Gå til innhold

Eidsiva har låst routeren min


Anbefalte innlegg

Jeg fikk sms tidligere denne uken om at Eidsiva ville utføre vedlikehold på fiberlinjen min i et gitt tidsrom.

Jeg oppdager etter dette at alle mine port forwards er borte og upnp er av. Jeg kan heller ikke logge inn på routeren.

Etter 1 time i chat med KS så kan hun opplyse om at man ikke lengere kan logge inn på routeren for å gjøre endringer.
Men du kan gjøre enkle ting ifra mine sider. Her kan man selvfølgelig ikke endre ting som port forwards og upnp så jeg bestilte meg en brukt AC87U som kom idag. Men når jeg kobler opp denne så får ikke routeren internett via automatiske innstillinger.  Man blir stående på en eidsiva side som sier den skal aktivere nettet men som aldri kommer til døra.

Det viser seg at jeg nå ha Inteno routeren koblet til fiberkonverteren.

Lengere enn dette kom jeg ikke før resten av husstanden ville ha nettet tilbake 😅 

Jeg skal prøve å clone mac før jeg kryper til korset og sette skjiten i bridge. Men er det noe annet jeg kan gjøre?

Rimelig frustrerende da Inteno routeren faktisk hadde et helt ok UI og dekket alle mine behov for konfigurering.

/rant

 

 

Endret av Sindree.B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener å huske at dette er ulovlig og at du har krav på å få informasjonen som trengs for å koble deg på nett med annet utstyr enn det selgeren av tilkoblingen tilbyr. Men, hvis saken du har fått fungerer å bridge over til AC87U'en din og fikse det på den måten så er det innafor. Det er det vi gjør her i huset. Det gir samme sikkerhet internt med tanke på port forwarding og slike ting, minus at det er et ekstra ledd så klart.

Endret av Melonskall
Lenke til kommentar
12 hours ago, Melonskall said:

Jeg mener å huske at dette er ulovlig og at du har krav på å få informasjonen som trengs for å koble deg på nett med annet utstyr enn det selgeren av tilkoblingen tilbyr. Men, hvis saken du har fått fungerer å bridge over til AC87U'en din og fikse det på den måten så er det innafor. Det er det vi gjør her i huset. Det gir samme sikkerhet internt med tanke på port forwarding og slike ting, minus at det er et ekstra ledd så klart.

Ut i fra linken OP viser til, kan man bruke eget utstyr så lenge det står i aksesspunktmodus eller at man kan leve med dobbel-NAT. Og hvis det er slik som OP sier at man ikke engang får satt opp port forwards på operatørruteren, så vil jo dette være veldig begrensende. 

Aktøren her blir vel en av veldig få på det norske markedet i hvert fall som ikke tilbyr at man enten kan koble bort deres ruter eller sette den i bridge mode. Virker egentlig litt snodig at legger opp til dette. Løsningen med skybasert administrasjon av ruteren ser jeg en del fordeler med og er nok noe som kommer til å bli mer og mer vanlig. Altibox og Telenor har vel hatt det en del år allerede.

Lenke til kommentar
On 5/29/2021 at 10:20 AM, NULL said:

Løsningen med skybasert administrasjon av ruteren ser jeg en del fordeler med og er nok noe som kommer til å bli mer og mer vanlig. Altibox og Telenor har vel hatt det en del år allerede.

Mer og mer vanlig, og sikkert til fordel både for den "vanlige" bruker og for ISPs brukerstøtte. Det bør likevel være mulig å sette ISP-utstyret i bridge mode, så man enkelt kan installere eget utstyr som man selv kan administrere.

Lenke til kommentar
2 hours ago, zanta said:

Mer og mer vanlig, og sikkert til fordel både for den "vanlige" bruker og for ISPs brukerstøtte. Det bør likevel være mulig å sette ISP-utstyret i bridge mode, så man enkelt kan installere eget utstyr som man selv kan administrere.

Ja, enig. Det å ikke tilby bridge mode er det vel lenge siden man har sett i det norske markedet? Men unntak av Get Box, der vel bridge mode var "så som så" og noen eldgamle dsl-rutere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...