Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Valg av styre i sameie - må alternativer være klare før møte?


Gjest 773ce...a27

Anbefalte innlegg

Gjest 773ce...a27

Diskusjon i styret i et sameie. Det skal velges nytt styre og sittende leder mener at forslag til nye styremedlemmer må innhentes på forhånd. Resten mener at det tar vi på sparket under møtet. Sittende leder mener at det som minimum umuliggjør å avgi stemme ved fullmakt (om noen er borte) og at det ikke er gunstig, men har problemer med å lese av loven om det er ulovlig i juridisk forstand. Noen som vet?

Anonymous poster hash: 773ce...a27

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 773ce...a27
Melonskall skrev (21 minutter siden):

Så du tenker på loven om årsmøte?

Jeg kan si meg enig med leder at det umuliggjør stemme ved fullmakt.

Så vidt jeg husker så er det rom for å ta opp saker utenom sakslisten og etter hva jeg finner i farta så er valg av nytt styre sett på som en vanlig sak.

Ja, i sameierloven (eller hva den heter nå)

Jeg er leder, så vi er enige ang fullmaktsbiten.

Nå er det faktisk ikke rom for å stemme over saker som ikke er angitt i innkallingen, og alternativene skal jo også være der, så der har jeg jo egentlig svaret mitt. Vet ikke hvorfor jeg tenkte at valg av styre var noe annet enn en vanlig sak. Takk!

Anonymous poster hash: 773ce...a27

Lenke til kommentar

Eierseksjonsloven § 44:

Quote

 

§ 44.Saker årsmøtet skal behandle
 
Årsmøtet skal behandle de sakene som er angitt i innkallingen til møtet.
 
Uten hensyn til om sakene er nevnt i innkallingen, skal det ordinære årsmøtet
a)    behandle styrets eventuelle årsberetning
b)    behandle og eventuelt godkjenne styrets regnskap for foregående kalenderår
c)    velge styremedlemmer.
 
Årsberetning, regnskap og eventuell revisjonsberetning skal senest en uke før ordinært årsmøte sendes ut til alle seksjonseiere med kjent adresse. Dokumentene skal dessuten være tilgjengelige i årsmøtet.

 

Det ordinære årsmøtet skal alltid velge styremedlemmer (hvis nødvendig), selv der man har glemt å nevne det i innkallingen. Man nødvendigvis ikke nominere kandidater på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 773ce...a27
Ståle Nordlie skrev (24 minutter siden):

Eierseksjonsloven § 44:

Det ordinære årsmøtet skal alltid velge styremedlemmer (hvis nødvendig), selv der man har glemt å nevne det i innkallingen. Man nødvendigvis ikke nominere kandidater på forhånd.

Og akkurat når jeg trodde jeg hadde løst det...

Her er det imidlertid snakk om et ekstraordinært sameiermøte med kun en sak på agendaen: Valg av nytt styre.

Fremdeles er der jo åpenbart at det er mest praktisk å ha kandidater klare. Ikke  bare grunnet fravær/fullmakt, men også fordi det er meningsløst om vi ikke har kandidater å stemme på. Men hvordan er jussen når det er snakk om ekstraordinært møte?

Anonymous poster hash: 773ce...a27

Lenke til kommentar
Gjest 773ce...a27 skrev (16 timer siden):

Ja, i sameierloven (eller hva den heter nå)

Jeg er leder, så vi er enige ang fullmaktsbiten.

Nå er det faktisk ikke rom for å stemme over saker som ikke er angitt i innkallingen, og alternativene skal jo også være der, så der har jeg jo egentlig svaret mitt. Vet ikke hvorfor jeg tenkte at valg av styre var noe annet enn en vanlig sak. Takk!

Anonymous poster hash: 773ce...a27

Så lenge valg står på innkallingen kan det foretas valg. Det kan velge blant alle valgbare medlemmer og det har ingenting å si om vedkommende står som foreslått i papirene.

På samme måte kan generalforsamlingen  velge andre løsninger enn styrets forslag på andre saker som skal tas opp

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 773ce...a27 skrev (På 29.5.2021 den 22.32):

Sittende leder mener at det som minimum umuliggjør å avgi stemme ved fullmakt (om noen er borte)

Man kan stemme ved fullmakt også i en slik situasjon. Å stemme ved fullmakt betyr bare at man gir noen andre rett til å stemme for seg.

Men man kan ikke gi den som skal stemme for seg enkle og nøyaktige instrukser om akkurat hvem han skal stemme på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Odaln skrev (49 minutter siden):

Klart man kan gi den som skal stemme for seg beskjed om hvordan fullmakten skal brukes. 

Jeg mistenker at du ikke har lest første innlegget i tråden, la meg utdype svaret mitt, ny tekst er understreket:

Man kan stemme ved fullmakt også i en slik situasjon som trådstarter skisserer der forslagene til kandidater ikke blir kjent før på sameiermøte. Å stemme ved fullmakt betyr bare at man gir noen andre rett til å stemme for seg.

Men man kan i en slik situasjon ikke gi den som skal stemme for seg enkle og nøyaktige instrukser om akkurat hvem han skal stemme på. F.eks "stem på alternativ nr 1: Pål".

Men man kan selvfølgelig gi mindre enkle og/eller mindre nøyaktige instrukser. F.eks "Hvis Pål blir foreslått på så sameiermøte stem på han." eller "Ikke stem på noen som foreslår å øke fellesutgiftene" eller "Her er en liste over alle som bor i borettslaget i prioritert rekkefølge, stem på den øverste på listen som blir foreslått".

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...