Gå til innhold

Lurer på tre serier som gikk da jeg var ung


Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på tre serier som gikk da jeg var ung: Tidlig 2000-2005 antakelig:

Den første handlet som to søstre, hvis foreldre var kidnappet eller bortført. Husker det slik at foreldrene var oppdagelsesreisende i Afrika. Huset var bygget med skjulte rom. I første episode blir hjemmet utsatt for et ran og de to søstrene sammen med barnepiken må hjemme seg i skjult rom bak en bokhylle. Her får de opplysninger om at foreldrene er forsvunnet. Fra deres store herskapshus fylt med suvenirer fra oppdagelsesferdene til foreldre, går ferden først til et barnehjem/ungdomshjem hvor de møter andre foreldreløse og en kjekk vernepleier som senere blir sammen med en av de eldste på barnehjemmet og også viser seg å være på lag med skurkene. Fra barnehjemmet går reisen videre til Afrika hvor de allierer seg med en av de de store slåsskjempene i stammen, som har en erkerival , en annen slåsskjempe fra en annen stamme. Mellom å hjelpe slåsskjempen med å blir sterk nok for å ta rivalen finner de også spor etter foreldre. Vernepleieren kommer igjen og ødelegger planen. Den unge kjæresten er imidlertid på lag med søstrene og redder dem fra å bli fanget. Jeg mener at serien avsluttes hvor de to søstrene står i en taubane, skurkene er på toppen og i gondolen på veg nedover kommer foreldrene. Serien gikk slik jeg husker på tv2 junior. 

Noen som vet hva dette serien heter?

Serie nummer 2 var en ungdomsserien fra NRK, antakelig også tidlig 2004-2008. Serien følger en ungdom som oppdager at bestefaren var oppfinner. I jakten på en spesiell maskin (mulig evighetsmaskin eller lignende) kommer han over mange spennende eventyr. Bestevennen faller ned fra taket når de prøver å sette opp en vindmølle eller lignende (en av bestefarens oppfinnelser) og brekker en arm. Hovedpersonen drømmer ofte om broer han må krysse og hvilke som er sikre å passere, mens andre kollapser. Vennen er mye bedre i fysikk enn hovedpersonen og kommer ofte i situasjoner hvor han ønsker vennen kunne vært med og eller hører vennens kloke ord som redning. Oftebro er med i serien som fysikk/naturfagslærer om jeg husker riktig. I en av episodene blir en av klassens bøller utsatt hvor juks med et målebånd når de skal finne ut om kroppens hans er vel proporsjonal. Ved at hovedpersonen trår på målebåndet blir resultatet feil og bøllen blir ledd i av klassen. Som hevn forsøker han å kaste hovedpersonen i havet, men ender med en badetur selv. Gjennom snartenkthet klarer imidlertid hovedpersonen ved bruk av en stige og litt fysikk å hjelpe bøllen opp på land igjen, som noe gir han heltestatus fra de som ser på. Mulig også de blir venner.

 

Serie nummer 3: Også ungdomsserie fra NRK. Mulig det er samme som ovenfor. Jeg husker bare en scene, det skal bygges om på skolen. Noe skal rives og bygges nytt. Hovedpersonen eller en annen stor rolle har fått oppgaven å slå ned en murvegg med slegge som "første spadetak". Mange er fremmøtte. Istedenfor å slå ned veggen, slår personen i stykker modellen over det nye bygget, som protest mot at noen har tatt seg friheter som ikke gir ungdommene de muligheten de ønsker. Mulig dette er en litt tynn forklaring, men det er hva jeg husker dessverre

Kan dette være serien som heter Yggdrasil fra 2002? Jeg klarer ikke å finne noen klipp fra den på nettet

Håper noen kan være til hjelp?

Endret av Fortsatt_ung
Lenke til kommentar
  • Gavekort endret tittelen til Lurer på tre serier som gikk da jeg var ung

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...