Gå til innhold

Noen ønskjer å dele kostholdsplan for å gå ned i vekt?


Anbefalte innlegg

Skal være ærlig og si at eg orker ikkje å lage ein selv. Kan nok om kosthold og har gjort det tidligere, men sliter med motivasjonen i det siste.

Mann 100kg, nedgang i vekt. Setter pris om noen har mer eller mindre balansert diett på 1500-2000kcal/dagen som de kan dele. Så får eg gjøre evt justeringer i den selv etter kvart.
Tusen takk på forhånd!

Endret av aomt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, har alltid hatt problemer med å følge slike kostholdsplaner. Det går greit i begynnelsen, men plutselig knekker man og går tilbake til de samme dårlige vanene. Det beste er vell om selv om man skulle knekke så har man et litt slakt skjema å følge, som å f.eks bare holde kalori-inntaket under 2000-2200. I kombinasjon med dette prøver jeg bare generelt å spise mindre matvarer med høy fettprosent, passer på å ikke dra på butikken sulten og dermed unngå å kjøpe godteri og snacks noen gang, og passer på at pulsen er høyt oppe minst et par ganger per dag. 

Jeg bruker å kun forholde meg til 2 eller 3 måltider per dag, hvorav det første er noe som inneholder mange seige karbohydrater, og som inneholder mye kostfiber. Granola har vist seg å være ypperlig til dette. Du kan også kombinere med yoghurt (med lav fettprosent) om du føler du har behov for mer proteinvarer også. Med dette som frokost har jeg et greit utgangspunkt videre i dagen, spiser gjerne noe smått til lunch, så sluker jeg en banan før jeg går og løfter vekter. Når jeg kommer hjem passer jeg på å få i meg noe som inneholder mye protein men lite kalorier. Teller kaloriene i løpet av hele dagen (viktig å veie opp hver minste ting, er mange kalorier i bare noen gram majones f.eks). Om jeg da skulle blitt fristet til å spise en grandis til middag kan jeg først og fremst trøste meg med at det er mye melkeproteiner, og at kaloriinntaket ikke overstiger så forbløffende mye bare av en grandis. Jeg budsjetterer jo vanligvis en 1000-1200 kcal middag, og grandisen er kanskje 1400 om jeg husker rett. 

Takeawaymat, sukkerbrus og pils er verstinger, de må jeg bare holde meg unna 100% de periodene jeg går inn for å slanke meg. Bare det å kutte ut sukkerbrus gjør enormt mye og er stort sett det som signaliserer om jeg skal til å gå ned(slutter med sukkerbrus) eller opp(begynner med sukkerbrus) i vekt. 

Med alt dette i bakhodet er det egentlig ganske enkelt å gå ned i vekt, men det er viktig at alt henger sammen og at man ikke glipper. Lykke til med nedgangen! Jeg begynner selv om ikke så lenge :)

Edit: Husk at man (som mann) raskt forbrenner opp til 3000 kcal på en dag om den inkluderer en treningsøkt på 1-2 timer, trenger ikke å være cardio engang. 1000kcal er dermed ypperlig underskudd, men pass på å få i deg godt med protein til middag. Jeg prøver alltid å få i meg 40-120 gram protein til middag, avhengig av hvor mye/hardt jeg har trent.

Endret av Stu1
Lenke til kommentar

Må bare legge til litt elementærkunnskap her. Vedlikeholdsinntaket er som regel minimum 30 x kroppsvekt med mindre man har stoffskifteproblemer eller andre sykdommer som påvirker forbrenningen. Faktoren man ganger med svinger fra 30 til 34 pga at forbrenning og daglige aktiviteter spiller inn. Deretter er det anbefalt at man ligger på maks 500-700kcal i underskudd pr.dag. overskrider man det vil det kunne føre til unødig tap av muskelmasse, det vil på sikt kunne øke faren for jojo-slanking hovedsaklig fordi hvileforbrenningen blir dårligere med mindre muskelmasse. Med det på minne så bør en person på 100kg ligge på rundt 2500kcal pr.dag på diett og rundt 3000kcal på vedlikehold, men selvfølgelig med individuelle tilpasninger som faktoren tilsier.

Lenke til kommentar

Legg ihvertfall en vane for frokosten din, det hjelper mye på. 

 

Jeg i underskudd spiste mye chiafrø/pudding med masse frukt og litt yogurth og havregryn daglig. 

 

Nå mye egg og ca 1000kcal frokost fordi jeg skal øke muskelmassen. 

 

Last ned Lifesum appen og bare følg med på alt og evt vei alt med en enkel vekt. Start med en fast frokost, og så kan du ha oppnådd og være stolt over den i starten, og bare telle resten av kaloriene. 

 

Dropp alt med tilsatt sukker og tomme kalorier. Feks sjoklade, juicer, osv. Melk har også mye kalorier. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...