Gå til innhold

Switch / svitsj for hjemmebruk/-kontor


Anbefalte innlegg

Holder på å bli gal av at hele familien sitter på Teams, video, Netflix, streaming mv. hjemme, og tror flaskehalsen er switchen. Kan noen anbefale en god switch til hjemmebruk? Pris betyr ikke så mye - bare den er bra. Men bør ikke være stor "industri"-switch. 8 porter holder. Vil sette stor pris på hjelp her, for jeg opplever at det er en jungel innenfor switcher.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du tror flaskehalsen er svitsjen, kan du si noe om hvilke problemer man opplever, hvilket bredbånd du har og hvilken ruter du benytter? Hvor mye av det som brukes ellers er på trådløst og hvor mye er tilkoblet med kabel? 

Har du en svitsj i dag som da skal byttes ut?

Personlig har jeg gode erfaringer med denne: https://www.komplett.no/product/879185/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tl-sg108e-switch

Har flere i bruk både hjemme og i jobbsammenheng. IGMP-støtte også på plass om du har TV via IPTV fra nettleverandøren din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle akkurat til å anbefale den selv NULL :D

Så sant ikke switchen du bruker nå har noe feil så må det jo være kapasiteten og den som ble linket til bør takle det meste man kaster på den av normalt bruk. Men man skal langt tilbake før man kommer ned i 10Mbit på switcher så jeg antar at du har en 100Mbit nå og de skal klare det du nevner ganske lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Fikk nettopp ny fiber fra HomeNet/GlobalConnect med 180 opp/ned på PC , men skal ha 1gb opp/ned. Har bridget boksen fra HomeNet, og bruker Google Mesh (har ca. 800 opp/ned her om jeg måler rett på denne). Switch i dag er Zyxel GS-105S v2, som koster ingenting. Fikk en bemerkning fra han som installerte nettet om at switchen kanskje trengte en oppgradering. Har i tillegg noen kabler mot bl.a junior som gamer. Jeg opplever utfordringer ved at Teams mv. dropper ut på min PC, som da er koblet opp på wifi.  

Lenke til kommentar

Vi hadde problemer her i huset med Google Mesh fordi hastigheten var "for høy", huseier som satt det opp fant ut at det var et vanlig problem og at Google enhetene rett og slett funker dårlig med for bra nett 😛 Vi gikk over til ASUS sin løsning og det fungerer knirkefritt.

Edit: Det er denne pakken som ble kjøpt https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/mesh/asus-ct8-hvit/1017964.14357/

Endret av Melonskall
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jan Sandtrø said:

Takk for svar! Fikk nettopp ny fiber fra HomeNet/GlobalConnect med 180 opp/ned på PC , men skal ha 1gb opp/ned. Har bridget boksen fra HomeNet, og bruker Google Mesh (har ca. 800 opp/ned her om jeg måler rett på denne). Switch i dag er Zyxel GS-105S v2, som koster ingenting. Fikk en bemerkning fra han som installerte nettet om at switchen kanskje trengte en oppgradering. Har i tillegg noen kabler mot bl.a junior som gamer. Jeg opplever utfordringer ved at Teams mv. dropper ut på min PC, som da er koblet opp på wifi.  

Så hvis jeg forstår dette riktig:

- Du måler 800 Mbps med kablet tilkobling til Google Wifi
- Hvis du kobler svitsjen bak Google Wifi og kobler samme PC som du testet med direkte på Google WiFi til svitsjen, så får du 180 Mbps? 
- Eller er det med WiFi du måler 180 Mbps?

Her høres det jo ut som noe ikke er helt riktig i såtilfelle. Hvis det er slik at du måler 180 Mbps via WiFi høres det ganske så normalt ut egentlig. Google WiFi er ikke en løsning som gir all verdens ytelse, men nødvendigvis ikke all verden man kan forvente med mange PC-er heller - spesielt ikke i eksempelvis leilighetsmiljø der man også har en del andre aktive wifi-nett i området. Med det sagt, med bruksområdet du nevner, skulle jeg anta at dette egentlig skulle holde i massevis.

Hvis Teams eksempelvis dropper "helt ut" kan det for så vidt være mange forskjellige forklaringer i teorien. For min egen del er det gjerne VPN-løsningen mot jobb som skaper problemer i videosamtaler i en del sammenhenger. KAn også være at det er ting lokalt på pc-en som skaper problemer (event viewer i Windows kan være et sted å starte for hint). Men kan også være at det er selve internettforbindelsen, men hvis andre ting fungerer samtidig er jo det lite trolig.

Og: Aldri undervurder hvor mye problemer en litt dårlig/skadet nettverkskabel kan gi i perioder...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk igjen for info. Ja, har ca. 900 med kabel fra switch, men hadde nå 240mb på wifi (220 med VPN). Så det er kanskje PC. Men har en kraftig PC (i7 med 8gb RAM). Det anbefales enkelte steder å stanse andre programmer og fjerne unødvendig bluetooth-enheter.  Kanskje også skru av kamera, kanskje forske litt på PCen (<dummy>hvilken del av viewer bør jeg se på?</dummy>. Om andre har forslag mottas det med stor takk! 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Jan Sandtrø said:

Takk igjen for info. Ja, har ca. 900 med kabel fra switch, men hadde nå 240mb på wifi (220 med VPN). Så det er kanskje PC. Men har en kraftig PC (i7 med 8gb RAM). Det anbefales enkelte steder å stanse andre programmer og fjerne unødvendig bluetooth-enheter.  Kanskje også skru av kamera, kanskje forske litt på PCen (<dummy>hvilken del av viewer bør jeg se på?</dummy>. Om andre har forslag mottas det med stor takk! 

240 Mbps via wifi høres ut som et godt resultat tatt utgangspunkt i Google Wifi, potensielt en del støy i lufta om man bor i leilighetskompleks i en eller annen form osv.

I event viewer - Windows Logs - System (tatt fra hukommelsen) kan man få enkelte indikasjoner på problemer hvis det er slik at nettverksforbindelsen brytes. Kjører man engelsk Windows kan det være litt enklere med tanke på å google feilmeldingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...