Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Portabel airconditon


Anbefalte innlegg

Nærmet seg 30 grader på hjemmekontoret i dag, endelig nede på 24 nå - vurderer dermed sterkt å kjøpe en portabel aircondition variant.

Det som gjør meg spesielt usikker, er at omtrent ingen av modellene jeg finner sier noe som helst om hvordan monteringsløsning de har og hvordan vindu du må ha for å få den til å passe. Jeg har et klassisk norskt vindu som vipper utover i bunn. Har hjemmekontor på soverommet, så er ikke all verdens stort, kanskje 12-13kvm.

Har noen peiling, erfaring eller råd her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så og si alle slike portable AC-er som selges her har løsninger som ikke er tilpasset våre vinduer. Vi er ikke et stort nok marked at de gidder å lage noe tilpasset våre standarder. De "løser" ofte dette med slike duker, men de fungerer ofte ikke så bra.
Hvis du er flink med henda, så går det sikkert an å lage noe selv.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Se om du finner noen tips i tråden min fra i fjor. Jeg har ikke fått somlet meg til å kjøpe noe enda... 

Erfaringer med frittstående klimaanlegg til leilighet - Hus, hage og oppussing - Diskusjon.no

 

Takk for tips! Skal lese i den tråden 👍

Ser forøvrig den saken her har fått relativt gode omtaler i forhold til endel andre, den vant vel også testen til Tek.no (test: https://www.tek.no/samletest/i/awqXRE/aircondition)

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/aircondition/23990/sandstrom-portabel-aircondition-sac10c19e#

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, sindredl said:

Jeg har storebroren til denne. Den burer, bråker og skrangler og har som alle andre av denne typen en ulempe med at den tar luften du allerede har kjølt og blåser den rett ut på utsiden samtidig som den drar inn ny, varm luft utenifra.

Har du muligheten og pengene ville jeg montert en ordentlig varmepumpe i huset/leiligheten og heller hatt døra åpen til soverommet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Gikk selv til innkjøp av en portabel aircon i fjor sommer. Angrer ikke et sekund! Ja, den er ikke pen. Ja, røret ut vinduet er heller ikke særlig pent. Ja, den durer og bråker litt - men jeg klarer faktisk helt fint å sove med den gående der den står to meter fra sengen :)

Er helt fantastisk å bare kunne sette den på 17 grader og kjøle ned leiligheten igjennom varme sommerdager, for så og kjøle soverommet eksklusivt på kveldene og igjennom natta. Leiligheten min er forøvrig ca. 50 kvm, og får den stå lenge nok, senker den temperaturen betraktelig i hele leiligheten.

Det er i hvert fall en løsning som har funket veldig bra for meg så langt. Og til prisen jeg betalte, rundt 3000 kroner, er det vel verdt pengene.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Jeg har storebroren til denne. Den burer, bråker og skrangler og har som alle andre av denne typen en ulempe med at den tar luften du allerede har kjølt og blåser den rett ut på utsiden samtidig som den drar inn ny, varm luft utenifra.

Okei. Ja, som du sier, så kommer du ikke bort i fra at den drar inn noe av den nedkjølte lufta på disse uansett, så det er ikke noe voldsomt å gjøre noe med.

Om de bråker veldig er jo det litt kjipt, men i testen til Tek.no skriver de jo det her som virker litt avskrekkende:

Sitat

Etter at spjeldet har åpnet seg går hovedviften i maskinen på. Den lager en hørbar, men ikke påtrengende, suselyd. Litt senere hører man den gjenkjennelige lyden av en kompressor som starter opp og enda en vifte. Disse maskinene blir aldri helt stillegående. Men av det titalls antallet flyttbare AC-er jeg har hørt i aksjon, er dette blant de mest stillegående av dem på bånn pinne. Men det gode inntrykket understrekes av at den har jevnest gange og at inn- og utslag av kompressor låter svært udramatisk sammenliknet med resten.

https://www.tek.no/samletest/i/awqXRE/aircondition

 

Det er jo primært soverommet på 12-13kvm som jeg skal jobbe på som trengs å kjøles, evt. litt i hele leiligheten på ettermiddagstid.

Endret av sindredl
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (2 minutter siden):

Gikk selv til innkjøp av en portabel aircon i fjor sommer. Angrer ikke et sekund! Ja, den er ikke pen. Ja, røret ut vinduet er heller ikke særlig pent. Ja, den durer og bråker litt - men jeg klarer faktisk helt fint å sove med den gående der den står to meter fra sengen :)

Er helt fantastisk å bare kunne sette den på 17 grader og kjøle ned leiligheten igjennom varme sommerdager, for så og kjøle soverommet eksklusivt på kveldene og igjennom natta. Leiligheten min er forøvrig ca. 50 kvm, og får den stå lenge nok, senker den temperaturen betraktelig i hele leiligheten.

Det er i hvert fall en løsning som har funket veldig bra for meg så langt. Og til prisen jeg betalte, rundt 3000 kroner, er det vel verdt pengene.

Kult, hvilken variant gikk du for? :)

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, sedsberg said:

Jeg har storebroren til denne. Den burer, bråker og skrangler og har som alle andre av denne typen en ulempe med at den tar luften du allerede har kjølt og blåser den rett ut på utsiden samtidig som den drar inn ny, varm luft utenifra.

Har du muligheten og pengene ville jeg montert en ordentlig varmepumpe i huset/leiligheten og heller hatt døra åpen til soverommet.

Enig i din vurdering. En slik løsning er siste utvei.

Har selv montert solavskjerming som bør være første utvei i tillegg til portable aircondition som brukes som siste løsning.

Lenke til kommentar
Kleff skrev (5 minutter siden):

Er litt i samme situasjon, og bor i blokk, så jeg lurte litt på om disse bråker såpass mye at det evt. ville skjemme naboer osv? Eller er det mer som en kjøleskapskompressor som durer hele tiden?

Det siste, men de støyer som regel betydelig mer enn enn et moderne kjøleskap, som ligger mellom 37-45 db, rundt der. AC-en som nevnes over ligger rundt 50-62 som er en hørbar forskjell.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Kleff skrev (8 minutter siden):

Er litt i samme situasjon, og bor i blokk, så jeg lurte litt på om disse bråker såpass mye at det evt. ville skjemme naboer osv? Eller er det mer som en kjøleskapskompressor som durer hele tiden?

Litt mer bråk/during enn et kjøleskap er det så klart, men kan ikke skjønne at det ville være nok til å skjemme naboer.

 

Skal sies at mitt ønske i sameiet jeg bor i var å installere utvendige screens og muligens varmepumpe. Det ville vært en betydelig utgift, men noe jeg var fult villig til å ta. Det var tydeligvis ikke populært, og gadd heller ikke krangle på den saken noe mer. Men når jeg er såpass fornøyd av et produkt til 3 lapper, slapp jeg "billig" unna allikevel i mine øyne :)

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg synes bråket minner mer om en hårføner. Jeg har to stykker og begge bråker så mye at jeg ikke orker ha de på. De er pent plassert i boden og har mye mer glede av en bordvifte til kr. 99,- Jeg har tidligere hatt varmepumper der jeg har bodd og savnet etter dem er stort om sommeren.

Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (15 minutter siden):

Akkurat den jeg har kjøpte jeg på Jula, var da kraftig nedsatt på pris. Elkjøp har den https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/42289/inventor-chilly-portabel-aircondition-100379

Kanskje jeg skal prøve meg på den, ser de har den som outlet returvare på Storo som bare er en 5min svipptur for meg til 4k her https://www.elkjop.no/product/outlet/hjem-og-husholdning-outlet-varer/124795/inventor-portabel-aircondition-100379 🤔

Samtidig er muligens den her https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/aircondition/23990/sandstrom-portabel-aircondition-sac10c19e#
hakket vassere, men litt kjipt å bruke mye penger på noe som kanskje blir helt katastrofe også. Fordelen med å bestille på nett i tilfelle vil jo være 14 dager angrerett 😎

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sindredl skrev (1 minutt siden):

Kanskje jeg skal prøve meg på den, ser de har den som outlet returvare på Storo som bare er en 5min svipptur for meg til 4k her https://www.elkjop.no/product/outlet/hjem-og-husholdning-outlet-varer/124795/inventor-portabel-aircondition-100379 🤔

Samtidig er muligens den her https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/aircondition/23990/sandstrom-portabel-aircondition-sac10c19e#
hakket vassere, men litt kjipt å bruke mye penger på noe som kanskje blir helt katastrofe også. Fordelen med å bestille på nett i tilfelle vil jo være 14 dager angrerett 😎

Jeg ville fraråde å kjøpe på elkjøp siden de ikke har aktivert returretten etter Covid-19. Jeg frykter du vil bli skuffet og ønsker returnere.

Lenke til kommentar

En kan faktisk bruke en av disse;

https://www.aliexpress.com/item/1005002278671632.html

På meg virket dem temmelig ubrukelig, men de som har prøvd sier de fungerer.

En kan også ha i isvann i dem som gjør dem litt mer effektiv enn bare kaldt vann.

En bør vel helst bruke den på skrivebordet og rette viften på den direkte mot deg om man bruker noe sånt. Vær klar over at den bråker en del.

Beste alterativet er vel en inverterløsning (varme-/kuldepumpe) med separat utedel, men det igjen er jo litt hassle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...