Gå til innhold

TILBAKEBLIKK: Rollespelet som sette sofaen på kartet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor i alle dager bruke tid og krefter på å lage et tilbakeblikk på et så ekstremt middelmådig spill? Og jeg er snill hvis jeg sier det er middelmådig. Tenk at Wizards of the Coast ga godkjenning til det røret her rett etter at Baldur's Gate 2 hadde blitt lagd. Neste tilbakeblikk blir kanskje Daikatana?

PS: Ser nå at du faktisk likte spillet. Den hadde jeg ikke sett komme. Haha!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
radiohodet skrev (15 minutter siden):

 Og jeg er snill hvis jeg sier det er middelmådig.

87 / 100 og 8,4 / 10 på metacritic.

 

Det at du ikke liker et spill (du liker ikke noe spill) betyr på ingen måte at det er et dårlig spill.

Verden handler ikke om deg og dine meninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spilte aldri dette, men brukte mye tid på Dark Alliance 2 på xbox. Min intro til sjangeren. Husker det var kult fordi det var ganske blodig til å bare ha 12+ i aldersgrense :p Har siden alltid lett etter andre co-op spill som gav samme følelsen, selv om jeg har mine tvil om at jeg ville følt det samme om jeg gikk tilbake til dette nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 hours ago, radiohodet said:

Hvorfor i alle dager bruke tid og krefter på å lage et tilbakeblikk på et så ekstremt middelmådig spill? Og jeg er snill hvis jeg sier det er middelmådig. Tenk at Wizards of the Coast ga godkjenning til det røret her rett etter at Baldur's Gate 2 hadde blitt lagd. Neste tilbakeblikk blir kanskje Daikatana?

PS: Ser nå at du faktisk likte spillet. Den hadde jeg ikke sett komme. Haha!

Hvorfor i alle dager bruke tid og krefter på å lage et innlegg med et så ekstremt middelmådig innhold? Jeg er snill hvis jeg sier det er middelmådig. 

Lenke til kommentar
radiohodet skrev (4 timer siden):

Hvorfor i alle dager bruke tid og krefter på å lage et tilbakeblikk på et så ekstremt middelmådig spill? Og jeg er snill hvis jeg sier det er middelmådig. Tenk at Wizards of the Coast ga godkjenning til det røret her rett etter at Baldur's Gate 2 hadde blitt lagd. Neste tilbakeblikk blir kanskje Daikatana?

PS: Ser nå at du faktisk likte spillet. Den hadde jeg ikke sett komme. Haha!

Det pleier å lønne seg å lese mere enn 2 setninger før man raller i vei på tastaturet. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
radiohodet skrev (5 timer siden):

(...) et så ekstremt middelmådig spill? (...)

Jeg begriper ikke hvorfor denne kommentaren får så mye hat. Man kan gjerne mimre om DA-serien (jeg spilte det selv!), men historiens dom er at det var en massiv sellout av Baldur's Gate-franchisen som ikke har noen sammenheng med historien eller regelsettet til de to opprinnelige spillene til PC, som fremdeles regnes som to av de beste vestlige RPG'ene noensinne iflg. Metacritic.

At dette brakte D&D til et nytt publikum er noe tull; de opprinnelige spillene var basert på AD&D 2nd ed., men igjen, DA-serien har sitt eget, svært begrensede ruleset (selv om jeg mener å huske de fortsatt brukte ordet Armor Class). DA-serien hadde ellers såpass lite med Baldur's Gate å gjøre at det er rart de overhodet brukte navnet istedenfor bare å kalle det DA. Senere lagde de et spill til som het Champions of Norrath og som så svært likt ut, og da hadde man (klokelig!) lagt fra seg ambisjonene om å være arvtager for BG-serien.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, raelcari said:

At dette brakte D&D til et nytt publikum er noe tull; de opprinnelige spillene var basert på AD&D 2nd ed., men igjen, DA-serien har sitt eget, svært begrensede ruleset (selv om jeg mener å huske de fortsatt brukte ordet Armor Class). DA-serien hadde ellers såpass lite med Baldur's Gate å gjøre at det er rart de overhodet brukte navnet istedenfor bare å kalle det DA. Senere lagde de et spill til som het Champions of Norrath og som så svært likt ut, og da hadde man (klokelig!) lagt fra seg ambisjonene om å være arvtager for BG-serien.

Baldur's Gate: Dark Alliance var basert på 3rd Edition som blei lansert året før. Naturlegvis laust basert, men likevel, basert. At dei brukte namnet tippar eg er så enkelt som at nokon eller fleire hos Wizards, Interplay eller utviklarstudioet tenkte dei ville nå eit breiare publikum ved å bruke eit kjent namn, ikkje ein uvanleg strategi.

Elles må eg arrestere deg her. Champions of Norrath hadde ingenting med ambisjonar for BG-serien å gjere. Baldur's Gate: Dark Alliance blei utvikla av Snowblind, med hjelp frå Black Isle, for Interplay. Ved Dark Alliance 2 tok Black Isle over heile utviklinga, og Snowblind var ikkje lenger involvert. Eit tredje Dark Alliance-spel var under planlegging/utvikling, igjen av Black ISle/Interplay, men det blei ikkje noko av, av fleire grunnar. Lisenstrøbbel, Black Isle blei stengt, Interplay gjekk konkurs.

Champions of Norrath var Snowblind sitt nest steg, denne gong samarbeida dei med Sony og laga eit spel basert på EverQuest-universet, og det hadde ingenting med Dungeons & Dragons å gjere. Norrath handla altså meir om at Snowblind trengde ein ny IP å lage koke spel på, enn kva ambisjonar dei ein gong måtte ha hatt for Dark Alliance.

Champions of Norrath var for den saks skuld stor moro, spesielt om ein hadde adapteren til PlayStation 2 som lot fire spelarar spele samstundes.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, raelcari said:

Jeg begriper ikke hvorfor denne kommentaren får så mye hat.

Den får så mye hat fordi den stråler ut "Min mening er bedre enn din", og en ovenfra og ned-holdning. Innlegget avsluttes til og med med "PS: Ser nå at du faktisk likte spillet. Den hadde jeg ikke sett komme. Haha!" -- altså en latterliggjøring av skribentens opplevelse av spillet, som om det var en fasit på om spillet var bra eller ikke.

Det er helt ukontroversielt å mene at det ikke var et så bra spill. Det kontroversielle er å latterliggjøre andre som mener det var et bra spill.

Lenke til kommentar

Tror forholdet til Dark Alliance har veldig mye med hvor man kom fra tidligere, konsoll-spillere har nok langt bedre minner enn det vi pc(/hybrid) spillere hadde. Baldurs gate navnet gjorde nok at de solgte flere kopier men også la forventninger langt høyere enn det var realistisk at de kunne oppnå. Det at Neverwinter nights kom bare ett halvår senere gjorde nok at de fleste pc-spillere ikke hadde noe problem med å overse det som var en utvanning av D&D spilla vi hadde kost oss med på pc. Throne of Bhaal hadde også bare vært ute i under ett halvår så mange av oss hadde mange timer igjen med å spille det. 

Eller så vil jeg påpeke at selv om Ventrilo ikke hadde kommer enda, hadde mange av oss allerede kosa oss i lag med venner i flere år på Roger Wilco, igjen kommer det kanskje fram her forskjellen på de som spilte på konsoll og de som spilte på pc.

Angående grafikk hadde alle oss som hadde geforce 3(eller Radeon 8500 for de skitne ati-menneskene 😛 ) allerede sett langt bedre, og når man hadde spilt UT(99) med shutter glasses(primitiv aktiv 3d teknologi) koblet til skjemkortet skulle det litt mer til for å imponere.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, Civilix said:

Tror forholdet til Dark Alliance har veldig mye med hvor man kom fra tidligere, konsoll-spillere har nok langt bedre minner enn det vi pc(/hybrid) spillere hadde. Baldurs gate navnet gjorde nok at de solgte flere kopier men også la forventninger langt høyere enn det var realistisk at de kunne oppnå. Det at Neverwinter nights kom bare ett halvår senere gjorde nok at de fleste pc-spillere ikke hadde noe problem med å overse det som var en utvanning av D&D spilla vi hadde kost oss med på pc. Throne of Bhaal hadde også bare vært ute i under ett halvår så mange av oss hadde mange timer igjen med å spille det. 

Eller så vil jeg påpeke at selv om Ventrilo ikke hadde kommer enda, hadde mange av oss allerede kosa oss i lag med venner i flere år på Roger Wilco, igjen kommer det kanskje fram her forskjellen på de som spilte på konsoll og de som spilte på pc.

Angående grafikk hadde alle oss som hadde geforce 3(eller Radeon 8500 for de skitne ati-menneskene 😛 ) allerede sett langt bedre, og når man hadde spilt UT(99) med shutter glasses(primitiv aktiv 3d teknologi) koblet til skjemkortet skulle det litt mer til for å imponere.

Du har nok mykje rett. Hugsa godt korleis mange, og då spesielt dei som verkeleg brukte mange timar på Baldur's Gate (PC) knapt ville anerkjenne Dark Alliance som noko anna ein rein blasfemi. Det var òg ein del rollespelentusiastar som meinte det gjorde hån av regelsettet. Personleg har eg alltid hatt begge beina godt planta i alle leirar, så sjølv om eg hadde spelt dei fleste spela frå Black Isle, storkosa eg meg likevel med dette.

Poenget mitt var ikkje at Ventrilo på nokon måte var først, men at snakking over nett ikkje var allemannseige heilt enno. 

Det fantest nok penare spel, men det er ikkje mange spel frå den tida eg synest held seg så bra som det Dark Alliance gjer. Brukte mange timar på UT 99 (spesielt artig å laste ned, eller lage eigne skins), og det to tårn kartet vil alltid ligge på øvste hylle, men eit særs lekkert spel som har står seg godt den dag i dag veit eg ikkje heilt om eg vil gå med på at det er ;) 

Lenke til kommentar
Øystein.F. skrev (4 timer siden):

Baldur's Gate: Dark Alliance var basert på 3rd Edition som blei lansert året før. Naturlegvis laust basert, men likevel, basert.

Ja, det kan være. Der er det mulig jeg må gjøre retrett. Likevel føler jeg at DA, CoN - det kom også noen spin-offs i samme sjanger som Bard's Tale (PS2), der man forøvrig også lånte en populær franchise for å selge kopier - tok det over i en slags hack-n-slash stil jeg personlig ikke forbinder med D&D. Men for all del, spillene er ikke dårlige av den grunn. Og jeg er en die-hard fan av BG i en sånn grad at jeg heller ikke synes Larian har lyktes med BG3; lista ligger høyt.

Lenke til kommentar
raelcari skrev (5 timer siden):

Jeg begriper ikke hvorfor denne kommentaren får så mye hat. 

Jeg ber deg sjekke ut kommentarhistorikken til radiohodet.

Hver gang noen snakker om et spill andre enn han har hørt om så blir han irritert og kommer med slike kommentarer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...