Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jordmor eller Au pair for kort periode


peterjohn

Anbefalte innlegg

Hei, 
Kona mi ventet for barn og vi bor unten byen og ikke har mye kontakt med andre familie her. Jeg lurer på hvis er det mulig å ha en dame for eksample au pair som kan bo i andre romet for en eller to månader for å pusse opp barn og andre ting på huset. Hordan man kan fikk au pair jente. Kan vi ha for en eller to månader ? Hordan man kan søke eller spøre om det ? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, vi skal betale au pair jente som skal pusse opp boligen for en kort periode fordi kona mi er gravid og nå venter hun barn i noen uker som kommer. Hvor mye vanligvis tjener au pair jente hver månad hvis vi tilbyr egen rom for henne og mat osv. 

Det kommer første barn til oss og jeg er litt besymred fordi det kan bli mye å gjøre når kona mi har egentlig fordsel termin. Jeg har alt ansvar. Derfor jeg lurer på hvis det er mulig å har au pair for bare to månader for pusse opp barn og gi hjelp til mor i hjeme. 

 

Endret av peterjohn
Lenke til kommentar

Pusse opp boligen eller passe barn?

Au pair for å pusse opp boligen er helt uaktuelt, men barnepass er lovlig. Jeg tror du kan få et problem med den delen av ordningen som handler om at au pairen skal lære landets språk og kultur, siden dere selv ikke er norske og heller ikke har mye kontakt med andre norske.

"Ordningen går ut på at en ung voksen skal få mulighet til å lære seg et annet språk og en annen kultur gjennom å bli inkludert i en familie i vertslandet. Au pairen skal som gjenytelse bidra med tjenester som lettere husarbeid og barnepass."

I tillegg til det som er beskrevet her er det også et krav for å få en au pair til Norge at man snakker norsk med au pairen. Hvis deres norskferdigheter er begrensede og du ikke snakker norsk med din partner...

En annen ting som gjør au pair uegnet for deres behov er at en au pair vanligvis skal være hos familien i minst 1 år, og opp til 2. Au pair er ikke noe man har i bare 1-2 måneder, det er altfor kort tid til å lære seg språket og kulturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, takk for svar. Jeg forstår at det er ikke mulig for oss å ha au pair men hvordan vi kan ha en person som kan bo med oss eller bare besøke oss om hver andre dag for 5 eller 6 timer for å hjelpe med ta være på forskjelle ting på hjemme for ekample, hjelp med lage mat, hjelp med vaske klar og stelle skap og stelle stua osv. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...