Gå til innhold

Tidenes elbilår fortsetter å innfri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er helt ufattelig hvordan regjeringen kaster bort mange titalls milliarder av kroner i avgiftsfritak for elbiler eneste år for å pushe nordmenn til å kjøre elektrisk.

I mine øyne er dette en fullstendig meningsløs sløsing med penger, fordi stadig strengere utslippskrav i EU uansett vil tvinge frem en subsidiefri overgang til elbiler. At det vil ta litt lengre tid å få et skifte uten avgiftssubsidiering betyr ingenting, fordi elbiler foreløpig har så høye produksjonsutslipp og er så fulle av konfliktmineraler at det er uetisk å kjøpe dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
QWLM skrev (47 minutter siden):

 

Så å inndra mindre avgifter fra folk er altså sløsing med statens penger mener du? Hmm. 

Å subsidiere el biler er ikke sløsing. vi har overproduksjon av strøm. Klarer man å øke etterspørsel innlands slik at strømprisen øker 10øre pr kwh håver eierne inn 15milliarder i økte strøminntekter.

Vi senker samtidig våre co2 utslipp og reduserer mulighet for export som kunne gitt reduksjon av co2 utslipp i naboland. Skikkelig nasjonal politikk! 

Lenke til kommentar

Når skal redaktør Ole Petter Pedersen ta steget? ;)

Her er forresten to av mine tidligere diagrammer i forumet:

109416573_Drivstoffsalginorge.thumb.png.cc7578ea6ca1b11b0cdc3020ff4d7649.pngElbilsalget.thumb.jpg.10db50534eb7d048f7715be0b0ae5e48.jpg

Tall for Q1 2021: Diesel 6%, bensin 5%, hybrid 7%, ladbar hybrid 29% og nullutslipp 53%. Den store vinneren i Q1 var altså ladbare hybrider, alt annet har mistet andeler sammenlignet med 2020.

Min spådom er at det ikke blir så vanskelig å få resten over på elbil. I første omgang kommer nok både elbilandelen og plugin-hybrid-andelen til å stige videre, men disse nærmer seg 100% like fort som bensin, diesel og ikkeladbare hybrider går mot 0% Det går jo ikke i lengden. Det er da salget av plugin-hybrider vil synke til fordel for elbiler. Da er det bare å ta tida til hjelp for å vente på at alle biler med forbrenningsmotor sakte men sikkert eldes og vrakpantes. Det vil ta ca 15 år i Norge.

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Trestein skrev (52 minutter siden):

Å subsidiere el biler er ikke sløsing. vi har overproduksjon av strøm. Klarer man å øke etterspørsel innlands slik at strømprisen øker 10øre pr kwh håver eierne inn 15milliarder i økte strøminntekter.

Vi senker samtidig våre co2 utslipp og reduserer mulighet for export som kunne gitt reduksjon av co2 utslipp i naboland. Skikkelig nasjonal politikk! 

Det var nok ikke det QWLM mente. Han er en av de som tror at det å ikke kreve avgifter ikke kan være et subsidie (les: støtte) ...

Overraskende mange tror et subsidie alltid må innebære at staten overfører kontanter til en bedrift.

Endret av (not the real) Dr. Bombay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (45 minutter siden):

Overraskende mange tror et subsidie alltid må innebære at staten overfører kontanter til en bedrift.

Den 'misforståelsen' har sin svært enkle årsak i at det var akkurat det 'subsidier' betydde før, altså at en person eller bedrift fikk overføringer fra staten(eller en annen aktør).

I det moderniserte subsidiebegrepet skiller man nå mellom direkte og indirekte subsidier. Direkte subsidier er det som før bare het subsidier mens indirekte subsider kan for eksempel være avgiftslette for utvalgte varer og tjenester. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2LK70DN1 skrev (3 timer siden):

Det er helt ufattelig hvordan regjeringen kaster bort mange titalls milliarder av kroner i avgiftsfritak for elbiler eneste år for å pushe nordmenn til å kjøre elektrisk.

I mine øyne er dette en fullstendig meningsløs sløsing med penger, fordi stadig strengere utslippskrav i EU uansett vil tvinge frem en subsidiefri overgang til elbiler. At det vil ta litt lengre tid å få et skifte uten avgiftssubsidiering betyr ingenting, fordi elbiler foreløpig har så høye produksjonsutslipp og er så fulle av konfliktmineraler at det er uetisk å kjøpe dem.

Nei, det er veldig bra at regjeringen gjør dette.

Dine meninger her er beviselig uten verdi siden du baserer deg på falske oppfatninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Min spådom er at det ikke blir så vanskelig å få resten over på elbil.

Elbiler er fortsatt dyre og det er tynt med modeller i enkelte segmenter. Den dieselstasjonsvogna jeg har i garasjen kostet under halvparten av den Tesla Model 3ern jeg har foran utgangsdøra. Selv om TM3 på mange områder er en sjukt mye bedre bil så fyller de fortsatt samme funksjon, transport for en familie på 4 som av og til skal ha med seg en del bagasje. For ikke å snakke om den dieselbilen svigerfar drar campingvogn med, da snakker vi nesten *3* ganger dyrere for å få en elbil som gjør samme jobben.

På sett og vi vil dette løse seg selv i løpet av noen få år. Modellutvalget øker fort, 'elbil for pengene' øker også men litt saktere. Vi må bare motså fristelsen til å tukle for mye med de ordningene vi allerede har. Strøm er allerede såpass mye billigere enn diesel per km at jeg ikke ser særlig behov for økt CO2 avgift. Gjeninnføring av MVA synes jeg er for tidlig men om det kan stagge den værste misunnelsen så ville opp til 5% avgift på nye elbiler være greit. Kanskje de kunne øremerkes bygging av et nasjonalt hurtigladenett som kan måle seg med Teslas superladernett?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

I tillegg kjøper mange hybrider som kan lades, men disse har til nå i veldig liten grad gått på strøm. Konklusjonen i en internasjonal rapport er at CO2-utslippene fra en ladbar hybridbil i snitt er to til fire ganger høyere enn typegodkjenningen tilsier.

Hva er det som skal til for at en publikasjon som kaller seg Teknisk Ukeblad går inn i materien i disse undersøkelsene og finner ut at disse tallene i veldig stor grad skyldes en kombinasjon av to faktorer.

  1. Land med skyhøy strømpris som gjør at motivasjonen for å lade ofte er lav.
  2. Firmabilordninger hvor man faktisk taper penger på å lade opp bilen.

Mitt inntrykk er at ladbare hybrider i privat eie har veldig lavt utslipp her i Norge hvor vi har lave strømpriser og dertil skyhøye priser på drivstoff. Så og si alle jeg vet om og kjenner som har ladehybrid i privat eie har en brøkdel av bensinforbuket og mange under WLTP-tallene. Det virker også logisk at folk som kjøper ladehybrid ikke på trass lar være å lade og betaler 5-gangern i driftsutgiffter.

Men det hadde vært hyggelig å få fakta på bordet om hvordan det er her i Norge i stedetfor at man for N'te gang hører om firmabilkunder i Kina. Særlig når man skriver en artikkel som faktisk handler om Norge. Det er sikkert mulig å få til om TU forsøker seg på litt journalistisk arbeid.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

spørsmålet hvor vellykket subsidieringen av el bilene er, står jo og faller på hvor mye det har kostet i avgiftsfritak, delt på antall tonn CO2 (og CO2 ekvivalenter) el bilene har spart miljøet for. JEg har ikke lest noen analyse på lenge, men tidligere analyser opererte med mer enn kr 10.000 / tonn, som er en realtiv høy pris for Co2 reduksjon.

den beste løsningen på klimaproblemet er å innføre en generell CO2 avgift på global basis, og ta den inn i WTO, slik at en kan pålegge avgiften ved import om andre land ikke innfører denne. På dette måten får man mest utslippsreduksjon pr krone.

Til sammenligning så falt planøkonomiene i øst europa fordi politikerne skulle bestemme hva som skulle produseres og prisen på produktene. Politikerne burde innføre en generell avgift og ellers la markedskreftene ordne opp. Nå oppfører politikerne seg som planøkonomer bl.a. med passivhusstandard som har gjort husene 1 mill dyrere, dyrere ferger med marginal utslippsreduksjon osv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

 

Det var nok ikke det QWLM mente. Han er en av de som tror at det å ikke kreve avgifter ikke kan være et subsidie (les: støtte) ...

Overraskende mange tror et subsidie alltid må innebære at staten overfører kontanter til en bedrift.

Tenker du da at skattebetalerne subsidierer dieselbileierne med ca 4 mrd kroner hvert år i avgiftslettelser siden avgiften på diesel er ca 1,50 kr lavere pr liter enn bensin?

Eller at dieselbåter subsidieres med avgiftsfri diesel, men må betale fulle avgifter tilsvarende autodiesel dersom de velger elbåt?

Eller at anleggsmaskiner subidieres med avgiftsfri diesel, men må betaler fulle avgifter tilsvarende autodiesel dersom de velger elektriske maskiner?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
V1IKOZ0H skrev (5 minutter siden):

spørsmålet hvor vellykket subsidieringen av el bilene er, står jo og faller på hvor mye det har kostet i avgiftsfritak, delt på antall tonn CO2 (og CO2 ekvivalenter) el bilene har spart miljøet for. JEg har ikke lest noen analyse på lenge, men tidligere analyser opererte med mer enn kr 10.000 / tonn, som er en realtiv høy pris for Co2 reduksjon.

den beste løsningen på klimaproblemet er å innføre en generell CO2 avgift på global basis, og ta den inn i WTO, slik at en kan pålegge avgiften ved import om andre land ikke innfører denne. På dette måten får man mest utslippsreduksjon pr krone.

Til sammenligning så falt planøkonomiene i øst europa fordi politikerne skulle bestemme hva som skulle produseres og prisen på produktene. Politikerne burde innføre en generell avgift og ellers la markedskreftene ordne opp. Nå oppfører politikerne seg som planøkonomer bl.a. med passivhusstandard som har gjort husene 1 mill dyrere, dyrere ferger med marginal utslippsreduksjon osv.

 

Her glemmer du at det ikke bare handler om CO2, men også om lokale utslipp av forurensende eksos. Elbiler reduserer utslipp av både klimagasser og forurensing, og i tillegg gjør de verden mindre avhengig av ekstremistiske diktatorer som kontrollerer store deler av oljeproduksjonen i verden.

Hvor vellykket elbilinsentivene har vært kan måles i om vi klarer å få til en overgang fra bensin- og dieselbiler til elbiler, og nå ser vi at mange av de store ser ut til å komme med skikkelige elbilversjoner og ikke bare halvhjertede forsøk for å "vise" at ingen vil ha elbiler. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Min spådom er at det ikke blir så vanskelig å få resten over på elbil. I første omgang kommer nok både elbilandelen og plugin-hybrid-andelen til å stige videre, men disse nærmer seg 100% like fort som bensin, diesel og ikkeladbare hybrider går mot 0% Det går jo ikke i lengden. Det er da salget av plugin-hybrider vil synke til fordel for elbiler. Da er det bare å ta tida til hjelp for å vente på at alle biler med forbrenningsmotor sakte men sikkert eldes og vrakpantes. Det vil ta ca 15 år i Norge.

Jeg synes det er helt greit at det er endel plug-in hydbrider.  For mange er det overgangsbilen, som tar dem over skepsisen til elbil. Det kunne riktignok gjerne vært en noe sterkere favorisering av hybrider som er designet for å kjøre rent elektrisk.  

Har du statistikk for elektriske varebiler? Her ser det ut til å være en rask utvikling. I dag kom DHL glidende inn i gaten her med en grei elektrisk varebil i passe størrelse for trange boligstrøk.

Bobiler bør bli det neste. Hvorfor tillate dieselbobiler langs verdensarvfjordene, når cruiseskipene skal være nullutslipp?

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

joda, lokal forurensing spiller jo også en rolle, men hovedbegrunnelsen fra regjering, storting har vært klimapolitikk. Om vi kunne fått en vesentlig større CO2 reduksjon ved å bruke pengene annerledes, så er ikke elbilsatsingen utelukkende vellykket, da har den kostet mer enn den smakte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
V1IKOZ0H skrev (4 minutter siden):

joda, lokal forurensing spiller jo også en rolle, men hovedbegrunnelsen fra regjering, storting har vært klimapolitikk. Om vi kunne fått en vesentlig større CO2 reduksjon ved å bruke pengene annerledes, så er ikke elbilsatsingen utelukkende vellykket, da har den kostet mer enn den smakte.

Vi er for få til at våre CO2-utslipp har særlig effekt ene eller andre veien. Det som derimot har betydning er at de norske støtteordningene for elbil har kommet på det som sannsynligvis var et kritisk viktig tidspunkt for elbilen og har bidratt til å fremskynde elbilens utvikling med mange år. Våre støtteordninger får dermed indirekte en global innvirkning.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Mener å ha lest at den mest solgte bilen her i landet er, bruktbilen.

Er det usannsynlig at det har med økonomi å gjøre(?)

Da er det logisk at det vil ta tid om den el-bilen en trenger (egenskaper) er tilgjengelig som brukt, og med god nok rekkevidde.

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...