Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovlighet ved alternative måter å bo på.


Gjest 58d21...fe4

Anbefalte innlegg

Gjest 58d21...fe4

For et par år siden levde jeg et tilnærmet nomadisk liv. Alt jeg eide var i en 20 kg tung bag. Grunnet helseplager ble jeg tvunget tilbake i "bobla" og leide meg en fast leilighet. Men da forplikter jeg meg til husleie og blir igjen "låst fast". Jeg mister noe av uavhengigheten min.

Den frie og uavhengige følelsen er noe jeg ønsker å ta tilbake. Derfor ser jeg på muligheten til å anskaffe et permanent, fast bosted - med færrest mulig forpliktelser og ansvar. Jeg ønsker også å følge loven så langt det lar seg gjøre. 

Det første jeg tenkte på - var en rimelig og enkel hytte med tomt uten innlagt strøm og vann. Det er derimot ikke lov å bo permanent på slike plasser, selv om det virker som man ikke blir straffeforfulgt av den grunn. Jeg har sett mange som bor slik i tv-serien "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Jevnt over er det ofte artikler i media om folk som "følger drømmen" og flytter til skogs. Men; man må være folkeregistrert en plass. Min livsstil tillater ikke alt for mange relasjoner - så jeg har ingen nær familie eller venner jeg kan sette adressen min på. Så der er jeg like langt. 

Det samme gjelder bobil og "tilhenger-hus". Man må være folkeregistrert for å eie bilen & få forsikring. Jeg har hørt om skrekkeksempler der folk som står som "UFB" i folkeregisteret automatisk blir satt som utvandret etter to år. Telt og camping er tillatt to netter - før jeg må flytte camp. Så jeg kan ikke sette opp en permanent camp heller. 

Uansett hvordan man snur og vender på det - må jeg nok bare akseptere at helt fri & frank blir jeg aldri. Byråkratiet vil alltid låse meg fast til noe. Spørsmålet er hva som krever minst; og som gir meg mest mulig frihet. 

Jeg kjenner flere som har meldt folkeregistrert adresse til en tilfeldig blokk med mange boenheter. Jeg kjenner også til folk som har hengt opp sin egen postkasse i et tilfeldig nabolag - gjerne ved kommunale utleieleiligheter. Eksempelvis denne; der det er åtte utleie-enheter i et hus. Jeg tror ikke noen hadde reagert om det plutselig dukket opp en postkasse nede til venstre. Men da begynner det å bli ekstremt syns jeg. Hva risikerer jeg om jeg blir "tatt" for noe slikt?

image.png.f7446c7605418ade4a8b40518b71b677.png


Alternativt om jeg bare skulle kjøpt en kjip og enkel blokkleilighet. Men da må jeg vel forholde meg til borettslaget og alt det der. Kjøpe enebolig..... vedlikehold, utgifter, avgifter. Det ideelle hadde vært et mikrohus så godt som vedlikeholdsfritt. Men - det koster vel minst millionen. 

Jeg har en liten passiv inntekt som er nok til å leve på - men skal denne inntekten gå til bolig, må jeg skaffe større inntekt. Da havner jeg fort inn i "bobla" jeg ikke vil være en del av. 

Forslag, innspill og erfaringer?

Anonymous poster hash: 58d21...fe4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har desverre ikkje noko godt svar her, men eit alternativ kan vel væra å finna ei billig rønna lang til skogs (der ingen kunne tru at nokon ville bu), og bruk den som din faste "plass". Sidan det allerede er ei rønna så trenger du ikkje bry deg med vedlikehald og utgifter rundt det. Blir vel kanskje kun eiendomskatt men den trenger jo ikkje å vera så stor.

Lenke til kommentar
Gjest 58d21...fe4
Dassen skrev (5 minutter siden):

Flere studenter kjøper seg seilbåt og bor der. Jeg vet ikke hvordan de løser det med postadresse, men kan være det finnes båthavner som lar deg sette adresse dit.

Han her har adresse Aker brygge. Hørtes ut som en allright ordning.

Jeg glemte at et av kriteriene mine er at jeg ikke ønsker å bo nærme folk. Greit nok om jeg har en nabo eller to 2-300 meter fra meg selv uten innsyn. Men på en brygge ligger man alt annet enn usjenert til. :)

Båtlivet er en helt egen livsstil. Båt krever utrolig mye vedlikehold, er dyrt - og dessuten bor man veldig tett på folk. Da kunne jeg like godt kjøpt et spikertelt og bodd på en helårs campingplass og hatt adresse der. 

5YN6PQB1 skrev (3 minutter siden):

Har desverre ikkje noko godt svar her, men eit alternativ kan vel væra å finna ei billig rønna lang til skogs (der ingen kunne tru at nokon ville bu), og bruk den som din faste "plass". Sidan det allerede er ei rønna så trenger du ikkje bry deg med vedlikehald og utgifter rundt det. Blir vel kanskje kun eiendomskatt men den trenger jo ikkje å vera så stor.

Vurdert noe slikt. Det er mye billig, men det meste står som "renoveringsobjekt". Kan ikke da det offentlige/kommunen pålegge meg å pusse opp? Er det ikke et hav av krav man må følge? Slik jeg har forstått det krever de fleste kommuner at boligen skal være tilkoblet vann og kloakk - samt helårsvei - før det blir godkjent helårsbolig.

Norsk Skog har åremål på enkle husmannsplasser og hytter til skogs. Rimelig pris. Fra 10 til 16 000 i året. Det kunne vært aktuelt, men det blir ikke helt det samme som å eie selv. Nedlagte gårdstun kunne vært aktuelt. Men de fleste hus jeg har sett der er 10x større enn mitt behov; og krever desto mer vedlikehold. 

Jeg er veldig usikker. Kan jo nevne at jeg har ca 500 000 i budsjett. I verste fall må jeg ta opp et lån - så jeg kan doble dette. Men vil helst ikke låne penger. 

Anonymous poster hash: 58d21...fe4

Lenke til kommentar

Det har vært flere oppslag om studenter som bor i lavvo eller gamme. 

https://www.nordlys.no/nyheter/studenten-kjetil-21-flyttet-ut-i-skogen/s/1-79-7066139

Men som du sier må det være en fast adresse i tillegg, kan det greie seg med en postboks?

Snøhulemannens sang:

Såvidt jeg forstår har/hadde Snøhulemannen en uføretrygd, og tar seg av og til ned til postkontor og bensinstasjon. 

De som bor på setrer eller i små hus i "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu", kan gjøre dette fordi de eier landet. Et unntak kan være "Hunde-Per" i Finnmark. Der virket det som han bare bestemte seg for å bygge en stor gamme med tømmerstokker og fylle jord oppå det hele. Men han må vel nesten ha eid noe land der. En registrert bolig vil få besøk fra Brannvesenet, og det blir gitt råd om brannsikring. Forstår det slik at det viktigste er å slippe inn personen. Sjekk av elektrisk system kan være verre, men det vil jo falle vekk hvis en faktisk ikke har elektrisitet. En seter som tilhører en gård, vil ikke bli utsatt for slike kontroller. 

En annen løsning: Par i Nederland bor i et godkjent hus der byggematerialene ble skrevet ut på 3D-printer. 

https://www.nrk.no/urix/hus-laga-med-3d-printar-kan-vere-med-a-loyse-bustadkrisa-i-nederland-1.15478016

Lenke til kommentar
Gjest 58d21...fe4 skrev (2 timer siden):

Det første jeg tenkte på - var en rimelig og enkel hytte med tomt uten innlagt strøm og vann. Det er derimot ikke lov å bo permanent på slike plasser, selv om det virker som man ikke blir straffeforfulgt av den grunn. Jeg har sett mange som bor slik i tv-serien "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Jevnt over er det ofte artikler i media om folk som "følger drømmen" og flytter til skogs. Men; man må være folkeregistrert en plass. Min livsstil tillater ikke alt for mange relasjoner - så jeg har ingen nær familie eller venner jeg kan sette adressen min på. Så der er jeg like langt. 


Det samme gjelder bobil og "tilhenger-hus". Man må være folkeregistrert for å eie bilen & få forsikring. Jeg har hørt om skrekkeksempler der folk som står som "UFB" i folkeregisteret automatisk blir satt som utvandret etter to år. Telt og camping er tillatt to netter - før jeg må flytte camp. Så jeg kan ikke sette opp en permanent camp heller. 

Du kan folkeregistrere også på stadar utan fullverdig adresse, då må du bruke gards og bruksnummer samt postnummeret. Det er ikkje alle stader det er gateadresser. 

Det som stort sett hindrer varig opphold på hytter og liknande er at det manglar tilfredsstillande kloakkhandtering. Ved varig opphold så blir dette eit forurensingsproblem der ein kan få tarmbakteriar i grunnvatnet og liknande. I tillegg skal hytter være godkjente for varig opphold, men det er ikkje straffbart å bu i ei hytte sjølv om den ikkje oppfyller offentlege sikkerheitskrav. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 58d21...fe4 skrev (2 timer siden):

Det samme gjelder bobil og "tilhenger-hus". Man må være folkeregistrert for å eie bilen & få forsikring.

Sitat

 

I oktober 2017 kom det en ny lov. Dette var i hovedsak en lovendring som var rettet mot de som bor i båt, og har en fast havn hvor båten ligger. Leser man loven, så omfatter denne også mobile enheter, dvs. bobiler og campingvogner. Man kan bo i bobil eller campingvogn så lenge denne enheten står på matrikulert grunn, at man har en leieavtale, og har sin døgnhvile der minimum 6 måneder. Dette har jeg også fått bekreftet fra jurist hos folkeregisteret. På spørsmål om dette skulle være sammenhengende fikk jeg forklart at det i sin natur var lite sannsynlig at man oppholdt seg 6 måneder på én plass i en båt eller en bobil.

Loven sier også noe om standard på enheten. Den skal ha en komfort som tilfredsstiller normale krav til toalett, sovemuligheter, kjøkken. Alle bobiler og campingvogner er jo utstyrt med dette, så det er ikke noe problem.

Det betyr at man altså kan ha fast bopel i en bobil eller campingvogn så lenge man har en leieavtale, og at enheten står på matrikulert grunn, altså et sted med gårds og bruksnummer. Da åpner det seg et hav av muligheter både når det gjelder campingplasser, gårdsbruk eller venner som kanskje vil leie ut en del av hagen sin. Man slipper da å operere i en «gråsone» med en fiktiv bopelsadresse. Posten bør man uansett sørge for at kommer til en postboks.

 

 

Lenke til kommentar

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-07-14-1201

§ 5-1-2.Båter og mobile hjem

Personer som tar sin døgnhvile i båter fortøyd på kommunalt merket adressenummer ved fortøyningspunkt, regnes som bosatt der når de har til hensikt å oppholde seg der i minst seks måneder.

Det samme gjelder personer som tar sin døgnhvile i mobile hjem parkert på sted med offisiell adresse.

Det er et krav at boligen har sengeplass for antallet beboere, lys og oppvarming samt kjøkken og sanitærutstyr.

Lenke til kommentar
Gjest 58d21...fe4
WeirdFace skrev (Akkurat nå):

kanskje du kan bygge deg en hemmelig hytte i Oslo-marka: :fun:

Bygger hemmelige hytter i skogen (aftenposten.no)

Hehe. Kanskje ikke i Oslo-marka. Minner meg om denne boka:

https://www.norli.no/hemmelige-hytter?gclid=Cj0KCQjwwLKFBhDPARIsAPzPi-Kw0og7LKBpMDfzrLiGRD5w6rYG-x3VlpNvGfR4ALqnEPEL53dyvMYaAjcMEALw_wcB

Jeg har faktisk tenkt tanken. Men det å bo fast i en "hemmelig hytte" tror jeg blir litt i overkant vanskelig, særlig på vinterhalvåret der jeg må fyre for å holde varmen osv. 

Boken skildrer 60 hytter. Det er visstnok ekstremt viktig å ikke lage en sti opp til hytta. Så ved å traske frem og tilbake, er det lett for å lage en sti. Alle friluftsområder har sin oppsynsmann (nå heter det kanskje oppsynsperson?).

Det er jo mulig å kjøpe et uregulert område - sin egen skog eller lignende. Da står man gjerne litt friere. :)

Det er noe jeg også har tenkt på. Eier jeg tomta. Så må jeg vel kunne sett opp en lavvo eller lignende på permanent basis uten ytterligere tillatelse. Noen samer bor jo i lavvo. Det er fullt mulig å bo i lavvo året rundt. Det minner meg om denne saken:

https://medium.com/@emilielrke/manjusri-hendriks-bor-i-et-mongolsk-nomadetelt-hvorfor-ikke-tage-sit-hjem-med-sig-rundt-i-verden-8d337d16b70c

Jeg har vært inne i et slikt telt i Kirgisistan. De er faktisk utrolig varme og koselige. Ulempen er mangel på vinduer/utsyn.

Anonymous poster hash: 58d21...fe4

Lenke til kommentar

I skikkelig snøhule trenger en ikke fyre, røyk øker også sjansen for å bli oppdaget. Men det er ikke så lett å ha vokst opp i et fullisolert, moderne hus og gå over til denne livsstilen. Kanskje det er det du mener med helseplager. Leste nylig en skildring av Anders Hovden, fra slutten av 1800-tallet. Der han skriver at kona hans hadde vokst opp i et ganske godt isolert hus. Og etter de giftet seg bodde de i et nokså skrøpelig og uisolert hus. På et sted med mye regn. Og kona tålte ikke dette, og ble syk og døde tidlig. Så følsomhet for trekk og kulde kan være noe å ta på alvor.  

Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Der han skriver at kona hans hadde vokst opp i et ganske godt isolert hus. Og etter de giftet seg bodde de i et nokså skrøpelig og uisolert hus. På et sted med mye regn. Og kona tålte ikke dette, og ble syk og døde tidlig. Så følsomhet for trekk og kulde kan være noe å ta på alvor.  

Samme folk som fyrer til de svetter, så klager på at det er kaldt ute, når noen av oss går i t-skjorte.

Kroppen blir vant med å ha det varmt, så når man forandrer på noe kjapt, så blir man syk.

21 grader i min leilighet, 22 er for varmt.
Lavere er bedre enn høyere.
Skal være minusgrader ute før jeg tar på meg vinterklær.

Lenke til kommentar
Gjest 58d21...fe4
Budeia skrev (1 minutt siden):

I skikkelig snøhule trenger en ikke fyre, røyk øker også sjansen for å bli oppdaget. Men det er ikke så lett å ha vokst opp i et fullisolert, moderne hus og gå over til denne livsstilen. Kanskje det er det du mener med helseplager. Leste nylig en skildring av Anders Hovden, fra slutten av 1800-tallet. Der han skriver at kona hans hadde vokst opp i et ganske godt isolert hus. Og etter de giftet seg bodde de i et nokså skrøpelig og uisolert hus. På et sted med mye regn. Og kona tålte ikke dette, og ble syk og døde tidlig. Så følsomhet for trekk og kulde kan være noe å ta på alvor.  

Jeg er ganske robust. Med bakgrunn fra Forsvaret. Liker også å presse meg selv, teste egne grenser - og har dratt på flere ekspedisjoner. Det er utrolig hva man kan herde kroppen til å tåle. Men det er som du sier. Se bare på bøndene våre, de vasser i kumøkk, graver i jord, jobber med henda og blir utsatt for mye - og hvor ofte ligger en bonde nede for telling? Så godt som aldri. 

Uheldigvis har jeg en fått en kronisk autoimmun sykdom som gjør at jeg må til sykehus for behandling annenhver måned. Sykdommen gir meg revmatiske plager - noe som suger noe inni helvete mtp livsstilen jeg har. Ikke sjelden har jeg presset meg lengre enn jeg burde, som fører til sykehusinnleggelse. Men etter noen år nå har jeg lært. Så jeg har innsett at jeg trenger en viss grad av komfort. Er ennå i en prosess der jeg forsøker å "bli kjent" med sykdommen. Så jeg bør nok ikke utsette meg for mer enn jeg vet jeg takler. Allikevel ønsker jeg ikke et alt for komfortabelt liv heller. Det gjør godt for kropp & sjel å slite litt.

Nå er jeg i en prosess der jeg forsøker å herde føttene mine til å tåle kulde bedre. Jeg syns det er digg med raggsokker. Litt for digg. Så nå blir jeg kald uten. Som @Dubious sier. Mange har rare preferanser for varme/kulde og alt midt mellom. Så nå går jeg helt uten sokker og trasker rundt på uteplassen her jeg bor uten en tråd på beina. Jeg blir selvfølgelig kald som fy. Men jeg tenker at innen et halvt års tid så går det over. 😜 Ganske fascinerende å se hva kroppen kan lære seg å håndtere. :)

 

Anonymous poster hash: 58d21...fe4

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 25.5.2021 den 22.25):

 I tillegg skal hytter være godkjente for varig opphold, men det er ikkje straffbart å bu i ei hytte sjølv om den ikkje oppfyller offentlege sikkerheitskrav. 

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/dette-skal-til-for-a-fa-bo-fast-pa-hytta/73329258

Er noen steder man ikke får lov å melde bruksendringer vet ikke hvor det gjelder eller ikke, men vil tro man skal ha gode grunner husk helsetilbudet og stemmeseddel og alt mulig butikkhandel må ordnes.

Sitat

Flere studenter kjøper seg seilbåt og bor der. Jeg vet ikke hvordan de løser det med postadresse, men kan være det finnes båthavner som lar deg sette adresse dit.

Men er vel ganske dyrt å leie båthavn og man må ha kaptein som drar båten forskjellig steder etc ikke billig sammenlignet med noe i skogen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...