Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lagg og stutter på flere pc`er


Anbefalte innlegg

Hei. Begynner å bli ganske oppgitt her!

Problemet er at jeg har lagg og stutter når jeg spiller. Usikker når jeg ikke spiller. Føles også ut som lav hz.

Gamle pc`en med 6700k har stutter og lagg.

Bygget meg ny pc, med 5900x, her er det også stutter og lagg.

Kjøpte meg en ferdig pc. med 11700f og 3060ti. Samme problem her også

Vet ikke om mer jeg kan gjøre, eller hvordan jeg kan løse dette.

Skjerm står på 165hz - gsync er av - har prøvd å cape, og uncape fps

Får høye verdier i latencymon på alle maskinene også, men om det er her hovedproblemet ligger vet jeg ikke.

Har googlet meg frem til flere som har samme problem, uten å bli noe klokere.

 

Noen som har vært boti lignende, eller har et godt svar?

Endret av elementsav
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant en fyr som hadde prøvd mye greier uten hell så kom dette noe spennende svaret:

"i need to tell you something important.

i had the EXACT SAME SITUATION as you since over a YEAR.

i swapped everything (built new PCs from scratch) and the stutter never disappeared.

then i found the solution.

the Front Panel USB 3.0 connection to my motherboard.
i bought another case (H710 was on sale and looks awesome + it fits a NH D15 even on tall RAM)
and woosh.. every stuttering went away.

i quickly plugged my front panel USB from my Phanteks P400a in my motherboard an all the stuttering was back (there was NOTHING plugged in to the front panel at all! just the cable)"

Rimelig kjapt å røske ut Front Panel USB 3 så du kan jo teste :)

Lenke til kommentar

Så kom trådstarteren med en kombinasjonsløsning

"YES I DID FIX THE STUTTERING !!!FINALLY!! I feel terrible for not updating this thread, my apologies. What I did that removed all stuttering was a combination of things so bare with me here: a fresh install of windows, unplugged the USB 3.0 cable from my motherboard, set my XMP profile to on and chose the "XMP 2" option in ASUS bios, changed my fps limit on my 165hz monitor from 162 to 163 in Nvidia control panel under "Max Framerate" (this seemed to be a more stable limit for some bizarre reason), completely uninstalled MSI Afterburner and Rivatuner as these introduced stuttering for me, Turned ON GPU Scheduling in Windows settings, turned on high performance power mode, turned off xbox game mode/dvr, and I also disabled all background apps in settings. The difference is night and day. Been dealing with stuttering for 4 months on my new 2k dollar pc and I can FINALLY enjoy it! There is literally 0 stutter now. PLEASE, if my situation is similar to yours, try out these steps. I suggest trying some of the less extreme stuff first (setting fps limit to 163, turning on XMP 2) before going ahead with a fresh windows install. The smaller things might actually be the issue. Please lmk if they helped you!"

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (25 minutter siden):

Hastighet og timings på RAM påvirker minimum-fps'en en del. Jeg fant en god video på det da jeg bygde for ei stund siden.

Sjekk først at RAM er satt opp med riktig hastighet og timings i BIOS, samt plugget i riktig RAM-slot.

Har både satt timings og clock ihht specs, og kjørt "nøytralt" Den første pc`en kjøpte jeg brukt i 2017 og har fungert fint frem til for tja, rundt 1år siden. men når flere maskiner føles på samme måte nå, så synes jeg det virker rart.
Den siste maskinen er jo ferdigbygd og ser ram kjører på 2933 som vel burde funke greit.

 

Radford skrev (14 minutter siden):

Virkelig et skudd i blinde; men har du forsøkt å teste PCene i ulike deler av boligen din? Tenker da på om det finnes en form for EM interferens e.l.

Sitter i stua å gamer. Har prøvd maskinen på kjøkkenet, med samme feil.
Setter pris på alle skudd i blinde, for ingenting virker logisk her lenger.

Endret av elementsav
Lenke til kommentar

Du bruker/har brukt samme mus på alle 3? Du kan prøve å sette polling rate ned til 125Hz eller prøve en annen mus visst du har det. 

Siden du har hatt samme problemet på 3 forskjellige maskiner, så må det neste være noen ting du har brukt på alle 3 som forårsaker lagg og stutter

 

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Tastatur: logitech g810
mus: razer viper wireless

prøvde gammelt utsdyr med
Tastatur: logitech g15
mus: logitech g502

er fortsatt ikke smooth.

da er det bare skjermer, display kabler,  rtx serien og eventuelt strøm til leiligheten igjen som jeg vet fysisk hvertfal

Endret av elementsav
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...