Jump to content
Bambilynn

Elbil - dyrt vedlikehold?

Recommended Posts

52 minutes ago, Hanhijnn said:

Og dette er IKKE tilfelle på dyre eksosbiler liksom?

Jo, men man blir ikke uten bil i ett halvår, men så er nå det ett Tesla problem, ikke ett elbil problem

  • Like 1

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Og dette er IKKE tilfelle på dyre eksosbiler liksom?

Slik jeg så fakturaene da jeg jobbet med forsikring, hadde vel Tesla kamera/radar eller noe sånt rundt hele bilen. Så regninga på sensorer på Tesla, var himmelhøyt over ryggesensoren til f.eks Toyota. Jeg er klar over at de fleste bilene har ryggesensor, og mange kommer også med sensorer foran. Men lite overgår Tesla der. 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
1 minute ago, PanserJohan said:

Slik jeg så fakturaene da jeg jobbet med forsikring, hadde vel Tesla kamera/radar eller noe sånt rundt hele bilen. Så regninga på sensorer på Tesla, var himmelhøyt over ryggesensoren til f.eks Toyota. Jeg er klar over at de fleste bilene har ryggesensor, og mange kommer også med sensorer foran. Men lite overgår Tesla der. 

Problemet er vel heller ett annet...

Hvem reparerer Tesla? Kun Tesla, hvem setter da prisen på rep? Tesla...
Hva skjer om du reparerer en Tesla selv med brukte deler? Da blir du rævkjørt av Tesla.

  • Like 1

Share this post


Link to post
LMH1 skrev (På 26.5.2021 den 12.11):

Sies at større elbiler på grunn av vekt sliter hjul fortere en disel og brensin. Samme med brenser.

Det er ikke helt riktig. Sannsynligvis vil bremsene slites mye mindre på grunn av regenerering. Hjul slites kun merkbart fortere hvis man kjører/akselererer hardt.

  • Like 2

Share this post


Link to post
55 minutes ago, unik42 said:

Vil og tippe at du også finner kjipe elbiler uten noe som helst av slikt ekstrautstyr.

Ekstrautstyr er det bilprodusentene gjerne tjener penger på, enten ved å selge det som opsjoner eller ved å ha det med som diffrensiering selv om det er standard. I.e. det er utstyret som gjør duy kan ta mye ekstra betalt for en bil. Grunnlagsmessig er elbiler dyrere å produsere enn en ICE bil, derfor har elbilene gjerne kommet med mer utstyr for å forsvare vesentlig høyere priser slik at produsenten kan hente tilbake mer margin. Helt ribbede elbiler blir dermed uvanlig, ihvertfall i de klassene som har lengre rekkevidde.

Share this post


Link to post
52 minutes ago, MariusJS said:

1; Gjelder vel i hovedsak de med varmepumpe
2; Hvilken fossilbil mener du har eksos rett inn i bilen? :rofl:

3; Hysj, vi har nok elbil kamikazepiloter på veiene allerede, du trenger ikke tipse resten av dem!

What? Biler uten varmepumpe blir vel i teorien enda raskere varm enn de med.

Prøv å slå på en varmeovn hjemme. Bruker den lang tid på å bli varm? Er 4.2kW varmeapparat i min bil og kupeen går fra -20 til +20 på få minutter.

Og bilene har jo eksos på utsiden. Når biler står å bakker utenfor blokka jeg bor blir det ubehagelige mengder eksos inne på soverommet mitt om vinduet er åpent. Dette problemet vil elimineres helt med elbiler. Dette gjelder også webasto og andre løsninger. Stinker av dem og.

Edited by Complexity
  • Like 2

Share this post


Link to post
8 minutes ago, Complexity said:

What? Biler uten varmepumpe blir vel i teorien enda raskere varm enn de med.

Prøv å slå på en varmeovn hjemme. Bruker den lang tid på å bli varm? Er 4.2kW varmeapparat i min bil og kupeen går fra -20 til +20 på få minutter.

Og bilene har jo eksos på utsiden. Når biler står å bakker utenfor blokka jeg bor blir det ubehagelige mengder eksos inne på soverommet mitt om vinduet er åpent. Dette problemet vil elimineres helt med elbiler. Dette gjelder også webasto og andre løsninger. Stinker av dem og.

el-varmer får du jo i omtrent alt av fossilbiler også, så her ser jeg ikke helt hva du skal frem til.

Varmepumpe derimot er generelt den mest effektive oppvarmingen du får, uansett hvor det er montert.

Share this post


Link to post
1 hour ago, MariusJS said:

el-varmer får du jo i omtrent alt av fossilbiler også, så her ser jeg ikke helt hva du skal frem til.

Varmepumpe derimot er generelt den mest effektive oppvarmingen du får, uansett hvor det er montert.

Nja så veldig vanlig er det vel ikke i fossilbiler.

Og du sa man måtte ha varmepumpe for å få rask oppvarming, noe som ikke stemmer.

Varmepumpe er mere effektivt ja, men den må lade opp trykk på gassen sin før den kan levere varme, så i teorien tar det lenger tid med en slik. Mange biler har vel begge deler for å få rask og effektiv oppvarming.

 Når det gjelder vedlikehold så er det nok litt mere styr med varmepumpe enn uten. De fleste har vel vært borti en bil hvor AC ikke fungerer, mens varmeovner sjelden dør.

Edited by Complexity
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...