Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Isolasjons-tips


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en veggtrapp som jeg ønsker å isolere mot lyd, jeg trenger beste tipsen på hvordan jeg burde gjøre dette. Har fått tips om å bruke glava men jeg vet ikke bare dette vil hjelpe. Hvordan og hva ville dere gjort for å unngå mest mulig lyd fra kjeller opp til 1 etg.

09DC6BFE-2E53-4214-9881-47D861971399.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke minst også å fuge med silikon eller noe elastisk(det du vil male tar du akryl), på alle sprekker og glipper mellom gips og treverk(også bak der du kommer til å sette på gulvlister), og å sparke godt i gipsskjøtene.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (11 timer siden):

Regner med det er lyd fra under trappen og til der man ser bildet.

2 lag gips under trappen, og hvis det er plass, 10cm isolasjon med 2 nye lag gips, så er mye gjort. Helt lydtett vil det aldri bli.

Da må det bygges mer avansert, og man aper en del plass.

Høres veldig bra ut, isteden for gipsplater kan man bruke trinnlydsplater eller finnes det spesielle lydplater?

Lenke til kommentar

Trinnlydsplater er for gulv, da blir gulvet liggende flytende oppå, litt vanskelig med vegg da ting må skrus sammen.

Det finnes spesielle lydplater også, men 2 lag gips, isolasjon og 2 lag gips stopper mye.

Hvis man har plass til å bygge som man gjør imellom boliger, så er det enda mer effektivt. Legger ved en liten tegning av det.

Gult er isolasjon. Stenderene på hver side av vegg står uavhengig av hverandre, da går det ikke noe lyd igjennom stenderen som treffer veggen på andre siden. Men slikt vil være vanskelig å bygge på trappen på bildet.

vegg.png.893434b16fb4ada626032c84da4fa752.png

 

Vil gjette på at med 2 lag gips, isolasjon og 2 lag gips, så vil det meste av lyden bli dempet. Uansett så vil det aldri bli helt borte når man blir boende så tett i tett. Vil tro med slik løsning, så er problemet større for leieboeren under enn for deg når du går på gulv og trapper.

Der jeg bor som er bygget i 1998, med trinnplater under min parkett, og tegningen min over mot naboen, så er det kun igjennom pipa jeg hører naboen under, og inne via åpne vinduer, jeg har hørt ved siden av.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (5 timer siden):

Trinnlydsplater er for gulv, da blir gulvet liggende flytende oppå, litt vanskelig med vegg da ting må skrus sammen.

Det finnes spesielle lydplater også, men 2 lag gips, isolasjon og 2 lag gips stopper mye.

Hvis man har plass til å bygge som man gjør imellom boliger, så er det enda mer effektivt. Legger ved en liten tegning av det.

Gult er isolasjon. Stenderene på hver side av vegg står uavhengig av hverandre, da går det ikke noe lyd igjennom stenderen som treffer veggen på andre siden. Men slikt vil være vanskelig å bygge på trappen på bildet.

vegg.png.893434b16fb4ada626032c84da4fa752.png

 

Vil gjette på at med 2 lag gips, isolasjon og 2 lag gips, så vil det meste av lyden bli dempet. Uansett så vil det aldri bli helt borte når man blir boende så tett i tett. Vil tro med slik løsning, så er problemet større for leieboeren under enn for deg når du går på gulv og trapper.

Der jeg bor som er bygget i 1998, med trinnplater under min parkett, og tegningen min over mot naboen, så er det kun igjennom pipa jeg hører naboen under, og inne via åpne vinduer, jeg har hørt ved siden av.

 

Takk for info, da vet jeg hva jeg skal gjøre. Hvilken type isolasjon ville du brukt?

er det glava man bruker her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...