Gå til innhold

(løst)Kjøpt bil med alvorlige feil og mangler


Anbefalte innlegg

Hei.

Min mor kjøpte en brukt bil i midten av April. Den så veldig fin og grei ut på bilder, og det var opplyst om det var en del skjønnhetsfeil og sprekk i frontrute. Nå etter EU kontroll i dag ble det oppdaget ganske alvorlige feil og mangler, bla alvorlig rust på begge kanaler og olje lekkasje fra motor. Vi var forberedt på at det ville være noe små fiks og muligens bytte av noen slitedeler, men vi var ikke forberedt på disse feilene. Vi har tatt kontakt med selger, og han mener at vi kjøpte bilen som den er, og at han ikke ga garanti for at den gikk gjennom EU kontroll, så han er ikke villig til at vi ønsker å heve kjøpet. 

Bilen ble kjøpt for 10 000kr så man kan ikke forvente all verdens, men det er uansett sure penger ettersom hun er uføre og får minstesats. Må vi bare innse at pengene er tapt? 

subaru.thumb.jpg.8439db9ceaffce4cdd909c648c941675.jpg

IMG_20210526_132653.thumb.jpg.9dbf049196a84e45a0ba9780d924c28f.jpg

Endret av TheKims
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok ikke en god sak.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Sitat

Har bilen en feil eller en mangel?

 

Før du kan klage, må du få klarlagt om det foreligger en mangel. Bilen har en mangel hvis den ikke er i den stand som dere har avtalt. Hvis dere ikke har avtalt noe spesielt, skal bilen være i samsvar med det man normalt kan regne med ut fra bilens alder, bruk, kjørelengde og liknende. Som kjøper kan du altså ikke forvente det samme av en brukt bil, som av en ny bil.

Det er i utgangspunktet en mangel hvis det som har oppstått ikke skyldes:

  • normal slitasje
  • skade du selv har påført bilen
  • ytre påvirkninger

Enkelt kan man si at jo eldre bilen er, jo billigere den er, og jo lenger den er kjørt, desto mindre kan du forvente av den. Du kan heller ikke klage på noe du kjente, eller måtte kjenne til, da du kjøpte bilen. Synlige mangler vil være din risiko som kjøper. Derfor er det viktig å sjekke bilen nøye før du kjøper.

Det skal dessuten mer til for å nå fram når bilen er kjøpt hos en privatperson, enn hos en forhandler.

Det er alltid grunn til å være skeptisk når man kjøper en eldre bil rett før eu-godkjenningen går ut. Dette er nok kalkulert fra daværende eiers side. Prisen gjenspeiler også at dette ikke er en bil som er ment å vare.

Feilene er så store at de ikke lar seg reparere. Selv om man gjør jobben selv; vil kostnaden være så stor at det ikke er hensiktsmessig. Når dere kjøpte bilen burde dere tatt en grundigere sjekk av den. Feilene er såpass store at det burde være enkelt å oppdage selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På bil i den prisklassen så er tid til neste eu-kontroll ofte det viktigste parameteret. Da må man forvente at *alt* er utsilitt og nær ødelagt.

Avhengig av hva som eksplisitt er sagt kan det være en sak, men pris tatt i betraktning hadde du ikke grunn til å forvente noe annet enn en bil som er svært nær slutten. Annonsen sier bare at forrige eier ikke har hatt større problemer, og det trenger ikke være feil selv om den er "oppbrukt" nå.

Skal du kjøpe bil i prisklasse 25000 og nedover, se alltid på gjenværende tid til EU kontroll og ikke regn med at den holder lenger enn det. Prisen så lav enten fordi bilen er på slutten av livet, eller har et eller annet problem.

Lenke til kommentar

Rustproblemene burde dere enkelt kunne ha undersøkt før dere signerte en kontrakt? Når du kjøper en bil til 10 lapper, kan man absolutt ikke forvente mye.

Det at selger legger bilen ut for salg så kort tid før neste EU er alltid litt suspekt, men lite du får gjort noe med. Tror dessverre du stiller dårlig her.

EDIT:

For å legge til - Dere forventet og var villige til å bytte slitedeler på en bil til 10.000 kroner? Biler som er i denne prisklassen stiller ofte i "bruk og kast"-segmentet. Du kjører den frem til den ikke består EU-kontroll, så tar du vrakpanten. Bilen er ikke verdt å bruke penger på.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Alt på den listen hadde dere sett ved inspeksjon av bilen, og ved prøvekjøring.

*burde de ha sett.

Derfor folk anbefaler å betale en fagmann for å være med hvis man skal handle en bruktbil privat.

Men nå prøver du bare å presse på "dere burde ha vært smartere enn dere var" noe som ikke er konstruktivt. Etterpåklokskap er ikke akkurat mye nytte nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en bil som er veteran om seks år, som dere kjøpte til 10 000 kr. Rust i kanaler på en så gammel bil er ganske vanlig dessverre. Og i hvert fall til den prisen. De andre punktene er heller ikke noe utenom det vanlige mtp. alder og pris.

Jeg kan nesten garantere at du ikke har noen sak. Men det behøver ikke å bli så veldig dyrt å reparere det heller. Kanalene: om det ikke er så farlig hvordan det ser ut kan du få noen til å sveise igjen hullene og hive på litt tectyl etterpå. Det behøver ikke å koste mer enn noen hundrelapper, og vil nok holde ut bilens levetid. Hør med et metallverksted/smed eller noen andre som driver med metall. Å ta kanaler på bil- eller karosseri-verksted kan fort bli dyrt, da de skal sette bilen tilbake til original stand med lakk og det hele.

Om sprekken i ruten er i synsfeltet, må ruten byttes. Dette koster gjerne noen tusenlapper, men kan også gjøres selv. Alt man trenger fåes på biltema, bortsett fra selve ruten. Om sprekken ikke er i synsfeltet, kontakt vegvesenet og få deres vurdering på det. Synsfeltet er beskrevet som området tilsvarende et liggende A4-ark midt foran rattet. Dette området må være fritt for sprekker. Om sprekken f.eks. er på høyre side eller helt oppe eller nede, så skal det ikke anmerkes. Men dette kan SVV vurdere.

Oljelekkasje kan være alt fra et oljefilter som ikke er skrudd tett, til mer alvorlige ting som f.eks. veivakselpakningen (girkassen må av for å bytte denne). Enkleste er å vaske motoren og se hvor det kommer fra. Er det veldig lite, er det kanskje nok å vaske motoren før eu-kontrollen for at det skal bli godkjent.

Resten er småting etter min mening. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 minutter siden):

Du har en bil som kan brukes frem til 30.06.2021 og man får 3000,- i vrakpant når bilen skrotes. Så alt er ikke tapt..

I tillegg får han sikkert 1000kr for sommerdekk, og sikkert 1500-2000 for vinterdekken om ikke boltsirkel osv er helt koko

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke mulighet til å være med når bilen ble kjøpt og hentet. Men mener at forrige eier burde opplyst om rust problemene før kjøp. Kanalene ruster ikke sunn på 2 år så dette må han ha vist om på forhånd. Pr telefon ble det spurt om han visste om det var noen problemer, og det eneste han nevnte var sprekk i frontrute og noen skjønnhetsfeil. Det ble ikke skrevet noe kontrakt, kun omregistrering på nett så det blir vel bare ord mot ord.

Lenke til kommentar
Marzo skrev (8 minutter siden):

Du har en bil som kan brukes frem til 30.06.2021 og man får 3000,- i vrakpant når bilen skrotes. Så alt er ikke tapt..

Min erfaring er at når fristen for EU-godkjenning går ut. Får man automatisk tre nye måneder som "utvidet frist" - så 30.09 antar jeg. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Dette gjorde jeg selv i 2016.

 

Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ikke mulighet til å være med når bilen ble kjøpt og hentet. Men mener at forrige eier burde opplyst om rust problemene før kjøp. Kanalene ruster ikke sunn på 2 år så dette må han ha vist om på forhånd. Pr telefon ble det spurt om han visste om det var noen problemer, og det eneste han nevnte var sprekk i frontrute og noen skjønnhetsfeil. Det ble ikke skrevet noe kontrakt, kun omregistrering på nett så det blir vel bare ord mot ord.

Og dere burde ha sjekket kanalene ved kjøp. 

Men sjekk hvor ille det faktisk er, mange verksteder har blitt i overkant ivrige på å sette feil også - kan hende det holder å pusse rent, klaske på no lakk + evt lime på ei plate over hull feks. Iogmed at det ikke står "rust i bærende elementer" eller lignende så er det ikke lenger en mangel om man fjerner rusten rent visuelt (men det er selvfølgelig ikke en fullverdig reprasjon da) 

Lenke til kommentar
TheKims skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde ikke mulighet til å være med når bilen ble kjøpt og hentet. Men mener at forrige eier burde opplyst om rust problemene før kjøp. Kanalene ruster ikke sunn på 2 år så dette må han ha vist om på forhånd. Pr telefon ble det spurt om han visste om det var noen problemer, og det eneste han nevnte var sprekk i frontrute og noen skjønnhetsfeil. Det ble ikke skrevet noe kontrakt, kun omregistrering på nett så det blir vel bare ord mot ord.

Det skal være mye rust i kanalene før det blir anmerket på EU-kontroll. Så ved forrige kontroll var sikkert rusten akkurat innenfor innenfor kravene, og nå akkurat utenfor. Om forrige eier ikke jobbet på bilen selv, er det ikke sikkert han visste om rusten.

 

Kris85 skrev (5 minutter siden):

Min erfaring er at når fristen for EU-godkjenning går ut. Får man automatisk tre nye måneder som "utvidet frist" - så 30.09 antar jeg. Korriger meg gjerne om jeg tar feil. Dette gjorde jeg selv i 2016.

Dette ble endret på i 2018 tror jeg, når de gikk over til at kontrollen er to år fra kontrolldato fremfor siste tall i skiltnummeret. Så i dag blir biler begjært avregistrert dagen etter fristen, i dette tilfellet 1. Juli.

 

daruu skrev (4 minutter siden):

Og dere burde ha sjekket kanalene ved kjøp. 

Men sjekk hvor ille det faktisk er, mange verksteder har blitt i overkant ivrige på å sette feil også - kan hende det holder å pusse rent, klaske på no lakk + evt lime på ei plate over hull feks. Iogmed at det ikke står "rust i bærende elementer" eller lignende så er det ikke lenger en mangel om man fjerner rusten rent visuelt (men det er selvfølgelig ikke en fullverdig reprasjon da) 

På kontrollseddelen står størrelsen på hullene i kanalene, og de er definitivt større enn de tillatte grensene. Det står også "For stor korrosjon i bærende element" på begge kanalene.

 

Til @TheKims, har du mulighet til å ta bilder av frontruten og kanalene og legge det ut her?

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (Akkurat nå):

Det skal være mye rust i kanalene før det blir anmerket på EU-kontroll. Så ved forrige kontroll var sikkert rusten akkurat innenfor innenfor kravene, og nå akkurat utenfor. Om forrige eier ikke jobbet på bilen selv, er det ikke sikkert han visste om rusten.

 

Dette ble endret på i 2018 tror jeg, når de gikk over til at kontrollen er to år fra kontrolldato fremfor siste tall i skiltnummeret. Så i dag blir biler begjært avregistrert dagen etter fristen, i dette tilfellet 1. Juli.

 

På kontrollseddelen står størrelsen på hullene i kanalene, og de er definitivt større enn de tillatte grensene. 

Det står ikke hull, det står rust på 30cm og 50cm.

 

Hjullager koster forøvrig 230kr på skruvat 

Lenke til kommentar

Uten en kontrakt står du vel enda dårlige til sak. Flere av punktene på EU-kontrollen er problemer som burde vært både visuelle, men også mulige å høre ved prøvekjøring/visning. Stor lekkasje i eksosen burde være enkelt hørbart ved kjøring, eventuelt at du kan se hvor eksosen siver ut fra under bilen.

"Alvorlig ulyd i hjullager". Dette burde lagd en svært distinkt og hørbar lyd. På den andre siden så bør dette være mulig å fikse selv for ikke mye penger.

Jeg vet ikke hvordan det er med forsikring og "gratis" ruteskift, men hvis dere ikke kan få ruteskift på forsikringen, er vel kostnaden av dette fort nok til at bilen aldri burde ha blitt kjøpt i første omgang 😟

Jeg stiller meg tvilsom til at selger ikke visste om flere av disse feilene. Spørsmålet er hva du kan gjøre videre, og ikke minst om det er verdt tiden, fremfor å selge dekk/felger og ta vrakpant.

Lenke til kommentar

Med mindre selger selv er spesielt kyndig er ikke rust i kanalene noe han "burde visst". Sist den var til EU-kontroll var det allerede en svært gammel og slitt bil, og mekaniker sier ikke ifra om alle mulige påregnelige svakheter og skader på hauggamle og utslitte biler. Det er heller ikke sikkert det var innlysende problem. Ruster det fra innsiden viser det ikke på utsiden før det er for sent.

Denne prisklassen er det delebil, evt en "kjøres til det skjer noe"-bil. Så tar man vrakpant, evt noen tusenlapper ekstra for deler/som delebil. Som sagt over, selger man hjul/dekk og tar vrakpant for resten har man hatt bil for 2000,- i måneden. Det er mindre enn folk som kjøper nyere biler.

Lenke til kommentar

Da setter jeg tråden som løst. Takker for hjelp, svar og input :) 

Jeg får prøve å hjelpe mor med å selge dekk og deler så får man kanskje dekket litt av tapet. Neste bil kjøp så skal jeg være med så ikke dette skjer igjen. Føler meg litt som en dritt som gikk god for kjøpet basert på bilder og selgers ord, men får ta det som en lære penge.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...