Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Dere som har bestemt dere for å ikke ta vaksine?


Gjest e2fa3...932

Anbefalte innlegg

Gjest e2fa3...932

Hva var begrunnelsen ?

Føles det greit?

Blir dere hetset av de rundt dere hvis dere sier at dere ikke tok den?

Jeg vurderer å takke nei. Men ikke sikker. Er fordeler og ulemper med begge deler. 

jeg har svineinfluensaen friskt i minne enda. 

Anonymous poster hash: e2fa3...932

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål om vaksinen generelt

Hvorfor er coronavaksinen skapt så raskt sammenlignet med tidligere vaksiner?

 

– Den er ikke skapt så raskt. Det har vært forskning på de vaksinetypene vi bruker nå i 20 år. Mye var altså klart når coronaepidemien startet. Så kjørte de på for fullt for å lage en vaksine som var tilpasset akkurat dette viruset. Da jobbet de døgnet rundt, og brukte mye ressurser. Derfor kunne det gå mye raskere enn vaksineutvikling ellers går.

 

Hvilke symptomer kan man forvente etter man har tatt sprøyten?

 

– Det er nokså vanlig å få en litt kraftig reaksjon den første eller andre dagen. Da kan man få vondt i armen der man er stukket, man kan få feber, man kan føle seg uvel, det kan verke litt i muskler og ledd. Men dette går over etter en dag eller to. Det er et tegn på at immunforsvaret jobber og gjør deg immun.

 

Kan man være smittebærer når man er vaksinert?

 

– Det kan skje at folk som er vaksinerte blir smittet. Da får de en veldig mild infeksjon som de antagelig ikke merker. Og faktisk også kan smitte videre. Så det er en liten risiko der for at de som er vaksinerte kan smitte andre – men den er mye mindre da.

 

Kan det komme store bivirkninger om noen år?

 

– Vi kan aldri utelukke noen ting når vi vaksinerer mange millioner mennesker. Men foreløpig er disse vaksinene brukt til hundretalls millioner, og vi har ikke sett noen alvorlige bivirkninger, annet enn det vi har sett med AstraZeneca-vaksinen, som vi ikke lenger benytter. Biologisk så virker det veldig merkelig om det dukker opp bivirkninger etter lang tid. Normalt dukker det opp etter noen uker.

https://www.vg.no/nyheter/i/vAayqV/fhi-svarer-studentene-dette-boer-du-vite-om-vaksiner

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest e2fa3...932 skrev (14 minutter siden):

Hva var begrunnelsen ?

Prøver å gå så lite til lege som mulig. Det begynner nå å føles ubekvemt å være utenfor. Samtidig er det visst en del som ikke kan ta vaksinen av helsemessige årsaker. Så en er uansett ikke helt alene. 

Denne vaksinen har tross alt tatt livet av noen, selv om det ikke skal være mange. Det er absurd og unikt, da ingen voksne personer skal ha dødd av svineinfluensavaksinen eller meningokokk-vaksinen. 

Er usikker på om jeg blir kontaktet i løpet av de neste månedene. Kan være det dumper inn en e-post fra helsestasjonen, men jeg får i tilfelle prøve og ignorere den. Om de så sender den flere ganger. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (20 minutter siden):

Denne vaksinen har tross alt tatt livet av noen,

Det er flere forskjellige vaksiner, og noen av dem er ikke del av det norske vaksineprogrammet. Her er det nyttig å være tydelig på hvilken man bekymrer seg for, da det kan være en du ikke får tilbud om.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (24 minutter siden):

Prøver å gå så lite til lege som mulig. Det begynner nå å føles ubekvemt å være utenfor. Samtidig er det visst en del som ikke kan ta vaksinen av helsemessige årsaker. Så en er uansett ikke helt alene. 

Denne vaksinen har tross alt tatt livet av noen, selv om det ikke skal være mange. Det er absurd og unikt, da ingen voksne personer skal ha dødd av svineinfluensavaksinen eller meningokokk-vaksinen. 

Er usikker på om jeg blir kontaktet i løpet av de neste månedene. Kan være det dumper inn en e-post fra helsestasjonen, men jeg får i tilfelle prøve og ignorere den. Om de så sender den flere ganger. 

Kun AstraZeneca og Jannsen har tatt liv. I Norge bruker vi nå kun mRNA vaksinene til Pfizer og Moderna som er trygge.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Budeia skrev (5 minutter siden):

Uansett navn, kan en si at det var en koronavaksine..

Det blir som å si at alle biler er farlige hvis en bestemt modell har vesentlig høyere ulykkestall som direkte kan linkes til bilen. Er ikke akkurat slik man ser på ting i det virkelige liv er det vel?

Jeg har valgt å avvente vaksinen, ikke satt meg i kø enda, men det er mest for at jeg er relativt trygg med tanke på livet mitt og tenker at det er bedre at andre får den før meg. Er absolutt ikke redd for å stole på at helsemyndighetene vet sånn halvveis hva de driver med. Gjør verre ting med kroppen min frivillig :D

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Melonskall skrev (9 minutter siden):

Gjør verre ting med kroppen min frivillig

Dette tror jeg er en av de mest underkommuniserte tingene det siste året.

Folk er livredde for både covid-19 og vaksiner, men påfører seg selv glatt livsstilssykdommer som følge av lite trening, alkohol og fet mat. Kanskje særlig som følge av mye hjemmesitting det siste året.

"Cirka 40 000 behandles årlig i spesialisthelsetjenesten for hjertekrampe og hjerteinfarkt, 16 000 for hjertesvikt og 11 000 for hjerneslag." [fhi.no]

Det er også flere som dør i trafikken (95 i fjor) enn av koronavaksine, så man bør holde seg unna alle slags bilveier og kjøretøy om man er engstelig for å dø.

Men, men. Folk er jo redde for å bli spist av hai når de bader også....

Endret av Fibonacci
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (9 minutter siden):

Skal du ha absolutt 0,0 risiko i alt her i livet, bør du helst ikke gå utenfor husets fire vegger.

Oi, nå kommer det faktisk folk til tråden for å overtale meg. Får vurdere å sette dette på Ignorer.. 

Du nevner det med at mange ting har en viss risiko, men så spørs det hvor nødvendig denne vaksinen er for meg. Skal jeg gjøre noe som er et slags kunstig behov, som i stor grad er hausset opp av media. 

Og det finnes plager som kan oppstå, som trenger behandling. F.eks. har noen måttet ta blodfortynnende nettopp for å ikke utvikle den alvorlige blodproppen. 

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (11 minutter siden):

Tror du covid-19 er mindre farlig enn vaksinen?

Tror at disse virusene har vært omkring allerede, jeg har hatt noen fæle greier flere ganger. Og tilstander som varte i over en måned av gangen, som er lengre enn vanlig influensa. 

De tror vel at det vil komme nye mutasjoner, som vil kreve nye vaksiner. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

Tror at disse virusene har vært omkring allerede, jeg har hatt noen fæle greier flere ganger. Og tilstander som varte i over en måned av gangen, som er lengre enn vanlig influensa. 

De tror vel at det vil komme nye mutasjoner, som vil kreve nye vaksiner. 

Det har de i aller høyeste grad og det er sant som du sier at nye mutasjoner kan måtte kreve nye vaksiner. Jeg kan godt argumentere mer her, men det blir litt teit når du har helt rett. En ting som bør sies er at vi har sesongvaksiner for det vanlige influensaviruset også og det er faktisk en viss sjanse for at SARS-CoV-2 viruset vil bli et sesongvirus (i de regionene influensa er sesong, noen steder er det året rund, men en gang i året per person i gjennomsnitt).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest e2fa3...932

Ts her.

ut fra det leser er det ca 2-3  som skriver som har takket nei til vaksine. Resten raser på med hvor idioter de er som takker nei til vaksiner og veldig sikker på at alt er trygt??? 
 

Jeg fikk svar på at man blir fort sett ned på om man takker nei😂

Anonymous poster hash: e2fa3...932

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...