Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbil - dyrt vedlikehold?


Anbefalte innlegg

Hei!

Vi vurderer å gå over til elbil da vi sjeldent legger ut på lange reiser, og mye bykjøring. Har bensinbil nå, men den begynner å dra på åra. Men så kjenner vi svært få som har el.

Hvor dyr er disse i vedlikehold med tanke på slitedeler o.l.? Og hva annet må man ha i bakhodet når man går over til el?

Har tenkt litt på Nissan Leaf og Renault Zoe, men tar gjerne mot anbefaling om noen har tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://albjerk.no/artikler/unnga-rustne-bremser-pa-elbilen/

https://elbil.no/myteknusing-er-det-na-slik-at-elbiler-sliter-mer-pa-veien/

https://www.tu.no/artikler/hevder-de-store-tunge-elbilene-sliter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400

Sjekk også om bilen har hurtiglader eller om det er kjente problemer med bilene. Sies at større elbiler på grunn av vekt sliter hjul fortere en disel og brensin. Samme med brenser.

https://www.naf.no/her-finner-du-naf/lokalavdelinger/lokalavdeling-bodo/artikkel/fakta-om-elbiler/

Ellers bør du sjekke service hefte på bilene før du kjøper om de er NAF godkjent eller ikke hva de tror er årsaken hvis ikke. Er vel en del elbiler er vanskelig å se hvor mye batteriet er degradert siden den var ny, så det kan være vanskelig å finne ut selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi bruker utelukkende elbilen når vi skal på langtur. Bensinbilen er kun i bruk på korte turer, dersom elbilen er opptatt. Vår elbil har 400km+ rekkevidde. Rekkevidde handler ikke kun om hvor langt du kan kjøre, men også hvor ofte du må lade. Dersom du kjører 50 km pr. dag i snitt, så må en eldre Leaf lades daglig og det er krise om det blir glemt/strømmen går. Dersom man har 400km+ rekkevidde, så holder det med å lade en gang i uken og det er helt uproblematisk om det blir glemt en dag..

Slik jeg ser det, så er hjemmelading et absolutt krav for å ha elbil. Uten det ser jeg for meg at det er knotete og dyrt.

Elbiler er i teorien billige å vedlikeholde, ettersom de har færre slitedeler. Problemet er dog at nye biler har dyrere deler og flere deler, uavhengig av drivstoff, og dermed dyrere reparasjoner. Parkeringssensorene går aldri i stykker på biler som ikke har parkeringssensor for å si det enkelt.

Dersom du kjører mye, vil det være svært lønnsomt med elbil. Dersom du kjører lite, tror jeg det er mer lønnsomt med en gammel fossilbil. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Leaf er en trygg og god bil. Ikke for feinschmekkeren, men det gjør ingenting. Går du for oppdatert modell (2018 eller nyere) får du relativt stort bagasjerom. Problemet med Leaf er at den virker å være gammel. Mange komponenter deles med den eldre utgaven, og infotainment er så som så. Dog, den har android auto.

Hvis du skal ha ny bil ville jeg kikket nøye på Model 3 SR til ca. 350k. Ellers kommer jo Enyaq og ID4 i utgaver med mindre batteri, men jeg tror bilene er såpass ribbede at du kanskje hadde blitt misfornøyd.

Kanskje en lavere spekket ID3?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Stort sett så er det billegare å holde ein elbil i orden ettersom det er mindre arbeid med ein elmotor samanlikna med ein brennseldrevet motor med mange forskjellige delar som må fungere, alt frå drivstoffpumpe, filter, tennpluggar, slangeklemmer, osv. På ein elbil er det stort sett vedlikehold og service på hjul, bremser og hjuloppheng som du må passe på.

Så kan du sjølvsagt aldri sikre deg mot å få ein mandagsbil som krever mykje reperasjonar.

Eg tenker at mykje av det viktigaste når du vurderer å gå over til elbil er å vurdere dei praktiske sidene som kvar du kan lade, kan du lade heime eller må du på ladestasjon? Korleis blir det med parkering? Osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Elbiler er i teorien billige å vedlikeholde, ettersom de har færre slitedeler. Problemet er dog at nye biler har dyrere deler og flere deler, uavhengig av drivstoff, og dermed dyrere reparasjoner. Parkeringssensorene går aldri i stykker på biler som ikke har parkeringssensor for å si det enkelt.

https://www.elbil24.no/nyheter/sjekk-hvor-mye-batteriet-taper-seg/73098107

Tja det kan være litt ann på den er brukt, vet det finnes også tesla som kan ødlegge ladekontrolleren, i slik tilfelle kan batteriet skades eller degraderes, lition er ikke best her skal ikke så mye volt og amper for mye for de kan skje. Er dyrt hvis man må bytte større del. Selv om man skal være ekstrem utheldig hvis det er tilfelle i dag. Men fleste biler degraderes etter 10 år.

Sitat

Leaf er en trygg og god bil. Ikke for feinschmekkeren, men det gjør ingenting.

Kanskje billigere i reprasjon en Tesla, og BMW og en del andre luksis merker, men risiko hvis man gå for annet en produsentens verksted, hvis det reprasjonen skulle vært elendig uført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor du i by og kjører mye korte strekninger skal det vel vanskelig forsvares å kjøpe noe annet enn elbil. Problemet for mange byboere kan være hjemmelader, men hvis du har mulighet til det er det ikke et valg en gang opp mot bensinbil. Vi har en eldre dieselbil og en ny elbil. Det er ganske deilig med mindre bomutgifter, "drivstoffutgifter", mindre årsavgift, ingen oljeskift, osv.

Dere kan fint komme unna med å kjøpe en eldre Leaf om kravet til rekkevidde ikke er all verden. God plass i den og grei å kjøre. Nyere Leaf er for meg utelukket pga. designet på A-stolpen (jeg er 195 cm og klarer ikke se ut av den bilen). Zoe er jo en rimelig og grei bil, men den er betydelig mindre. Vil dere kjøpe nytt er det mange gode biler nå som fortsatt er med 25% rabatt kontra biler med forbrenningsmotor.

Er sikkert fornuftig å nevne et cirka-budsjett, så kan dere få fine tips, tror jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle elbiler er vesentlig billigere i drift enn tilsvarende bensin- eller dieselbiler. Alle elbiler er mer driftsikre også, og krever mindre vedlikehold (billigere). Hjemmelading er GULL verdt.

Vet ikke budsjettet ditt, men søk opp alle elbiler på finn.no som er innenfor ditt budsjett, og så finner du bare en som har ok lav km.stand og er i nærheten. Tut & kjør!

Spør gjerne om konkrete modeller dere finner og lurer på.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Både Leaf og Zoe som du nevner er enkle og driftsikre biler. Vår Leaf er snart 9 år og fungerer fremdeles helt supert til dagligkjøring. Litt dårligere batterikapasitet og litt tregere hurtiglading enn da den var ny, men det var også forventet. På de 9 årene har den vært på service 3 ganger, mest for å få med skifte av bremsevøske, kjølevæske ol. har byttet noen stabilisatorstag til noen få tusenlapper, og byttet bremseklosser selv, kjører fremdeles på originale bremseskiver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bambilynn skrev (På 26.5.2021 den 11.55):

Hei!

Vi vurderer å gå over til elbil da vi sjeldent legger ut på lange reiser, og mye bykjøring. Har bensinbil nå, men den begynner å dra på åra. Men så kjenner vi svært få som har el.

Hvor dyr er disse i vedlikehold med tanke på slitedeler o.l.? Og hva annet må man ha i bakhodet når man går over til el?

Har tenkt litt på Nissan Leaf og Renault Zoe, men tar gjerne mot anbefaling om noen har tips.

Hvis dere ikke trenger så mye bagasjeromsplass så bør dere vurdere ford focus electric. Billig i pris og God kjørekomfort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (8 minutter siden):

Hvis dere ikke trenger så mye bagasjeromsplass så bør dere vurdere ford focus electric. Billig i pris og God kjørekomfort.

Som elbil har vel Ford Focus vært en av de dårligere omgjøringene på markedet. eGolf har vært en langt bedre konvertering av vanlig bil i den tidlige fasen av elbiler. Forden støtter ikke hurtiglading hvis det skulle være behov.

Mulig de vil være enkelt å få en god deal på den, siden det er så få som ville ha den i utgangspunktet. Selv når de fleste hadde langevente lister, så ble ikke Ford kvitt den fra lageret så vidt jeg husker.

 

Til trådstarter så er Leaf ett trygt valg. Renault Zoe litt varierende. Hvordan strømnett har du der du skal lade normalt. Det er ikke anbefalt hvis du har gammelt norsk strømnett (230V IT). Er det 400V så ikke noe problem. Du får med lader som takler 230V IT, en skulle den lade så blir det en meget dyr affære. Og man får heller ikke mye ladehastighet fra den. Siste versjon er bedre. Det er også kun siste utgave av bilen som støtter hurtiglading.

Hurtiglading skal ikke være nødvendig i det daglige, kun en gang i blandt når man må litt lenger.

Elbil kan være dyrt å vedlikeholde hvis man er uheldig, akkurat som vanlige biler.

Skal ha min eGolf på eu-kontroll og service nå, og den kommer på litt over 5000,-. Den har krav til service 1 gang pr år. De nye ID3 fra VW, skal ha den samme servicen hvert andre år etter det jeg har lest, slik at de blir billigere i service virker det som.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

Elbil kan være dyrt å vedlikeholde hvis man er uheldig, akkurat som vanlige biler.

Hva er det elbil-eiere er så uheldige å oppleve som fordyrer service-behovet, i forhold til Bensin- eller dieselbiler?

Nå forventer jeg en konkret liste.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (5 timer siden):

Som elbil har vel Ford Focus vært en av de dårligere omgjøringene på markedet. eGolf har vært en langt bedre konvertering av vanlig bil i den tidlige fasen av elbiler. Forden støtter ikke hurtiglading hvis det skulle være behov.

Mulig de vil være enkelt å få en god deal på den, siden det er så få som ville ha den i utgangspunktet. Selv når de fleste hadde langevente lister, så ble ikke Ford kvitt den fra lageret så vidt jeg husker.

 

Til trådstarter så er Leaf ett trygt valg. Renault Zoe litt varierende. Hvordan strømnett har du der du skal lade normalt. Det er ikke anbefalt hvis du har gammelt norsk strømnett (230V IT). Er det 400V så ikke noe problem. Du får med lader som takler 230V IT, en skulle den lade så blir det en meget dyr affære. Og man får heller ikke mye ladehastighet fra den. Siste versjon er bedre. Det er også kun siste utgave av bilen som støtter hurtiglading.

Hurtiglading skal ikke være nødvendig i det daglige, kun en gang i blandt når man må litt lenger.

Elbil kan være dyrt å vedlikeholde hvis man er uheldig, akkurat som vanlige biler.

Skal ha min eGolf på eu-kontroll og service nå, og den kommer på litt over 5000,-. Den har krav til service 1 gang pr år. De nye ID3 fra VW, skal ha den samme servicen hvert andre år etter det jeg har lest, slik at de blir billigere i service virker det som.

 

Nettopp derfor nevnte jeg bagasjeromsplassen, men mye bil for pengene er det absolutt. E-golfen har bedre plass og noe bedre rekkevidde men er mye dyrere på bruktbilmarkedet

Lenke til kommentar

Jeg ser at 30 kWh batteri versjonen av Leaf kan gå kanskje ca 150 km på vinterføre.

https://elbil.no/aller-forste-norske-test-av-30-kwh-leaf/

Hver enkelt må selvfølgelig vurdere om dette er nok. Men på langtur så ville jeg heller hatt lenger rekkevidde eller bensin/diesel. Jeg ser at det har kommet nye versjoner med 40 kWh og 62 kWh også.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Noen forslag til brukte el-biler til ca 100000kr (i tilfeldig rekkefølge):

BMW i3

Renault Zoe (har ikke DC-hurtiglading før 2020 modell)

Ford Focus Electric 33,5 kWh

Kia Soul

Mercedes B-klasse electric

Nissan Leaf 30kWh

VW E-Golf

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 28.5.2021 den 15.29):

Hva er det elbil-eiere er så uheldige å oppleve som fordyrer service-behovet, i forhold til Bensin- eller dieselbiler?

Nå forventer jeg en konkret liste.

Defekt batteri etter garanti tid er en dyr ting å fikse. Det samme er ladesystemet. Begge eGolfene som vi har i min bedrift har måtte bytte all kabling til ladesystemet. Heldigvis skjedde det innenfor garantitid.

Samme som bytte av clutch og girkasse hvis man er uheldig at det ryker på drivstoff biler.

Har også måtte bytte bremsene på grunn av for lite bruk. Ville byttet på ca. samme tid som man ville ha måtte byttet på en vanlig Golf. Det blir nok bedre på normale biler fremover da VW sine ID biler har trommel bremser bak som for å minske dette.

 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (7 minutter siden):

Defekt batteri etter garanti tid er en dyr ting å fikse. Det samme er ladesystemet. Begge eGolfene som vi har i min bedrift har måtte bytte all kabling til ladesystemet. Heldigvis skjedde det innenfor garantitid.

Samme som bytte av clutch og girkasse hvis man er uheldig at det ryker på drivstoff biler.

Har også måtte bytte bremsene på grunn av for lite bruk. Ville byttet på ca. samme tid som man ville ha måtte byttet på en vanlig Golf. Det blir nok bedre på normale biler fremover da VW sine ID biler har trommel bremser bak som for å minske dette.

Det der er ekstremt sjeldne tilfeller, selv for VW. Lett å unngå. Ikke kjøp VW.

Bremsene på min 9 år gamle Leaf er like fine, og seiler gjennom EF-kontrollen. Resten du nevner er så sjeldne tilfeller at det ikke er noe man kan bekymre seg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...