Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (22 minutter siden):

 

 

Uansett er det søkt å sammenligne Taycan med Model S. Porschen er helt ny, mens Teslaen er i slutten av sin livssyklus, eller burde iallfall være det. Porsche er et high-end premiumprodukt fra en produsent som har nesten 80 års erfaring med å utvikle fantastiske produkter for vei og bane, mens Tesla er en ny aktør uten erfaring fra et land uten tradisjon for velkjørende biler. Blir litt som å sammenligne en top-spec Camaro med en 911 GT3. Den beste grunn til å ikke sammenligne disse bilene er uansett at den ene finnes og den andre ikke. Plaid var tydeligvis bare en pr.øvelse på samme måte som Roadster og Cybertruck.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Complexity said:

Taycan har jo dette:

V1G2-4_01.jpg.05d70b593f2495915e367ad8a9eb756e.jpg

Og Tesla sluttet å bruke 12V sikringer og releer i 2018? Det er jo kommet mye bedre teknologi.

Det gir litt intrykk av at Porche henger etter noen plasser iallefall.

De er vel forøvrig ikke alene om det:

Untitled.jpg.5b71719eb8bb837a5ef99819ebfa6ff7.jpg

Hvor er det du finner sånn informasjon som dette? 
Det er helt klart et Tesla forum, har du link som du kan dele? 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (19 minutter siden):

Den beste grunn til å ikke sammenligne disse bilene er uansett at den ene finnes og den andre ikke. Plaid var tydeligvis bare en pr.øvelse på samme måte som Roadster og Cybertruck.

Såpass langt trur jeg de neppe tar den til at de dropper vanlig Plaid også. Er jo bare snakk om å introdusere ei ekstra motor, og det arbeidet må de jo ha startet å jobbe med siden 2017. 
 

Lenke til kommentar
oophus skrev (7 minutter siden):

Såpass langt trur jeg de neppe tar den til at de dropper vanlig Plaid også. Er jo bare snakk om å introdusere ei ekstra motor, og det arbeidet må de jo ha startet å jobbe med siden 2017. 
 

Nei, men den synes jo å være en vanlig Model S med større motor og vanvittig pris. Vil vel neppe selge som hakka møkk...

Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 minutter siden):

Nei, men den synes jo å være en vanlig Model S med større motor og vanvittig pris. Vil vel neppe selge som hakka møkk...

Hadde ikke turt å kjøpe en ny Tesla uansett. Når folk spør meg om Tesla og kjøp av elbil, så anbefaler jeg alltids å kjøpe brukte Teslaer, siden de kan testkjøres og sikres fra det å være ei "mandagsbil", sånn om de er låst fast på at de vil ha en Tesla. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Har du ikke hørt om alle kundene som har snudd i døra hos Porsche siden de bruker sikringer som virker?

Ikke jeg heller.

Det må være litt av et skussmål for Porsche når det er det her man klarer å grave frem.

kortslutter 12V uttaket f.eks. Er jo litt tungvindt å da måtte finne fram instruksjonsboken for å se hvilken sikringsboks sikringen er i, for å så kansje måtte bruke verktøy for å få ut sikringen. Så må man kanskje kjøre rundt å lete etter en slik sikring å oppdrive om man ikke har det liggende.

Eller som de fleste kansje gjør: bestiller time på verksted.

På en Tesla er det bare å vente litt så funker det igjen. Vesentlig mere brukervennlig, men verkstedet taper kansje litt inntekt.

Er vel og en del mere kabling og logistikk i produksjonen når alt må gå gjennom sikringsbokser istede for å heller bli styrt direkte fra strømkilden.

Men det værste er jo at de bruker mekaniske releer. Det var vel fint før i tiden for å få klikkelyd av blinklysene men er jo totalt avleggs i 2021.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

kortslutter 12V uttaket f.eks. Er jo litt tungvindt å da måtte finne fram instruksjonsboken for å se hvilken sikringsboks sikringen er i, for å så kansje måtte bruke verktøy for å få ut sikringen. Så må man kanskje kjøre rundt å lete etter en slik sikring å oppdrive om man ikke har det liggende.

Eller som de fleste kansje gjør: bestiller time på verksted.

På en Tesla er det bare å vente litt så funker det igjen. Vesentlig mere brukervennlig, men verkstedet taper kansje litt inntekt.

Er vel og en del mere kabling og logistikk i produksjonen når alt må gå gjennom sikringsbokser istede for å heller bli styrt direkte fra strømkilden.

Men det værste er jo at de bruker mekaniske releer. Det var vel fint før i tiden for å få klikkelyd av blinklysene men er jo totalt avleggs i 2021.

Hvordan vet du at 12v uttaket er sikret med tradisjonell sikring? Det er hundrevis av sikrede kretser i en slik bil. Noen bruker solid state ,noen bruker elektromekaniske sikring, og noen bruker begge deler. Alle løsningene har både fordeler og ulemper.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Complexity said:

kortslutter 12V uttaket f.eks. Er jo litt tungvindt å da måtte finne fram instruksjonsboken for å se hvilken sikringsboks sikringen er i, for å så kansje måtte bruke verktøy for å få ut sikringen. Så må man kanskje kjøre rundt å lete etter en slik sikring å oppdrive om man ikke har det liggende.

Man kan sikkert gjøre et argument for å ha en resettbar sikring på 12V uttakene (noe som nok sikkert gjøres uten at det blir gjort noe poeng av det) . På alt annet (og det er det meste) må man nesten anta et det er noe som faktisk er feil på bilen når en sikring går, så hva fordelen da skal være med en resettbar sikring ser jeg ikke.

37 minutes ago, Complexity said:

Men det værste er jo at de bruker mekaniske releer. Det var vel fint før i tiden for å få klikkelyd av blinklysene men er jo totalt avleggs i 2021.

Hva tror du en resettbar sikring egentlig er? Det er et mekanisk rele* som styres av en detektor (ofte mikrokontrollerstyrt nåtildags) En DC sikring er i tilegg noe dyrere enn en AC sikring fordi den ikke har noen nullpunktskryssing å utnytte for å unngå gnistdannelse og må derfor ha mekanikk som er tilstrekkelig kraftig til å unngå at gnisten sveiser sikringen lukket. 

Solidstate releer tenderer til å feile short så de er ingen fullgod løsning for å sikre mot overbelastning (men helt greit supplement sammen med en smeltesikring for f.eks eksterne 12V kontakter). Styring av blinklys o.l. har vel stort sett alle biler gjort uten releer de siste tiårene. (lyden spilles over lydanlegget). De releene som er igjen er nok der av sikkerhetsgrunner

Smeltesikringer har kanskje eksistert en stund, men de gjør jobben de skal gjøre svært bra og svært billig.

*) Og ja det finnes solid state sikringer, men se problemet med å feile short.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 6/7/2021 at 10:48 PM, AL123 said:

Nå var vel Think nesten 15 år før Tesla, så det var en søkt sammenligning. Poenget mitt var at Musk sine ideer var hverken orginale eller unike. Det som skilte han fra både tradisjonelle aktører og andre startups var at han til slutt lyktes. Ven vital faktor for å få til det var arbeidsprinsippene jeg siktet til.

Nja Think ble jo startet tidlig på 90 tallet, men de eksisterte jo helt frem til 2011 ish eller 2012 iirc? Og om en ser hva Think fikk til på 20 år så er det jo litt av en sammenlikning, for selv på siste modell Think så var det jo fortsatt snakk om et hundehus på hjul. Og de kom vel ikke lengre enn til nicam cad batterier? Og i løpet av disse 20 årene så var jo selveste Ford inne på eiersiden. Og noen sveitsere. Og likevel var det ingen som klarte å tenke(!) stort nok i staben til Think i løpet av 20 år. Ironisk? 

Tesla ble vel formelt stiftet i 2003 og året etter går Musk inn som invester og styreformann. 7 år senere så har Tesla laget en 2 seters elektrisk sportsbil, samt en 7 seters elektrisk familiebil med sporty design, sporty kjøreegenskaper, plenty motor og akselerasjon og lang rekkevidde. Tesla klarte på 7 år å skape noe Think aldri var i nærheten av, selv om Think hadde 3 ganger lenger levetid og Ford som eier. 

Så ja med tanke på at Think klønte vekk driften på små tanker og mikro visjoner over 20 år så blir det det en søkt sammenlikning. 

Men for å vise hva andre elbilselskaper drev med på den tiden Tesla ble stiftet så er jo Think en utmerket kandidat. Husk på at Think dreiv på lenge nok til at de hadde minst ett generasjonsskifte på modellen sin.Og skal en være korrekt og også trekke fram de aller første modellene som kom før Ford gikk inn så ble det vel 4 eller kanskje 5 generasjoner Think.  Og likevel ble de aldri noe mer enn en et hundehus på hjul, uten kjørekomfort, sprekt design eller noe som helst som tiltalte andre enn de absolutt mest hard core miljøforkjemperne. Tankene var for små, de klarte ikke se for seg elbiler til andre enn de mest miljøbeviste og dermed så klarte de heller aldri appellere til massene. Og vi kjenner jo åssen historien sluttet, men konkurs og mange eierskifter. Men ingen store tanker, ingen smarte skateboard chassi eller andre lure løsninger. Rett og slett små tanker og små elbiler som passet til en alt for liten del av markedet. 

Tesla klarte å få hvermansen til å vurdere elbil. Og bragte inn nytenkning, grensesprengende innovasjon, rekkevidde og komfort. Med model s så var plutselig elbil noe som kunne funke som den eneste bilen til veldig mange mennesker. Dyr ja, men så hadde jo Tesla en plan også for det. 

Hvor mye av suksessen til Tesla som kan tilskrives Musk aner jeg ikke, og det er det kanskje ikke så mange som gjør? Noe av ideene til Tesla var sikkert alt spikret når Musk gikk inn med penger. Men såvidt jeg erindrer så var den 3 trinns planen klekket ut av Musk. Det er kanskje heller ikke så veldig spennende hvorvidt Musk har hatt en finger med i spillet på de viktige avgjørelsene eller ei, det viktige er kanskje at Musk er en fyr som evner å engasjere. For engasjert blir folk. Både de som liker el biler, og de som ikke liker elbiler. Og også blant de som er for elbiler er det mange meninger om Musk. Og når en tenker på at Tesla er der de er helt uten å kjøpe seg reklameplass på tv, i aviser, billboards, og magasiner så har nok både Musk og Tesla gjort veldig mye rett siden 2003. Hvem som skylden for suksessen er vel mindre viktig? For suksess er jo aldri 1 manns verk alene, det er jo bedriften Tesla som virkeliggjør de store tankene, som matrialiserer ideer og visjoner til noe håndfast. 

Noe som ofte får lite spalteplass når det gjelder Tesla og som jeg synes det er generelt for lite fokus på, er ideen om å ha få underleverandører og så lite outsourcing som mulig. Siden vi startet med outsourcing til lavkostland så har mer og mer av oppdrag og muligheter gått til lavkostland fordi profittbegjæret har blitt for stort i mange bedrifter. Og det blir en uheldig spiraleffekt der andre etterhvert føler seg tvungen til outsourcing for å klare å matche konkurransen. Det blir nesten en kamp mot bunnen. 

Tesla viser at det er mulig å ta større kontroll over verdiskapningen og behold større kontroll over produksjonen. Det synes jeg er verdt å reflektere over. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
18 hours ago, sverreb said:

Man kan sikkert gjøre et argument for å ha en resettbar sikring på 12V uttakene (noe som nok sikkert gjøres uten at det blir gjort noe poeng av det) . På alt annet (og det er det meste) må man nesten anta et det er noe som faktisk er feil på bilen når en sikring går, så hva fordelen da skal være med en resettbar sikring ser jeg ikke.

Hva tror du en resettbar sikring egentlig er? Det er et mekanisk rele* som styres av en detektor (ofte mikrokontrollerstyrt nåtildags) En DC sikring er i tilegg noe dyrere enn en AC sikring fordi den ikke har noen nullpunktskryssing å utnytte for å unngå gnistdannelse og må derfor ha mekanikk som er tilstrekkelig kraftig til å unngå at gnisten sveiser sikringen lukket. 

Solidstate releer tenderer til å feile short så de er ingen fullgod løsning for å sikre mot overbelastning (men helt greit supplement sammen med en smeltesikring for f.eks eksterne 12V kontakter). Styring av blinklys o.l. har vel stort sett alle biler gjort uten releer de siste tiårene. (lyden spilles over lydanlegget). De releene som er igjen er nok der av sikkerhetsgrunner

Smeltesikringer har kanskje eksistert en stund, men de gjør jobben de skal gjøre svært bra og svært billig.

*) Og ja det finnes solid state sikringer, men se problemet med å feile short.

Fordelen med at det er en resettbar sikring er mange. Det hjelper godt på når det kommer til fjerndiagnosering f.eks.

Man vil og kunne få feilmeldinger om man overbelaster ting og slipper å bruke tid på feilsøking. "12V Socket overloadet - åja kansje kompressoren jeg plugga i drar litt for mye strøm.. Istede for å klø seg i hodet på hvorfor den ikke funker. Om bare den fysiske sikringen ryker er det ikke sikkert bilen får det med seg.

Mange setter pris på at USB portene fungerer en stund etter man har kobla i den knekte iphone kabelen sin som kortslutta dem, istede for å måtte lete frem sikringsbokse å bytte USB sikringen som f.eks Mach-e har.

Mekaniske releer har jeg byttet utrolig mange av, både i biler og i jobbsammenheng. det er skremmende at det fortsatt brukes i så stor grad  (22stk i mach-e f.eks)

Siste jeg bytta på en bil så måtte jeg ut med en boks under setet på en passat og lodde ut releet fra ett kretskort der, det var utslitt og blinklysene slukket aldri når man låste bilen. Og hvor mange ganger har det releet klikket i sitt liv? 10 ganger om dagen kansje max? 

Mosfet, solid state og moderne elektronikk gjør en mye bedre jobb enn mekaniske releer.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Fordelen med at det er en resettbar sikring er mange. Det hjelper godt på når det kommer til fjerndiagnosering, og man kan bruke tynnere kabler til ting.

Man vil og kunne få feilmeldinger om man overbelaster ting og slipper å bruke tid på feilsøking. "12V Socket overloadet - åja kansje kompressoren jeg plugga i drar litt for mye strøm.. Istede for å klø seg i hodet på hvorfor den ikke funker. Om bare den fysiske sikringen ryker er det ikke sikkert bilen får det med seg.

Mange setter pris på at USB portene fungerer en stund etter man har kobla i den knekte iphone kabelen sin som kortslutta dem, istede for å måtte lete frem sikringsbokse å bytte USB sikringen som f.eks Mach-e har.

Mekaniske releer har jeg byttet utrolig mange av, både i biler og det er skremmende at det fortsatt brukes i så stor grad i biler (22stk i mach-e f.eks)

Siste jeg bytta på en bil så måtte jeg ut med en boks under setet på en passat og lodde ut releet fra ett kretskort der, det var utslitt og blinklysene slukket aldri når man låste bilen. Og hvor mange ganger har det releet klikket i sitt liv? 10 ganger om dagen kansje max? 

Mosfet, solid state og moderne elektronikk gjør en mye bedre jobb enn mekaniske releer.

Det er fordeler og ulemper med begge løsninger, og fravær av elektromekaniske sikringer og reeler sier ingenting om at et merke ligger foran et annet. Enkelte steder kan det være en fordel med solid state-løsninger og andre steder kan det være fordel med elektromekaniske. Ved diagnosering har det liten eller ingen betydning hva en bruker. Ved strømforsyning til styreenheten kan feks solid state være en fordel vet at man unngår spikes i strømforsyningen. Elektromekaniske løsninger er en fordel dersom man ønsker å holde strømforbruket nede, da dette er eneste løsningen som sikrer fullstendig isolasjon. Det samme er tilfellet dersom man har mye strøm og vil være sikker på galvanisk isolasjon ved fullstendig kortslutning til jord. Er jo greit at kjøretøyet ikke brenner opp. Det er jo en grunn til at solid stateløsninger ikke er tillat i mange fly og militære applikasjoner. Ellers så jeg Munroevideoen du linket til, og det er vel ganske klart at han har veldig begrenset kunnskap om akkurat dette, samt at han kun ser produksjonstekniske og kostnadsmessige sider. Gjestene hans, som faktisk er fagfolk på området er langt mindre kategoriske og sier "hver sin løsning til hvert sitt bruk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 minutter siden):

 

Mekaniske releer har jeg byttet utrolig mange av, både i biler og i jobbsammenheng. det er skremmende at det fortsatt brukes i så stor grad  (22stk i mach-e f.eks)

Siste jeg bytta på en bil så måtte jeg ut med en boks under setet på en passat og lodde ut releet fra ett kretskort der, det var utslitt og blinklysene slukket aldri når man låste bilen. Og hvor mange ganger har det releet klikket i sitt liv? 10 ganger om dagen kansje max? 

Mosfet, solid state og moderne elektronikk gjør en mye bedre jobb enn mekaniske releer.

Jeg har jobbet med bil siden 90-tallet, hovedsakelig med feilsøking (inkl som VW/Audi-tekniker) og har enda til gode å oppleve at et loddet rele ryker. Forøvrig skulle jeg likt å vite hvilken Passatmodell som har blinklysrele under setet...Når et reel er loddet til et kretskort, så er det sjelden eneste løsning. De reelene sitter gjerne i en kombinasjon med en solidstateløsning for å gi økt sikkerhet og mindre strømforbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
51 minutes ago, AL123 said:

Jeg har jobbet med bil siden 90-tallet, hovedsakelig med feilsøking (inkl som VW/Audi-tekniker) og har enda til gode å oppleve at et loddet rele ryker. Forøvrig skulle jeg likt å vite hvilken Passatmodell som har blinklysrele under setet...Når et reel er loddet til et kretskort, så er det sjelden eneste løsning. De reelene sitter gjerne i en kombinasjon med en solidstateløsning for å gi økt sikkerhet og mindre strømforbruk.

Blinklysene virket, men releet under setet hadde noe med sentrallåsen å gjøre, og den hadde ett enkelt rele som klikket for å blinke med blinklysene som indikerte om bilen var låst eller ikke. Heter vel Comfort Module eller noe den boksen som inneholder releet. Vet ikke hvilken model bilen var men ikke siste skrik, og svigermor var dritlei av att blinklysene sto på hele tide og tappet batteriet.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Det er fordeler og ulemper med begge løsninger, og fravær av elektromekaniske sikringer og reeler sier ingenting om at et merke ligger foran et annet. Enkelte steder kan det være en fordel med solid state-løsninger og andre steder kan det være fordel med elektromekaniske. Ved diagnosering har det liten eller ingen betydning hva en bruker. Ved strømforsyning til styreenheten kan feks solid state være en fordel vet at man unngår spikes i strømforsyningen. Elektromekaniske løsninger er en fordel dersom man ønsker å holde strømforbruket nede, da dette er eneste løsningen som sikrer fullstendig isolasjon. Det samme er tilfellet dersom man har mye strøm og vil være sikker på galvanisk isolasjon ved fullstendig kortslutning til jord. Er jo greit at kjøretøyet ikke brenner opp. Det er jo en grunn til at solid stateløsninger ikke er tillat i mange fly og militære applikasjoner. Ellers så jeg Munroevideoen du linket til, og det er vel ganske klart at han har veldig begrenset kunnskap om akkurat dette, samt at han kun ser produksjonstekniske og kostnadsmessige sider. Gjestene hans, som faktisk er fagfolk på området er langt mindre kategoriske og sier "hver sin løsning til hvert sitt bruk.

Om noen år har alle gått over til dette, og da er det vel plutselig helt avleggs med sikringer og mekaniske releer til å styre 12V.

Dvs. 12V vil forsvinne helt etterhvert også. Er en tåpelig lav spenning å drive ting på.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Fordelen med at det er en resettbar sikring er mange. Det hjelper godt på når det kommer til fjerndiagnosering f.eks.

Man vil og kunne få feilmeldinger om man overbelaster ting og slipper å bruke tid på feilsøking. "12V Socket overloadet - åja kansje kompressoren jeg plugga i drar litt for mye strøm.. Istede for å klø seg i hodet på hvorfor den ikke funker. Om bare den fysiske sikringen ryker er det ikke sikkert bilen får det med seg.

Mange setter pris på at USB portene fungerer en stund etter man har kobla i den knekte iphone kabelen sin som kortslutta dem, istede for å måtte lete frem sikringsbokse å bytte USB sikringen som f.eks Mach-e har.

Mekaniske releer har jeg byttet utrolig mange av, både i biler og i jobbsammenheng. det er skremmende at det fortsatt brukes i så stor grad  (22stk i mach-e f.eks)

Siste jeg bytta på en bil så måtte jeg ut med en boks under setet på en passat og lodde ut releet fra ett kretskort der, det var utslitt og blinklysene slukket aldri når man låste bilen. Og hvor mange ganger har det releet klikket i sitt liv? 10 ganger om dagen kansje max? 

Mosfet, solid state og moderne elektronikk gjør en mye bedre jobb enn mekaniske releer.

Som sagt er de fleste kretsene i en bil ikke til noe som har en ekstern kontakt. Å ha resettbare sikringer på eksterne kontakter er rimelig og jeg ser det som naturlig at man har slikt, gjerne i form av en polyfuse* i tilegg til en fullverdig sikring. (og det er ikke noe vanskelig å oppdage at en sikring har gått)

På det store flertallet av kretser som går til interne systemer er det best om man ikke resetter sikringen før systemet er feilsøkt for å hindre ytterligere skade av den feilen som gjorde av sikringen gikk i første omgang.

Og som sagt resettbare sikringer er gjerne mekaniske releer styrt av en strømdetektor. De er ikke borte bare fordi de har et annet navn.

Mosfet er i seg selv er ikke noen akseptabel sikring. De kan brukes til å kontrollere en spenningskilde, men for å være en sikring må de ha en forutsigbar oppførsel ved feilsituasjoner. Desverre er det slik at om en mosfet blir utsatt for en for høy strøm så tenderer den til å feile slik at du får en kortslutning mellom S og D terminalene, I.e. den feiler åpen og ikke stengt slik man trenger at en sikring gjør. Når man stenger en mosfet (eller hva som helstr egentlig) der det går en høy strøm får man også en spenningshopp fordi alle reelle kretser har en induktans. Dette spenningshoppet øker dramatisk belastningen på mekanismen som skal bryte kretsen. Derfor er det slik at om du skal lage en faktisk sikring med en mosfet må du overdimensjonere den dramatisk (Og ja dette gjøres, men det er dyrt) og lage en dedikert monitor og styrekrets til tilstrekkelige sikkerhetsstandarder. I bil betyr det gjerne ASIL D spec. Denne mosfeten må dimensjoneres slik at du er garantert å bryte strømmen før belastningen (inklusive spenningshoppet p.g.a. induktansen) blir så høy at transistoren tar skade.   For å kunne karakterisere dette må man vite hva absolutt maksimum slewrate er siden det dikterer hvor raskt detektorkretsen må slå ut. Dette blir veldig raskt prisdrivende siden du veldig raskt kommer opp i å måtte ha en ADC med flere Msamples/s for detektoren. Resettbare sikringer for lave spenninger er meg bekjent normalt mekaniske releer, ikke solid state siden det er enklere å hanskes med gnistdannelsen i de på lave spenninger enn å mitigere feilmodiene til en mosfet. 

Så summa summarum: Ja det er mulig å lage en fullverdig solid-state sikring, men det er sannsynligvis billigere og mer pålitelig å bare bruke smeltesiukringer i bil siden kretsene enten har en kjent designet inn belastning. Så kan man i tilegg bruke en polyfuse for å gi en selvresettene bryter mot små overbelastninger (som da slår ut før smeltesikringen går) på ting som USB og sigarettennerkontakter (Siden de er begrenset til små laster). Jeg anser ikke en polyfuse som en fullverdig sikring alene

*) En polyfuse er en organisk polymer med ledende partikler. Polymeren utvider seg når den blir varm og flytter fysisk de ledende partiklene fra hverandre. En polyfuse er dermed mest av alt beslektet beslektet med et termisk rele.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...