Gå til innhold

Antall kunder som produserer egen strøm, er tredoblet på to år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kurvene over viser med all mulig tydelighet at om vinteren når behov og forbruk av elkraft er størst, er bidraget fra solpanelene null. Når vi så vet at strøm fra PV-paneler koster langt mer enn vår vannkraft, og at 15 TWh vann rant ubenyttet i havet i fjor, så sier det seg selv at solenergi ikke har en rasjonell og økonomisk plass i vår kraftforsyning annet for spesielt interesserte og for beliggenheter langt fra kraftnettet. At slike systemer skal motta offentlig støtte begrunnet med at det er nødvendig for å gjennomføre "det grønne skiftet" er bare meningsløst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (1 time siden):

Hvilken måned som gir høyest produksjon avhenger i stor grad av innretning og værforhold. Har du et skrått tak får du også godt utbytte i de månedene hvor sola står lavere på himmelen. For solcelleanlegget mitt har jeg hatt rekordproduksjon i april både i 2019 og i 2021. Og det har også vært rimelig godt med strømproduksjon i Mars. De fire siste månedene (februar-mai) har produksjonen vært på henholdsvis : 380, 960, 1560 og 1190 kWh. Og da er 1560 rekord i løpet av de 2.5 årene jeg har hatt anlegget. 

Siden mars, april og mai er måneder der kraftmagasinene er på sitt laveste, viser dette at man i høyeste grad har stor nytteverdi av å supplere vannkraft med energi fra solceller.

Du skriver ikke hvor du holder til i landet? Du er klar over at februar-mai i sør er noe helt annet enn i nord? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I oktober, november og desember var jo kraftprisene rundt halvparten av hva de har vært i mars, april og mai hvis jeg husker riktig. Ihvertfall her sør i landet.

Oktober, november og desember er mørke måneder med mye regn og vind, det gir riktignok lite solcellestrøm, men massevis av vann i overfylte elver sammen med høy vindkraftproduksjon fra Danmark, Tyskland og til dels Sverige gir lave strømpriser.

Fra Februar har det derimot vært veldig mye fint vær,  lite vind men mye solskinn som gir god produksjon fra solceller på sørvendte vegger og tak. Mer solceller ville presset prisene nedover og vi kunne spart mer på vannet nå til nattkjøring eller dager med dårlig sol.

 

Tak og veggmonterte solceller er jo også den mest kortreiste og klart minst kontroversielle strømproduksjonen så det er bra at dette øker!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (4 timer siden):

Kurvene over viser med all mulig tydelighet at om vinteren når behov og forbruk av elkraft er størst, er bidraget fra solpanelene null.

Bortsett fra nå omtrent. Det er en fin periode på våren hvor det er bra med sol, magasinene er på lavt nivå og snøsmeltinga i fjellet ikke har kommet skikkelig i gang.

Proton1 skrev (4 timer siden):

Når vi så vet at strøm fra PV-paneler koster langt mer enn vår vannkraft,

Sammenlikner du med *ny* vannkraft eller den vannkraften som ble bygget ut av våre foreldre og besteforeldre og er nedbetalt for lenge siden? Stor forskjell der vet du..

Proton1 skrev (4 timer siden):

15 TWh vann rant ubenyttet i havet i fjor

I fjor var et ekstremår. Hvor mange TWh renner forbi i et gjennomsnittsår? Hvor mye av det er i flomsesongen? Hvor dyrt vil det bli å bygge ut for å utnytte de siste ubenyttede flomtoppene tror du? Siden solen gjerne skinner under flomsesongen må vi da spørre om hva som er billigst, vannkraft for å utnytte flomtoppene eller solceller som produserer greit med strøm i 9 av årets måneder(eller mer)

 

Det eneste punktet du faktisk treffer på er at solkraft ikke korrelerer med det tidspunktet på året vi trenger mest energi men også der vil solkraft gi et bidrag siden vi da kan gå inn i vinteren med litt mer vann i magasinene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvordan går det med solcellepanelen etter at Bill Gates har klart å dimme ut sollyset. Jeg vet ikke om dette bare er rykter , men jeg har sett flere artikler om prosjektet i det siste:

"https://www.forbes.com/sites/arielcohen/2021/01/11/bill-gates-backed-climate-solution-gains-traction-but-concerns-linger/?sh=5c2ed062793b"

Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (10 minutter siden):

Hvordan går det med solcellepanelen etter at Bill Gates har klart å dimme ut sollyset. Jeg vet ikke om dette bare er rykter , men jeg har sett flere artikler om prosjektet i det siste:

"https://www.forbes.com/sites/arielcohen/2021/01/11/bill-gates-backed-climate-solution-gains-traction-but-concerns-linger/?sh=5c2ed062793b"

Nå har 'global dimming' vært et fenomen i svært mange år allerede på grunn av blant annet partikkelutslipp fra bruk av fossil energi. Installasjon av renseanlegg på kullkraftverk senker da dimme-effekten mens klimaeffekten forblir lik. En liten utilsiktet bieffekt der altså fra noe som egentlig er positivt(renseanlegg).

Selv om global dimming reduserer varmeeffekten av klimagassene noe så er så vidt jeg kan huske effekten på bakkenivå litt uforutsigbar, blant annet har de mange tørkekatastrofene rundt Afrikas Horn blitt nevnt som sannsynlig konsekvens av dimmingen.

Global dimming - Wikipedia

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Nå har 'global dimming' vært et fenomen i svært mange år allerede på grunn av blant annet partikkelutslipp fra bruk av fossil energi. Installasjon av renseanlegg på kullkraftverk senker da dimme-effekten mens klimaeffekten forblir lik. En liten utilsiktet bieffekt der altså fra noe som egentlig er positivt(renseanlegg).

Selv om global dimming reduserer varmeeffekten av klimagassene noe så er så vidt jeg kan huske effekten på bakkenivå litt uforutsigbar, blant annet har de mange tørkekatastrofene rundt Afrikas Horn blitt nevnt som sannsynlig konsekvens av dimmingen.

Global dimming - Wikipedia

Så nå sier du at fossil energi senker temperaturen pga "dimming" ? For noen rotehuer dere er , hysterisk pga av at det varmer opp, men plutselig så hevder dere at det kjøler ned for å forsvare Bill Gates ?

Lenke til kommentar

Det er ikke rotehue å si at å behandle et symptom kan forverre et underliggende problem. Om du har en tegnestift i skoen og synes det gjør vondt, også tar du smertestillende for å ikke kjenne den i stedet for å fjerne den, da tråkker du hull i foten.

Men nå handler ikke denne tråden om klimadebatt generelt. Selv er jeg positiv til "off-grid" løsninger og lagring av energi hjemme, men det spørs om det for eneboliger er veldig lønnsomme prosjekter. Men i en utopisk versjon kunne man selv stått for all energiproduksjonen man trenger, de månedene man overproduserer kunne man solgt overskuddet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (18 minutter siden):

Så nå sier du at fossil energi senker temperaturen pga "dimming" ? For noen rotehuer dere er , hysterisk pga av at det varmer opp, men plutselig så hevder dere at det kjøler ned for å forsvare Bill Gates ?

Fossil energi har en oppvarmingseffekt ved at den øker mengden klimagasser i atmosfæren. Fossil energi har *samtidig* en nedkjølende effekt på grunn av partikkelutslipp, den nedkjølende effekten ser ut til å være mindre enn den oppvarmende effekten, dessuten har den sannsynligvis vesentlig kortere levetid siden aerosoler blir borte fra atmosfæren mye fortere enn klimagasser.

Generelt tips, les gjerne poster flere ganger om du ikke skjønner dem første gangen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (17 minutter siden):

Det er ikke rotehue å si at å behandle et symptom kan forverre et underliggende problem. Om du har en tegnestift i skoen og synes det gjør vondt, også tar du smertestillende for å ikke kjenne den i stedet for å fjerne den, da tråkker du hull i foten.

Men nå handler ikke denne tråden om klimadebatt generelt. Selv er jeg positiv til "off-grid" løsninger og lagring av energi hjemme, men det spørs om det for eneboliger er veldig lønnsomme prosjekter. Men i en utopisk versjon kunne man selv stått for all energiproduksjonen man trenger, de månedene man overproduserer kunne man solgt overskuddet.

Poenget er at dimming vil forårsake at effektiviteten av solcellepanelene vil avta. Det er vel ikke gunstig for fornybar energi?

Lenke til kommentar
15 hours ago, Proton1 said:

Kurvene over viser med all mulig tydelighet at om vinteren når behov og forbruk av elkraft er størst, er bidraget fra solpanelene null.

Så vidt jeg kan se av artikkelen så viser ikke kurvene det. Kurvene viser bare den mengden overskuddsenergi som leveres fra kunden tilbake til e-verket. Hvis for eksempel solcellene produserer 4 KW og man mottar 4 KW så er "dekningsgraden" av energibehovet for den som har solcellene 50%. Den ernergimengde som leveres inn til strømleverandøren er 0% og 0 KW. Men sparer allikevel 4 KW i forhold til en reduksjon i et strømforbruk som ellers ville ha vært der, hvis man ikke hadde hatt solpaneler. Slik som "grid tied inverters" i utgangspunktet virker så vil jo strømleverandøren bare registre forbruk og en eventuell tilbakelevering av energi. Hva som produseres og forbrukes av solenergi internt i en bygning det vet man jo ikke noe om, med mindre det er lagt opp ekstra systemer for å rapportere det.

Endret av arne22
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Fossil energi har en oppvarmingseffekt ved at den øker mengden klimagasser i atmosfæren. Fossil energi har *samtidig* en nedkjølende effekt på grunn av partikkelutslipp, den nedkjølende effekten ser ut til å være mindre enn den oppvarmende effekten, dessuten har den sannsynligvis vesentlig kortere levetid siden aerosoler blir borte fra atmosfæren mye fortere enn klimagasser.

Generelt tips, les gjerne poster flere ganger om du ikke skjønner dem første gangen.

Poenget er at dimming vil forårsake at effektiviteten av solcellepanelene vil avta. Det er vel ikke gunstig for fornybar energi?

Jeg tror at det er du som ikke skjønte poenget med det jeg skrev.

Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (Akkurat nå):

Poenget er at dimming vil forårsake at effektiviteten av solcellepanelene vil avta. Det er vel ikke gunstig for fornybar energi?

Jeg tror at det er du som ikke skjønte poenget med det jeg skrev.

Dimming er altså ikke noe nytt, effekten er der allerede, både på klimaet og solkraft. I hvilken grad prosjektet Gates er med på får noe å si for solkraft vet vi ikke ennå men det kan selvfølgelig ikke utelukkes.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, 5CJ56A5D said:

effektiviteten av solcellepanelene vil avta.

Det forholder seg vel heller motsatt, hvis noen endring i det hele tatt. Noe av utfordringen med bruk av solpaneler, det er at energitettheten for sollys er for stor slik at det skjer en oppvarming som medfører en nokså stor grad av reduksjon i solpanelenes effektivitet. Dette gjelder i de fleste tropiske og varme land. Solseller har den høyeste grad av effektivitet i når de blir utsatt for sollys av moderat energitetthet. Hvis det blir noen merkbar endring så vil den bidra til å forbedre solpanelenes effektivitet, globalt sett.  

Optimal driftstemperatur for et solcellepaneler er fra ca 15-35 grader Celsius. Solcellepaneler som står i direkte sollys i et tropisk land kan nok lett bli en god del varmere enn det. Solcellepaneler passer derfor best for "kjølig klima" og ikke alt for kraftig sollys.

https://www.bostonsolar.us/solar-blog-resource-center/blog/how-do-temperature-and-shade-affect-solar-panel-efficiency/

Endret av arne22
  • Liker 3
Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (33 minutter siden):

Poenget er at dimming vil forårsake at effektiviteten av solcellepanelene vil avta. Det er vel ikke gunstig for fornybar energi?

Det er korrekt at ved mindre sollys vil et solcellepanel produsere mindre strøm, ja. Hva som er gunstig spørs på hvilke verdier man har, og hva man vil fokusere på med tanke på klimautfordringer.

Edit: for ordens skyld ser jeg ikke en stor miljøgevinst i Norge av å bruke solceller siden vi bruker bare vannkraft allikevel, men det kan gi en logistisk gevinst ettersom hjemmeforbruk kommer til å gå stadig oppover med flere elbiler. Litt som med koronaen, spre belastningen og ikke få alt på en gang hvert døgn. Her må jo batteripakker inn i så fall, men det er vel standard utrustning på solcelleanlegg.

Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Larzen_91 said:

Det er korrekt at ved mindre sollys vil et solcellepanel produsere mindre strøm, ja. Hva som er gunstig spørs på hvilke verdier man har, og hva man vil fokusere på med tanke på klimautfordringer.

Det gjelder jo bare i Norge og i "kalde land". I tropiske land så vil mer sollys bety dårligere virkningsgrad og forholdsvis mindre strømproduksjon. 

https://www.opusenergy.com/blog/when-solar-panels-overheat/

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...