Gå til innhold

Undersøkelse: Sju av ti vil fortsette med hjemmekontor etter pandemien


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
16 hours ago, Theo343 said:

Vi bruker "rekk opp hånda" funksjonen i Teams og følger med på det. fungerer faktisk overaskende godt.

Jeg synes den ofte fungerer bedre for mellomstore møter, typer 10-20 stykker. For små møter blir den ofte for unaturlig igjen, men du har rett i at det kanskje er beste løsningen selv da.

 

Quote

Ellers var jeg ikke klar over at man kan stille spørsmål anonymt i store møter? Hos oss blir man bedt om å stille alle spørsmål med kamera på.

Det er en egen møteinnstilling på Teams, visstnok (organiserer ikke slike møter selv, bare deltar). Man har da en moderator som mottar spørsmålene før de blir lagt ut, og jeg synes det har fungert ganske bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (På 28.5.2021 den 17.10):

På min og flere bekjentes arbeidsplass var man positive for mer hjemmekontor med mindre reisemas og stress. Men sjefene trumfet og vil ha de ansatte rundt seg. Man skrotet tilbakemeldingene man ikke likte for å få det til å virke som at hjemmekontor ikke fungerte.

På tross av at alle har blitt mer effektive, mindre sykefravær og alle er fornøyd med det. Vi har heller ikke stresset med å måtte ha på kamera til enhver tid for å minimere "cam stress" og det har funket topp. Likevel mases det om at man må ha på kamera og bla bla.

De som ville på kontor for å få arbeidsro fra ståk hjemme fikk komme på kontor og det også funket topp. Ting er så lite konstruktivt og ingen tenker helhet, besparelser over flere linjer osv.

Kanskje bedrifter og andre bør pålegges å ha en viss andel ansatte på hjemmekontor eller gjøre det pålagt ved lov å innvilge hjemmekontor ved ønske/behov med mindre det er særlige årsaker til å ikke gjøre det (med unntak for f.eks. de som ikke kan gjøre (deler av) jobben hjemmefra)?

Det vil gi mindre sykefravær, og ikke minst mindre press på kollektivtransport og bilveier der det i dag er helt syke køer. Det vil spare samfunnet, bedriften/organisasjonen og enkeltindividet for mye penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, hekomo said:

Kanskje bedrifter og andre bør pålegges å ha en viss andel ansatte på hjemmekontor eller gjøre det pålagt ved lov å innvilge hjemmekontor ved ønske/behov med mindre det er særlige årsaker til å ikke gjøre det (med unntak for f.eks. de som ikke kan gjøre (deler av) jobben hjemmefra)?

Det vil gi mindre sykefravær, og ikke minst mindre press på kollektivtransport og bilveier der det i dag er helt syke køer. Det vil spare samfunnet, bedriften/organisasjonen og enkeltindividet for mye penger.

Helt enig der Hekomo,  ikke minst som du sier vil det løse litt utfordringer rundt biltrafikk og kollektivtrafikk. Og er det enkelte ting i stillingen som må gjøres on-site så er det ikke verre enn at man avtaler dager man er på kontoret for å utføre de tingene.

Bedriftene vinner på det med bedre plass i kontorlokaler eller lavere kostnader.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, hekomo said:

Kanskje bedrifter og andre bør pålegges å ha en viss andel ansatte på hjemmekontor eller gjøre det pålagt ved lov å innvilge hjemmekontor ved ønske/behov med mindre det er særlige årsaker til å ikke gjøre det (med unntak for f.eks. de som ikke kan gjøre (deler av) jobben hjemmefra)?

Det vil gi mindre sykefravær, og ikke minst mindre press på kollektivtransport og bilveier der det i dag er helt syke køer. Det vil spare samfunnet, bedriften/organisasjonen og enkeltindividet for mye penger.

Særdeles godt forslag, dessverre er nok mange bedrifter så konservative at det grenser til å bli bakstreversk. De mest sirumpa sjefene trenger kanskje et lovpålegg for å klare å akseptere at hjemmekontor blir noe vi skal ha også etter pandemien? 

De som pendler lengst av mine kolleger har nesten 2 timer reisevei, er ikke så mange av de som pendler så langt,  men tenk over det. For dem utgjør pendlingen  ca et halvt årsverk i reising til og fra jobb. De med lengst reisevei peser jo sjefene for å unngå overtid. Om de hadde hjemmekontor ville det sikkert blitt en jevnere fordeling av overtiden, og dermed jevnere belastning og bare det vil kanskje påvirke sykefraværet? Altså jeg tenker at ikke bare blir det mindre sykefravær fordi mange ansatte slipper køkjøring og rushtrafikk eller forsinkede tog på daglig basis, men også at det ikke alltid er de samme må ta overtiden om folk har hjemmekontor for da føler kanskje også de som sniker seg unna overtiden idag at de kan stille opp og ta overtid, det blir et mindre offer når du kan ta overtiden på hjemmekontoret. 

Rundt større byer er det jo til vanlig fulle tog, fulle busser og en kø som står i stampe på vei inn og ut av byen. Bare reduksjon i utslipp må vel gi en enorm gevinst? Flere millionbyer så jo blå himmel under nedstengningen, null smog og røykskyer. 

 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
13 hours ago, hekomo said:

Kanskje bedrifter og andre bør pålegges å ha en viss andel ansatte på hjemmekontor eller gjøre det pålagt ved lov å innvilge hjemmekontor ved ønske/behov med mindre det er særlige årsaker til å ikke gjøre det (med unntak for f.eks. de som ikke kan gjøre (deler av) jobben hjemmefra)?

Jeg er for mer fleksibilitet for arbeiderne, men hvordan vil du kontrollere om det er "særlige årsaker til å gjøre det"? Det virker som noe som kan være ganske vanskelig å vurdere, og kanskje noe som ikke bør være statens oppgave å bestemme, og det er absolutt ikke sikkert staten er så gira på hjemmekontor som du tror -- helsedepartmentet måtte nemlig tilbake på kontoret i Oslo etter sommeren i fjor.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (17 timer siden):

Jeg er for mer fleksibilitet for arbeiderne, men hvordan vil du kontrollere om det er "særlige årsaker til å gjøre det"? Det virker som noe som kan være ganske vanskelig å vurdere, og kanskje noe som ikke bør være statens oppgave å bestemme, og det er absolutt ikke sikkert staten er så gira på hjemmekontor som du tror -- helsedepartmentet måtte nemlig tilbake på kontoret i Oslo etter sommeren i fjor.

Det kan vel kontrolleres på samme måte man kontrollerer at andre aspekter ved arbeidsmiljøloven kontrolleres. Noen vil sikkert slippe unna med å bryte loven, men man vil i det minste ha sanksjonsmulighet der det oppdages.

Om staten ikke er gira på hjemmekontor så får man sørge for at staten ser lyset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 hours ago, hekomo said:

Det kan vel kontrolleres på samme måte man kontrollerer at andre aspekter ved arbeidsmiljøloven kontrolleres. Noen vil sikkert slippe unna med å bryte loven, men man vil i det minste ha sanksjonsmulighet der det oppdages.

 

Det var ikke den fysiske kontrollen jeg mente som sådan, men hvordan en vurderer om det er nødvendig. Er all IP hemmelig nok til at en kan si at arbeiderne ikke har lov til å jobbe med koden utenfor kontoret? Kan se for meg et par arbeidsgivere gjør noe slikt hvis de ikke har lyst til å gi hjemmekontor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...