Gå til innhold

Antifa, Hvem, Hva, Hvor er de?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Alexander4840 said:

Tror flertallet genuint at Antifa kun kjemper mot reel Fascisme? At de er ''helter''?

Håper ikke det. De er jo egentlig bare pøbler, venstreekstremister og anarkister som bruker unnskyldningen at de kjemper mot fascisme som grunn til å utføre faktisk fascisme.

Litt som en ekstrem versjon av blitzmiljøet i Oslo, der alt går ut på å føle seg så "entitled" at man bare skal kreve, ta og okkupere det man føler for, som et slags "fuck you" mot det demokratiet som vi vanlige folk lever godt i.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Melonskall skrev (9 minutter siden):

Å si at AntiFa ikke er organisert er misvisende.

Jeg vet ikke hva som er misvisende, men la meg utdype da. Antifa er ikke en fast gruppe med sentralt lederskap. Det er på lik linje med Anonymous. Hvem som helst kan kjøpe seg en V-maske og innta Anonymous-identiteten, men Anonymous er ikke en organisasjon. Hvem som helst kan lage en Facebook-event under Antifa der formålet er å samles mot f.eks. SIAN. Voldelige beist møter opp under eget initiativ.

Både Antifa og Anonymous er banner-flagg som representerer et felles mål, enten det er vold mot høyreradikale/høyreekstreme eller å styrte korrupte organisasjoner.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som er misvisende er å skrive at de ikke er organisert uten å forklare det du nettopp forklarte. Grunnen til at det er viktig å utdype det er at de ofte forsvarer uønskede handlinger ved å si at de ikke er organiserte, man har liksom ikke lov å si noe negativt om dem fordi de ikke opererer under en standard orgranisasjonsstruktur.

De koordinerer og organiserer jo når de har diverse protester og det er også AntiFa grupperinger som er velorganiserte. At ideèn AntiFa ikke er en organisasjon er jo sant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Gavekort said:

Både Antifa og Anonymous er banner-flagg som representerer et felles mål, enten det er vold mot høyreradikale/høyreekstreme eller å styrte korrupte organisasjoner.

 

Du får det til å høres ut som de faktisk gjør en god sak når faktum er at de heller har som mål å bruke vold mot alle som ikke er enige med dem og ødelegge samfunnet som vi kjenner det. De er det nærmeste du kommer fascister i dagens samfunn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Melonskall skrev (9 timer siden):

Det som er misvisende er å skrive at de ikke er organisert uten å forklare det du nettopp forklarte. Grunnen til at det er viktig å utdype det er at de ofte forsvarer uønskede handlinger ved å si at de ikke er organiserte, man har liksom ikke lov å si noe negativt om dem fordi de ikke opererer under en standard orgranisasjonsstruktur.

De koordinerer og organiserer jo når de har diverse protester og det er også AntiFa grupperinger som er velorganiserte. At ideèn AntiFa ikke er en organisasjon er jo sant.

Jeg ser ikke hvorfor dine misforståelser av hva jeg sier skal være mitt problem. Ønsker du at jeg skal utdype så gjør jeg gjerne det. Ikke alt trenger å være et skalkeskjul for å forsvare voldelige venstreekstremister.

Føler "organisert" er et veldig flyktig mål for deg. Min definisjon strekker ikke særlig ut over at det er et sentralisert lederskap. Om du mener du kan peke ut et sentralisert lederskap i Antifa så må du bare gjøre det.

Tåkefyrste skrev (9 timer siden):

 

Du får det til å høres ut som de faktisk gjør en god sak når faktum er at de heller har som mål å bruke vold mot alle som ikke er enige med dem og ødelegge samfunnet som vi kjenner det. De er det nærmeste du kommer fascister i dagens samfunn.

Synes det virker litt søkt. Jeg har ingenting overens med voldelige venstreekstremister, ei heller voldelige høyreekstremister eller mennesker som ytrer hat.

Fascisme er forøvrig et misbrukt ord da alle klør i fingrene etter å trekke nazi-analogier.

Alexander4840 skrev (9 timer siden):

En del av de venstreradikale her på forumet nyter en moderasjons-immunitet, så det overrasker svært lite om admin/moderatorer i stor grad er av samme ulla.

Faktumet at du tror jeg er venstreorientert får argumentet ditt til å briste. Hersketeknikker om meg som moderator opplever jeg titt og ofte, og det er stort sett når meningsmotstandere ikke har noe bedre motsvar at de tyr til slikt. Meget skuffende fra deg som ellers fremstår som saklig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gavekort said:

Synes det virker litt søkt. Jeg har ingenting overens med voldelige venstreekstremister, ei heller voldelige høyreekstremister eller mennesker som ytrer hat.

Det har jeg heller ikke antydet, men du beskriver antifa som om det eneste de gjør er å kjempe mot høyreekstreme og korrupte organisasjoner, noe som ville vært en positiv ting om det var fakta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 minutter siden):

Jeg ser ikke hvorfor dine misforståelser av hva jeg sier skal være mitt problem. Ønsker du at jeg skal utdype så gjør jeg gjerne det. Ikke alt trenger å være et skalkeskjul for å forsvare voldelige venstreekstremister.

Føler "organisert" er et veldig flyktig mål for deg. Min definisjon strekker ikke særlig ut over at det er et sentralisert lederskap. Om du mener du kan peke ut et sentralisert lederskap i Antifa så må du bare gjøre det.

Jeg misforsto ingenting, jeg forsto svaret veldig godt. At du velger å overse poenget sier vel mer om deg enn om meg vil jeg tro. Å svare på det jeg skrev med det søppelet der er klassisk AntiFa herseteknikk, dog bare fra "støttespillere" som prøver å holde hodet kaldt nok til å virke fornuftige.

Edit; https://snl.no/organisere

Endret av Melonskall
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (12 minutter siden):

Det har jeg heller ikke antydet, men du beskriver antifa som om det eneste de gjør er å kjempe mot høyreekstreme og korrupte organisasjoner, noe som ville vært en positiv ting om det var fakta.

Anonymous er de som kjemper mot korrupte organisasjoner. For all del pek ut andre ting Antifa har gjort, men som hele argumentet mitt bygger på så er det mange individer som kan gjøre mange handlinger under ett og samme banner, men det betyr ikke at det passer i "Antifa"-kategorien. Hvem som helst kunne inntatt Antifa-identiteten og begynt å skyte mot høyreradikale.

For å trekke en analogi til Anonymous igjen så har de både gjort ting som å eksponere nettverk for misbruk av barn, og de har stjålet penger fra uskyldige. Det er tilnærmet umulig å stifte godhet og ondskap til Anonymous, da de er individer med individuelle handlinger som har tatt til seg et bannerflagg som representerer et generelt mål.

 

Melonskall skrev (4 minutter siden):

Jeg misforsto ingenting, jeg forsto svaret veldig godt. At du velger å overse poenget sier vel mer om deg enn om meg vil jeg tro. Å svare på det jeg skrev med det søppelet der er klassisk AntiFa herseteknikk, dog bare fra "støttespillere" som prøver å holde hodet kaldt nok til å virke fornuftige.

Så hva var det som var problemet med min utdypelse? Kan du vennligst si hva du er uenig i neste gang du svarer meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Melonskall skrev (1 minutt siden):

Hvis du leser hva jeg skrev så var det ingen problemer med utdypelsen. Problemet var å skrive "AntiFa er ikke organisert" uten utdypelsen.

Klart jeg kunne utdypt, og nå fikk du utdypelsen. Du har vært her lenge nok til å forstå at en debatt skal ha pusterom for uklarheter, så det hadde vært flott om du kunne vært litt mer hyggelig og spørrende i stedet for å prøve å arrestere meg på antakelser skapt av misforståelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du faktisk hadde lest hva jeg skrev så hadde du ikke trengt å skrive de tre siste svarene til meg. Å si at jeg prøver å arrestere er rett og slett feil og det er du som prøver på et eller annet, vil ikke kalle det arrestere. Skal jeg skrive noe ala "Du er lat og svarer på ting som ikke har blitt sagt, du er enten dum eller så prøver du å herse med meg fordi du støtter en gruppe mange ikke liker for å prøve å godtgjøre hva den gruppen driver med."?

Blir omtrent det samme, kanskje en aning dårligere skrevet enn hvordan du skriver når du vrir på ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 timer siden):

Antifa er ikke organisert (i motsetning til Blitz, og i motsetning til hva mange høyreradikale vil ha deg til å tro), men er en flyktig gruppe av sinte ungdommer som samler seg via sosiale medier for å utagere vold mot høyreradikale og høyreekstreme.

 

Melonskall skrev (10 timer siden):

Å si at AntiFa ikke er organisert er misvisende.

 

Gavekort skrev (10 timer siden):

Jeg vet ikke hva som er misvisende, men la meg utdype da. Antifa er ikke en fast gruppe med sentralt lederskap. Det er på lik linje med Anonymous. Hvem som helst kan kjøpe seg en V-maske og innta Anonymous-identiteten, men Anonymous er ikke en organisasjon. Hvem som helst kan lage en Facebook-event under Antifa der formålet er å samles mot f.eks. SIAN. Voldelige beist møter opp under eget initiativ.

Både Antifa og Anonymous er banner-flagg som representerer et felles mål, enten det er vold mot høyreradikale/høyreekstreme eller å styrte korrupte organisasjoner.

 

Melonskall skrev (10 timer siden):

Det som er misvisende er å skrive at de ikke er organisert uten å forklare det du nettopp forklarte. Grunnen til at det er viktig å utdype det er at de ofte forsvarer uønskede handlinger ved å si at de ikke er organiserte, man har liksom ikke lov å si noe negativt om dem fordi de ikke opererer under en standard orgranisasjonsstruktur.

De koordinerer og organiserer jo når de har diverse protester og det er også AntiFa grupperinger som er velorganiserte. At ideèn AntiFa ikke er en organisasjon er jo sant.

Her var målstreken for det vi to skrev til hverandre. Enkelt, greit og sa alt som trengte å bli sagt.

Du bare måtte på en eller annen måte få vridd det til at jeg er den "onde" parten. Ikke særlig ærlig synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Melonskall skrev (2 minutter siden):

Her var målstreken for det vi to skrev til hverandre. Enkelt, greit og sa alt som trengte å bli sagt.

Du bare måtte på en eller annen måte få vridd det til at jeg er den "onde" parten. Ikke særlig ærlig synes jeg.

Antifa er ikke organisert etter hva jeg bygger argumentet mitt på, som er at en organisasjon krever strukturelt lederskap og faste medlemmer.

Hvem som helst kan kalle seg Antifa og begynne å skyte mot høyreradikale, og ingen kunne motsagt dem.

Hva er problemet ditt med denne logikken?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 minutter siden):

Hva er problemet ditt med denne logikken?

Min eneste mulighet på nårværende tidspunkt er å sitere deg som svar.

Gavekort skrev (5 minutter siden):

Jeg har bedre ting å bruke helga mi på enn kverulering og kvalm. Har du noe konkret du vil utfordre meg på så kjør på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...