Gå til innhold

Selger leverer ikke varene, når kan kjøper trekke seg?


Anbefalte innlegg

I januar bestilte og betalte jeg noen varer fra et firma ved navn Relekta. Varene kom aldri, men selger mener dem er blitt levert. Alt han har til "bevis" er en fraktseddel uten underskrift av andre enn sjåføren selv. Fakta er at varene aldri ble levert, -ihvertfall ikke til meg. Er det noen tidsfrister for når man kan trekke seg fra kjøpet og kreve å få pengene tilbakebetalt? Virker ikke som at selger har tenkt å ordne opp på allminnelig vis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer vel forbrukerkjøpsloven til anvendelse. Jeg ville vært rask med å kreve oppfyllelse og ta vare på all korrespondanse med selger. 

§ 21.Rett til oppfyllelse

Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse.

Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.

Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Lenke til kommentar
Juggel skrev (3 minutter siden):

Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Men er ikke foreldresfristen 3 år som mye annet som ubetale regninger?

Så skal mye til man venter for lenge,.

Lenke til kommentar

Da bør du kanskje ikke poste i kategorien forbrukerrett. 

Etter kjøpsloven er varen levert når den er forsvarlig sendt. Selger har dermed oppfylt sin forpliktelse og har ikke noe å gjøre opp. Du må kreve erstatning fra posten/den som fraktet varene. Og du burde tegnet forsikring om disse varene var viktige for deg. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...