Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva fungerer best mot pollenallergi?


Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (8 minutter siden):

Selvf. ikke lurt å begynne på nye ting man ikke vet om man reagerer på en søndag kveld. Kan man få en allergisk akutt reaksjon på slike type medisiner? Våknet med en akutt følelse av å ikke få puste og kaldsvetter som en gris, er svimmel og kvalm.

Tok 1 tablett kl. 23, neesprayen og øyendråper for å forsøke å få litt bedre søvn.  Føler meg helt "bomull" i hodet.

Jeg har IKKE sjekker  bivirknigner så jeg aner ikke hva de kan være.

Overfølsomhetsreaksjone som anafylaktiske reaksjoner er beskrevet som en svært sjelden bivirkning som ofte fører med seg Angioødem (hevelse i hud og slimhinner ofte i ansiktet, øyne eller leppe) som i værste fall kan føre til pustebesvær. Om en ikke opplever andre anafylaktiske reaksjoner utover følelsen av å ikke få puste kan det ofte være angst relatert, men anbefaler å ringe legevakten å forklare din situasjon og ta det derfra, så får de ta avgjørelsen rundt hva du skal gjøre videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å oppsummere kort. Jeg var en av de "heldige" når det gjaldt svært sjeldne bivirkninger. (aldri skjedd meg før) Har blitt enig med lege om å teste isolert og på dagtid fremfor kveldstid som i går. Var inne til undersøkelser i natt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bruker Aerius tabletter og Avamys nesespray nå. Er så å si symptomfri gjennom sesongen, uten andre bivirkninger enn litt munntørrhet. Brukte Cetirizin og en annen nesespray (Flutide?) tidligere, disse virket sånn passe, og hadde flere bivirkninger, bl.a. trøtthet. 

Kunne ønsket meg øyedråper for "akutt" bruk når det blir for ille, men de jeg har prøvd til nå enten virker ikke eller må tas 2 ganger om dagen noe jeg ikke ønsker siden det bare er enkelte dager med faktisk behov. 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, skrekk said:

Bruker Aerius tabletter og Avamys nesespray nå. Er så å si symptomfri gjennom sesongen, uten andre bivirkninger enn litt munntørrhet. Brukte Cetirizin og en annen nesespray (Flutide?) tidligere, disse virket sånn passe, og hadde flere bivirkninger, bl.a. trøtthet. 

Kunne ønsket meg øyedråper for "akutt" bruk når det blir for ille, men de jeg har prøvd til nå enten virker ikke eller må tas 2 ganger om dagen noe jeg ikke ønsker siden det bare er enkelte dager med faktisk behov. 

Hva slags problemer får du med øynene/synet?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 10.5.2022 den 9.42):

Hva slags problemer får du med øynene/synet?

Det hjelper veldig med øyedråper synes jeg, hender jeg bruker de ellers i året også.

Og kortison nesespray bruker jeg forsiktig når jeg blir snufsete.

Men bruk den forsiktig bare 1 -2 spray totalt i hver nesebor pr dag. Bedre om du klarer deg med 1 Spray.

Dette er kortison og bør ikke brukes ofte, for det andre sliter det på nesa.

Eneste du kan bruke så mye du vil er SALTVANNSPRAY..

Men Kortison spray typ nasonex og Otrivin skal du bruke veldig forsiktig og bare ved behov og ikke mer enn anbefalt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 timer siden):

Det hjelper veldig med øyedråper synes jeg, hender jeg bruker de ellers i året også.

Og kortison nesespray bruker jeg forsiktig når jeg blir snufsete.

Men bruk den forsiktig bare 1 -2 spray totalt i hver nesebor pr dag. Bedre om du klarer deg med 1 Spray.

Dette er kortison og bør ikke brukes ofte, for det andre sliter det på nesa.

Eneste du kan bruke så mye du vil er SALTVANNSPRAY..

Men Kortison spray typ nasonex og Otrivin skal du bruke veldig forsiktig og bare ved behov og ikke mer enn anbefalt.

Den vanligste og mest effektive typen nesespray for å behandle allergi er kortikosteroid sprayer, eksempelvis budesonid, full effekt av denne kommer ikke før etter du har brukt den et par uker daglig, så det er ikke et egnet medikament for å behandle allrede oppståtte plager men er en preventiv behandling som en skal gå på hele sesongen hvor en er plaget. Å bruke denne typen spray bare når en er snufsette slik du beskriver har lite eller ingen virkning. Otrivin er forøvrig ikke en kortison spray men en xylometazolin spray som er noe en ikke skal bruke over lenger tid på grunn av fare for avhengighet og forverring av plager.

Anbefaler at du tar deg en tur til legen med dine plager og finner en behandling som ikke innebærer å bruke reseptfrie nesesprayer med langt værre bivirkninger enn en egnet kortikosteroid spray :)

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (48 minutter siden):

Den vanligste og mest effektive typen nesespray for å behandle allergi er kortikosteroid sprayer, eksempelvis budesonid, full effekt av denne kommer ikke før etter du har brukt den et par uker daglig, så det er ikke et egnet medikament for å behandle allrede oppståtte plager men er en preventiv behandling som en skal gå på hele sesongen hvor en er plaget. Å bruke denne typen spray bare når en er snufsette slik du beskriver har lite eller ingen virkning. Otrivin er forøvrig ikke en kortison spray men en xylometazolin spray som er noe en ikke skal bruke over lenger tid på grunn av fare for avhengighet og forverring av plager.

Anbefaler at du tar deg en tur til legen med dine plager og finner en behandling som ikke innebærer å bruke reseptfrie nesesprayer med langt værre bivirkninger enn en egnet kortikosteroid spray :)

Jeg vet alt det der du nevner. Jeg ville bare presisere at man skal være varsom med Kortisonspray og Otrivin selvom det er effektivt så må man følge rådene for å spare nesa.

Om jeg har mye besvær med snufseallergi så bruker jeg også spray daglig.

De siste årenes allergi med et års unntak har jeg bare behøvd spray ved behov. Og samme dag blir jeg helt frisk igjen.

Det du sikter til med dagers effekt av kortison er når nesen din blir betent av pollen... Kortison hjelper jo nettopp som fleste vet ved å motvirke betennelse. Både injeksjon i betente muskler og som spray....

Men også om du får snufse og nyse anfall som meg, det har en tendens til å skje på morgenen, så hjelper faktisk en liten spray i hver nesebor.

Det at min allergi er blitt bedre er nok fordi jeg de siste 10 årene har bodd ved havet.

Før bodde jeg midt i Østfold. I de siste 9 årene har jeg bodd helt nær havet på den svenske sørvestkysten.

Alle mine medisiner har jeg på resept, de fungerer for meg, og jeg vil ikke ha noe hissigere som gjør meg trøtt og sløv.

De eneste ting jeg ikke har på resept er solkrem, salve og vitaminer og kosttilskudd.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Jeg vet alt det der du nevner. Jeg ville bare presisere at man skal være varsom med Kortisonspray og Otrivin selvom det er effektivt så må man følge rådene for å spare nesa.

Ja man bør følge råd fra legen og følge de doseringene som er beskrevet, som for de aller fleste pollen allergikere innebærer daglig bruk av spray med kortikosteroider i allergi sesongen, ikke å prøve å bare ta en spray her og der og kun bruke det ved akutte plager. Hvorfor du drar inn Otrivin igjen forstår jeg ikke da det en forkjølelses spray for helt andre plager enn allergi med helt andre virkningsmekanismer. Poenget mitt er at en skal følge råd fra sin lege, ikke råd basert på synsing fra en på et forum, spesielt ikke når dette rådet innebærer å ikke følge forskrevet dosering.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (51 minutter siden):

Ja man bør følge råd fra legen og følge de doseringene som er beskrevet, som for de aller fleste pollen allergikere innebærer daglig bruk av spray med kortikosteroider i allergi sesongen, ikke å prøve å bare ta en spray her og der og kun bruke det ved akutte plager. Hvorfor du drar inn Otrivin igjen forstår jeg ikke da det en forkjølelses spray for helt andre plager enn allergi med helt andre virkningsmekanismer. Poenget mitt er at en skal følge råd fra sin lege, ikke råd basert på synsing fra en på et forum, spesielt ikke når dette rådet innebærer å ikke følge forskrevet dosering.

Det var bare et varsku som jeg deler om ulike nesespray.

Advarsler har jeg fått av både leger og apotek.

Årsaken til at jeg nevnte det er fordi jeg ikke forstod disse "rådene" som ung.

Jeg bombet nesa med Otrivin når jeg var forkjølet hele tiden, og samme med Nasonex når jeg var allergisk..

Og dette kan ha motsatt effekt...

Nå tar jeg mer rådene på alvor...

Du må forstå at Allergi spray både hjelper mot tilfeldig allergisk reaksjon og mot betent allergisk langvarig reaksjon....

Jeg vil ikke ta det hver dag fordi idag har jeg vært helt fin mut av at jeg snøt meg en gang. Men jeg har jobbet og slitt i hele dag og kappet ned grantrær i hagen og klippet gress....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

Det var bare et varsku som jeg deler om ulike nesespray.

Og i konteksten av behandling av pollenallergi som da vil dreie seg om sprayer med kortikosteroider i de fleste tilfeller  så er dine råd om å kun bruke disse typene nesespray som en akuttbehandling svært misvisende da sprayene ikke oppnår den effekten en vil ha akutt.

Gouldfan skrev (16 minutter siden):

Advarsler har jeg fått av både leger og apotek.

Jeg bombet nesa med Otrivin når jeg var forkjølet hele tiden, og samme med Nasonex når jeg var allergisk..

Og dette kan ha motsatt effekt...

Nå tar jeg mer rådene på alvor...

Siden du blander inn nese sprayer en ikke skal gå på over lang tid så kan jeg godt forstå at du har fått advarsler om dette, men igjen så er jo ikke dette relevant til hva denne tråden faktisk handler om...

Gouldfan skrev (19 minutter siden):

Du må forstå at Allergi spray både hjelper mot tilfeldig allergisk reaksjon og mot betent allergisk langvarig reaksjon....

Jeg forstår godt virkningen til kortikosteroider og at de har andre bruksområder, det jeg henger meg opp i er at du anbefaler at disse kun bør bli brukt til akuttbehandling av allergi plager, noe som er helt feil.

Her er hva som står i felleskatalogen om Budesonid Sandoz som er en ganske vanlig nesespray for å behandle allergi :

Sitat

Indikasjoner
Behandling av og forebygging av symptomer på sesongrelatert og helårs allergisk rhinitt. Behandling av tegn og symptomer på nesepolypper.


Allergisk rhinitt hos voksne, ungdom og barn >6 år
Behandling av sesongrelatert allergisk rhinitt bør, dersom det er mulig, initieres før pasienten eksponeres for allergener. Startdose: Anbefalt startdose er 256 µg. Ved bruk av styrken 64 µg/dose tas 2 doser à 64 µg i hvert nesebor 1 gang daglig om morgenen, eller 1 dose à 64 µg i hvert nesebor morgen og kveld. Ved styrken 32 µg/dose tas 4 doser à 32 µg i hvert nesebor 1 gang daglig om morgenen, eller 2 doser à 32 µg i hvert nesebor morgen og kveld. Vedlikeholdsdose: Ønsket klinisk effekt oppnås innen ca. 1-2 uker. Etter hvert bør laveste dose som holder pasienten symptomfri velges. Økt effekt kan ikke forventes med doser >256 µg/dag.

Jeg har og tatt meg friheten til utheve et par punkt.

 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (17 minutter siden):

Og i konteksten av behandling av pollenallergi som da vil dreie seg om sprayer med kortikosteroider i de fleste tilfeller  så er dine råd om å kun bruke disse typene nesespray som en akuttbehandling svært misvisende da sprayene ikke oppnår den effekten en vil ha akutt.

Siden du blander inn nese sprayer en ikke skal gå på over lang tid så kan jeg godt forstå at du har fått advarsler om dette, men igjen så er jo ikke dette relevant til hva denne tråden faktisk handler om...

Jeg forstår godt virkningen til kortikosteroider og at de har andre bruksområder, det jeg henger meg opp i er at du anbefaler at disse kun bør bli brukt til akuttbehandling av allergi plager, noe som er helt feil.

Her er hva som står i felleskatalogen om Budesonid Sandoz som er en ganske vanlig nesespray for å behandle allergi :

Jeg har og tatt meg friheten til utheve et par punkt.

 

Du misforstår meg, jeg må ta noe av skylden for det da jeg samtidig blandet inn min medisinbruk for min tilstand..

Jeg mente bare at man ikke skal ta mer enn forskrevet på pakken og passe på dette...

Du er ikke den første som misforstår meg..

Beklager.

Lenke til kommentar
22 hours ago, Gouldfan said:

Det hjelper veldig med øyedråper synes jeg, hender jeg bruker de ellers i året også.

Og kortison nesespray bruker jeg forsiktig når jeg blir snufsete.

Men bruk den forsiktig bare 1 -2 spray totalt i hver nesebor pr dag. Bedre om du klarer deg med 1 Spray.

Dette er kortison og bør ikke brukes ofte, for det andre sliter det på nesa.

Eneste du kan bruke så mye du vil er SALTVANNSPRAY..

Men Kortison spray typ nasonex og Otrivin skal du bruke veldig forsiktig og bare ved behov og ikke mer enn anbefalt.

Brukte kortison nesesprayen bare en gang men kan ha vært uheldig å sprayet 3-4 ganger da jeg ikke kjente om den sprayet så godt.

Det rare er at nesa tetter seg mest om kvelden og da må jeg bruke otrivin for å få sove ordentlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...