Gå til innhold

USB-C blir over dobbelt så kraftig


Anbefalte innlegg

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Gap5J6/usb-c-blir-over-dobbelt-saa-kraftig

Noen som har peiling her, hvordan man skaffe utstyr å klare slik hurtigladning? Det vil nå bli mulig å levere opptil 240 watt.

Det betyr f.eks https://www.multicom.no/multicom-kunshan-nh50d-156-144hz/cat-p/c/p1500016921 har ikke slik ladning?

Så foreløpig mest nettbrett og chromebook.

https://www.usb.org/sites/default/files/D2T2-1%20-%20USB%20Power%20Delivery.pdf

selv om usb 4 er opplyst om sier ikke noe om mere strøm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette går ikke utover USB 4 standarden, dette handler utelukkende om ledningen/kontakten. Når det kommer til USB så er kontaktene og ledningene spesifisert utenom selve USB standarden når det kommer til en del ting. Det betyr antagelig at ingenting av eksisterende utstyr vil støtte å få dyttet så mye strøm i seg og det kun vil være for nye enheter.

Merk også at det er en elektronisk merking som antagelig betyr at det er en chip som skal forhindre eldre kabler og enheter å ta imot mer enn de klarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bare en Nintendo Switch med USB-C og den sitter helt flott. Jeg har alltid hatt problemer med at micro-USB blir lett slitt ut, lenge før enheten, det var noe som USB-C skulle fikse og så langt så virker det ikke som den sitter dårligere selv etter et par års bruk. Noe mindre bruk enn f.eks. mobilen så ikke helt rettferdig sammenlikning.

Lenke til kommentar

All you need to know about USB 3.1, the USB Type-C connector, and USB Power  Delivery | Usb, Computer history, Belkin

klarer noen å se hva slags kabel dette er?  om er nyeste powerdelivery eller usb 10 gigabit? Finnes vel neppe kabeler som egnes til alt?

Sitat

men er det bare jeg som syns usb-c-kontakten sitter altfor dårlig i inngangen?

Syns det varierer fra enhet til enhet xiomi mix 5g har veldig solid beskyttelse mot slitasje men ulefone power 5 er større sansynlighet for slitasje kunne vært lengere plug som bildet over, fordi å gjøre lettere å få den å sitte trygt, kunne vært magnet også for apple sin løsning på ladning er tryggere for slitasje.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mener det der er den nye standarden pga den lille chippen som du ser på bilde 2. Hastigheten har ingenting med den nye kabelen å gjøre og alle kabler av USB 3 standarden skal teoretisk sett klare samme hastigheter hvis de har fulgt bruksanvisningen når de har laget dem.

Edit: 3.1 eller 3.2 er det vel disse dager. Er ikke så nøye for meg å følge med akkurat på det da jeg bare leser specs på tingen jeg skal handle og satser på at den leverer det den sier.

Endret av Melonskall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...