Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøling bor - fjellboring


Anbefalte innlegg

Skal starte med en jobb hvor målet å fjerne deler av en liten utstikker på fjell. Skal bruke vanlig SDS-bor, men lurer på om det er behov for kjøling av boret underveis? Kommer til å bli en del hull, men har hørt forskjellige meninger om hva som er lurt ang kjøling. Tenker bor er en forbruksvare, men blir forskjell på om man får 4 eller 15 hull ut av hvert bor. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs på maskinen, om hvor bra den slår.

Kjøp flere borr og bytt når det blir varmt.
Borr kan slipes så det blir skarpt igjen, har helt sikker borret hundrevis av hull med samme 15mm borr. (Teller aldri)

Går alltids an å kjøle med vann, men ikke sikkert maskinen tåler å få så mye vann på seg, og det blir mye søl.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (33 minutter siden):

Spørs på maskinen, om hvor bra den slår.

Kjøp flere borr og bytt når det blir varmt.
Borr kan slipes så det blir skarpt igjen, har helt sikker borret hundrevis av hull med samme 15mm borr. (Teller aldri)

Går alltids an å kjøle med vann, men ikke sikkert maskinen tåler å få så mye vann på seg, og det blir mye søl.

Problemet er jo ikke at borret blir ukvast men at hele borrhodet slåes av og da er borret ubrukelig etterpå, er i hverfall min erfaring, men det er kanskje flere hundre hull du kan borre før det intreffer.
Jo større de er jo lengere holder de men jo lengere tid tar det å borre hull med også.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Ronald Ulysses Swanson said:

Skal starte med en jobb hvor målet å fjerne deler av en liten utstikker på fjell. Skal bruke vanlig SDS-bor, men lurer på om det er behov for kjøling av boret underveis? Kommer til å bli en del hull, men har hørt forskjellige meninger om hva som er lurt ang kjøling. Tenker bor er en forbruksvare, men blir forskjell på om man får 4 eller 15 hull ut av hvert bor. 

Har egentlig ikke peiling, men bruker man ikke bare vann til det?

Lenke til kommentar

Har erfart at når de går varm så blir tuppen som er av en annet legering eller metall deformert så mye at det ikke er noe å slipe på. Om man trenger kjøling avhenger av om den får tid til å kjøle seg ned mellom hullene og sikker maskin. F.eks turtall vs slagstyrke. Høyt turtall vil nok skape mer varme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Det er hovedsaklig med kjerneborr, som er mest effektivt, men også dyrere, og krever vann.

 

Med kjerneboring bruker man borkroner med diamantsegmenter til å kutte stein eller betong og det vil gå varmt og ødelegge boret ganske fort på grunn av friksjonsvarme uten kjøling, med SDS borr slår maskina boret i steinen eller betongen samtidig med at det roterer.
Slaget slår løs små biter av steinen som rotasjonen av borret drar med seg ut av hullet og skaper mye mindre varme en friksjonen av et kjernebor uten kjøling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (2 timer siden):

Med kjerneboring bruker man borkroner med diamantsegmenter til å kutte stein eller betong og det vil gå varmt og ødelegge boret ganske fort på grunn av friksjonsvarme uten kjøling, med SDS borr slår maskina boret i steinen eller betongen samtidig med at det roterer.
Slaget slår løs små biter av steinen som rotasjonen av borret drar med seg ut av hullet og skaper mye mindre varme en friksjonen av et kjernebor uten kjøling.

Jeg vet alt dette...   (Siden du siterer meg)

Lenke til kommentar

Planen med å fjerne steinen med kiler og bor gikk rett ad undas. Mest alene fordi utstyret var underdimensjonert...
16mm bor/kil ble alt for smått og gir intet resultat som ikke manuell steinhugging ville gjort også. Borhammeren er heller ikke laget for noe større dimensjoner mot stein, så alt står nå på stedet hvil.

Tenker at det må sterke verktøy til. Vil en type demoleringshammer ha noe for seg på en slik liten fjelltupp?

Megaflis

Eller så tenker jeg at det må en sterke borhammer til, slik at man får brukt trollkraft. Vil denne kunne fungere til formålet? 32mm hull må nok til.

Jula Borhammer

194126113_1209096522874606_218913236643539966_n.jpg

194751189_231708995048114_3077738080975468114_n.jpg

Lenke til kommentar

Måten jeg ville anngrepet problemet på med det utstyret du har om det er en SDS borhammer er å bore mange hull ganske tett for så å gå løs med meisel på SDS maskina.
Maskinene du linker til vil naturligvis gjøre jobben enklere og raskere en mindre.
Nå vet jeg ikke hvilken borhammer du har men min erfaring med Boch, Hilti, Dewalt og Makita maskiner så har ikke de problemer med stein.
16mm begynner å bli litt stort for slike maskiner når du skal ha mange hull i stein men det lar seg fortsatt gjøre.

For å ta 32mm hull vil selv borhammeren til jula bruke litt tid men er det trollkraft du skal bruke så trenger du ikke så altfor mange hull.

Lenke til kommentar
Ronald Ulysses Swanson skrev (1 time siden):

Eller så tenker jeg at det må en sterke borhammer til, slik at man får brukt trollkraft. Vil denne kunne fungere til formålet? 32mm hull må nok til.

Jula Borhammer

Jeg har en tilsvarende maskin fra Biltema og den funker på at jeg har brukt den på. Har laget et par store brygger hvor man har trengt å borre inn store bolter og det har gått fint. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Tips: en borhammer skal man ikke presse på, den skal bore med et trykk lik sin egen vekt. Hvis du presser mere enn det, så blir det mye varmere og mindre synk (borer saktere) og støvet pakker seg fortere. Kjøl med vann, ta ut boret og skyll av støv når du kjenner ørlitt "lugging", luggingen betyr at støvet ikke kommer ut og pakker seg rundt boret så det til slutt mister kronen, spissen.

Altså: sprut vann i hullet for å spyle ut støv, spyl av boret, bor litt, ta ut boret og skyll osv. Sjekk maks borstørrelse, ellers kan maskinen bli for varm. 

Blir maskinen for varm (særlig om sommern), ta den fri og la motoren gå på full så viftekjølingen fungerer uten belastning i noen minutter. Kjenn på lufta når den blir kald. Hvis du stopper en overhetet elektromotor og lar den stå stille uten kjøling fra vifta, så vil lakken på vindingene smelte og motoren havarere. Du må heller ikke dekke luftstrømmen fra vifta med henda.

Liten maskin - på for store hull - over for lang tid - i sterk sommervarme - er vanligste årsak til havari og smelting. 

Trykkluftbor av den store typen har et hull i kjernen der det kommer trykkluft og blåser kald luft så det kjøles og støvet blåses ut.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei,
Fjellkiler vil kunne gå utmerket på denne jobben, men med 16mm trenger du ganske mange. Kommer du opp på 18-22 mm vil det bli betydelig mindre hull for å få fjernet fjellet. Riktighandel.no har stort utvalg av Fjellkiler.

Kjøling av bor skal man være forsiktig med, da er det lurere å ha flere bor å veksle mellom slik at de ikke blir for varme. Kjøler du et varmt bor med vann kan du risikere at skjærene løsner.

Å meisle i dette med elektrisk hammer vil ikke gi noen effekt, så det kan du se bort i fra.

Husk at selv om du har en svær SDS-Max maskin å borrer 30-32mm for bruk med ekspanderende masse, er det fortsatt mye jobb å borre i fjell med 32mm elektrisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...