Gå til innhold

Blir man mere full av brennevin enn av for eksempel øl hvis brennevinet er godt blandet ut?


Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at jeg veldig sjelden drikker sprit fordi jeg rett og slett blir idiot av det. Men kan det være at det bare er fordi jeg blander for sterkt? Lurer på om det kan fungere for meg å drikke Vodka eller Gin hvis jeg i forkant av planlagt drikking blander ut spriten så alkoholprosenten blir like lav som i øl? Jeg er så lei av øl og cider både på grunn av smaken og alle karbohydratene det inneholder så må finne på noe nytt.

Da kommer også spørsmålet om holdbarheten på ferdigblandet drink. Hvis jeg kjøper meg en stor flaske Gin og blander den med tonic og fyller opp i flasker som ser litt fine ut (noen fine serveringsflasker med skrukork eller noe) og setter dem i kjøleskapet, vil de kunne stå der et par-tre helger fremover? Kan ikke ha ren sprit i huset når jeg drikker🙄

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sprit vil følge holdbarheten til den minst holdbare ingrediensen du tilsetter + litt til pga. at spriten har en steriliserende effekt. Sprit + tonic (vann?) bør holde veldig lenge i kjøleskapet.

Teknisk sett så er det bare %'en i blodet som skal veie for hvor full man blir. F.eks. hvis 1 shot er samme som 1 øl så skal det ta like mange shots som øl til for å få samme effekt.

Nå vet jeg ikke om det har blitt forsket på, men jeg også har en tendens til å bli "anerledes full" på øl og sprit, jeg antar at det har med hvor hurtig ting funker oppi toppen å gjøre. Jeg har relativt liten erfaring med drinker når jeg tenker etter, men jeg kan huske et par anledninger hvor jeg drakk godt utblandede der jeg ble mindre idiot enn ved blandingsforholdet jeg vanligvis drikker.

Edit; Jeg drikker stort sett øl fordi jeg har bedre kontroll + at jeg også liker smaken av øl.

Endret av Melonskall
Lenke til kommentar
Melonskall skrev (8 timer siden):

Sprit vil følge holdbarheten til den minst holdbare ingrediensen du tilsetter + litt til pga. at spriten har en steriliserende effekt. Sprit + tonic (vann?) bør holde veldig lenge i kjøleskapet.

Teknisk sett så er det bare %'en i blodet som skal veie for hvor full man blir. F.eks. hvis 1 shot er samme som 1 øl så skal det ta like mange shots som øl til for å få samme effekt.

Nå vet jeg ikke om det har blitt forsket på, men jeg også har en tendens til å bli "anerledes full" på øl og sprit, jeg antar at det har med hvor hurtig ting funker oppi toppen å gjøre. Jeg har relativt liten erfaring med drinker når jeg tenker etter, men jeg kan huske et par anledninger hvor jeg drakk godt utblandede der jeg ble mindre idiot enn ved blandingsforholdet jeg vanligvis drikker.

Edit; Jeg drikker stort sett øl fordi jeg har bedre kontroll + at jeg også liker smaken av øl.

Ok. Så regner med at det ikke kan skje noen kjemiske prosesser som for eksempel at sukker i blandevannet og alkoholen i spriten kan gjære eller lignende?

Får satse på at man blir annerledes full av 6 shoter enn 6 øl fordi alkoholen går fortere i blodet når spriten er mer konsentrert. Sånn at en svak drink bør fungere som øl.

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (8 timer siden):

Hvis du ikke bryr deg om at all kullsyren blir borte kan det stå veldig lenge i kjøleskapet.

Da satser jeg på det og at ikke noe kan endre seg i drikken på grunn av sprit og andre stoffer blir stående sammen over tid. Vet jo at for eksempel rusbrus har lang holdbarhet men det blir jo tappet og forseglet på riktig måte. Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...