Gå til innhold

630 kilometers rekkevidde, masse plass og 2,4 tonn på henger’n: Vi prøvesitter flaggskipet BMW iX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror folk blir vant til denne. Det er litt typisk bmw, enten ser man ikke endringene mellom hver modell, ellers så er det en stor endring. Gi det et par år så er folk vant til å se bilene og de fleste vil like dem. Blir interessant å prøve denne, har store forhåpninger. De har lagt ned enorme summer i å utvikle denne. Netto batteri på iX50 er 106 kWh. Dette sammen med 200 kW lading og 2.5 tonn henger gir denne bilen store muligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (13 minutter siden):

2.5 ton på hengeren blir vel litt i overkant for mange, da totalvekt overstiger 3750 og dermed krever annet sertifikat enn klasse B. Eller hvordan var dette igjen?

Ellers kan den grillen brenne i helvete.

Det er ikke bare BMW som har dette potensielle problemet. Audi etron veier ca 2.4 tonn og kan trekke 1800 kg. Tesla MX har vel enda større hengervekt.
For øvrig:
B96 = vogntogvekt maks 4250 kg
BE = det som enn måtte stå i vognkortet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (24 minutter siden):

2.5 ton på hengeren blir vel litt i overkant for mange, da totalvekt overstiger 3750 og dermed krever annet sertifikat enn klasse B. Eller hvordan var dette igjen?.

Du kan trekke tilhenger med maks tillatt totalvekt på 750kg med førerkort klasse B. Du kan trekke henger med større tillatt totalvekt om bilens tillate totalvekt + tilhengers tillate totalvekt ikke overskrider 3500kg men det blir vel neppe relevant her. Med B96 økes den grensen til 4250kg, og med BE kan du trekke henger med opp til 3500kg tillatt totalvekt (og bilens «maksvekt tilhenger» bestemmer hvor stor henger du kan trekke, da faktisk vekt og ikke tillat totalvekt).
 

2500kg var en veldig innbydende tilhengervekt. Mer en de fleste normale personbiler. 

Endret av thawi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for informative svar. Men er det ikke slik at det er den laveste totale verdi av førerkort/totalvekt for bil som blir grensene? Ergo, om du så har det sertifikatet som tilsier 4250kg, er bilen godkjent for en slik vekt? Eller er der slik at grunn bremser på henger kan man fravike total tillat vekt for kjøretøy (vognkort) og gå full pupp til 4250?

 

Finner det bare rart at BMW har dimensjonert for henger på 2500kg, om man aldri kan trekke i nærheten av den vekten.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke sånn. Det er tillatt totalvekt på bilen sammen med tillatt totalvekt på hengeren som bestemmer. Med bare B har du lov til å kjøre en kombinasjon med totalt 3500 kg. Dersom de to tilsammen er mer enn 3500 kg har du allikevel lov til å trekke henger med tillatt totalvekt 750 kg.

Denne bilen har egenvekt 2365 kg i letteste utgave, og sikkert lastekapasitet på nærmere 600 kg, altså nærmere 3 tonn. Det vil si at du aldri kan kjøre med tyngre henger enn 750 kg, men det at den har maks hengervekt 2500 har ingen betydning.

Helt enig om den grillen, men det gjelder de fleste griller BMW har stilt opp med de siste 10 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (27 minutter siden):

Takker for informative svar. Men er det ikke slik at det er den laveste totale verdi av førerkort/totalvekt for bil som blir grensene? Ergo, om du så har det sertifikatet som tilsier 4250kg, er bilen godkjent for en slik vekt? Eller er der slik at grunn bremser på henger kan man fravike total tillat vekt for kjøretøy (vognkort) og gå full pupp til 4250?

 

Finner det bare rart at BMW har dimensjonert for henger på 2500kg, om man aldri kan trekke i nærheten av den vekten.

Bilen blir ikke godkjent for mindre fordi om du har sertifikat for mindre, det er du som ikke har lov til å kjøre med den kombinasjonen. 

Dessuten, har du B er det tillatte totalvekter som regnes, har du BE (eller høyere. Jeg har C1E) er det aktuell vekt som regnes, det betyr at du kan kjøre en tilhenger med tillatt totalvekt 2 tonn bak en bil med tillatt hengervekt 750 kg, om hengeren har faktisk vekt under 750 kg. 

Det finnes vel ikke moderne hengere med tillatt totalvekt over 750 kg som ikke har brems? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er bare jeg som formulerer meg feil her, beklager hehe. Sertifikat legger vi til side, gjelder vekt og tillatelse.

 

Altså, bilen har hengerfeste for 2500 kg, og en egenvekt på rundt 2500, altså rundt 5 tonn.

Spørsmålet blir egentlig om bilen er dimensjonert for en slik sinnsyk vekt? For det er vel i vognkortet at totale tiltalte vekt (medregnet henger) er oppført, og finner det rart om dette er såpass høyt. Enda rarere er det om de har dimensjonert et hengerfeste som aldri kan utnytte sitt potensiale.

 

Enig ang. Henger. Nokså sikker at det er krav om bremser på alt over 750kg.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (5 minutter siden):

Er bare jeg som formulerer meg feil her, beklager hehe. Sertifikat legger vi til side, gjelder vekt og tillatelse.

 

Altså, bilen har hengerfeste for 2500 kg, og en egenvekt på rundt 2500, altså rundt 5 tonn.

Spørsmålet blir egentlig om bilen er dimensjonert for en slik sinnsyk vekt? For det er vel i vognkortet at totale tiltalte vekt (medregnet henger) er oppført, og finner det rart om dette er såpass høyt. Enda rarere er det om de har dimensjonert et hengerfeste som aldri kan utnytte sitt potensiale.

 

Enig ang. Henger. Nokså sikker at det er krav om bremser på alt over 750kg.

BMW har laget biler med tilhengerfeste før, så jeg tror vi kan være ganske sikre på at dimensjoneringen er under kontroll.

Hvorfor sier du at hengerfestet aldri kan utnytte sitt potensiale? 

Lenke til kommentar

Kjøper du feks en ny Land Cruiser i dag, veier den rundt 2,3t uten maks bagasje/folk, og kan trekke rundt 3,5t (mulig det var 3,2). Altså, godt over 5tonn uansett konfigurasjon... Går ganske mange slike kombinasjoner på veiene, spesielt i anleggsbransjen (pickup+henger).

2500kg hengervekt burde vært minimum i denne klassen iX stiller i, selv fossil VW Tiguan/Kodiaq tar 2500kg henger.... Dette er 2tonns biler det også, med mange B-førerkort som kjører daglig, fullt lovlig.

At E-tron og EQC ikke kom med minst 2,5t krok er merkelig, ellers hadde jeg definitivt kjøpt en😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

2.5 ton på hengeren blir vel litt i overkant for mange, da totalvekt overstiger 3750 og dermed krever annet sertifikat enn klasse B. Eller hvordan var dette igjen?

Tror ikke dette er noe stort problem lenger. De fleste kjenner til begrensningene som ligger i B-førerkortet, og de som har behov utvider førerkortet. Jeg utvidet lett til BE når vi hadde campingvogn for noen år siden.

Anbefaler også appen Bil og henger fra Statens vegvesen. Der får du raskt alle svar på hvilken henger du kan kjøre med.

The Very End skrev (2 timer siden):

Ellers kan den grillen brenne i helvete.

Jau det kan vi lett enes om. 😇

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

Takker for informative svar. Men er det ikke slik at det er den laveste totale verdi av førerkort/totalvekt for bil som blir grensene? Ergo, om du så har det sertifikatet som tilsier 4250kg, er bilen godkjent for en slik vekt? Eller er der slik at grunn bremser på henger kan man fravike total tillat vekt for kjøretøy (vognkort) og gå full pupp til 4250?

 

Finner det bare rart at BMW har dimensjonert for henger på 2500kg, om man aldri kan trekke i nærheten av den vekten.

Jeg aner ikke hva slags logikk du forholder deg til men det er i alle fall ulogisk for meg hva du tenker. En stor bil med stort batteri har høy egenvekt og slik er det også med andre store biler i samme klasse. Skal du trekke større henger får du bare ta B96 eller enda bedre kjøre opp til BE så kan du trekke hele 2500kg bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 timer siden):

Ellers kan den grillen brenne i helvete.

Grillen kan tildekkes med folie eller hardplast-deksel. Burde være en smal sak for en 3.parts leverandør å masseprodusere plastdeksler, omtrent som man får kjøpt 3.parts matter til kupe og bagasjerom osv.

Når jeg ser grillen som den er tenker jeg rævsprekk med nettingstrømper, med kameraet sentralt plassert... Huff!

IX5.jpg.94469c403aa70038c53d95775241e337.jpg

Vanskelig å u-se det når man først har sett det.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...