er bortfall av frihet som er det unormale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...