Gå til innhold

Fri data til under kr. 400,-


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

57 minutes ago, Nidar2 said:

Jeg mener jeg har forsøkt dette uten å lykkes på sikt.

Det har fungert i dag og i kveld, men man skal nok passe på hele tiden hvilket nett man ar på. Kjører nå med Network Cell Info Lite åpen hele tiden for å følge med. Regner med at man egentlig må følge med hele tiden hvis man skal "ta den tilbake til ice+" på denne måten.

59 minutes ago, Nidar2 said:

Gul farge betyr ICE+
Grå farge betyr ICE/Telia

Takk for info. Det betyr at det virker hos deg. Hos meg så finnes det hverken gul eller grå farge. Hele indikatoren mangler.

1 hour ago, Nidar2 said:

4G+ betyr at man er koblet til flere sendere/frekvenser fra samme basestasjon.

Det har du selvfølgelig rett i. Surret litt med tankene og glemte det vekk. Og så kommer det en litt spesiell problemstilling. Her i Stavanger så kjører de felste ICE senderne bare på 800 MZ eller 800 + 450 Mhz (Som bare bukes til bedbånd med modem.) Det betyr vel at ICE bare har 4G og ikke 4G+ på de fleste senderne her i byen. Det forklarer vel også hvorfor hastigheten er begrenset til 10 Mb/S. (800 Mhz har jo også den fordel at den frekvensen når lengst og også best inn i bygninger.)

(Ref NKOM sitt kart over sendere: https://finnsenderen.no/#/main )

Er egentlig godt fornøyd forsøker bare å forstå litt av hvordan det hele fungerer. Hvis ikke det at man bruker opp de 10GB i telia sitt nett ikke får noen annen konsekvens enn at det hele stanser opp litt midlertidig, så er egentlig ikke det noe stort problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært snakket så mye om det med ice og hva man kan velge og ikke på telefoner før på forumet her.

 

Fakta: Det er innstillinger på selve simkortet som overstyrer hva du får valgt av innstillinger på telefonen. Velge nettverk manuelt? Nei. Du kan forsøke, men det blir tull og tøys fordi man gjerne ender opp med Telia dekningen som bruker av den 10+ GB kvoten.

 

Hjelper det å skru av roaming? Nei, gjør det bare mer vanskelig. Hold roaming på. Det du heller bør være nøye på er om dekningen til ice+ er god i området ditt.

Behold heller alt automatisk av innstillinger og gå heller inn i sim verktøy appen på telefonen og knot der. Velg NRA 2.20, autotrig on.

Autotrig mode LoC.

Trykk trigger return om nettverk står 242-02 (Telia)

Ice sitt nettverk er 242-14.

Om du ellers velger alt automatisk i de vanlige innstillingene på telefonen, blir det lettere å få tlf til å virke når man faktisk er i utlandet og trenger den der og da.

 

 

 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 7/16/2021 at 10:06 AM, Kynxx said:

Fakta: Det er innstillinger på selve simkortet som overstyrer hva du får valgt av innstillinger på telefonen. Velge nettverk manuelt? Nei. Du kan forsøke, men det blir tull og tøys fordi man gjerne ender opp med Telia dekningen som bruker av den 10+ GB kvoten.

Tja .. Det er vel en sannhet med modifikasjoner, men for folk flest så er det nok en sannhet som er god nok.

Har brukt en del tid på å teste ut Ice+ gjennom den siste måneden og synes det har fungert meget bra. (I distriktet rundt Stavanger.)

Brukte også opp litt av 10 GB kvoten, men det var på grunn av at jeg konfigurerte manuelt for å finne ut hvordan tingene fungerer.

Det kan vel uransett være lurt å følge med på hvilket nett man er i, og så for eksempel restarte telefonen "utendørs" ved behov og for å komme inn på riktig nett.  

Synes at Ice+ med 10 GB fungerer akkurat like bra, eller faktisk bedre Teia og Telenor med 10 ganger så hurtig nett. Den praktiske forskjellen er at man slipper å passe på grensen på 100 GB hver eneste dag. (Bruker vel ca 100-150 GB pr mnd ved streaming av video og TV og slikt.)

En måte å sjekke om man er på riktig nett det er forresten å måle hastigheten. Jeg fikk plutselig mye større hastighet enn det jeg skulle ha. Det skydtes jo at jeg hadde satt opp en manuell konfigurering til "ice" som ser ut til å være det samme som "telia". (Mens Ice-nett er "ice +"

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Har en teknisk utdanning og bakgrunn og liker å lære meg noe nytt. Tester ut hvordan tingene fungerer parallelt med videreutdanning og teknisk faglig oppdatering. Ikke noe ulempe, sånn sett.

Ice+ fungerer nok vanligvis best hvis man lar være å knote og når man lar automatikken styre det hele. 

(Men man kan jo med fordel følge med hvilket nett men er på.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ProphetSe7en skrev (36 minutter siden):

Det høres jo kjempe tungvint ut å benytte ice. Aldri om det kommer til å være noe alternativ for meg med så mye knot

Normalt fungerer det helt uten problemer og man kan drømme om å bruke opp kvota om man har fri data.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Nidar2 said:

Normalt fungerer det helt uten problemer og man kan drømme om å bruke opp kvota om man har fri data.

Ja, kan bekrefte at det fungerer helt utmerket, hvis man ikke går i gang med å fikle for fiklingens egen skyld.

Og kombinasjonen av 10 Mb/S i hastighet og et mulig volum på 1 TB den er slik at ved normalt bruk så har man alt det som man behøver.

Synes det er en mye enklere og mer behagelig løsning enn å måtte stresse med først kjempefart til 100 GB og så bråstopp og snilefart etter 100 GB. Når man har en veldig stor hastighet da er ikke 100 GB uendelig mye.

I mitt distrikt så er det faktisk Ice som gir den enkleste løsningen med minst mulig å tenke på. Det bare fungerer med passe hestighet og tilstrekkelig datavolum, uten at man behøver å tenke på noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ice virker helt fint for min del og. Jeg har kjørt fra Fredrikstad til Trondheim forrige søndag. 2x nettbrett som har streamet video samtidig fra telefon 1 (ice) med Wi-Fi hotspot og 1 telefon til som har brukt eget SIM-kort med ice. Det har ikke vært brukt noe som helst av 15 GB kvoten i telias nett på turen. Da har jeg kjørt spesifikt Fredrikstad - Oslo - Lillestrøm - aurskog Høyland - Sørumsand - kløfta - E6 over Dovre - Trondheim.

Alle innstillinger satt til auto med roaming på. Føler jeg kan si at langs hovedveiene er det god dekning hos ice nå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ingen kan si hastighetrekoden hos ice?

Screenshot_2021-07-03-08-26-56-999_org.zwanoo.android.speedtest.jpg

 

 

 

 

Screenshot_2021-06-19-09-13-33-076_org.zwanoo.android.speedtest.jpg

siden sandvika har steder som har:

ICE 4G

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
On 7/28/2021 at 12:42 PM, LMH1 said:

Ingen kan si hastighetrekoden hos ice?

Da jeg sjekket hastighetrekoden hos Ice så var den på noe over 100 Mbps, men da forsto jeg at jeg var inne på feil nett. Når jeg fikk lagget meg inn på det riktige nettet, så kom den ned på den ønskede verdien 10 Mbps.

Internett brukes vel til litt forskjellig. Noen henger ut av vinduet for å måle hastighetrekoden på 5G og synes at det er viktig. Andre har andre ønsker og andre behov.

Jeg har lagt litt arbeid i å teste ut Telia, Telenor og Ice sitt 4G nett der jeg bor. I forhold til mitt bruk av Internett så vil jeg si at Ice sin 4G løsning er den som fungerer best for meg, uansett prisklasse. I tillegg så er den også billigst.

Vektlegging:

  • Tilstrekkelig datamengde.
  • Tilstrekkelig hastighet
  • Stabilitet og symestrisk hastighet opp og ned.
  • Pingtider og jitter.
  • Geografisk dekningsgrad og dekningsgrad inn i bygninger. 

Foreløpig så er jeg i hvert fall godt fornøyd. Håper det varer.

Endret av arne22
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 minutter siden):

Vektlegging:

  • Tilstrekkelig datamengde.
  • Tilstrekkelig hastighet
  • Stabilitet og symestrisk hastighet opp og ned.
  • Pingtider og jitter.
  • Geografisk dekningsgrad og dekningsgrad inn i bygninger. 

Foreløpig så er jeg i hvert fall godt fornøyd. Håper det varer.

Så du bruker opp 1010 GB hver måned? Er utrolig folk gidder å surfe så mye så er vel problem ved hardangervidda og skogene særlig mot svenske siden og deler av Nord-Norge dårlig dekning. Ping er vel dårlig på ice mot 5g beste fall har man 1800 MHz eller 2100 frekvensen hos ice men er få steder.

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (På 2021-7-30 den 3.42):

Pingen blir ikke påvirket av frekvens 

Helt riktig, men avstand til mast, antall enheter tilkoblet, vegetasjon, vær og vind, antenne på enhet osv spiller inn i totalen.

Det gjelder lavere frekvensbånd og gjerne lang avstand mellom bruker og mast.

Lenke til kommentar
On 7/29/2021 at 10:19 PM, LMH1 said:

Så du bruker opp 1010 GB hver måned?

Rett over 100 GB denne måneden. Det betyr at 1 TB er tilstrekkelig med god margin.

Det kravet eller ønsket jeg har til Internettilkoblingen det er at den skal fungere problemfritt til min bruk, med tilstrekkelig hastighet og datavolum, og uten begrensninger som forhindrer ønsket bruk. Slik fungerer det så langt. Tidligere og med en dyrere leverandør, så hadde jeg en 100 GB grense som var plagsom.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ProphetSe7en skrev (8 minutter siden):

Virker jo litt knot når en leser her. Vet ikke hvilket nett og kvote som benyttes, må starte telefonen på nytt om den tar av feil kvote osv. 

Hvem gidder slikt da? 

For å få 1000GB i stedet for 100GB er det nok relativt mange som klarer/orker å skru av/på flymodus en gang i blant. Videre betyr null knot at man ikke opplever feil i det hele tatt.

Skulle man være misfornøyd er det relativt enkelt å bytte mobilabonnement.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...