Gå til innhold

Tesla dumper radaren. Går over til kamerabasert system


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (59 minutter siden):

Det var hvordan man definerer nøyaktighet i et autopilot system jeg lurte på. Det var det du sa at tesla utvikler.

Du må gjerne sitere meg der hvor jeg sier tesla utvikler ett autopilot system. ILS som nevnt har tittals meter slingringsmonn som sagt. Det er åpenbart for store marginer når en skal navigere på vei. Men på en stor rullebane er det ok. Men det er forøvrig urelevant da det kun er det overordnede navnet til tesla sitt førerassistentsystem som er kalt autopilot. Men navnet er passende da det holder fart og retning, slik som andre autopiloter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

73f3ec9c-4084-4e1d-9eb3-1ef1b4fc4250-lb- 

https://www.inverse.com/innovation/best-autonomous-driving-companies 

https://guidehouseinsights.com/reports/guidehouse-insights-leaderboard-automated-driving-systems 

https://www.dn.no/d2/tekno/selvkjorende-biler/tesla/elon-musk/elon-musk-kan-kanskje-fly-folk-til-mars-det-er-visst-verre-a-transportere-dem-pa-manhattan/2-1-1014904 

Quote

"Elon Musk kan kanskje fly folk til Mars. Det er visst verre å transportere dem på Manhattan"

Tesla har alltid understreket at selskapets semi-autonome teknologi krever menneskelig overvåkning og inngripen, men Musks luftige spådommer skapte uansett et problematisk gap mellom publikumsforventninger og teknologiske realiteter.

DÅRLIGST I KLASSEN

Stadig mer tyder nå på at Tesla er skikkelig dårlige på dette. I en årlig oversikt fra analyseselskapet Guidehouse Insights, rangeres Tesla som svakest blant aktørene som jobber med selvkjøringsteknologi. Selskapet er ikke engang inne på topp-ti-listen, der Waymo, eid av Google-morselskapet Alphabet, troner øverst.

Guidehouse sorterer 15 aktører etter fallende kvalitet, i kategoriene leaders, contenders og challengers. Bak Waymo i leaders-kategorien følger Nvida, Argo AI og kinesiske Baidu. Ifølge Guidehouse er Musk & co. så elendige både på strategi og utførelse at selskapet havner alene i taperkategorien followers.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg har boka 'Fermats siste sats' i bokhylla hjemme. Den handler om å bevise et matematisk utsagn 1700-talls matematikeren Fermat kom med(Fermats opprinnelige bevis er tapt, alternativt aldri nedskrevet) men den handler også om i hvilken grad man kan bevise at et gitt problem er løsbart før man har løst det.

Jeg sitter med en sterk følelse at rapportene om selvkjøring svikter på dette området. Det er ting som er enkelt å vurdere, som den finansielle styrken til firmaene bak osv men selve det fundamentale, altså om autonomi er mulig, er fortsatt ukjent. Selv om vi antar at autonomi er mulig så kan vi heller ikke si noe om hvor lang tid det vil ta og hvor mye arbeid det vil kreve. Ut fra dette skal det altså produseres rapporter, selv om detaljer som 'mål', 'retning' og 'avstand' er ukjent..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mange av de som har brukt Tesla's beta FSD mener autonomi må være rett rundt hjørnet for det har skjedd mye bare det siste halvåret med hvordan bilene nå navigerer rundt hindringer, gjennomfører sving til venstre i kryss, og ender opp på korrekt destinasjon selv i kompliserte bymiljøer, og med mye trafikk.. Dagens autopilot føles kanskje som FSD men det er jo ikke Full Self Driving før bilkjøpere har det skriftlig at bilen er fullstendig selvkjørende slik at eier ikke stilles ansvarlig for evt. uhell. Per idag er det kun fører assistanse og det er en ok begynnelse, men fører har alt ansvar, hele tiden og må faktisk følge med på trafikken, og forstå trafikkbildet slik at korrekte avgjørelser blir tatt. Skulle utviklingen av FSD det stoppe der, så har jeg null problemer med det.For som kjøre assistent er FSD meget kapabelt. 

Får vi derimot biler som kjører helt selv, da flytter jeg kanskje fra byen og pendler, for da kan jeg ha en times kvalitetstid hver vei for meg selv morgen og kveld der jeg kan lære med oljemaling, eller jazztrompet. Eller jeg kan kjøre til byen en lørdagskveld, spise og ta noen glass med gode venner også slippe taxikø på hjemturen, aktivere summit og bilen henter meg der jeg står og kjører meg hjem selv om jeg har tomgangspromille. Før det skjer blir jeg boende i byen, og jeg personlig liker å kjøre bil, bare ikke i kø eller rushtrafikk. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Jeg har boka 'Fermats siste sats' i bokhylla hjemme. Den handler om å bevise et matematisk utsagn 1700-talls matematikeren Fermat kom med(Fermats opprinnelige bevis er tapt, alternativt aldri nedskrevet) men den handler også om i hvilken grad man kan bevise at et gitt problem er løsbart før man har løst det.

Jeg sitter med en sterk følelse at rapportene om selvkjøring svikter på dette området. Det er ting som er enkelt å vurdere, som den finansielle styrken til firmaene bak osv men selve det fundamentale, altså om autonomi er mulig, er fortsatt ukjent. Selv om vi antar at autonomi er mulig så kan vi heller ikke si noe om hvor lang tid det vil ta og hvor mye arbeid det vil kreve. Ut fra dette skal det altså produseres rapporter, selv om detaljer som 'mål', 'retning' og 'avstand' er ukjent..

Akkurat en slik strategi har jo Musk brukt på det meste han har vært med på, og han har jo lykkes med ganske mye. Men når det kommer til selvkjøring, så tror jeg han har gapt over for mye, og det går utover produktene ellers. Akkurat det med å lage minimumsløsninger som skal bli til ferdige produkter med urealistiske tidsfrister er vel kanskje Musk viktigste bidrag til verden, da denne tilnærmingen til produktutvikling har fått en enorm utbredelse. Selv Innovasjon Norge predikerer nå denne metoden ovenfor sine klienter, selv om det nok er en metode som fungerer best i land med litt løsere regelverk i arbeidslivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (19 timer siden):

Akkurat det med å lage minimumsløsninger som skal bli til ferdige produkter med urealistiske tidsfrister er vel kanskje Musk viktigste bidrag til verden, da denne tilnærmingen til produktutvikling har fått en enorm utbredelse.

Feil! Å lage elbiler som attraktive, praktiske og økonomisk konkurerbare er Elon  Musk sitt viktigste bidrag til verden, sålangt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 timer siden):

Hadde han gjort det, og argumentert for det, så hadde innlegget han kanskje vært litt interessant.. 

 

AL123 skrev (På 3.6.2021 den 12.10):

Akkurat det med å lage minimumsløsninger som skal bli til ferdige produkter med urealistiske tidsfrister er vel kanskje Musk viktigste bidrag til verden, da denne tilnærmingen til produktutvikling har fått en enorm utbredelse.

Hvor er dine argumenter?

 

Musk forsto tidlig at om elbilen skulle bli mer enn et leketøy for spesielt interesserte måtte selve bilen forbedres så den kunne konkurrere med de vanlige biler selv der hvor elbilen ikke gis avgiftsmessig fordelsbehandlig. Vi må vel kunne si at han har oppnådd akkurat det? Da følger noen interessante 'bieffekter', som at andre produsenter nå føler seg tvunget til å investere tungt i elbiler. Dessuten er det enklere for politikere å legge ekstra press på fossilbiler siden Musk nå har bevist at elbiler er et realistisk alternativ.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

 

Hvor er dine argumenter?

 

Musk forsto tidlig at om elbilen skulle bli mer enn et leketøy for spesielt interesserte måtte selve bilen forbedres så den kunne konkurrere med de vanlige biler selv der hvor elbilen ikke gis avgiftsmessig fordelsbehandlig. Vi må vel kunne si at han har oppnådd akkurat det? Da følger noen interessante 'bieffekter', som at andre produsenter nå føler seg tvunget til å investere tungt i elbiler. Dessuten er det enklere for politikere å legge ekstra press på fossilbiler siden Musk nå har bevist at elbiler er et realistisk alternativ.

Bilfabrikantene er tvunget til å lage el biler fordi myndighetene ikke gir dem noe valg.

Store subsidier, milliardbøter og krav om en viss andel nullutslipp. 

Så lenge folk kjøper slike biler tror jeg de fleste bilfabrikanter er glade. De slipper hundretalls milliarder i produktutvikling. 

Alle ser ut til å klare å lage en bil med el motor og fylle bunnplata med batterier. Det er mye vanskeligere å lage en bil som skal ha sitt eget kraftverk.

Batteriutviklingen har vert drevet av helt andre enn tesla. Stort sett pc batterier og andre batteridrevne dingser. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 timer siden):

 

Hvor er dine argumenter?

 

Musk forsto tidlig at om elbilen skulle bli mer enn et leketøy for spesielt interesserte måtte selve bilen forbedres så den kunne konkurrere med de vanlige biler selv der hvor elbilen ikke gis avgiftsmessig fordelsbehandlig. Vi må vel kunne si at han har oppnådd akkurat det? Da følger noen interessante 'bieffekter', som at andre produsenter nå føler seg tvunget til å investere tungt i elbiler. Dessuten er det enklere for politikere å legge ekstra press på fossilbiler siden Musk nå har bevist at elbiler er et realistisk alternativ.

Hvis du leser mitt innlegg litt lengre opp på siden, så ser du mine argumenter. Når det er sagt, så fant ikke Musk opp ideen om Lean Startup, Minimum Viable Pruduct/Prototype/Busines eller Build-Measure-Learn, men han fant ikke opp elbilen heller. Tesla kan spores tilbake til 80-90-tallet, og det var flere selskap som jobbet med elektrisk massetransport på den tiden Musk etablerte seg i bransjen. Interessant i så måte er både Hanhijnn sin påstand om at jeg tar feil, og ditt argument om at Musk sin visjon var å bygge konkurerbare biler for hvermansen. Tesla var nær ved å mislykkes flere ganger, på det verste var de 5 timer unna konkurs. To av de viktigste faktorene for at det faktisk gikk bra, både ifølge Musk og Businessinsidere var. 1 Lean Startup og bruken av Minimum Viable Products 2. Musk motto var "build  for the few, not for the many". 

Endret av AL123
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (17 timer siden):

Når det er sagt, så fant ikke Musk opp ideen om Lean Startup, Minimum Viable Pruduct/Prototype/Busines eller Build-Measure-Learn, men han fant ikke opp elbilen heller

Neida, ingen har egentlig funnet opp noe som helst..noensinne.

Det han derimot gjorde var å løfte elbilen fra no sære greier for spesielt interesserte til et produkt som kunne fenge massemarkedet.

AL123 skrev (17 timer siden):

og ditt argument om at Musk sin visjon var å bygge konkurerbare biler for hvermansen.

All part of 'the secret masterplan'. ;)

Du har jo beskrevet det selv, du starter med 'minimum viable product' også øker du etterhvert. Stadig bedre produkt(er) med stadig lavere pris og stadig bredere appell. TM3 *er* en bil for hvermannsen og den var beskrevet i 'the secret masterplan'.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, AL123 said:

Når det er sagt, så fant ikke Musk opp ideen om Lean Startup, Minimum Viable Pruduct/Prototype/Busines eller Build-Measure-Learn, men han fant ikke opp elbilen heller. Tesla kan spores tilbake til 80-90-tallet, og det var flere selskap som jobbet med elektrisk massetransport på den tiden Musk etablerte seg i bransjen.

Men like viktig når vi nå ser på elbil i kontekst av historie at på samme tiden som Musk gikk inn i Tesla, så jobbet resten av elbil verden på prosjekter som Think, slik vi gjorde i Norge. Sære hippiebiler for entusiaster i fotformsko som ikke skulle langt, ikke trengte kjøre ofte og som ikke brydde seg om hverken kjørekomfort, bilens veigrep eller design.

Elbiler på den tiden så typisk ut som små hundehus på hjul, og hadde vel samme komfort også. Kort rekkevidde, null kjøreglede. Laget for hard core entusiaster, miljøvernere eller kanskje miljøfundamentalister. Ingen hadde tenkt tanken på sporty kjøreegenskaper, plass til hele familien og naboungene,  pluss heftige ytelser på elbiler i den tiden. Så en kan vel kort og greit oppsummere tiden før Tesla som følger; jo det fantes de som ønsket elektrifisering av bilparken før Tesla. Men de var ikke visjonære nok til å dra den langt nok. Som med Think var fortsatt tanken blybatterier og kort rekkevidde og lavt effektuttak. Ikke plass til særlig bagasje eller ekstra passasjerer. Tesla og Musk de snudde faktisk alt på hodet, og det manglet ikke på eksperter som dømte Tesla og Musk nedenom, og vi hører jo ennå rett ofte at nå konker Tesla. Vi har el suv, awd, mulighet til å trekke et par tonn på på hengerfeste og ha 7stykker i bilen. Ikke dårlig på litt over et tiår. 

6 hours ago, Kahuna said:

Det han derimot gjorde var å løfte elbilen fra no sære greier for spesielt interesserte til et produkt som kunne fenge massemarkedet.

Veldig bra sagt, på veldig få ord. Du oppsummerer presist og forklarer egentlig hva som gjorde at Tesla er der de er idag. De ønsket å bygge elektriske biler, som passet for de aller aller fleste. Og som kom i flere varianter mtp rekkevidde, ytelse osv. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Men like viktig når vi nå ser på elbil i kontekst av historie at på samme tiden som Musk gikk inn i Tesla, så jobbet resten av elbil verden på prosjekter som Think, slik vi gjorde i Norge. Sære hippiebiler for entusiaster i fotformsko som ikke skulle langt, ikke trengte kjøre ofte og som ikke brydde seg om hverken kjørekomfort, bilens veigrep eller design.

Elbiler på den tiden så typisk ut som små hundehus på hjul, og hadde vel samme komfort også. Kort rekkevidde, null kjøreglede. Laget for hard core entusiaster, miljøvernere eller kanskje miljøfundamentalister. Ingen hadde tenkt tanken på sporty kjøreegenskaper, plass til hele familien og naboungene,  pluss heftige ytelser på elbiler i den tiden. Så en kan vel kort og greit oppsummere tiden før Tesla som følger; jo det fantes de som ønsket elektrifisering av bilparken før Tesla. Men de var ikke visjonære nok til å dra den langt nok. Som med Think var fortsatt tanken blybatterier og kort rekkevidde og lavt effektuttak. Ikke plass til særlig bagasje eller ekstra passasjerer. Tesla og Musk de snudde faktisk alt på hodet, og det manglet ikke på eksperter som dømte Tesla og Musk nedenom, og vi hører jo ennå rett ofte at nå konker Tesla. Vi har el suv, awd, mulighet til å trekke et par tonn på på hengerfeste og ha 7stykker i bilen. Ikke dårlig på litt over et tiår. 

Veldig bra sagt, på veldig få ord. Du oppsummerer presist og forklarer egentlig hva som gjorde at Tesla er der de er idag. De ønsket å bygge elektriske biler, som passet for de aller aller fleste. Og som kom i flere varianter mtp rekkevidde, ytelse osv. 

Ikke alle er like imponert!

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Trestein said:

Ikke alle er like imponert!

Vel hva du tenker om hva Tesla og Musk har prestert på kun halvannet tiår får du redegjøre for selv, hva folk i masker som skjuler sin identitet mener bryr jeg meg veldig lite om. 

Men det er noe med å se på hva andre gjorde på den tiden Musk og Tesla la sin tre trinns plan, og hvor vi er idag. Vi hadde obskure elbiler som lignet hundehus på hjul. Men såvidt jeg vet så var det ingen andre på denne kloden som på den tiden mente elbil kunne dekke en families bilbehov uten å trenge en ekstra bil. Musk og Tesla la en plan for hvordan de skulle gjøre det mulig, og de fulgte den planen. 

En kan mene hva en vil om Musk som person, en kan gjerne dvele ved at Tesla alt eksisterte når Musk kom inn med sine paypal penger. Musk bragte tross alt noe til bords, bare noen år senere så stod model S klar. Det er fattige 9 år siden vi fikk den helelektriske familiebilen som både rommet en hel familie, pluss naboens unger, som hadde sprekt nok design om som hadde kjøreegenskaper langt unna det en kunne forvente av elbiler på den tiden. Var vel året før model S at Nissan kom med 1 gen Leaf?  På en god dag var det vel 200 km rekkevidde på Nissan Leaf? Og halvparten på vinteren? Og 3/4 om det var regn, eller motvind? Mens Tesla'n klarte opp mot 500 km avhengig av valgt modell. 

Så ja, Musk og Tesla var nok pioneerene som fikk folk flest til å se på elbiler med nye øyne. Jeg disser ikke Leaf, for selv første gen Leaf var en bra bil for de som ikke trengte mer. Og det var mange fornøyde Leaf eiere. Men det var Tesla som gjorde at folk flest begynte å tenke om elbil kunne passe dem. Alt dette må vi se i lys av at Tesla er et svært ungt foretak. Ikke bare har de klart å bygge opp en visjonær og dyktig stab av ingeniører og utviklere, de har bygget en global organisasjon samt flere fabrikker og servicecentre, og ikke minst et globalt ladenettverk. På veldig kort tid. 

Det er klart det finnes ting med Tesla noen har mislikt. For lang tid til å skaffe deler, utføre service etc. Men Tesla har forsøkt å bli bedre, og de har gjort store endringer. Og idag så kan de utføre service hjemme hos deg, eller mens du er på jobb. Hvor praktisk er ikke det? 

Men igjen. En må se alt i lys av alle de parallelle prosessene Tesla har kjørt. De har bygget fabrikker, testet teorier, testet prototyper,  trent opp folk, ansatt folk, bygget organisasjonen, og ikke minst har de gjort dette på en global skala. Om du ikke makter å bli imponert over innsatsen som er lagt ned og tidsforbruket så skjønner jeg virkelig ikke hva som skal til for at du skal bli imponert.  

Du tenker kanskje at bredbåndet Musk er igang med er enkle greier? Eller at SpaceX er noe de aller fleste av oss kunne fått til? 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...