Gå til innhold

Neste God of War og Gran Turismo 7 kommer også til PlayStation 4


Anbefalte innlegg

mullethemekk skrev (1 time siden):

Det er stor forskjell på å utnytte maskinkraft på ein god måte (som eg er overtyda om at dei kjem til å gjere så godt dei kan), og å lage eit spel der du ikkje går inn i eitt einaste kompromiss i visjonen din fordi du skal lage fleire versjonar av eit spel til forskjellige konsollgenerasjonar. Har du lyst å lage eit lineært spel så betyr ikkje det at det ikkje er ting du kan forbedre med ny maskinvare.

Ta "The Last of Us" og "The Last of Us Part II" som eksempel. Begge er strukturmessig relativt like spel som er lineære og i hovudsak følgjer same formelen. Likevel ville det vore umogleg å lansere ein versjon av "The Last of Us 2" til PS3 med same innhald. Korleis kan det ha seg? Verda er mykje større enn minnet og prosessoren til PS3 kunne takla. Hovudkarakteren har aukt bevegelegheit og fleire animasjonar som ikkje ville fått plass i minnet på PS3. Fiendane er meir kompliserte, intelligente, meir varierte og i større antal enn ein ville hatt overskot til på PS3. Osv osv osv.

Du kan ikkje overtyde meg om at det ikkje er ein einaste ting Santa Monica ville gjort annleis dersom dei slapp å forholde seg til ein PS4-versjon. Dette gjeld spesielt i spektakulære action-spel som GOW der actionsekvensane alltid har vore grafisk og mekanisk grensesprengane heilt sidan PS2-dagane. Det er alltids ein gud eller ein drage som kunne vore meir komplisert enn ein kan lage ein PS4-versjon av, og det er i alle fall eg sikker på at utviklarane innerst inne kriblar etter å lage. Det du i praksis seier er at visjonen til Santa Monica er å lage eit spel der grensene settes nøyaktig der krafta til launch PS4 tar slutt. Det er kanskje litt meir sannsynleg at dei gjer dette for å tilgjengeleggjere spelet til eit mykje større publikum.

Nå kom jo TLOU2 ut syv år etter PS4 ble lansert da. Samt at det, arkitekturmessig, er mindre forskjell mellom PS4 og PS5 enn mellom PS3 og PS4. Blir vel litt feil å trekke TLOU2 frem som et eksempel? Og hvem vet, kanskje de hadde fått det til å kjøre likevel? Riktignok med elendig framerate og potetkvalitet på oppløsningen, men det er ikke sikkert det hadde vært så umulig som du vil ha det til. Med det sagt, så tror jeg ikke at det er noen her som mener at Sony bør/kan lage spill til PS4 i 2027. Uansett var også TLOU2 begrenset av prioriteringer som Naughty Dog måtte gjøre for å få det til å kjøre på PS4. Det kjører f. eks bare i 30FPS på PS4. 

Vet ikke hva du tenker om dette, men jeg blir i hvert fall skuffet hvis majoriteten av Sony's spill kjører i 30FPS på PS5. 

Endret av Mr. Pants
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok en endring i strategi fra Sony siden PS5 selger så godt at de ikke kan dekke etterspørselen. Da er det mer penger å tjene på å gi ut spillene på begge konsoller. Hvis etterspørselen hadde vært lavere kunne nok strategien i stedet vært å "selge inn" PS5 til forbrukerne ved å gi ut unike next-gen eksklusiver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (16 minutter siden):

Dette er nok en endring i strategi fra Sony siden PS5 selger så godt at de ikke kan dekke etterspørselen. Da er det mer penger å tjene på å gi ut spillene på begge konsoller. Hvis etterspørselen hadde vært lavere kunne nok strategien i stedet vært å "selge inn" PS5 til forbrukerne ved å gi ut unike next-gen eksklusiver.

Det finansielle aspektet spiller nok til dels inn her. Husker at Shawn Layden i sin tid sa at de store AAA-produksjonene var i ferd med å bli for dyre.

Men jeg tror ikke at man skal undervurdere hvordan spillutvikling har endret seg, altså. Særlig på Sony sine platformer ved at Playstation ikke lenger tar i bruk sær og unødvendig komplisert teknologi, noe som gjør det lettere å utvikle spill på tvers av maskinene. Man ser det også på Nintendo Switch ved at Unreal Engine 4 skalerer veldig godt ned til en maskin som i praksis ligger nesten en generasjon bak PS4 og Xbox One. Utviklervennlig arkitektur og maskinvare har veldig mye å si.

Lenke til kommentar
Just now, Mr. Pants said:

Det finansielle aspektet spiller nok til dels inn her. Husker at Shawn Layden i sin tid sa at de store AAA-produksjonene var i ferd med å bli for dyre.

Men jeg tror ikke at man skal undervurdere hvordan spillutvikling har endret seg, altså. Særlig på Sony sine platformer ved at Playstation ikke lenger tar i bruk sær og unødvendig komplisert teknologi, noe som gjør det lettere å utvikle spill på tvers av maskinene. Man ser det også på Nintendo Switch ved at Unreal Engine 4 skalerer veldig godt ned til en maskin som i praksis ligger nesten en generasjon bak PS4 og Xbox One. Utviklervennlig arkitektur og maskinvare har veldig mye å si.

Dette har vært diskutert til døde, og for ett års tid siden sa Sony noe sånt som at de ville satse på PS5 eksklusiver for å utnytte SSDen. De har vel til og med sagt at Rift Apart ikke kunne gjøres på PS4 i det hele tatt. Nå har holdningen snudd.

22 minutes ago, Mr. Pants said:

Vet ikke hva du tenker om dette, men jeg blir i hvert fall skuffet hvis majoriteten av Sony's spill kjører i 30FPS på PS5. 

FidelityFX kan bli å redde oss fra enda en konsollgenerasjon med 30 fps.

 

https://www.tweaktown.com/news/79709/amd-announces-its-dlss-competitor-fidelityfx-super-resolution-fsr/index.html

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (Akkurat nå):

Dette har vært diskutert til døde, og for ett års tid siden sa Sony noe sånt som at de ville satse på PS5 eksklusiver for å utnytte SSDen. De har vel til og med sagt at Rift Apart ikke kunne gjøres på PS4 i det hele tatt. Nå har holdningen snudd.

FidelityFX kan bli å redde oss fra enda en konsollgenerasjon med 30 fps.

 

https://www.tweaktown.com/news/79709/amd-announces-its-dlss-competitor-fidelityfx-super-resolution-fsr/index.html

Ja for all del. Jeg er kritisk til markedsføringen Sony har bedrevet angående de første PS5-spillene. GT7 ble vel eksplisitt presentert som en PS5-eksklusiv også. Står i sterk kontrast til Xbox, som gikk tidlig ut og sa at de kom til å gi ut cross-gen spill til Series X|S. 

...ikke at Xbox har vært helt fantastisk med sin strategi heller, om jeg skal gå litt off-topic her. Sett fra et 1st party perspektiv er dette det tørreste lanseringsvinduet en Xbox noensinne har hatt.

Håper virkelig at 60FPS blir en tilnærmet standard denne generasjonen. Positivt at det kommer ny teknologi som kan legge til rette for dette. :)

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (5 minutter siden):

Ikke foreløpig.

Spillet kommer vel ut om 7-8 dager?

Tviler på at vi får høre om en ps4 versjon innen da.

 

Det kan jo være de lager en separat port senere, men som du sier vil den ikke kunne inneholde flere designvalg fra dette spillet. Først og fremst det at man loader hele planeter mens man sloss med fiender.

Lenke til kommentar

image.png.713fdaa55efadadbcc3df879c8f9b00e.png

 

“We have always said that we believe in generations. We believe that when you go to all the trouble of creating a next-gen console, that it should include features and benefits that the previous generation does not include. And that, in our view, people should make games that can make the most of those features.”

 

Jaja, cross-gen ftw 🥳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (2 minutter siden):

Jaja, ikke slik at Sony allerede har flere ps5 eksklusive spill fra sine egne studio...

Er merkelig hvor mye du virker å ha imot Sony i det siste.

Også jævlig merkelig hvor mye PS5 får kjørt seg i det siste :)

Syns bare det er komisk hvordan MS fikk så mye flack for å proklamere denne cross-gen greia, og når Sony i ettertid  grunn ser ut til å kjøre samme greie så er det bare greit :D

Jeg pisser på Sony når jeg føler for det.

Endret av Mala
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mala skrev (1 time siden):

Også jævlig merkelig hvor mye PS5 får kjørt seg i det siste :)

Syns bare det er komisk hvordan MS fikk så mye flack for å proklamere denne cross-gen greia, og når Sony i ettertid  grunn ser ut til å kjøre samme greie så er det bare greit :D

 

Mange kjente navn i kommentarfeltet her ja 😂

Lenke til kommentar
Quote

I begge tilfellene skyldes utsettelsene komplikasjoner med å utvikle spillene under korona-pandemien, ifølge Sony.

Jeg begynner å bli litt lei den unnskyldningen. Resten av IT bransjen har blitt mer effektive med Teams og hjemmekontor men spillbransjen er for gammeldagse?

Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (8 timer siden):

Nå kom jo TLOU2 ut syv år etter PS4 ble lansert da.

PS4 blei ikkje meir kraftig i løpet av dei sju åra. Som du sjølv har vore inne på er arkitekturen på PS4 mykje mykje enklare å ha med å gjere enn PS3-arkitekturen var. Sjå for eksempel forskjellen i grafikk mellom Uncharted 1 og TLOU. Det er langt større forskjell der enn mellom Uncharted 4 og TLOU2, sjølv om alle spela er i 30fps (med knapp margin). Det var ein mykje brattare læringskurve å utvikle spel på PS3 enn på PS4.

Mr. Pants skrev (8 timer siden):

Samt at det, arkitekturmessig, er mindre forskjell mellom PS4 og PS5 enn mellom PS3 og PS4. Blir vel litt feil å trekke TLOU2 frem som et eksempel?

Arkitekturmessig hadde det heilt klart vore fleire hindringar i vegen om du faktisk skulle porta eit spel ja, men det er ikkje poenget.  Ein kjem ikkje unna mangelen på ytelse og minne under utviklinga av TLOU på PS3. Det er ein god dokumentar om utviklinga på YouTube ein plass. Der hadde dei verkeleg minimalt igjen å gå på. TLOU 1 kom heilt i slutten av PS3-eraen når Naughty Dog hadde meistra den vanskelege arkitekturen, så du ser PS3en frå sitt aller beste i det spelet. Det var eit eksempel på ytelse mellom konsollgenerasjonar, ikkje eit eksempel på ein praktisk port som hadde likna på situasjonen med GOW2 no. Der har Santa Monica sånn sett ein relativt enkel jobb foran seg med å lage to forskjellige versjonar.

Mr. Pants skrev (8 timer siden):

Og hvem vet, kanskje de hadde fått det til å kjøre likevel? Riktignok med elendig framerate og potetkvalitet på oppløsningen, men det er ikke sikkert det hadde vært så umulig som du vil ha det til.

Om du skrur ned til noko endå lågare enn 720p og reknar kva som helst framerate som at spelet "fungerer" så skal eg ikkje seie at det er umogleg sånn sett nødvendigvis, men det hadde definitivt ikkje vore ein spelopplevelse som hadde fungert i praksis. Folk hadde ikkje betalt for ein slik versjon av spelet, og då er det i mi bok ein "umogleg" port. Hugs for eksempel at det var 512MB minne på PS3, og 8GB på PS4.

Dette er forsåvidt også det overordna poenget mitt. Sidan det er tidenes dårlegaste business-strategi å lansere eit produkt som i praksis ikkje fungerer, så er du nøydd til å tilpasse spelet til den svakaste plattformen først, og så byggje på med bedre grafikk etc til dei sterkaste maskinane etterpå (med mindre du er CD Project Red, som valgte ein litt annan strategi nyleg...). Playstation 4 versjonen av GOW2 er nøydd til å køyre i 1080p 30FPS (ish). Originalspelet pusher allereie grensene for kva PS4 klarer, og då må ein rekne med at oppfølgaren liknar veldig i design.

Fleire (som meg) hadde håpa på ein GOW-oppfølgar der PS5-hardware styrer utviklinga og ikkje PS4-hardware. Det er berre å verte kreativ om du skal kome på ting dei kunne gjort eksklusivt på PS5. Ser SSDen for eksempel er nemnt. Der kunne det kanskje vore ein boss fight med ein gud der han/ho bruker portaler eller bifrost eller whatever sånn at ein plutseleg blir kasta i ein heilt annan realm mid-fight. Det ser du for eksempel dei gjer med det nye Ratchet & Clank-spelet som kjem no snart. Det går ikkje an når du designer med ein harddisk i bakhodet.

Mr. Pants skrev (8 timer siden):

Med det sagt, så tror jeg ikke at det er noen her som mener at Sony bør/kan lage spill til PS4 i 2027.

Absolutt ikkje. Det var berre eit eksempel for å vise korleis liknande spelformlar kan pushast til eit mykje høgare nivå på neste konsollgenerasjon med aukt ytelse og ressursar.

Mr. Pants skrev (9 timer siden):

Uansett var også TLOU2 begrenset av prioriteringer som Naughty Dog måtte gjøre for å få det til å kjøre på PS4. Det kjører f. eks bare i 30FPS på PS4.

Definitivt! Sånn er det alltid med gigantiske AAA-spel med budsjett på titals millionar av dollar. Det er alltid prioriteringar og alltid kutt/kompromisser basert på ytelsen til hardware. Desse kutta/kompromissene er det naturlegvis fleire av når ein skal lage eit spel til forrige konsollgenerasjon istadenfor å eksklusivt fokusere på den nye meir kraftige maskinvaren.

Det er gjerne ein del markedsføring ute og går når det kjem nye maskinar at "denne gongen har me så mykje ressursar at me nestan ikkje veit kva me skal gjere med alt eingong, denne nye konsollen er så ufatteleg kraftig", men det er berre tull.

Gitt begrensningane du nemner det var sjølv på PS4-versjonen av TLOU2 er det altså ganske tydeleg at ein PS3-versjon av spelet hadde vore heilt urealistisk. Eg tør knapt tenke på korleis det hadde sett ut. Skulle dei på ein realistisk måte ha laga ein oppfølgar til to generasjonar med Playstation hadde det spelet sett heilt annleis ut.

Mr. Pants skrev (9 timer siden):

Vet ikke hva du tenker om dette, men jeg blir i hvert fall skuffet hvis majoriteten av Sony's spill kjører i 30FPS på PS5. 

Ganske enig med deg her. Veldig mange spel (spesielt action-spel) vil eg heller spele i 60FPS. Skulle ønske dette blei standard på slike spel, men det er nok ønsketenkning. Det handlar også om prioritering, som det meste under slike produksjonar.

Kan også diverre hende at Sony vil lokke oss til å kjøpe ein ny PS5 Pro om nokon år om me vil prioritere framerate.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (12 timer siden):

Syns bare det er komisk hvordan MS fikk så mye flack for å proklamere denne cross-gen greia, og når Sony i ettertid  grunn ser ut til å kjøre samme greie så er det bare greit :D

Microsoft gikk ut og sa at de ikke skulle lage et eneste spill som tok nytte av den nye hardware de første to årene.

Sony har allerede et spill ute og neste spill kommer om en uke.

Det er en vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Microsoft gikk ut og sa at de ikke skulle lage et eneste spill som tok nytte av den nye hardware de første to årene.

Sony har allerede et spill ute og neste spill kommer om en uke.

Det er en vesentlig forskjell.

Xbox sa vel aldri det, de sa at spillene også ville utgis på Xbox One.

Xbox har en drøss med spill som utnytter den nye hardwaren på en eller annen måte, selv om de ikke er utviklet kun for ny hardware. https://www.xbox.com/nb-NO/games/optimized

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...